Telegraf Morse`a.pdf

(141 KB) Pobierz
Podstawy
Telegraf Morse'a
Radiowe służby profesjonalne już kilka lat
temu odeszły od wykorzystywania telegrafii
Morse'a, ale emisja ta jest nadal wykorzysty−
wana w praktyce krótkofalarskiej. Znajo−
mość odbioru i nadawania telegrafii (CW)
jest obowiązkowa dla kandydatów zgłasza−
jących się na egzamin na świadectwo radio−
operatora kat I. Z tego też względu chcemy
pomóc chętnym w opanowaniu CW.
Choć zbudowanie generatora do samo−
dzielnej nauki telegrafii nie jest trudne, to
jednak sama nauka musi być prowadzona
według pewnych, ustalonych zasad.
Najprostszym sposobem na uzyskanie sy−
gnałów m.cz. jest wykorzystanie dostępnych
generatorów m.cz. lub nawet buzzerów, np.
z oferty handlowej AVT. W zasadzie do nau−
ki nadawania alfabetem Morse'a dobre będzie
dowolne źródło sygnału w zakresie częstotli−
wości 400Hz−1000Hz (według upodobań),
gdzie można wprowadzić przerywanie obwo−
du zasilania kluczem telegraficznym. Najwy−
godniej jest kupić fabryczny klucz sztorcowy,
np. z demobilu, ale na początek wystarczy
zwieracz w postaci dźwigni dwustronnej, wy−
konany z dostępnych materiałów.
Zbudowanie dwóch zestawów oddalo−
nych od siebie, np. wg
rysunku 1,
sprawi,
że nauka z drugą zaprzyjaźnioną osobą może
dać lepsze wyniki niż nauka samodzielna.
Można wtedy prowadzić „normalną łącz−
ność” poprzez wystukiwanie całych zdań
(sposobem jawnym) lub za pośrednictwem
kodu, np. krótkofalarskiego CQ stosowanego
na pasmach telegraficznych.
Rys. 1
Jak wiadomo, cały sekret w zastosowaniu
alfabetu Morse'a polega na umiejętnym opa−
nowaniu sztuki odbierania i nadawania za
pośrednictwem sygnałów dźwiękowych
w postaci tak zwanych „kresek” i „kropek”.
Oczywiście najlepiej i najłatwiej jest zdo−
być podstawy nauki CW na kursach radiote−
legrafistów. Jeden z takich kursów organizu−
je aktualnie Klub Krótkofalarski w Piekarach
Śląskich (szczegóły są podane w Świat Radio
10/02). Również posiadacze komputerów
mogą użyć jednego z wielu programów do
nauki CW (dostępne także w Internecie).
Można nabyć z ogłoszeń, np. w naszym mie−
sięczniku, jedną z oferowanych płyt CD czy
nawet kaset magnetofonowych i użyć zwy−
kłego, domowego odtwarzacza.
Na początek jednak nieco wiadomości te−
oretycznych. Alfabet Morse'a pochodzi od na−
zwiska amerykańskiego wynalazcy Samuela
Morse'a (1791−1872), który jako pierwszy
w latach 1835−38 zbudował praktyczny tele−
graf elektromagnetyczny, a następnie w 1840
roku stworzył dla niego alfabet telegraficzny.
Alfabet, podobny do używanego dzisiaj,
z kropkami i kreskami oraz odstępem o jedna−
kowej długości, został wprowadzony po raz
pierwszy przez Niemca o nazwisku Gerke
w 1848 roku. Ostateczna postać alfabetu Mor−
se'a została przyjęta przez Międzynarodowy
Związek Telegraficzny w 1865 roku i prze−
trwała do dzisiaj.
Alfabet telegraficzny jest swoistym ko−
dem, którego zasadnicze właściwości pole−
gają na tym, że:
− każdy znak telegraficzny składa się z różnej
liczby elementów, a więc kombinacji, które
się nie powtarzają,
− długość poszczególnych elementów, jak
również i znaków telegraficznych, jest różna,
− odległość (odstęp) między elementami zna−
ku oraz samymi znakami jest stała.
Każdy znak telegraficzny to różne kombi−
nacje krótkich elementów, które przyjęto na−
zywać „kropką” (krótki dźwięk, słuchowo
„ti”), dłuższych elementów, które przyjęto
nazywać „kreską” (dłuższy dźwięk, słucho−
wo „ta”) i odstępów między nimi.
Przyjmując za jednostkę wymiaru „krop−
kę”, ustalono, że długość kreski równa się
trzem kropkom, odległość między kropkami
i kreskami w znaku telegraficznym równa się
jednej kropce, odległość między znakami
równa się trzem kropkom, a między słowami
(grupami) − pięciu kropkom.
Współczesne metody nauki radiotelegrafii
kładą szczególny nacisk na to, aby uczący się
odbierał nadawane znaki (sygnały) telegra−
ficzne słuchowo nieco wcześniej, aniżeli
uzmysłowi sobie ich kształt wzrokowo. Ozna−
cza to, że sygnały telegraficzne trzeba naj−
pierw usłyszeć w całości, zanim się je „zoba−
czy” (tzn. policzy kombinację „kresek” i „kro−
pek”). Telegrafista mówi o melodii znaków,
a nie ich wyglądzie: litera „S” to „ti−ti−ti”
(a nie „trzy kropki”). Z tego też powodu wska−
zane jest, aby pierwsze próby nauki, zarówno
w nadawaniu, jak i odbiorze, były wykonywa−
ne pod okiem doświadczonego telegrafisty.
Oczywiście telegrafii nie można się nau−
czyć szybko. Jednym z błędów popełnianych
przez początkujących radioamatorów jest
chęć nauczenia się wszystkiego w ciągu kil−
ku dni czy tygodni. Nauka telegrafii polega
jednak na wyrabianiu odruchów, a to wyma−
ga dłuższego czasu, nawet pół roku.
W każdym razie naukę telegrafii najlepiej
trenować systematycznie, średnio po około
pół godziny dziennie.
Z praktyki wiadomo, że najważniejsza
jest regularność i z tego względu powinno się
ćwiczyć codziennie, według ustalonej kolej−
ności znaków.
Kolejność opanowania znaków obowią−
zująca na kursach jest następująca:
abs/tg/jn/ok/qf/mz/ix/dr/he/wl/yp/vc/u/82/91
/73/16/50/?!/=/ (znaki łamania dzielą po−
szczególne porcje liter).
Zalecana jest taka, a nie inna kolejność,
gdyż znaki dobrano na zasadzie ich niepodo−
bieństwa.
Ciąg dalszy na stronie 59.
Elektronika dla Wszystkich
Listopad 2002
55
Podstawy
Ciąg dalszy ze strony 51.
Poniżej zamieszczamy litery i cyfry alfa−
betu Morse'a w kolejności zalecanej podczas
nauki:
a
ti−ta
b
ta−ti−ti−ti
s
ti−ti−ti
t
ta
g
ta−ta−ti
j
ti−ta−ta−ta
n
ta−ti
o
ta−ta−ta
k
ta−ti−ta
y
ta−ti−ta−ta
m
ta−ta
f
ti−ti−ta−ti
z
ta−ta−ti−ti
i
ti−ti
x
ta−ti−ti−ta
d
ta−ti−ti
r
ti−ta−ti
h
ti−ti−ti−ti
e
ti
w
ti−ta−ta
l
ti−ta−ti−ti
q
ta−ta−ti−ta
p
ti−ta−ta−ti
v
ti−ti−ti−ta
c
ta−ti−ta−ti
u
ti−ti−ta
?
ti−ti−ta−ta−ti−ti
!
ta−ta−ti−ti−ta−ta
=
ta−ti−ti−ti−ta
/
ta−ti−ti−ta−ti
8
ta−ta−ta−ti−ti
2
ti−ti−ta−ta−ta
1
ti−ta−ta−ta−ta
9
ta−ta−ta−ta−ti
3
ti−ti−ti−ta−ta
7
ta−ta−ti−ti−ti
6
ta−ti−ti−ti−ti
4
ti−ti−ti−ti−ta
5
ti−ti−ti−ti−ti
0
ta−ta−ta−ta−ta
Choć było to napisane wcześniej, przypo−
minamy: w każdym znaku telegraficznym
„kropki” to krótkie dźwięki („ti”), zaś „kre−
ski” to dźwięki trzykrotnie dłuższe od kropek
(„ta”). Odległość między kropkami i kreska−
mi równa się jednej kropce, między znakami
równa się trzem kropkom, a między słowami
(grupami) − pięciu kropkom.
Przed nauką nadawania dobrze jest skon−
sultować sposób trzymania klucza. W klubie
łączności telegrafista może pokazać, w jaki
sposób trzyma się prawidłowo klucz i jaka
powinna być praca nadgarstka.
Na zamieszczonym zdjęciu (SQ9FMU
podczas łączności ze szczytu Babiej Góry)
widać poprawne ułożenie palców radioopera−
tora na gałce klucza telegraficznego.
Podczas nauki odbioru znaków telegra−
ficznych warto przestrzegać następujących
zasad:
− nadawanie tekstów ćwiczebnych może pro−
wadzić tylko wykwalifikowany radiotelegra−
fista (osoba znająca alfabet Morse'a),
w przeciwnym razie, na skutek błędnego lub
niedokładnego nadawania, osoba szkolona
nabierze złych przyzwyczajeń, które
w późniejszym toku nauki jest bardzo trudno
wyeliminować;
− nie wolno przystępować do nauki nadawa−
nia, zanim nie potrafi się prawidłowo odbie−
rać wszystkich znaków telegraficznych;
− dobrze jest do nauki wykorzystać odpowie−
dni program komputerowy lub skorzystać
z nagranych na kasetę magnetofonową tek−
stów kontrolnych;
− pamiętać należy, że dobrze jest uczyć się
w grupach kilku−, kilkunastoosobowych, ze
względu na dodatkową motywację do nauki;
− nauczanie telegrafii jest procesem żmud−
nym, długotrwałym i trudnym − zwykle trwa
około 3 miesięcy przy założeniu treningu 2
razy w tygodniu po 2 godziny lekcyjne;
− podczas nauki wystąpi kilka razy zjawisko
„totalnego mieszania się całego materiału”;
nie należy się tym zrażać, trzeba przetrwać
ten okres, a po pewnym czasie treningu sytu−
acja będzie opanowana;
− po opanowaniu odbioru znaków telegraficz−
nych można przejść do nauki nadawania w se−
kwencji: klucz sztorcowy, klucz półautoma−
tyczny (tzw. BUG), a na końcu klucz elektro−
niczny (tzw. manipulator dwudźwigniowy).
Zaleca się, aby nauka odbioru znaków al−
fabetu Morse'a odbywała się z prędkością
około 5 grup/min. (taka obowiązuje na egza−
minie). Na pasmach to tempo okaże się zbyt
wolne, szczególnie podczas zawodów, gdzie
liczy się liczba nawiązanych łączności. Ale
to praktyka czyni mistrza!
Andrzej Janeczek
56
Listopad 2002
Elektronika dla Wszystkich
Zgłoś jeśli naruszono regulamin