114. Idee programowe romantyków polskich.docx

(41 KB) Pobierz

 

114. Idee programowe romantyków polskich. Antologia. Oprac. A. Kowalczykowa (BN I 261)

 

Program a romantyczne idee sztuki

Istotą romantycznego pojmowania sztuki jest przeświadczenie o pełnej swobodzie twórcy, dążenie do możliwie najszerszego otwarcia wszelkich horyzontów.

Teksty lub fragmenty tekstów, które mają charakter programowy, utrzymane są często w stylu swobodnym

Nazwa romantyzm obejmuje cały konglomerat zjawisk z zakresu filozofii, literatury, sztuki, obyczajowości.

Wszelka sztuka powinna stać się nauką, wszelka nauka - sztuką. Poezja i filozofia powinny się zjednoczyć.

Program polskiego romantyzmu nie dotyczy tylko literatury. Jest o poezji oraz o sprawach tak rożnych jak perspektywy poznawcze, człowiek, naród, jego stosunek do Boga i natury.

Za pisma programowe uznać te tylko, które leżały u genezy romantyzmu, wytyczają drogę literatury.

Arcydzieła powstawały równoległe z rozprawami krytycznymi; idee romantyczne rodziły się w literaturze pięknej jak i w artykułach teoretyzujących.

Poeci nieraz podobne lub wręcz te same idee zapisywali w różnych utworach.

Przed romantycznym przełomem

Polska à 1822 - I tom Poezyj Mickiewicza z programową Przedmową

Niemcy à od 1798 ukazywało się Athenaum organ jenajskiego okręgu romantyków

Anglia à 1800 II wydanie Ballad lirycznych Coleridge’a i Wordswortha z Przedmową

Polska - tendencje preromantyczne,

Silne oddziaływanie teatru; dramy - popularne sztuki, toczące się w atmosferze grozy, cudowności i melodramatu; dochodzi do łamania konwencji; wprowadzanie aktorów komicznych do tragedii; przeróbki Szekspira.

Sentymentalizm również torował drogę przed myślą romantyczną

              Zaczynał przenikać wpływy z literatury obcej, głównie niemieckiej, filozofii i estetyki; działo się to dzięki kilku młodym uczonym i Pamiętnikowi Warszawskiemu

Franciszek Wężyk O poezji dramatycznej 1811r.

              Po długich oczekiwaniach w 1814 roku została odrzucona, uznana za nie nadającą się do publikacji

1815 r. narodziny Pamiętnika Warszawskiego redag. Feliks Bentkowski; ambicje upowszechniania wiedzy o najnowszych europejskich prądach intelektualnych

Czytano Niemców. Z ich dzieł wybierano fragmenty i przedstawiano je jako idee nowe lub romantyczne, było to bardzo odległe od romant. myśli niemieckiej. Nawiązywano głównie do Herdera, Lessinga, Goethego, Schillera, Schlegla.

- gorące spory, stanowiące wstęp dla zdecydowanego opowiedzenia się - przez młode pokolenie - po stronie romantyzmu.

Franciszek Wężyk O poezji w ogólności 1815 -  koncepcja łamiącego reguły geniusza; poeta jaki się tu jako geniusz natchniony, łączący przeszłość z przyszłością

Anonim Różnica między rozsądnym a śmiałym, Pamiętnik Warszawski, 1816; ogólnie o człowieku wykraczającym poza rachuby rozsądku

St. Kostka Potocki w pamiętniku Warszawskim, felieton wyszydzający romantyczność; zapowiada wojnę między Klasycznymi a Mistyczno-Romantycznymi;

 

Brodziński O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej 1818.; romantyczność postawiona na równi z klasycznością, próbował pogodzić sprzeczności; romantyczność - to co sprawia romantyczne wrażenie, “miły sutek”, prostota, niewinność (dziś sentymentalizm); artykuł wywołał polemikę, która doprowadziła do krystalizacji pojęć o romantyczności;

Jan Śniadecki O pismach klasycznych i romantycznych; komentowany zgryźliwie jako typowy przejaw anachronicznego myślenia przedstawicieli starej szkoły

…”(kryptonim) O idei i uczuciu nieskończoności 1819; idea nieskończoności wyjaśniona jako całość istnień i rzeczywistości, poza która nic nie istnieje, i która powinna kształtować także stosunek człowieka do świata; głównym prawem sztuki miało być otwieranie uczuć na nieskończoność; dzieło ma wstrząsnąć duszą, jednoczyć świat widzialny z niewidzialnym, autor artykułu odcina się od hołdowania klasycyzmowi;

 

Romantyzm - lata dwudzieste

Mickiewicz Oda do młodości (1820) Pieśń filaretów ( 1820) wypowiedziana w nich ideały hasła wywoławcze postawy romantycznej; hasła: braterstwa, wspólnoty, wyrażone w tak miłym klasycystom słownictwie odwołań mitologicznych; romantyczny kult młodości, niezwykły dynamizm, wola czynu; “Mierz siły na zamiary”; ideał zdobywczego stosunku do świata + plus refleksja poznawcza;

Przedmowa Mickiewicza; jej ranga ustaliła się nieco później,; M. opowiedział się wyraźnie za romantycznością, z tej pozycji ustalał założenia nowej literatury; zaproponował pewien kanon cech, które miały charakteryzować postawę romantyczną i r styl w sztuce.; M. powoływał się na autorytety tj. Schlegel, Schiller, Szekspir, Byron; domagał się prawa dla pieśni gminnej,

 

Inspiracją dla M. była filozofia niemiecka; M wyżej cenił wyobraźnie jako tworzywo służące rekonstrukcji historii niż systematyczne badania; należy odkrywać ducha minionych epok, prawa rządzące całością ;

Za kolebkę romantyczności uznawał wieki średnie; wg niego  już w starożytności istniał prawzór romantycznej twórczości.; polityczne dzieje państwa wiąże z witalnością społeczeństwa i miarą swobody twórczej - wszystko to razem ginie lub rozkwita.              Historia sankcjonuje program poetycki; spontaniczność oryginalność sztuki mają być symptomami społeczeństwa rozkwitającego

W średniowieczu widział poeta genezę romantyczności i autentyczne jej wcielenie

Prawdziwie romantyczna - rycerska kultura średniowiecza

Romantyczną poezje kształtują - duch czasów średnich, religia chrześcijańska, wyobrażenia ludów Północy

Mitologia barbarzyńska ludów Północy u Mochnackiego stanowiła najważniejszy element w składzie romantycznej tradycji; wcielać miała wielkość i heroizm;

Grabowski Uwagi nad balladami Stefana Witwickiego (1825); za źródło romantyczności wskazywał  ogólnie przeszłość narodową, wierzenia Słowian i mitologie Północy;; za pisarzy konstytuujących szkole romant. - Brodzińskiego, Mickiewicza, Zalewskiego; romantyzm utożsamiał z literaturą średniowiecza

 

Poezja romant, jak zapowiadał M., miała być transpozycją kultury średniowiecza, a zarazem ma być oryginalna, kierowana czuciem i śmiałą wyobraźnią 

 

Pieśni gminne - pierwsze źródło twórczości poet. wg M. w Przedmowie

              Prawdziwie twórcza i narodowa jest taka poezja która wywodzi się z oryginalnej spontanicznej pieśni ludu

- Antoni Edward Odyniec Przemowa 1825, kontynuator idei Mickiewicza, bronił ballad, tekst Odyńca - przykład zupełnego niezrozumienia problemu romantycznego stosunku do ludowości; u O. kwestia ludowości sprowadzona do poziomu tematu i techniki  pisarskiej;

 

Ballady i romanse zapowiadane jako pieśni gminne inaugurowały w Polsce nowy, romantyczny styl poetycki; ich ludowość wiąże się ze stylizacją na pieśń ludową

Grabowski za pieśni gminne uważał utwory „dla ludu”, nieoryginalne przekazy ludowe, ale poetyckie przeróbki, uszlachetniające autentyczne tworzywo

·         Mochnacki O duchu i źródłach – legendy i podania ludu jako źródło poezji romantycznej; „poezja gminu” ma być ubrana w „teraźniejszy kolor języka”

Sentymentalność

Z ludowością wiązało się łączenie uczucia z „widzeniem”; i sentymentalność, tkliwość z IV części Dziadów ; bliska tym myślą Mickiewicza stała się twórczość Józefa Bohdana Zaleskiego, którego wiersz Śpiew poety wydaje się deklaracją radosnej, naiwnej prostoty: oto miłość do Boga i natury zapewnia pogodę wewnętrzną i szczęście; jest tu również wspaniałe umiłowanie Ukrainy, ojczystego pejzażu, rycerskiej tradycji rodzinnego regionu; pod sielską naiwnością Zaleskiego kryły się inne walory niż w podobnych stylizacjach poprzedników romantyzmu; jest u niego głęboki patriotyzm, dążenie do spojenia spraw codziennych i odwiecznych w przenikającej wszystko mocy wiary; poczucie wyobcowania spośród świata i tęsknota za wyidealizowaną przeszłością skłaniają do wiary w sens oddania losu swego i swego narodu w ręce Boga.; ogromna popularność – splecenie sentymentalności z romantyzmem miało siłę fascynującą

Średniowiecze

-drugie obok pieśni gminnych źródło romantyczności wskazane przez Mickiewicza w Przedmowie; szło o zachowanie ducha tamtych czasów, a nie o opis zdarzeń; ożywienie poezji współczesnej szlachetnymi uczuciami, rycerskością, oryginalną prostotą; średniowiecze miało być żywą tradycją.

Poezja i poeta

Poezja romantyczna powinna być oryginalna, rozwijać ducha chrystianizacji i rycerstwa; śmiała w dokonaniach, nie krępowana prawidłami; Mickiewicz pokazuje 2 aspekty roli artysty: 1. jego rangę jako duchowego przewodnika narodu, 2. poeta jako indywidualność wybitna, geniusz, który mocą uczucia i wyobraźni ,”gdzie duch namiętny przebija się w zmysłowych rysach imaginacji”, otwiera nowe horyzonty przed ludźmi ; rysami prawdziwego poety jest pewna ostrożność i nieumiarkowanie; ukazanie odmienności psychicznej jako cechy jednostki wybitnej

Warszawscy romantycy

W Wilnie życie twórcze zamarło po procesie filomatów; od 1825r. Warszawa stała się kolejnym ośrodkiem w którym rozkwitła myśl romantyczna

·         Brodziński O klasyczności  1818 Warszawa; początek polemiki wokół romantyzmu

·         1825 – przełomowy rok; Maria Malczewskiego, programowe teksty Mochnackiego, Grabowskiego, Zaleskiego, Odyńca – Warszawa zaczęła przyciągać młodych pisarzy z różnych stron kraju;

 

 

 

Maurycy Mochnacki

Najwybitniejszy teoretyk i krytyk polskiego romantyzmu, ur. W Bojańcu pod Żółkwią, od 1819 mieszkał w Warszawie; od 1821 studiuje prawo; wstąpił do Związku Wolnych Polaków; debiutował w „Astrei” w 1823r., pierwsze ważne artykuły w „Dzienniku Warszawskim”

Pierwsze utwory programowe były zamieszczane w różnego typu edycjach:

-jako przedmowa do wydania dzieła (Odyniec)

-w „Astrei

-1825 r. Mochnacki z Podczaszyńskim, własne pismo, pierwszy organ warszawskich romantyków – „Dziennik Warszawski”

-od 1827 r. przystanią romantyków stała się „Gazeta Polska”;

-od grudnia 1829 – „Kurier Polski”

- „Dziennik Powszechny Krajowy”, „Chwila Spoczynku”; od 1831 „Nowa Polska”

Cecha charakterystyczna warszawskiego środowiska – luźne związki między pisarzami, duża rozbieżność propozycji programowych; warszawski romantyzm nie miał jednolitego oblicza

Maria Malczewskiego 1825

wywarła istotny wpływ na kształtowanie się romantycznego widzenia historii i krajobrazu, na romantyczną wyobraźnie; dalece odbiegała od wcześniejszej literatury że wzbudzała zainteresowanie krytyków nastawionych tradycyjnie jak i tych nowatorsko

o Marii

- list Zaleskiego do Mochnackiego – sąd dyskryminacyjny

- Mochnacki O literaturze polskiej XIX wieku – wywyższył to dzieło; nawiązywała do polskiej tradycji szlacheckiej; ukazany świat jest tajemniczy a drogi przeznaczenia niepoznawalne; szyderczy los, nieuchronna zagłada; jednostka ludzka okazuje się bezradną igraszką w rękach złośliwego losu i pozostaje tylko rozpacz i rezygnacja; poszukiwania religijne Malczewskiego nie prowadzą do żadnego ukojenia; jeśli On istnieje to jest odległy, nieprzenikniony; ironia zawarta w dysharmonii między niszczącą mocą przeznaczenia a naiwnością ludzkich marzeń;

Pierwsze szkice Mochnackiego

-miały formę polemiczną

-Mochnacki walczył o nowe rozumienie poezji  - traktował ją jako sposób poznawania i przeżywania świata, dawania materialnego kształtu zjawiskom ze sfery ducha; pojęcie to wynikało z ogólnej wizji świata podzielonego na przeciwstawne wobec siebie rzeczywistości – materialną i duchową. Poezja miała być elementem mediacyjnym, jednoczącym te sfery; poezja romantyczna, której żywiołem jest poruszające historie natchnienie, entuzjazm, wyobraźnia.

Ważniejsze wystąpienia programowe Mochnackiego 1828r.

- Myśli o literaturze polskiej – temat relacji między sztuką a rzeczywistością; kreacja twórcza powinna być wzorowana na porządku, istniejącym w naturze; naśladujący ją artysta powinien być inspirowany przez natchnienie, tylko ono prowadzi ku piękności i prawdzie

- u Mochnackiego istnieją jeszcze dwa wątki:

1. O powołaniu krytyka – krytyk ma odkrywać tajemnice historii i losu, wywodzić idee z przeszłości

2. Metoda analizy dzieła sztuki

„O literaturze polskiej wieku XIX” Mochnacki

-miało być podsumowaniem jego działalności krytycznej, pozostało nieukończone; zostało przerwane przez powstanie listopadowe; traktuje się tu literaturę jako sposób rozpoznawania się, jako świadectwo ducha narodowego; Mochnackiego ciągle fascynuje istota dziejów i przejawiające się w niej metafizyczne zło, tragizm, dramatyzm napięć sytuacyjnych; dominuje w tej książce triumfalne uczucie przynależności do narodu o świetnej historii, o tradycjach rycerskiego męstwa; wspołczesną świadomość intelektualną Polaków poświadcza zbiorem twórczości 4 poetów – Malczewskiego, Mickiewicza, Zaleskiego, Goszczyńskiego.; pojawia się tu też myśl programowa – co należy rozumieć pod literaturą romantyczną – wcześniej: romantyzm to głównie nawiązania do średniowiecza, mitologii Północy i z określonym typem uczuciowości, u Mochnackiego: romantyzm obejmuje sztukę całej Europy chrześcijańskiej

„O sztuce” Jana Ludwika Żukowskiego

- Żukowski był pod wpływem filozofii niemieckiej,; był zafrapowany głównie relacjami między człowiekiem, naturą i sztuką; człowieka i sztukę wynosił ponad naturę

-Ż. Był apologetą postępu cywilizacji; w obręb sztuki wprowadził również dzieła „użyteczne”

-dzieło sztuki jako połączenie natchnienia i najwyższych idei umysłu; geniusz jako uosobienie „twórczej siły”

- obok wzniosłości wymagał od sztuki wdzięku, optował za nauka zasad;

-ten artykuł Żukowskiego stał się obiektem krytyki; bronił go Mochnacki

Inne koncepcje

-mnóstwo artykułów itp. O charakterze towarzyszącym tym szeroko zakrojonym pomysłom;

·         Maurycy Gosławski przedmowa do Poezji – interesująca odmienność stylu, wskazuje wyraźnie na lekturę młodych romantyków francuskich; Gosławski pozuje na rozjemcę, nie przyznaje racji ani romantykom, ani klasykom, opowiada się po prostu za dobrą literaturą; u genezy poezji ma leżeć natchnienie; ma ona wypływać z wnętrza, nie naginać się do prawideł, zwróciła przychylną uwagę Mickiewicza

·         1830 Zygmunt Krasiński w listach do ojca zawarł nieśmiałą obronę romantyzmu, deklaracja poetycka;

·         Wincenty Niemojowski Myśli dorywcze o romantyczności i romantykach 1830; chciał literatury wyraźnie narodowej; pomawiał młodych o uleganie duchowi niemieckiemu; kąśliwie pisał o „dziwolągach” Mickiewicza – charakterystyczny stosunek starszego pokolenia do młodszego

Do powstania listopadowego dominowało w polskim romantyzmie to „europejskie” oblicze, chęć wchłonięcia, przyswojenia Polakom nowej, fascynującej wizji świata; znakomicie tę europejskość nowej atmosfery czuł przebywający w Rosji Mickiewicz; gromił warszawską zaściankowość w O krytykach i recenzentach warszawskich; u nas dążono do przełamania barier, oddzielających Polskę od Europy

Czas powstania

Wybuch – nowa hierarchia wartości, inne wymagania wobec sztuki

Nagle zaczęto twierdzić, że szkołą romantyczna zawsze wzywała do rewolucji politycznej, a mówienie o wolności sztuki było równoznaczne z głoszeniem haseł wolności politycznej; odkrywano ten rewolucyjno-ojczysty ton we wcześniejszych utworach Mickiewicza;

-w gorączce powstańczych wydarzeń zdawało się, że zadaniem literatury jest wprzęgnięcie się w służbę społeczną;

Upadek powstania

-spory o romantyczność utraciły aktualność; w Królestwie Polskim prze najbliższe 10 lat życie literackie niemal nie istniało.

Na emigracji

- pojawia się problem utrzymania rozpraszającej się masy Polaków wokół wspólnej idei patriotycznej, podtrzymanie upadającego ducha; odtąd literatura wytyczała program życia i działania

·         Brodziński O narodowości Polaków 3 maja 1831 – otwiera drogę polskiego romantyzmu na mesjanizm;

Cechy które upodobniają naród do Jezusa: jest wiernym jego uczniem, będąc prześladowany, cierpiący, niezrozumiany, najnieszczęśliwszy;

Ideą narodu polskiego ma być religia, wolność, braterstwo

·         Mickiewicz Księga narodu i pielgrzymstwa polskiego; swoim przeczuciom nadał kształt narodowego katechizmu, uczynił z mesjanizmu religie pozbawionych ojczyzny

O wiele mocniej Brodziński powiązał dzieje narodu polskiego z Jezusem; zmartwychwstał Jezus, zmartwychwstanie Polska;

- z tymi kreacjami wiąże się też dylemat zemsty; motywy posłannictwa, poświęcenia, zemsty

·         Mickiewicz O ludziach rozsądnych i ludziach szalonych

Poeta z niezwykłą mocą gloryfikuje patriotyczne poczynania indywidualnych wybitnych, kierujących się swoim wewnętrznym instynktem i „ uczuciem powinności”; broni prawa jednostki do poświęcenia własnego życia i podejmowania decyzji przez człowieka natchnionego przez Boga w sprawach tyczących całego narodu; potężna apoteoza indywidualizmu, historia narodu była przywoływana by wpisać go w boski plan;

Mesjanistyczno-heroiczny nurt znajdzie później liczne kontynuacje w tzw. Literaturze krajowej.

Słowacki zbyt odległy od uniesień religijnych i patriotycznej egzaltacji; szybko spostrzegł swą izolacje.

Teksty, które można by zakwalifikować jako poetyckie programy, powstało w latach 30. Niewiele.

Z twórczości Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego – wyłania się pewien wspólny postulowany model poezji. Dość jednolite są były główne cechy tego wzorca. To absolutny priorytet problematyki współczesnej, aktualności oraz wiara w niezwykłą, przemieniającą człowieka moc poezji – stąd traktowanie jej jako instrument, poprzez który oddziałuje się aktywnie na postawy ludzkie.

Perspektywa historii zawsze miała okazać się kluczem dla przedstawienia tego, co dzieje się obecnie i ku czemu się zmierza

Perspektywa historii i temat współczesny – rewolucyjna przemiana w obrębi gatunku dramatycznego.
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin