Day Jennifer - Twórcza wizualizacja dla dzieci.doc

(630 KB) Pobierz

Jennifer Day

Twórcza wizualizacja
dla dzieci

Przekład
Bartosz Malwina

Zysk i S-ka
Wydawnictwo


Tytuł oryginału
Creatiuc Yisualization with Children. A Pracłical Guide

Copyright © 1994 by Jennifer Day

Ali rights reserved
First published in Great Britain in 1994 by Element Books Limited,

Shaftesbury, Dorset

Copyright © 1997 for the Polish translation by
Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c, Poznań

Ilustracje
Tammy Day

Redakcja
Aleksandra Springer

Wydanie I

ISBN 83-7150-237-0

Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.
ul. Wielka 10, 61-774 Poznań

fax 526 326,
Dział handlowy tel./fax 532 751, Redakcja tel. 532 767


Spis treści


Podziękowania                      9

Przedmowa                    10

Wprowadzenie                    11

CZĘŚĆ PIERWSZA: PRZYGOTOWANIE TRENINGU .   .      17

Podstawowe zasady treningu                    18

Schemat treningu                    21

CZĘŚĆ DRUGA: PRZYGOTOWANIA                            29

Pora relaksu: korzystamy z książki                            30

Ogólne odprężenie                            32

Twórczy ruch                            37

Joga 37 • Wyciąganie się 41 • Izometria 42 • Taniec 45

Wizualizacja kinetyczna                    46

Oddech                    53

Koncentracja i medytacja                    57

CZĘŚĆ TRZECIA: TWÓRCZA WIZUALIZACJA   ....      65
W czarownym ogrodzie                    66

Ścieżka 66 • Profesor Jesion 67 • Chmurki 68 • Migotliwe jezioro 69 •
Kryształowa góra 70 • Magiczny dywan 71 • Tęczowy most 72 • Mali
uzdrowiciele 73

Zapanuj nad sobą                    76

Nocne zmory 76 • Bóle nerwicowe 77 • Złość 77 • Irracjonalne lęki 78 •
Troski i zmartwienia 79

Rozwiązywanie problemów                    80

Profesor Jesion 80 • Paląc 82 • Serce 84

Wyznaczanie celów                    86

Gabinet 87 • Teatr 88

Koledzy i rodzina                    89

Spostrzeganie 89 • Serce 91 • Bądź tym drugim 92
świadomość globalna                    94

Nasienie 94 • Drzewo 95 • Glob 96 • Gwiazdy 96

-7-


Wizualizacje twórczych działań                            98

Ziemia 99 • Powietrze 100 • Woda 101 • Obraz 102

CZĘŚĆ CZWARTA: DZIAŁANIA                            103

Twórcze działania                            104

Dzielenie się przeżyciami                            108

Wykraczanie                            110

Miłosna sieć 110 • Uniwersalna miłość 111

Co dalej?                            112


Podziękowania


Pragnę podziękować wszystkim osobom, bez których książ-
ka ta nigdy by nie powstała. Po pierwsze, dzieciom, który-
mi kiedykolwiek się zajmowałam - a przede wszystkim
Adamowi, Jodiemu, Emmie, Marii, Sophie, Kathy i Tam-
my - gorąco dziękuję Wam za wszystkie wzruszające chwi-
le i za odwagę potrzebną do napisania tej książki. Debo-
rah Rozman wyrazić muszę najgłębszą wdzięczność za to,
że była niewyczerpanym i hojnym źródłem inspiracji oraz
wiedzy; Twoja pełna zapału, pionierska praca z dziećmi
wyznaczyła nam drogę, którą teraz podążamy. Stephanie
Herzog szczodrze dzieliła się ze mną swoimi obserwacjami
i doświadczeniami. Wszystkim pracownikom kalifornijskie-
go Institute of HeartMath składam gorące podziękowania
za poświęcenie sprawom serca tak wielkiej uwagi i podję-
cie tak inspirujących badań. Ogromną pomoc uzyskałam
ze strony angielskiej Holistic Education Network. Szcze-
gólne podziękowania winna jestem memu wydawcy, Mi-
chaelowi Mannowi, za słowa otuchy oraz redaktorowi, Joh-
nowi Baldockowi, za bezcenne wskazówki. I na koniec niech
mi wolno będzie zwrócić się do swojej córki, Tammy: bar-
dzo, bardzo Ci dziękuję za cudowne ilustracje, moja naj-
większa radości i nauczycielko.

Jennifer Day


Przedmowa


Przez wszystkie lata, kiedy nauczałem twórczej wizua-
lizacji, wielokrotnie spotykałem się z pytaniami, w jaki
sposób wykorzystać tę skuteczną metodę w przypadku
dzieci. I oto dzięki Jennifer Day otrzymujemy znakomitą
odpowiedź na to pytanie.

Twórcza wizualizacja dla dzieci opisuje konkretne po-
sunięcia i poczynania w sposób jasny i zrozumiały. Jestem
przekonany, że poradnik ten, dostarczając wielu informa-
cji, będzie też źródłem inspiracji i radości dla dzieci w każ-
dym wieku oraz ich rodziców i nauczycieli.

Gorąco polecam tę książkę wszystkim osobom, które
pragną dopomóc dzieciom lub uczniom w tym, aby nauczy-
li się wykorzystywać swą wyobraźnię do rozwijania róż-
nych aspektów własnej osobowości, rozwiązywania proble-
mów i realizacji zamierzonych celów.

Shakti Gawain
autor Twórczej wyobraźni


Wprowadzenie


Zupełnie niedawno pewien ośmiolatek w rozmowie ze
mną określił twórczą wizualizację jako „siłę". Kiedy po-
prosiłam, żeby powiedział coś więcej, on zastanowił się
chwilę, a potem wyjaśnił: „Kiedy dasz popracować wyo-
braźni, to ona staje się taką siłą, że wszystko możesz
w swoim życiu poprawić!"

Sądzę, że wielu dorosłych podpisałoby się pod tymi sło-
wami. Coraz więcej osób korzysta z efektów twórczej wi-
zualizacji w najróżniejszych sferach życia; to jej zawdzię-
czają sukcesy zawodowe, zdrowie i rozwój osobisty artyści,
sportowcy, ludzie interesu, lekarze, wychowawcy i wielu,
wielu innych. Dzisiaj nietrudno znaleźć poradę i pomoc,
jeśli chodzi o wykorzystanie twórczej wizualizacji czy in-
nych instrumentów rozwijania własnej osobowości. Coraz
więcej jest łatwo dostępnych książek, artykułów, kursów,
warsztatów, nauczycieli i guru.

Niezależnie od tego, nad przebudową jakiego obszaru
własnej osobowości pracujemy, dzieci uważnie nas obser-
wują i są pod wrażeniem dostrzeganych zmian. Trzeba
przy tym podkreślić, że ich doświadczenia nie mają sobie
podobnych. Mam tu na myśli nie tylko przemiany zacho-
dzące wewnątrz rodziny, ale także ciągłe przekształcenia
dokonujące się w społeczeństwie i w całym dookolnym
świecie. Nie było dotąd pokolenia, które wzrastałoby
w warunkach tak głębokich i dynamicznych zmian, a mi-
mo to jak niewiele w naszych czasach myśli się o tym,
w jaki sposób pomóc właśnie dzieciom. Potrzeba im pora-
dy, zachęty i życzliwego, przyjacielskiego wsparcia. Możli-
we, że bez takiej pomocy wkraczając w dorosłe życie, będą

-11-


równie obolałe, okaleczone i zdezorientowane — fizycznie
i psychicznie -jak dzisiaj my sami.

Chociaż wielu rodziców zgodzi się z tym stwierdzeniem,
natychmiast rodzi się pytanie: w jaki sposób mamy dora-
dzać swoim dzieciom, jeśli my sami nieustannie uczymy
się otaczającego nas świata?

Jakkolwiek paradoksalnie mogłoby to zabrzmieć, wła-
śnie wtedy, kiedy najbardziej się rozwijamy i najwięcej
uczymy, możemy być także najlepszymi nauczycielami
i doradcami dla własnych dzieci. Prawda, którą chcemy
przekazać, staje się jeszcze wyrazistsza, kiedy w poradzie
potrafimy dojrzeć czynnik zapobiegawczy.

Przypomnijcie sobie, jak wygląda cebula. Wszystko za-
czyna się od pędu, który stopniowo otorbia się kolejnymi
warstwami, te zaś dają mu coraz twardszą osłonę. Ludzie
rozwijają się w podobny sposób. Odpowiednikami kolej-
nych warstw są zespoły postaw, pojęć i sympatii lub anty-
cypacji, które gromadzimy na każdym z etapów życia. Po-
dobnie jak u cebuli, każda następna warstwa coraz bar-
dziej utrudnia dotarcie do ośrodka naszej istoty.

Dzisiaj wiele osób próbuje zerwać z siebie te warstwy
nawyków, aby dotrzeć do owego centrum, do dziecka, któ-
rym jesteśmy gdzieś w głębi siebie. Podobnie jak przy obie-
raniu cebuli, nie obywa się często bez łez, a nawet bardziej
jeszcze dotkliwych przeżyć. Gdyby miało to zależeć od nas,
najpewniej wolelibyśmy oszczędzić swoim dzieciom takie-
go zdzierania psychicznych naskórków. A przecież w mia-
rę jak stajemy się coraz bardziej świadomymi rodzicami,
wzrasta też nasza możliwość podejmowania zabiegów pro-
filaktycznych. Z pewnością żadnej osoby wchodzącej w doj-
rzałe życie nie można ochronić przed „odzieraniem" ze złu-
dzeń i nadziei, tyle że proces ten nie musi być traumatycz-
ny. Jeśli ktoś w dzieciństwie zaznał troskliwej i pełnej mi-
łości porady i nauki, w wieku zaś wkraczania w dorosłość
skupiony jest na sobie i pełen wiary w siebie - przeżycie
takie może być olśniewające i niezwykle korzystne dla roz-
woju osobowości.

Pamiętając o tym, wychowanie dziecka powinniśmy trak-

-12-


tować jako proces zarówno prewencyjny, jak i ewolucyjny.
Jeśli żywo pamiętamy własne doświadczenia obrastania
warstwami przyzwyczajeń oraz późniejszego zdzierania
ich z siebie, potrafimy docenić wartość działań profilak-
tycznych i zrozumieć, jak wielkiej i starannej potrzeba
pracy, aby rozbudzić w naszych dzieciach wewnętrzne po-
czucie siły i samowiedzy.

Wiemy, jak wielkim przeżyciem jest odkrywanie same-
go siebie i właśnie dlatego możemy zainspirować nasze
dzieci do odkrywania i rozwijania własnego wewnętrzne-
go świata, a także walnie im w tym pomóc. Dzięki odzy-
skanej łączności z dzieckiem obecnym w nas samych, mo-
żemy nawiązywać kontakt z własnymi dziećmi na różnych
poziomach, ujawniając drzemiący w nich nieprawdopodob-
ny potencjał bujnego rozwoju.

Kiedy już odkryjemy te obszary w sobie samych — a twór-
cza wizualizacja znakomicie to ułatwia - wtedy szybko
spostrzeżemy, że potrafimy naprowadzić swoje dzieci na
solidną ścieżkę ich własnego rozwoju osobowego, odkry-
wając zarazem nowy wymiar rodzicielstwa.

Często uświadamiamy sobie wówczas, że twórcza wizu-
alizacja jest naturalnym i wspaniałym narzędziem, uła-
twiającym nam kierowanie rozwojem dziecka, odkrycie to
zaś bywa bezpośrednim skutkiem tego, że skorzystaliśmy
z niej, aby odkryć dziecko w sobie samych!

Na czym więc właściwie polega twórcza wizualizacja?

Jest to świadome wykorzystanie twórczej wyobraźni do
rozwiązywania codziennych problemów: osiągania celów,
pokonywania przeszkód, poszerzania świadomości i pod-
wyższania jakości życia. W przypadku twórczej wizualiza-
cji, o kt...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin