2013 Maj - rozszerzenie - kryteria oceniania.pdf
(
329 KB
)
Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2013
HISTORIA SZTUKI
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
Warszawa 2013
2
Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Część I.
Zadanie 1. (0–2)
Obszar standardów
Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość stylów i ich chronologiczne uporządkowanie
(I 1.b.1)
a)
Poprawna odpowiedź:
A. barokowy, B. secesyjny, C. gotycki
1 p
. – za podanie nazw 3 stylów
0 p.
– za podanie nazw 2–0 stylów
b)
Poprawna odpowiedź: C, A, B
1 p.
– za prawidłową chronologię
0 p.
– za błędną odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Znajomość terminologii z zakresu sztuk plastycznych (I 2.b.2)
Poprawna odpowiedź:
Churrigueryzm – b)
Sztafaż – c)
Plafon – a)
1 p.
– za podanie 3
poprawnych informacji
0 p.
– za podanie 2–0
poprawnych informacji
Zadanie 3. (0–4)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość przedstawionych dzieł sztuki (I 1.b.1) i opisanie
ich formy (II 2.1)
Poprawna odpowiedź / przykłady poprawnych odpowiedzi:
Dzieło A
a) Hermes z małym Dionizosem
b) okres klasyczny/późnoklasyczny
c) Postać ujęta w kontrapoście / kręgosłup wygięty w kształcie litery „s” / idealizacja / wierne
oddanie anatomii / mimetyzm / dbałość o szczegół / twarz nie zdradza emocji /
zróżnicowanie faktur / kompozycja lekko zdynamizowana / proporcje obliczane
matematycznie / kompozycja dwupostaciowa / wykorzystanie podpórki / smukłość postaci /
elegancja / asymetria / akt.
Dzieło B
a) Gal zabijający żonę i popełniający samobójstwo
b) okres hellenistyczny
c) Kompozycja dwufiguralna / patos / wierne oddanie anatomii / realizm (mimetyzm) /
dbałość o szczegół / twarze zdradzają emocje (cierpienie) / zróżnicowanie faktur /
dynamika / przewaga diagonali / asymetria/ ekspresja / akt.
Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
3
Dzieło C
a) Kuros
b) okres archaiczny
c) Postać sztywna (hieratyzm) / frontalizm / jedna noga lekko wysunięta do przodu / postawa
krocząca / ręce opuszczone wzdłuż ciała, dłonie zaciśnięte/ uproszczenie anatomii /
dekoracyjne opracowanie włosów / na twarzy uśmiech (archaiczny uśmiech, który nie
zdradza prawdziwych emocji) / symetria / wertykalizm / zwarta bryła / statyka / akt.
a)b)
1 p.
– za podanie 6–5 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie 4–0 poprawnych informacji
c)
po
1 p.
– za 2 poprawne cechy każdego z dzieł
po
0 p.
– za 1–0 poprawnych cech każdego z dzieł
Zadanie 4. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość tematów ikonograficznych (I 3)
Poprawna odpowiedź:
a) A. Salome z głową Jana Chrzciciela / Salome, B. Adam i Ewa / Grzech pierworodny
b) Biblia (Nowy i Stary Testament)
1 p.
– za 3–2 poprawne informacje
0 p.
– za 1–0 poprawnych informacji
Zadanie 5. (0–1)
Zidentyfikowanie artysty na podstawie jego wypowiedzi
i zawartej w niej myśli estetycznej (II 1.3)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedź:
A. Sol Le Witt, B. Kurt Schwitters, C. Kazimierz Malewicz
1 p.
– za przyporządkowanie 3 artystów
0 p.
– za przyporządkowanie 2–0 artystów
Zadanie 6. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość przedstawionych dzieł sztuki oraz określenie ich
funkcji (I 1.b.1)
Poprawna odpowiedź:
A. Deir El Bahari / Teby / Egipt, świątynia / funkcja sakralna / funkcja sepulkralna
B. Wenecja, biblioteka / funkcja użyteczności publicznej
C. Warszawa / Łazienki w Warszawie, pałac / miejsce wypoczynku króla / funkcja
rezydencjonalna, muzeum
D. Ronchamp, kaplica / funkcja sakralna
2 p.
– za podanie 8–7 poprawnych informacji
1 p.
– za podanie 6–4 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie 3–0 poprawnych informacji
4
Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 7. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość przedstawionych dzieł sztuki (I 1.b.1)
Poprawna odpowiedź:
A. Daumier, realizm
B. Morisot, impresjonizm
C. Rossetti, prerafaelici / Bractwo Prerafaelitów
D. Gauguin, Gauguin, postimpresjonizm
E. Delacroix, romantyzm
2 p.
– za podanie 10–9 poprawnych informacji
1 p.
– za podanie 8–5 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie 4–0 poprawnych informacji
Zadanie 8. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość gatunków sztuki i technik sztuk plastycznych
(I 2.a.1)
Poprawna odpowiedź:
A. ready mades
B. serigrafia
C. kolaż
1 p.
– za podanie 3 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie 2–0 poprawnych informacji
Zadanie 9. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Znajomość twórczości wskazanego artysty (I 1.b.4)
Poprawna odpowiedź:
Jutrzenka, Madonna przy schodach, Portret Giuliana di Medici (alegoria życia aktywnego)
1 p.
– za podkreślenie 3 dzieł
0 p.
– za podkreślenie 2–0 dzieł lub podkreślenie więcej niż 3 dzieł
Zadanie 10. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Znajomość twórczości wskazanych artystów (I 1.b.4)
Poprawna odpowiedź:
René Magritte – surrealizm, Victor Vasarely – op-art, Georges Braque – kubizm, Giacomo
Balla – futuryzm, Ernst Ludwig Kirchner – ekspresjonizm
1 p.
– za podanie 5–4 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie 3–0 poprawnych informacji
Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
5
Zadanie 11. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość terminologii z zakresu sztuk plastycznych (I 2.b.1)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Arkady (łuki) / kolumny / kapitele korynckie (kapitele) / filary / kasetony / rozety
(w kasetonach) / sklepienie żaglaste / belkowanie / gzyms / strop / oculusy (okrągłe okienka) /
pilastry / nawa główna / nawy boczne / portal / archiwolty / imposty (nasadniki).
2 p.
– za podanie 5 poprawnych cech
1 p.
– za podanie 4–3 poprawnych cech
0 p.
– za podanie 2–0 poprawnych cech
Zadanie 12. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość przedstawionego dzieła (I 1.b.1), rozpoznanie
techniki plastycznej (I 2.a) i opisanie jego formy (II 2.1)
Poprawna odpowiedź / Przykłady poprawnych odpowiedzi:
a) Magdalena Abakanowicz / Abakanowicz
b) Abakan czerwony (abakan)
c) XX w.
d) Tkanina artystyczna / tkanina / rzeźba z wykorzystaniem tkaniny / sizal
e) Kompozycja przestrzenna / abstrakcyjna / ostry element przeciwstawiony jest obłemu
kształtowi / bogata faktura / rola barwy czerwonej / formy organiczne / dynamika / duża skala /
forma zawieszona w przestrzeni (atektonika).
1 p.
– za podanie 4 poprawnych informacji w punktach od a) do d)
1 p.
– za podanie 2 poprawnych cech w punkcie e)
0 p.
– za błędną/niepełną odpowiedź lub brak odpowiedzi
Część II. Analiza porównawcza dzieł sztuki
Zadanie 13. (0–20)
Korzystanie z informacji
Tworzenie informacji
Porównanie przedstawionych dzieł malarskich pod względem
kompozycji, kolorystyki, światłocienia i ekspresji;
sformułowanie wniosku dotyczącego formy przedstawionych
dzieł (II, III)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
A. Kompozycja
Obraz A
Obraz B
kształt pola obrazowego – poziomy
prostokąt
kompozycja zamknięta (wszystkie ważne
elementy ograniczone są ramą obrazu)
kompozycja dośrodkowa
kompozycja dynamiczna
dominują linie diagonalne
kształt pola obrazowego zbliżony do
kwadratu
kompozycja otwarta
obraz jest płaski, (jednoplanowość)
dominują kierunki wertykalne
i diagonalne
kompozycja dynamiczna
Plik z chomika:
glinekk
Inne pliki z tego folderu:
Matura z Historii Sztuki od 2015 roku - poziom rozszerzony.pdf
(1191 KB)
2013 Maj - podstawa - kryteria oceniania.pdf
(332 KB)
2013 Maj - rozszerzenie - kryteria oceniania.pdf
(329 KB)
2012 - podstawa - klucz.pdf
(134 KB)
Matura z Historii Sztuki od 2015 roku ODPOWIEDZI poziom rozszerzony.pdf
(245 KB)
Inne foldery tego chomika:
PRZYDATNE RZECZY!
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin