2013 Maj - rozszerzenie - kryteria oceniania.pdf

(329 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2013
HISTORIA SZTUKI
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
Warszawa 2013
1230030584.048.png
2
Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Część I.
Zadanie 1. (0–2)
Obszar standardów
Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość stylów i ich chronologiczne uporządkowanie
(I 1.b.1)
a)
Poprawna odpowiedź:
A. barokowy, B. secesyjny, C. gotycki
1 p . – za podanie nazw 3 stylów
0 p. – za podanie nazw 2–0 stylów
b)
Poprawna odpowiedź: C, A, B
1 p. – za prawidłową chronologię
0 p. – za błędną odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Znajomość terminologii z zakresu sztuk plastycznych (I 2.b.2)
Poprawna odpowiedź:
Churrigueryzm – b)
Sztafaż – c)
Plafon – a)
1 p. – za podanie 3 poprawnych informacji
0 p. – za podanie 2–0 poprawnych informacji
Zadanie 3. (0–4)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość przedstawionych dzieł sztuki (I 1.b.1) i opisanie
ich formy (II 2.1)
Poprawna odpowiedź / przykłady poprawnych odpowiedzi:
Dzieło A
a) Hermes z małym Dionizosem
b) okres klasyczny/późnoklasyczny
c) Postać ujęta w kontrapoście / kręgosłup wygięty w kształcie litery „s” / idealizacja / wierne
oddanie anatomii / mimetyzm / dbałość o szczegół / twarz nie zdradza emocji /
zróżnicowanie faktur / kompozycja lekko zdynamizowana / proporcje obliczane
matematycznie / kompozycja dwupostaciowa / wykorzystanie podpórki / smukłość postaci /
elegancja / asymetria / akt.
Dzieło B
a) Gal zabijający żonę i popełniający samobójstwo
b) okres hellenistyczny
c) Kompozycja dwufiguralna / patos / wierne oddanie anatomii / realizm (mimetyzm) /
dbałość o szczegół / twarze zdradzają emocje (cierpienie) / zróżnicowanie faktur /
dynamika / przewaga diagonali / asymetria/ ekspresja / akt.
1230030584.059.png 1230030584.067.png 1230030584.068.png 1230030584.001.png 1230030584.002.png 1230030584.003.png 1230030584.004.png 1230030584.005.png 1230030584.006.png 1230030584.007.png 1230030584.008.png 1230030584.009.png 1230030584.010.png 1230030584.011.png 1230030584.012.png 1230030584.013.png
 
Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
3
Dzieło C
a) Kuros
b) okres archaiczny
c) Postać sztywna (hieratyzm) / frontalizm / jedna noga lekko wysunięta do przodu / postawa
krocząca / ręce opuszczone wzdłuż ciała, dłonie zaciśnięte/ uproszczenie anatomii /
dekoracyjne opracowanie włosów / na twarzy uśmiech (archaiczny uśmiech, który nie
zdradza prawdziwych emocji) / symetria / wertykalizm / zwarta bryła / statyka / akt.
a)b)
1 p. – za podanie 6–5 poprawnych informacji
0 p. – za podanie 4–0 poprawnych informacji
c)
po 1 p. – za 2 poprawne cechy każdego z dzieł
po 0 p. – za 1–0 poprawnych cech każdego z dzieł
Zadanie 4. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość tematów ikonograficznych (I 3)
Poprawna odpowiedź:
a) A. Salome z głową Jana Chrzciciela / Salome, B. Adam i Ewa / Grzech pierworodny
b) Biblia (Nowy i Stary Testament)
1 p. – za 3–2 poprawne informacje
0 p. – za 1–0 poprawnych informacji
Zadanie 5. (0–1)
Zidentyfikowanie artysty na podstawie jego wypowiedzi
i zawartej w niej myśli estetycznej (II 1.3)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedź:
A. Sol Le Witt, B. Kurt Schwitters, C. Kazimierz Malewicz
1 p. – za przyporządkowanie 3 artystów
0 p. – za przyporządkowanie 2–0 artystów
Zadanie 6. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość przedstawionych dzieł sztuki oraz określenie ich
funkcji (I 1.b.1)
Poprawna odpowiedź:
A. Deir El Bahari / Teby / Egipt, świątynia / funkcja sakralna / funkcja sepulkralna
B. Wenecja, biblioteka / funkcja użyteczności publicznej
C. Warszawa / Łazienki w Warszawie, pałac / miejsce wypoczynku króla / funkcja
rezydencjonalna, muzeum
D. Ronchamp, kaplica / funkcja sakralna
2 p. – za podanie 8–7 poprawnych informacji
1 p. – za podanie 6–4 poprawnych informacji
0 p. – za podanie 3–0 poprawnych informacji
1230030584.014.png 1230030584.015.png 1230030584.016.png 1230030584.017.png 1230030584.018.png 1230030584.019.png 1230030584.020.png 1230030584.021.png 1230030584.022.png 1230030584.023.png 1230030584.024.png 1230030584.025.png
 
4
Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 7. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość przedstawionych dzieł sztuki (I 1.b.1)
Poprawna odpowiedź:
A. Daumier, realizm
B. Morisot, impresjonizm
C. Rossetti, prerafaelici / Bractwo Prerafaelitów
D. Gauguin, Gauguin, postimpresjonizm
E. Delacroix, romantyzm
2 p. – za podanie 10–9 poprawnych informacji
1 p. – za podanie 8–5 poprawnych informacji
0 p. – za podanie 4–0 poprawnych informacji
Zadanie 8. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość gatunków sztuki i technik sztuk plastycznych
(I 2.a.1)
Poprawna odpowiedź:
A. ready mades
B. serigrafia
C. kolaż
1 p. – za podanie 3 poprawnych informacji
0 p. – za podanie 2–0 poprawnych informacji
Zadanie 9. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Znajomość twórczości wskazanego artysty (I 1.b.4)
Poprawna odpowiedź:
Jutrzenka, Madonna przy schodach, Portret Giuliana di Medici (alegoria życia aktywnego)
1 p. – za podkreślenie 3 dzieł
0 p. – za podkreślenie 2–0 dzieł lub podkreślenie więcej niż 3 dzieł
Zadanie 10. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Znajomość twórczości wskazanych artystów (I 1.b.4)
Poprawna odpowiedź:
René Magritte – surrealizm, Victor Vasarely – op-art, Georges Braque – kubizm, Giacomo
Balla – futuryzm, Ernst Ludwig Kirchner – ekspresjonizm
1 p. – za podanie 5–4 poprawnych informacji
0 p. – za podanie 3–0 poprawnych informacji
1230030584.026.png 1230030584.027.png 1230030584.028.png 1230030584.029.png 1230030584.030.png 1230030584.031.png 1230030584.032.png 1230030584.033.png 1230030584.034.png 1230030584.035.png 1230030584.036.png 1230030584.037.png 1230030584.038.png 1230030584.039.png 1230030584.040.png 1230030584.041.png 1230030584.042.png 1230030584.043.png 1230030584.044.png 1230030584.045.png
 
Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
5
Zadanie 11. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość terminologii z zakresu sztuk plastycznych (I 2.b.1)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Arkady (łuki) / kolumny / kapitele korynckie (kapitele) / filary / kasetony / rozety
(w kasetonach) / sklepienie żaglaste / belkowanie / gzyms / strop / oculusy (okrągłe okienka) /
pilastry / nawa główna / nawy boczne / portal / archiwolty / imposty (nasadniki).
2 p. – za podanie 5 poprawnych cech
1 p. – za podanie 4–3 poprawnych cech
0 p. – za podanie 2–0 poprawnych cech
Zadanie 12. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość przedstawionego dzieła (I 1.b.1), rozpoznanie
techniki plastycznej (I 2.a) i opisanie jego formy (II 2.1)
Poprawna odpowiedź / Przykłady poprawnych odpowiedzi:
a) Magdalena Abakanowicz / Abakanowicz
b) Abakan czerwony (abakan)
c) XX w.
d) Tkanina artystyczna / tkanina / rzeźba z wykorzystaniem tkaniny / sizal
e) Kompozycja przestrzenna / abstrakcyjna / ostry element przeciwstawiony jest obłemu
kształtowi / bogata faktura / rola barwy czerwonej / formy organiczne / dynamika / duża skala /
forma zawieszona w przestrzeni (atektonika).
1 p. – za podanie 4 poprawnych informacji w punktach od a) do d)
1 p. – za podanie 2 poprawnych cech w punkcie e)
0 p. – za błędną/niepełną odpowiedź lub brak odpowiedzi
Część II. Analiza porównawcza dzieł sztuki
Zadanie 13. (0–20)
Korzystanie z informacji
Tworzenie informacji
Porównanie przedstawionych dzieł malarskich pod względem
kompozycji, kolorystyki, światłocienia i ekspresji;
sformułowanie wniosku dotyczącego formy przedstawionych
dzieł (II, III)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
A. Kompozycja
Obraz A
Obraz B
 kształt pola obrazowego – poziomy
prostokąt
 kompozycja zamknięta (wszystkie ważne
elementy ograniczone są ramą obrazu)
 kompozycja dośrodkowa
 kompozycja dynamiczna
 dominują linie diagonalne
 kształt pola obrazowego zbliżony do
kwadratu
 kompozycja otwarta
 obraz jest płaski, (jednoplanowość)
 dominują kierunki wertykalne
i diagonalne
 kompozycja dynamiczna
1230030584.046.png 1230030584.047.png 1230030584.049.png 1230030584.050.png 1230030584.051.png 1230030584.052.png 1230030584.053.png 1230030584.054.png 1230030584.055.png 1230030584.056.png 1230030584.057.png 1230030584.058.png 1230030584.060.png 1230030584.061.png 1230030584.062.png 1230030584.063.png 1230030584.064.png 1230030584.065.png 1230030584.066.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin