Klasyfikacja kosztów jakości.doc

(58 KB) Pobierz

Klasyfikacja kosztów jakości

 

              Sprawdzenie, czy produkt lub usługa spełniają oczekiwania klientów, wymaga pomiaru kosztów jakości. W celu uproszczenia koszty te mogą być zakwalifikowane jako „koszty zgodności” i „koszty niezgodności”.

 

Koszty zgodności obejmują takie pozycje, jak:

ü      indoktrynacja.

ü      szkolenie,

ü      weryfikacja,

ü      zatwierdzenie,

ü      testowanie,

ü      obsługa,

ü      audyt.

Koszty niezgodności obejmują:

ü      odpady,

ü      powtórne wykonanie,

ü      naprawy gwarancyjne,

ü      zwroty,

ü      reklamacje i ich obsługa.

 

Inną powszechną metodą klasyfikacji kosztów jest metoda dzielenia kosztów na:

ü      Koszty zapobiegania, które są podstawowymi kosztami, zorientowanymi na spełnienie wymagań klienta przez pierwszą i wszystkie następne jednostki produktu wytworzone bez wad. Zawierają się w nich zazwyczaj koszty weryfikacji projektu, szkolenia, planowania jakości, przeglądu sprzedawców, dostawców i podwykonawców, analizy procesu i pokrewnych działań zapobiegawczych.

ü      Koszty oceny, które są kosztami powstającymi w wyniku oceny stopnia spełnienia wszystkich wymagań klienta. Są to na ogół koszty kontroli produktu, testów laboratoryjnych, kontroli sprzedawców, testów w trakcie produkcji oraz wewnętrzna i zewnętrzna weryfikacja projektu.

ü      Koszty awarii wewnętrznej, które są kosztami powiązanymi z awarią procesu i niezaspokojeniem potrzeb klienta, gdy produkt znajduje się we władaniu organizacji.

ü      Koszty awarii zewnętrznej, które są kosztami powiązanymi z odkryciem przez klienta nie spełnionych wymagań. Koszty te obejmują takie pozycje, jak zwroty, bonifikaty i reakcje, oszacowanie zażaleń klienta, kontrola u klienta i przyjazdy klienta w celu zaspokojenia roszczeń, a także niezbędne czynności korygujące.

Zatem na koszty jakości składają się dwa ich typy;

1)     koszt dostosowania jakości do potrzeb i oczekiwań klienta równy sumie kosztu prewencji i kosztu oczekiwań jakości,

2)     koszt niedostosowania jakości, wynikający z nieperfekcyjności wytwarzania i jej skutków zewnętrznych (niewydolności), który składa się z wewnętrznego kosztu niewydolności  oraz zewnętrznego kosztu niewydolności.

 

Rozbudowana klasyfikację kosztów jakości podają Barfield, Raiborn i Kinney.

Koszty dostosowania i niedostosowania jakości:

 

 

 

 

 

 

 

A.    Koszty dostosowania jakości

 

Koszty prewencji

1)     Pracownicy:

·         zatrudnianie osób z odpowiednimi kwalifikacjami.

·         szkolenie i uświadamianie,

·         budowa programów partycypacji.

 

2)     Klienci:

·         przegląd potrzeb klientów,

·         określenie potrzeb badań,

·         dokonywanie eksperymentów.

 

3)     Urządzenia techniczne:

·         zaprojektowanie systemu wykrywania błędów,

·         aranżacja zapewniająca efektywność przepływów materialno-energetycznych,

·         aranżacja umożliwiająca monitoring,

·         stosowanie konserwacji, przeglądów i remontów zapobiegawczych.

·         testowanie i regulacje.

·         dostosowanie do produkcji bezusterkowej

 

 

4)     Dostawcy:

·         aranżacja dostaw o gwarantowanej jakości,

·         edukacja dostawców,

·         odpowiednie wprowadzenie dostawców w prawa firmy

 

5)     Projektowanie produktu:

·         precyzowanie charakterystyk.

·         budowa prototypów w aspekcie dostosowania do wyspecyfikowanych charakterystyk, skutecznych i efektywnych osiągów, trwałości, łatwości obsługi, bezpieczeństwa, komfortu, siły przyciągania i kosztu

 

 

 

 

Koszty oszacowań

1)     Przed produkcją:

·         Inspekcja przyjęć i dostaw

 

2)     Proces produkcyjny:

·         monitorowanie i nadzór,

·         podtrzymywanie powtarzalności, stabilności i niezawodności,

·         przeprowadzanie weryfikacji procedur,

·         automatyzacja.

 

3)     W trakcie i po produkcji:

·         dokonywanie rewizji jakości

 

4)     Proces informacyjny:

·         rejestracja i raportowanie defektów

·         pomiar dokonań

 

5)     Aspekty organizacyjne:

·         administrowanie działaniem kontroli jakości

 

 

B.     Koszty niedostosowanie jakości

 

Wewnętrzne koszty niedostosowania

1)     Produkt:

·         naprawa defektów

·         wywózka odpadów

 

2)     Proces produkcji

·         powtórne przetwarzanie,

·         występowanie nie planowanych przerw.

·         strata czasu na naprawy.

 

 

 

 

Zewnętrzne koszty niedostosowania

1)     Aspekty organizacyjne:

·         zatrudnienie w dziale skarg.

·         zatrudnienie w dziale reklamacji

 

2)     Klienci:

·         utrata przyszłej sprzedaży,

·         utrata reputacji,

 

3)     Produkt:

·         naprawa zwróconych części,

·         wymiana zwróconych części na nowe,

·         refundacje dla klientów z tytułu zwrotów,

·         zwroty uszkodzonych produktów,

·         wyjaśnienie roszczeń i pretensji.

 

4)     Serwis:

·         świadczenie nie planowanych usług,

·         wysyłka zleceń zwrotu,

·         dodatkowe dostawy.

 

 

 

Także współczesna metoda kompleksowego zarządzania jakością TQM prezentuje podział kosztów jakości. W kosztach jakości TQM wyróżnia następujące aspekty:

1.      Koszty prewencji ponoszone przez firmę na szkolenie pracowników, wdrażanie procedur TQM i inne koszty związane z zapobieganiem powstawania defektów.

2.      Koszty pomiarów i oceny jakości związane z aparaturą pomiarową i czasem pracy poświeconym na prowadzenie pomiarów i kontroli.

3.      Koszty usterek wykrytych wewnątrz firmy związane ze zmarnowanym czasem pracy i materiałami.

4.      Koszty usterek wykrytych przez klientów związane ze zmarnowanym czasem pracy, materiałami, serwisem gwarancyjnym, dodatkowym transportem, kosztami transakcji itp.

5.      Koszty utraconych możliwości (spadek sprzedaży, utrata rynku) związane z utratą reputacji, utratą lojalności klienta, a w związku z tym utratą możliwości sprzedaży kolejnych partii towaru czy usługi. Utrata rynku na rzecz konkurentów. Relatywny wzrost kosztów promocji (koszt pozyskania nowego klienta jest większy od kosztu utrzymania stałego nabywcy).

 

Koszty jakości można podzielić także z punktu widzenia czynników, które je wywołały. Czynniki te mogą być zależne lub niezależne od przedsiębiorstwa (schemat 2.3).

 

Koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo dobrowolnie, z myślą o po-prawie jakości. Jedyną skuteczną drogą do osiągnięcia sukcesu jest doskonalenie jakości przez zapobieganie wadom i brakom. Nakłady na prewencję i ocenę poziomu jakości powinny być stałym elementem planów jakości firmy. Decyzja o poniesieniu tych kosztów powinna być podejmowana świadomie, z głębokim przekonaniem o jej słuszności.

Koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo niejako pod przymusem, ponieważ są konsekwencją złego funkcjonowania systemu zapewniania jakości-Ich redukcja to kwestia ustanowienia przez kierownictwo funduszy, które byłyby wydatkowane na zapobieganie brakom. Przedsiębiorstwo jest w stanie usunąć tę negatywnie wpływającą na jego image grupę kosztów. Decyzja taka jest świadectwem dojrzałości w zapewnianiu jakości w firmie, która nie chce i nie może pogodzić się z faktem „wypuszczania” na rynek wybrakowanych produktów.

 

Koszty jakości można także sklasyfikować według kryterium miejsca ich powstania. Mogą one powstawać przed produkcją, w jej trakcie, po produkcji, i to zarówno w przedsiębiorstwie, jak i u klienta.

 

Klasyfikacji kosztów jakości dużo miejsca poświęca także norma ISQ 9004, która dzieli je na:

·         operacyjne koszty jakości.

·         koszty zewnętrznego zapewniania jakości.

 

Pełna klasyfikacje kosztów jakości według norm ISO 9004 przedstawia schemat 2.5

Według normy ISO koszty jakości dzielą się, jak poniżej.

Operacyjne koszty jakości - koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo  na osiągnięcie i zapewnienie przyjętych i określonych poziomów jako

Obejmują one:

·         koszty zapobiegania i oceny:

ü      koszty zapobiegania (prewencji) są kosztami działań mających na celu zapobieganie uszkodzeniom czy brakom,

ü      koszty oceny (lub inwestowania) są kosztami badań i kontroli prowadzonych w celu sprawdzenia, czy określona jakość wyrobów jest utrzymywana.

·         koszty uszkodzeń (lub strat, niezgodności):

ü      koszty niezgodności przed dostawą (braki wewnętrzne) są kosztami wynikającymi z niespełnienia przez wyrób lub usługę wymagań jakościowych przed dostarczeniem do odbiorcy.

ü      koszty niezgodności po dostawie (braki zewnętrzne) są kosztami wynikającymi z niespełnienia przez wyrób lub usługę wymagań jakościowych po dostarczeniu do odbiorcy.

Koszty oceny są kosztami towarzyszącymi ocenie nabywanych materia-łów, szacowaniu zdolności procesów, działań międzyoperacyjnych, produktów i usług co do możliwości spełniania standardowych wymagań. Pozycje tej grupy zaliczane są do kosztów zależnych i niezależnych od przedsiębiorstwa, tzn.. że część z nich można uniknąć, lecz pozostałe wydają się kosztami nie do uniknięcia. Dotyczą one następujących kosztów:

·         weryfikacji - sprawdzenia jakości dostarczonych materiałów, organizacji działających i nowo uruchamianych procesów, produkcji zakończonej i w toku w odniesieniu do wymagań klienta,

·         audytów jakości - sprawdzenia, czy działanie systemu jest satysfakcjonujące.

·         sprzętu kontrolnego - wyskakiwania i utrzymania w pożądanym stanie całości przyrządów i urządzeń używanych do oceny.

·         skalowania dostawców - oceny i akceptacji wszystkich produkowanych przez dostawców usług i produktów.

Działania dotyczące oszacowań i oceny znajdują swe odbicie w tzw. kosztach sprawdzenia, czy coś jest dobre.

Wewnętrzne koszty wad są kosztami pojawiającymi się. kiedy wady produktów sięgają zaprojektowanego poziomu jakości i są zauważane przed wysłaniem do miejsca odbioru przez klienta. Są to przede wszystkim koszty złego sterowania procesem produkcyjnym, przy czym nic należy zapominać o istotnych elementach tych kosztów, jakimi są np. niepożądana fluktuacja kadr. nieefektywne szkolenie, nadmierne zapasy i zalegle należności. Do kosztów tych zaliczamy:

·         koszty złomu - czyli produkt, którego naprawa jest niemożliwa, nie na-dający się do jakiegokolwiek użycia czy sprzedaży,

·         koszty poprawek, przeróbek - naprawa wadliwych produktów,

·         koszty ponownej kontroli - sprawdzenie wyrobów poprawionych,

·         koszty przeklasyfikowania - wyrób, który jest zdatny do użytku, lecz nic spełnia wymagań specyfikacji klienta, może być sprzedany jako „II klasa jakości” po niższej cenie,

·         koszty odpadów - skutek błędnego działania, zlej organizacji, stosowania nieodpowiednich materiałów.

·         koszty analizy błędów - konieczne działanie mające na celu ustalenie przy-czyn wewnętrznych wad produktów.

Zewnętrzne koszty wad pojawiają się, kiedy wady produktów czy usług sięgają zaprojektowanego poziomu jakości i nic są identyfikowane przed dostarczeniem wyrobu do klienta. Ta grupa kosztów łącznic z kosztami braków wewnętrznych jest uznawana za możliwą do uniknięcia, ponieważ ich występowanie uzależnione jest od czynników zewnętrznych. Określane są one jako grupy kosztów egzogenicznych zawierających następujące elementy:

·         koszty naprawy i serwisu - obsługa w obszarze zwrotów,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin