metodologia4.doc

(76 KB) Pobierz
II ROK WF SZYMON KAMIŃSKI

 

 

 

 

 

Akademia Wychowania Fizycznego                 w Katowicach

 

 

 

 

 

 

 

DAWID SCHULZ

Rok studiów II gr.IIIa

Kierunek: wychowanie fizyczne

 

 

 

 

 

USTALENIE CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH WYSOKI POZIOM USPORTOWIENIA MŁODZIEŻY W SZKOŁACH ŚREDNICH

 

 

 

KATOWICE 2001

 

 

 

1. CEL BADAŃ:

 

a)   CEL DIAGNOSTYCZNO-WYJAŚNIAJĄCY

(przeprowadzenie badania diagnostyczno-wyjaśniającego w celu wyjaśnienia podanych hipotez)

b)CEL POZNAWCZY

(poznanie najważniejszych czynników wpływających na wysoki poziom usportowienia  młodzieży szkół średnich)

c)   CEL PRAKTYCZNY

(wyniki badań mogą posłużyć nauczycielom WF-u oraz dyrektorom szkół średnich tak średnich, jak i podstawowych, którym zależy na podnoszeniu sprawności swoich wychowanków na coraz to wyższy poziom; praca sugeruje pewne metody rozwiązania tegoż problemu.)

 

2. PROBLEM BADAWCZY- jest to poważne zagadnienie, kwestia, zadanie, którym będę się zajmować w mojej pracy celem rozwiązania i rozstrzygnięcia go.

Problem badawczy składa się z podstawowego i szczegółowych problemów w formie pytań (głównego i szczegółowych). Problem badawczy wymaga zadania respondentowi szeregu pytań mniej i bardziej szczegółowych, aby uzyskać prawdziwe odpowiedzi, które następnie posłużą w wyjaśnieniu i rozwiązaniu problemu badawczego.

              Sformułowane problemy muszą wyczerpywać zakres niewiedzy,  zawarty w temacie badań i powinny być wyrażone w języku naukowym. W problemach muszą być zawarte generalne zależności między zmiennymi oraz forma pytania badawczego powinna jasno wskazywać czynności, jakie należy podjąć, aby móc sensownie poszukiwać odpowiedzi na to pytanie.

 

 

3. PYTANIE GŁÓWNE:

Jakie czynniki determinują wysoki poziom usportowienia w szkołach średnich?

 

4. PYTANIA SZCZEGÓŁOWE

 

1. W jaki sposób infrastruktura szkoły wpływa na wysoki poziom usportowienia młodzieży szkół średnich?

2. Jaki wpływ na wysoki poziom usportowienia młodzieży mają kompetencje nauczyciela WF-u, metody jego pracy, cechy osobowości?

3. Jak postawa dyrektora szkoły względem lekcji WF-u, sportu, zdrowia, wpływa na wysoki poziom usportowienia młodzieży szkół średnich?

4. Jak postawa nauczycieli innych przedmiotów wobec W-F wpływa na wysoki poziom usportowienia młodzieży szkół średnich?

5. W jaki sposób osiągane przez uczniów wyniki sportowe przyczyniają się do uzyskania wysokiego poziomu usportowienia uczniów szkół średnich?

 

5. ZMIENNA to pewna kategoria zjawisk, których wielkość i częstotliwość występowania może ulegać zmianom w zależności od okoliczności. Wyróżnia się zmienną ilościową czyli mierzalną np.: waga, wzrost, oraz zmienną jakościową nie mierzalną np.: wykształcenie, określoną opisem słownym. Wyróżnia się też zmienną zależną i niezależną. Zależna tkwi w pytaniu głównym i jest podmiotem badań. Na nią działają inne zmienne niezależne (uboczne) powodując jej zmianę. Zmienna niezależna tkwi w pytaniu szczegółowym, są też zmienne pośrednie, interweniujące, zakłócające.

 

 

6. WSKAŹNIKOWANIE ZMIENNYCH

Wskaźnik to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko, na podstawie zajścia którego, wnioskujemy z pewnością (100%) lub z pewnym prawdopodobieństwem, że zachodzi to interesujące nas zjawisko.

Wyróżnia się wskaźniki definicyjne, empiryczne, inferencyjne.

 

ZMIENNA ZALEŻNA:

 

POZIOM USPORTOWIENIA

Jaki jest poziom usportowienia młodzieży szkół średnich?

 

POZIOM USPORTOWIENIA MOŻE BYĆ:

 

1)WYSOKI-POWYŻEJ 60% młodzieży szkół średnich cechuje się wysokim poziomem rozwoju zdolności motorycznych, techniczno-taktycznych,

 

2)ŚREDNI-ok.30%

 

3)NISKI-ok.5%

 

ZMIENNA NIEZALEŻNA:

 

INFRASTRUKTURA

 

BOGATA -    basen                                                        

-        siłownia                                                             

-        sala gimnastyczna                                             

-        boisko

-        korty tenisowe

-        bieżnia

 

ŚREDNIA -   sala gimnastyczna

-        boisko

-        bieżnia

 

BIEDNA-boisko

                  -mała sala gimnastyczna

                  -korytarze

 

WYPOSAŻENIE:

 

PRAWIDŁOWE- piłki do siatkówki

- piłki nożne

- piłki ręczne

- piłki koszykowe

- bramki

- kosze

- szarfy

- słupki

- skrzynie

- materace

- tablice

- drążek

- kozioł

- drabinki

 

PRZECIĘTNE-niewystarczająca ilość sprzętu w stosunku do liczby ćwiczących

 

SŁABE-bardzo mało sprzętu, sprzęt zniszczony

 

 

 

METODY PRACY NAUCZYCIELA

 

SPRZYJAJĄCE- wpływu osobistego

                            - metoda problemowa

                                                   - bezpośrednia celowość ruchu

                                         - dyskusja

 

PRZECIĘTNE- wpływu osobistego

                          - dyskusja

 

NEGATYWNE- tylko wpływu osobistego

 

KOMPETENCJE NAUCZYCIELA                     

 

WYKSZTAŁCENIE:                                                                          

 

POZYTYWNE: studia wyższe

ŚREDNIE: licencjat

NISKIE: szkoła średnia

 

STAŻ PRACY:

 

WYSOKI- 15 lat

ŚREDNI- 7 lat

NISKI- 1 rok

 

 

 

 

 

CECHY OSOBOWOŚCI NAUCZYCIELA:

 

POZYTYWNE- fachowość                                         

- komunikatywność

- indywidualizacja

- doświadczenie

- cierpliwość

-  konsekwentność

 

OBOJETNE  - niedostępność                                                 

                      - wymagający

         - bierność

 

 

 

NEGATYWNE- niekompetentny

                            - niefachowy

                            - zbyt surowy

                            - ugodowy

                            - niekonsekwentny             

                            - obojętny              

                            - brak zaangażowania

 

WPŁYW DYREKTORA I INNYCH NAUCZYCIELI

 

POZYTYWNY- dbałość o fundusze na wyposażenie

         - fundusze i godziny na zajęcia pozalekcyjne

         - propagowanie sportu poprzez organizowanie

            różnych zawodów, spartakiad

         - nagrody za osiągnięcia sportowe

         - traktowanie WF-u na równi z innymi  

                         przedmiotami

 

OBOJĘTNY- minimalne fundusze na nowe czy dodatkowe

                       pomoce

                      - ograniczenie propagowania sportu

 

NEGATYWNY- widoczna dezaprobata zajęć WF-u

-        brak funduszy na rozwój infrastruktury i

                  wyposażenia

 

 

7. HIPOTEZA

To stwierdzenie o dużym stopniu prawdopodobieństwa, formułowana jest wtedy, gdy praca ma charakter diagnostyczno-wyjaśniający, gdy szukamy źródeł zjawisk.

 

HIPOTEZA GŁÓWNA

Jest kilka równoważnych czynników wpływających na wysoki poziom usportowienia młodzieży szkół średnich.

 

HIPOTEZY SZCZEGÓŁOWE

1. Infrastruktura szkoły ma wpływ na wysoki poziom usportowienia młodzieży szkół średnich.

2. Istnieje zależność między postawą dyrektora i innych nauczycieli a wysokim poziomem usportowienia młodzieży szkół średnich.

3. Kompetencje nauczyciela mają wpływ na wysoki poziom usportowienia młodzieży szkół średnich.

4. Istnieje zależność między metodami nauczania nauczyciela, a wysokim poziomem usportowienia młodzieży szkół średnich

5. Istnieje zależność między osiąganymi przez uczniów wynikami sportowymi, a  wysokim poziomem usportowienia młodzieży szkół średnich.

 

 

8. METODY BADAŃ

Metoda jest środkiem konceptualnym, opracowanym i wykorzystywanym przez naukowców w celu odkrywania, poznawania i analizowania. Jest wyposażona w określone reguły i procedury. Istnieje wiele metod empirycznych. W mojej pracy narzędziem badawczym będzie kwestionariusz ankiety, czyli zbiór pytań kierowanych do respondenta.

 

 

KWESTIONARIUSZ ANKIETY DLA NAUCZYCIELI WF-u

 

Szanowni Państwo!

 

Przeprowadzane badanie na temat: „Czynniki determinujące wysoki poziom usportowienia młodzieży szkół średnich”, ma na celu określenie czynników, mających największy wpływ na takowy wysoki poziom. Wyniki ankiety będą analizowane w ramach prowadzonej przeze mnie pracy magisterskiej. Ankieta jest anonimowa, dlatego proszę o wyczerpujące i szczere odpowiedzi.

                             z poważaniem

                                                    Dawid Schulz

 

1. Czy w Pana/Pani szkole można korzystać z następujących obiektów:

-        basen

-        korty tenisowe

-        sala gimnastyczna

-        boisko

-        bieżnia

-        siłownia

-        inne (jakie?)

 

2. Jaki jest stan techniczny w/w obiektów?

-        bardzo dobry

-        dobry

-        dostateczny

-        niedostateczny (nie można z nich korzystać)

 

3. Czy z w/w obiektów uczniowie mogą korzystać:

-        tylko na zajęciach WF-u

-        poza lekcjami WF-u, ale tylko w obecności nauczyciela

-        kiedy tylko mają na to ochotę

 

 

4. Czy na wyposażeniu szkoły znajdują się:

-        piłki do koszykówki            -  kosze

-        piłki do siatkówki                -  szarfy

-        piłki do ręcznej                    -  skrzynia

-        piłki do nożnej                     -  drążek

-        materace                              -  kozioł

-        bramki                                 -  drabinki

5. Stan techniczny w/w sprzętu jest:

-        bardzo dobry (nowy, niezniszczony)

-        dobry

-        dostateczny

-        zły (sprzęt stary i zniszczony)

 

 

 

 

 

 

 

6. Jakimi Pana/Pani zdaniem cechami charakteru powinien odznaczać się dobry nauczyciel:

-        konsekwencja

-        fachowość

-        pobłażliwość

-        komunikatywność

-        obojętność

-        cierpliwość

-        surowość

-        bezwzględność

 

7. Czy wygląd zewnętrzny nauczyciela, jego ubiór, kultura osobista, może zniechęcić do uczestnictwa w lekcjach WF-u:

-        tak

-        nie

-        nie wiem

 

8. Czy Pan/Pani na zajęciach WF-u jest w stroju sportowym:

-        tak, zawsze

-        zazwyczaj tak

-        sporadycznie

-        w ogóle

 

9. Przy nauczaniu nowej czynności ruchowej posługuje się Pan/Pani:

- &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin