Wpływ przygotowania kondycyjnego na wyniki uzyskiwane w młod.doc

(84 KB) Pobierz
AKADEMIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wpływ przygotowania kondycyjnego na wyniki uzyskiwane w młodzieżowej piłce nożnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          

 

 

 

Akademia Wychowania Fizycznego

w Katowicach

 

 

 

 

1.   WSTĘP

 

 

Przedmiotem badań jest ukazanie wpływu poziomu przygotowania kondycyjnego na wyniki uzyskiwane w młodzieżowej piłce nożnej.

 

Wyniki będą podstawą do określenia metod treningowych, które mają wpływ na  wyniki młodzieży uprawiającej piłkę nożną.

 

 

 

 

 

2. CEL BADAŃ - rodzaj zamierzonego efektu do którego ma doprowadzić działalność badawcza

 

- poznawczy - związany jest z opisem, wyjaśnieniem i przewidywaniem zjawisk

 

-teoretyczny - związany jest z opracowaniem teoretycznego lub empirycznego modelu który będzie weryfikowany i uzasadniony w pracy badawczej

 

-praktyczny - związany jest między innymi z opracowaniem dyrektyw pedagogicznych czyli praktycznych wskazówek kierowanych pod adresem nauczycieli

 

  CEL POZNAWCZY:

 

ü     Określenie wpływu przygotowania kondycyjnego na wyniki młodzieży uprawiającej piłkę nożną.

 

 

 

CEL PRAKTYCZNY:

 

ü     Opracowanie wskazówek dla trenerów piłki nożnej  w celu zwiększenia efektywności ich pracy.

 

 

 

 

 

3. PROBLEM BADAŃ

 

problem badawczy – to pewne pytanie lub zespół pytań na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie, zazwyczaj składa się z problemu głównego i pytań szczegółowych.

·        Wyczerpanie zakresu niewiedzy zawartego w temacie badań.

·        Zawarcie generalnych zależności między zmiennymi

·        Zawarcie pojęć, terminów wyrażonych w języku polskim.

·        Rozstrzygalność empiryczna i wartość badawcza tzn. powinien wskazywać czynności poszukiwawcze, aby odpowiedzieć na pytania.

 

 

kryteria – określenie problemu badawczego powinno uwzględniać następujące elementy:

 

ü     Sformułowane problemy muszą wyczerpywać zakres niewiedzy zawarty w temacie badań

ü     W problemach muszą być zawarte generalne zależności pomiędzy zmiennymi lub dotyczące wartości wskaźnika

ü     Problem powinien mieć rozstrzygalność empiryczną i wartość badawczą

ü     Problemy powinny być wyraźne w języku naukowym

 

  Rodzaje pytań:

 

ü     Pytania rozstrzygnięcia zaczynające się od partykuły „ czy” na które odpowiadamy tak lub nie

ü     Pytania dopełnienia zawierające pytajnik jaki, kiedy, w jakich warunkach itd.

 

 

Problem główny – musimy tak formułować żeby po ich postawieniu wiedzieć kogo dotyczy temat, gdzie szukać jego rozwiązania i jakimi sposobami to robić

 

ü     W jakim stopniu poziom przygotowania kondycyjnego wpływa na wyniki uzyskiwane przez młodzież szkolną uprawiającą piłkę nożną

 

 

 

 

 

 

 

Pytania szczegółowe:

 

 

 

ü     Jak trening wytrzymałości ogólnej wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?

 

ü     Jak trening wytrzymałości szybkościowej wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?

 

ü     Jak trening wytrzymałości siłowej wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?

 

ü     Jak nastawienie zawodników do treningu wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?

 

ü     Jaki wpływ na wyniki młodzieży szkolnej  ma rodzaj metody treningu wytrzymałościowego?

 

ü     Jak sprawność motoryczna wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?

 

ü     Czy kwalifikacje trenera maja wpływ na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?

 

ü     Jak częstotliwość treningów wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?

 

ü     Czy sprzęt sportowy odgrywa dużą w osiąganiu zadowalających wyników młodzieży szkolnej w piłce nożnej?

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. ZMIENNE ZALEŻNE I NIEZALEŻNE

 

ZMIENNA - pewna kategoria zjawisk których wielkość, częstotliwość może ulegać zmianie w zależności od okoliczności. Przybierać może różne wartości w badanym zbiorze: płeć, wykształcenie.

 

ZMIENNA ILOŚCIOWA – jest to zmienna zmierzalna, którą możemy przedstawić w określonych jednostkach.

 

ZMIENNA JAKOŚCIOWA – jest to zmienna niezmierzalna, która jest określona w sposób opisowy.

 

ZMIENNA ZALEŻNA – podlega wpływom jednej lub większej liczbie zmiennych (niezależnych lub pośredniczących).

 

ZMIENNA NIEZALEŻNA – nie podlega wpływom innych zmiennych występujących w innym badanym zbiorze.

 

  

ZALEŻNA:

 

q       wynik sportowy.

 

  NIEZALEŻNA:

 

q       uwarunkowania motoryczne,          

q       rodzaj metody treningowej,

q       sprzęt,

q       motywacja do zajęć,

q       kompetencje trenera,

q       częstotliwość,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Wskaźnik – to pewna cecha zdarzenia lub zjawiska na podstawie zajścia którego wnioskujemy z pewnością, bądź z określonym prawdopodobieństwem iż zachodzi zjawisko jakie nas interesuje.

 

Wyróżniamy wskaźniki:

    -definicyjne

    -empiryczne

    -inferencyjne

 

·        dla zmiennej zależnej:

Ø   Wynik sportowy:

Znaczący – uczniowie uczestniczą w finale szkół średnich na poziomie województwa w siatkówkę.

Średni – uczniowie uczestniczą w rozgrywkach międzyszkolnych w siatkówkę na poziomie miasta.

Słaby – uczniowie uczestniczą jedynie w rozgrywkach międzyklasowych w siatkówkę.

 

·        dla zmiennej niezależnej

 

 

Ø   Dostęp do obiektów sportowych:

      Bardzo dobry – dostęp do sali gimnastycznej, siłowni i basenu jest zapewniony w 80%

      Dobry – dostęp do sali gimnastycznej, siłowni i basenu jest zapewniony w 50%

     Utrudniony – dostęp do sali gimnastycznej, siłowni i basenu jest zapewniony w 25%

     Brak dostępu – nie ma żadnego dostępu do obiektów sportowych

 

Ø   Postawa trenera:  

Wzorowa – postawa trenera jest bez zastrzeżeń

Bardzo dobra – punktualność, wiedza, doświadczenie i zaangażowanie to atuty trenera

Dobra – postawa trenera nie wyróżnia się niczym negatywnie ani pozytywnie

Dostateczna – postawa trenera budzi pewne zastrzeżenia

 

Ø   Cechy osobowościowe nauczyciela:  

Pozytywne – podmiotowe traktowanie ucznia, komunikatywność, opanowanie, doświadczenie, fachowość, wiedza, cierpliwość, pewność siebie, stanowczość, pozytywne myślenie, optymizm, sprawność fizyczna – umiejętność zademonstrowania ćwiczeń, autorytet, dyscyplina i punktualność.

Negatywne: wszystkie cechy przeciwne do w/w a w szczególności: nerwowość, wybuchowość, agresja, brak doświadczenia, wiedzy, kompetencji, przedmiotowe traktowanie uczniów.

 

Ø     Częstotliwość treningów:

Bardzo dobra –uczniowie uczestniczą w trzech SKS-ach w tygodniu.

Dobra – uczniowie uczestniczą w dwóch SKS-ach w tygodniu.

Dostateczna – uczniowie uczestniczą w jednym SKS-ie w tygodniu.

 

Ø     Metody pracy nauczyciela:

Duże zróżnicowanie metod, małe zróżnicowanie metod pracy nauczyciela.

 

Metody wychowawcze:

-         metoda wpływu osobistego: m. sugestii, m. perswazji, m. aprobaty i dezaprobaty

-         metoda wpływu społecznego

-       &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin