Wpływ przygotowania kondycyjnego na wyniki uzyskiwane w młodzieżowej piłce nożnej.
Akademia Wychowania Fizycznego
w Katowicach
1. WSTĘP
Przedmiotem badań jest ukazanie wpływu poziomu przygotowania kondycyjnego na wyniki uzyskiwane w młodzieżowej piłce nożnej.
Wyniki będą podstawą do określenia metod treningowych, które mają wpływ na wyniki młodzieży uprawiającej piłkę nożną.
2. CEL BADAŃ - rodzaj zamierzonego efektu do którego ma doprowadzić działalność badawcza
- poznawczy - związany jest z opisem, wyjaśnieniem i przewidywaniem zjawisk
-teoretyczny - związany jest z opracowaniem teoretycznego lub empirycznego modelu który będzie weryfikowany i uzasadniony w pracy badawczej
-praktyczny - związany jest między innymi z opracowaniem dyrektyw pedagogicznych czyli praktycznych wskazówek kierowanych pod adresem nauczycieli
CEL POZNAWCZY:
ü Określenie wpływu przygotowania kondycyjnego na wyniki młodzieży uprawiającej piłkę nożną.
CEL PRAKTYCZNY:
ü Opracowanie wskazówek dla trenerów piłki nożnej w celu zwiększenia efektywności ich pracy.
3. PROBLEM BADAŃ
problem badawczy – to pewne pytanie lub zespół pytań na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie, zazwyczaj składa się z problemu głównego i pytań szczegółowych.
· Wyczerpanie zakresu niewiedzy zawartego w temacie badań.
· Zawarcie generalnych zależności między zmiennymi
· Zawarcie pojęć, terminów wyrażonych w języku polskim.
· Rozstrzygalność empiryczna i wartość badawcza tzn. powinien wskazywać czynności poszukiwawcze, aby odpowiedzieć na pytania.
ü Sformułowane problemy muszą wyczerpywać zakres niewiedzy zawarty w temacie badań
ü W problemach muszą być zawarte generalne zależności pomiędzy zmiennymi lub dotyczące wartości wskaźnika
ü Problem powinien mieć rozstrzygalność empiryczną i wartość badawczą
ü Problemy powinny być wyraźne w języku naukowym
Rodzaje pytań:
ü Pytania rozstrzygnięcia zaczynające się od partykuły „ czy” na które odpowiadamy tak lub nie
ü Pytania dopełnienia zawierające pytajnik jaki, kiedy, w jakich warunkach itd.
Problem główny – musimy tak formułować żeby po ich postawieniu wiedzieć kogo dotyczy temat, gdzie szukać jego rozwiązania i jakimi sposobami to robić
ü W jakim stopniu poziom przygotowania kondycyjnego wpływa na wyniki uzyskiwane przez młodzież szkolną uprawiającą piłkę nożną
Pytania szczegółowe:
ü Jak trening wytrzymałości ogólnej wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?
ü Jak trening wytrzymałości szybkościowej wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?
ü Jak trening wytrzymałości siłowej wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?
ü Jak nastawienie zawodników do treningu wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?
ü Jaki wpływ na wyniki młodzieży szkolnej ma rodzaj metody treningu wytrzymałościowego?
ü Jak sprawność motoryczna wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?
ü Czy kwalifikacje trenera maja wpływ na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?
ü Jak częstotliwość treningów wpływa na wyniki młodzieży szkolnej w piłce nożnej?
ü Czy sprzęt sportowy odgrywa dużą w osiąganiu zadowalających wyników młodzieży szkolnej w piłce nożnej?
4. ZMIENNE ZALEŻNE I NIEZALEŻNE
ZMIENNA - pewna kategoria zjawisk których wielkość, częstotliwość może ulegać zmianie w zależności od okoliczności. Przybierać może różne wartości w badanym zbiorze: płeć, wykształcenie.
ZMIENNA ILOŚCIOWA – jest to zmienna zmierzalna, którą możemy przedstawić w określonych jednostkach.
ZALEŻNA:
q wynik sportowy.
NIEZALEŻNA:
q uwarunkowania motoryczne,
q rodzaj metody treningowej,
q sprzęt,
q motywacja do zajęć,
q kompetencje trenera,
q częstotliwość,
5.Wskaźnik – to pewna cecha zdarzenia lub zjawiska na podstawie zajścia którego wnioskujemy z pewnością, bądź z określonym prawdopodobieństwem iż zachodzi zjawisko jakie nas interesuje.
Wyróżniamy wskaźniki:
-definicyjne
-empiryczne
-inferencyjne
· dla zmiennej zależnej:
Ø Wynik sportowy:
Średni – uczniowie uczestniczą w rozgrywkach międzyszkolnych w siatkówkę na poziomie miasta.
Słaby – uczniowie uczestniczą jedynie w rozgrywkach międzyklasowych w siatkówkę.
· dla zmiennej niezależnej
Ø Dostęp do obiektów sportowych:
Bardzo dobry – dostęp do sali gimnastycznej, siłowni i basenu jest zapewniony w 80%
Dobry – dostęp do sali gimnastycznej, siłowni i basenu jest zapewniony w 50%
Utrudniony – dostęp do sali gimnastycznej, siłowni i basenu jest zapewniony w 25%
Pozytywne – podmiotowe traktowanie ucznia, komunikatywność, opanowanie, doświadczenie, fachowość, wiedza, cierpliwość, pewność siebie, stanowczość, pozytywne myślenie, optymizm, sprawność fizyczna – umiejętność zademonstrowania ćwiczeń, autorytet, dyscyplina i punktualność.
Negatywne: wszystkie cechy przeciwne do w/w a w szczególności: nerwowość, wybuchowość, agresja, brak doświadczenia, wiedzy, kompetencji, przedmiotowe traktowanie uczniów.
Ø Częstotliwość treningów:
Bardzo dobra –uczniowie uczestniczą w trzech SKS-ach w tygodniu.
Dobra – uczniowie uczestniczą w dwóch SKS-ach w tygodniu.
Dostateczna – uczniowie uczestniczą w jednym SKS-ie w tygodniu.
Ø Metody pracy nauczyciela:
Duże zróżnicowanie metod, małe zróżnicowanie metod pracy nauczyciela.
Metody wychowawcze:
- metoda wpływu osobistego: m. sugestii, m. perswazji, m. aprobaty i dezaprobaty
- metoda wpływu społecznego
- &#...
Aguuul6