Sposob na Alcybiadesa I.doc

(40 KB) Pobierz
Edmund Niziurski „Sposób na Alcybiadesa”

Agnieszka Poniewska

Zespół Szkół Publicznych w Radziszowie

 

Obserwuje się zanik kultury czytania. Nauczyciele wymyślili wiele sposobów zmuszających uczniów do czytania w postaci: bardzo dokładnych kartkówek z treści (aby obejść dokładne streszczenia), sprawdzianów, odpytywania itp. Nie są one rozwiązaniem, gdyż zdarza się, że uczeń, który przeczytał książkę, polegnie na takiej dokładnej kartkówce, gdyż nie wydobędzie z pamięci różnych szczegółów. O wiele lepszym i bardziej uczciwym rozwiązaniem jest danie każdemu podopiecznemu karty pracy, którą rozwiązuje w trakcie lektury. Odpowiednio skonstruowana uczy czytania ze zrozumieniem, interpretacji, rozwiązywania problemów, identyfikacji 
z bohaterem, tworząc grunt pod wspólną analizę w klasie. W proponowanych przeze mnie kartach pracy do lektury nie podaję odpowiedzi, aby uczniowie, przeszukując internet, nie natrafili na nie. Karty są zróżnicowane. Jedne stworzono z myślą
o uczniach słabszych, inne dla uczniów mających lepsze wyniki.

 

Edmund Niziurski „Sposób na Alcybiadesa”



 

1.      Obok znajduje się jedna z wielu okładek do książki „Sposób na Alcybiadesa”. Opisz ją, uwzględniając:

a)      kogo przedstawia,

b)     do jakiego wydarzenia z książki nawiązuje,

c)      kolory,

d)     czcionkę,

e)      rozmieszczenie elementów na okładce.

Opis nie powinien być krótszy niż 6 zdań.

 

2. Narrator utworu to:

a) Zasępa.

b) Alcybiades.

c) Ciamciara.

d) ukryty, ale wszechwiedzący narrator trzecioosobowy.


 4. Które z nazwisk nie należą do nauczycieli?

a) Żwaczek.

b) Misiak.

c) Słabiński.

d) Kalito.

 

5.  Do klasy chodzi jedna dziewczna

TAK       NIE

 

6. Szkolna filozofia Alibaby dotyczyła zachowania równowagi między uczniowską wolnością (to znaczy lenistwem) a wymaganiami nauczycieli.

PRAWDA       FAŁSZ

 

7. Początek realizacji sposobu na nauczycieli rozpoczął się od

a) wagarów

b) dryfu

c) zorganizowania strajku

d) niesienia torby Alcybiadesa

 

8. Podaj 3 określenia, jakie ukuto w stosunku do głównych bohaterów. Zastanów się, czy są pozytywne i o czym świadczą.

 

9. Bohaterowie używają wielu wyrazów w innym znaczeniu niż jest to przyjęte, tworząc tym samym gwarę uczniowską. Co nazywali wędzarnią?

 

10. Kim naprawdę był Alcybiades, po którym profesor Misiak odziedziczył przezwisko?

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin