CENTRA LOGISTYCZNE Część I.doc

(691 KB) Pobierz
CENTRA LOGISTYCZNE, TERMINALE PRZEŁADUNKOWE Część I

 

CENTRA LOGISTYCZNE, TERMINALE PRZEŁADUNKOWE   Część I

 

1.      Charakterystyka centrów logistycznych.

    Centra logistyczne są nową ideą – realizują zintegrowane przepływy materiałów.

Integracja ta odbywa się na 5 płaszczyznach:

·         Techniczno – technologicznej

·         Organizacyjnej

·         Dokumentacyjnej

·         Cenowej

·         Prawnej

Podstawą działania logistycznego centrum dystrybucji są;

·         Intermodalny system transportowy

·         Logistyczne centrum usług

·         Komputerowy zintegrowany system informatyczny

Rys. Struktura logicznego centrum dystrybucji (LCD)

 

    W zależności od zasięgu, wielkości oraz branży na:

·         Międzynarodowe logistyczne centra dystrybucji – ich zasięg działania wynosi        500-800 km, samo centrum zajmuje 100-150 ha. Oferują pełne usługi logistyczne.

·         Regionalne logistyczne centra dystrybucji – o zasięgu działania 50-80 km i powierzchni 20-50 h

·         Lokalne logistyczne centra dystrybucji o zasięgu 5 do 8 km, zorganizowane na powierzchni do 10 ha.

·         Branżowe logistyczne centra dystrybucji- pracują na rzecz określonej branży.  Ich zasięg może odpowiadać zasięgiem centrum regionalnemu.

 

Centra logistyczne działają w oparciu o:

·         transport intermodalny

·         terenowe terminale

·         sieć połączeń

·         niezawodny system teleinformatyczny

·         odpowiednie oprogramowanie

·         właściwą infrastrukturę przeładunkową

·         magazyny i place składowe

·         współpracę ze spedytorami, transportowcami, bankami i towarzystwami ubezpieczeniowymi

 

 

W dystrybucji towarów w krajach Unii Europejskiej, koszty logistyczne ( transport + magazynowanie)  stanowią średnio 7 %.  W Polsce 16% - stąd wynika jakie oszczędności może dać wdrożenie centrów logistycznych.

 

Struktura organizacyjna centrum logistycznego.

 

Reasumując:

L.C.D. – są głęboko zintegrowane  z transportem – głównie transportem intermodalnym. W systemach tych znaczącą role odgrywa nowe ogniwo łańcucha transportowego jakim jest spedycja.

Współczesna spedycja obejmuje:

-          sterowanie odbiorem towarów

-          ustalenie wielkości dostaw

-          organizowanie transportu

-          magazynowanie i dysponowanie zapasami

-          dostawy na stanowisku pracy

-          dystrybucja gotowych wyrobów

a także:

 


-          kontrolę jakości

-          księgowość

-          konfekcjonowanie

-          obrót płatniczy                                                                                   

-          reklamacje

-          odprawy celne

-     ubezpieczenia


 


 

Warunkiem realizacji usług spedycyjnych jest:

-          sieć regularnych połączeń

-          zaplecze techniczne

-          sieć filii i przedstawicieli ( terminali lokalnych)

-          sprawny system kontroli

-          dobra współpracę z L.C.D.

 

Różne typy struktur przedsiębiorstw spedycyjnych przedstawiają poniższe schematy:


 


3.Struktura terminali spedycyjnych.

 

W hierarchicznym systemie wieloterminalowym występują korytarze transportowe – umożliwiające przesył dużych partii na duże odległości.

                                  Transport odbierający                                   Transport rozprowadzający

 

Części składowe systemu dystrybucji punktu zwrotnego.

 

 

4. Elementy infrastruktury terminali przeładunkowych.

 

Firmy spedycyjne dysponują siecią terminali na terenie swego działania (regionu, kraju, kontynentu).Tam gdzie brak jest ich terminali przedsiębiorstwa spedycyjne działają na mocy umów ze spedytorami operującymi na tamtym terenie. Przykładem tego rodzaju działań

jest poczta.

 

Terminal składa się z :

·         placu składowego i magazynów

·         urządzeń przeładunkowych stosownie do rodzaju gałęzi transportu objętych terminalem

 

Przeładunki odbywają się poprzez :bramy ,rampy , doki przeładunkowe.

W zależności od usytuowania pojazdu względem rampy wyróżniamy:

·        

rampy boczne

·         rampy czołowe                           

·         rampy zębate                                Rys. niżej

·         rampy grzebieniowe

 

Rodzaje ramp dla pojazdów samochodowych i ich zastosowanie:  a)rampa czołowa umożliwiająca rozładunek z jednej bocznej strony skrzyni pojazdu; b) rampa zębata umożliwiająca rozładunek z tylnej strony skrzyni pojazdu; c)rampa czołowa umożliwiającza rozładunek z tylnej strony skrzyni pojazdu; d)rampa grzebieniowa umożliwiająca rozładunek pojazdu.

 

Urządzenia infrastruktury przeładunkowej.                                                                

         Przykłady zmechanizowanych i zautomatyzowanych przeładunków samochodów z jednostkami ładunkowymi) automatyczny za pomocą zestawów przenośników,                 b) automatyczny dwupoziomowy, jednostki ładunkowe na paletach specjalnych wyposażonych w kółka, c) zmechanizowany za pomocą urządzenia chwytakowego sprzężonego z suwnicą.

Terminale przeładunkowe w Polsce [4]

W Polsce istnieje 24 terminale kolejowo-drogowe,  są to:

1º  2 – terminale (Gliwice Kontenerowa i Małaszowice) oraz 1-punkt przeładunkowy (Żurawia) – należy do PKP.

2º  6 – terminali f-my Spedcont i kilka należących do firmy Polzug.

Terminale te często mają ograniczone możliwości przeładunkowe nie wszystkie posiadają posterunki kontrolne, fitosanitarne, weterynaryjne, celne.

Są one ogólnodostępne.





LITERATURA DO ROZDZIAŁU     X.

 

1.      Korzeń Zb. ;  Logistyczne systemy transportu bliskiego i magazynowania. t II. Projektowanie, Modelowanie, Zarządzanie Wud. IliM Poznań 1999.

2.      Pr. Zb. „Zarządzanie gospodarką magazynową”

      PWN W-wa  1997

3.      Tarkowski J, Bolresthal, Lumsdenk; 

      Tronsport – Logistyka Towary, Informacje, Środki Wyd. IliM Poznań 1997.

4.      Pr.zb. (red. Perezai J, Godlewski „ Międzynarodowe przewozy towarowe”         Polskie Wydawnictwo transportowe W-wa 2000.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin