Koncepcje Zarządzania sciaga KM.doc

(103 KB) Pobierz

Klasyczna szkoła zarządzania

Założenia:

Firmy funkcjonują w warunkach względnej stabilności i przewidywalności zjawisk, dlatego występuje tendencja do formalizacji procesów.

·        Występuje ścisły i bezpośredni związek pomiędzy nauką a praktyką,

·        preferuje się naukowe podejście w badaniach, a zwłaszcza metodę analityczną opartą na diagnozie, pomiarze i eksperymentach,

·        człowiek racjonalny,

·        „Homo-economicus” – człowiek jest wrażliwy jedynie na bodziec materialny,

·        (mechanistyczna) szkoła zarządzania,

·        organizacja jako system techniczny, inżynierski.

 

Nurt naukowej organizacji pracy (zarządzanie naukowe)

Założenia: Podejście do zarządzania, koncentrujące się na polepszeniu działania poszczególnych pracowników, które ma na celu zwiększenie efektywności i wydajności pracy. Podstawą metody naukowej jest obserwacja, eksperyment i doświadczenie.

Cykl działania zorganizowanego:

Działanie zmierzające do określonego celu charakteryzujące się zachowaniem odpowiedniej kolejności etapów działania, konsekwentnym zastosowaniem się do zasad realizacji każdego z nich z uwzględnieniem stopniowego doskonalenia.

Etapy zorganizowanego działania Le. Chateliera:

wybór celu → zbadanie środków i działań → zgromadzenie potrzebnych środków → wykonanie planu, kontrola wyników.

Cechy celu: SMART (Simple, Measurable, Achievable, Relevant, Timely defined)

(Prosty, Mierzalny, Osiągalny, Istotny, Określony w czasie.)

 

F. W. Taylor

zapoczątkował naukowe podejście do analizy organizacji prac zespołowych

stworzył system funkcjonalny

opracował system płacy od zadania (system akordowy), wprowadził przerwy na wypoczynek

zapoczątkował pomiar czasu pracy zwany chronometrażem ( zbieg, czynności, ruch roboczy)

K. Adamiecki

opracował narzędzie planowania współdziałania harmonogram,

prawa harmonii: doboru i działania (wąskie przekroje),

łączenie wysiłków w spójną całość.

H. L. Le. Chatelier

twórca zasady przekory,

twórca cyklu działania zorganizowanego,

H. L. Gantt:

autor wykresów, graficznego przedstawienia planów pracy,

twórca czasowo – premiowego (bonusowego) systemu.

H. Ford

twórca taśmowej organizacji produkcji,

obniżał koszty wytwarzania przez wprowadzenie normalizacji i specjalizacji

zwolennik płaskich struktur organizacyjnych i przeciwnik biurokratyzacji.

Lilian i Frank Glibrethowie:

analizowali czas i przebieg ruchów roboczych,

opracowali metodę cyklograficzną organizacji pracy

zapoczątkowali badania dotyczące warunków pracy

 

Nurt Administracyjny

Założenia: Zarządzanie administracyjne interesowało się przede wszystkim najlepszą wewnętrzną strukturą organizacji, sprzyjającą sprawnemu jej funkcjonowaniu. Podczas gdy naukowe zarządzanie zajmuje się pracą poszczególnych pracowników, zarządzanie administracyjne koncentruje się na zarządzaniu całą organizacją.

H. Fayol:

-  koncentruje się na problemach zarządzania przedsiębiorstwem,

-  wprowadza elementy wiedzy z psychologii i socjologii,

-  dokonał klasyfikacji czynności występujących w przedsiębiorstwie,

-  wyodrębnił piec funkcji administracyjnych: przewidywanie, organizowanie, rozkazywanie, koordynowanie, kontrolowanie,

14 zasad zarządzania Fayola:

PODZIAŁ PRACY:
- im bardziej ludzie specjalizują się, tym sprawniej mogą wykorzystać swoją pracę

AUTORYTET:
- kierownicy muszą wydawać polecenia, aby prace były wykonywane
- autorytet formalny daje im prawo rozkazywania, ale nie zawsze wymusza posłuszeństwo, jeśli nie towarzyszy mu autorytet osobisty

DYSCYPLINA:
- członkowie organizacji powinni przestrzegać przepisów i uzgodnień rządzących organizacją
- dyscyplina wynika z dobrego przewodzenia, ze sprawiedliwych układów oraz rozsądnie stosowanych kar za wykroczenia

JEDNOŚĆ ROZKAZODAWSTWA:
- każdy pracownik powinien otrzymać polecenia dotyczące danej operacji od tylko jednej osoby (inaczej sprzeczność poleceń i zakłócenia autorytetu)

JEDNOŚĆ KIEROWNICTWA:
- operacje w organizacji prowadzące do jednego celu powinny być przedmiotem
kierowania przez jednego kierownika posługującego się jednym planem

PODPORZĄDKOWANIE Interesu Osobistego Interesowi Ogółu:
- w żadnym przedsięwzięciu interesy pracowników nie powinny przeważać nad interesami organizacji jako całości

WYNAGRODZENIE:
- powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników jak i pracodawców

CENTRALIZACJA:
- ograniczenie roli podwładnych w podejmowaniu decyzji oznacza centralizację, zwiększenie zaś ich roli oznacza decentralizację
- zapewnienie podwładnym dostatecznych uprawnień, przy zachowaniu ostatecznej odpowiedzi kierownictwu.

HIERARCHIA:
- linie władzy w organizacji przebiegają od naczelnego kierownictwa do najniższego szczebla w przedsiębiorstwie

ŁAD:
- każdy człowiek i każda rzecz powinien być na właściwym miejscu, we właściwym czasie (logistyka)
- ludzie powinni być na stanowiskach dla nich najodpowiedniejszych

ODPOWIEDNIE TRAKTOWANIE PERSONELU:
- kierownicy powinni odnosić się do personelu w sposób przychylny i sprawiedliwy

STABILNOŚĆ PERSONELU:
- duża fluktuacja pracowników źle wpływa na sprawność funkcjonowania organizacji

INICJATYWA:
- podwładni powinni mieć swobodę w tworzeniu i realizacji swoich planów nawet, jeśli mogą wynikać pewne pomyłki

ESPRIT DE CORPS:
- sprzyjanie poczuciu przynależności do zespołu, zapewnia organizację ducha jedności (najlepiej porozumiewać się ustnie).

H. Emerson:

- sformułował 12 zasad wydajności

M. Webber:

- twórca teorii władzy ( przymusu i autorytetu)

- zwolennik biurokracji

Szkoła humanizacyjna ( organizacja jako system społeczny)

Założenia: Organizację definiuje się tutaj jako system, którego członkowie pozostają w przyjaznych stosunkach, podzielają wspólne zainteresowania i podejmują wspólne działania.

Ogólne twierdzenia szkoły humanizującej:

·   Pracownik jest człowiekiem ekonomicznym i społecznym

·   Bodźce ekonomiczne nie są jedynymi wpływającymi na pracownika

·   Wąska specjalizacja nie zawsze jest efektywna, wskazane jest poszerzenie pracy, rotacja stanowisk, wzbogacenie pracy

·   Oprócz struktur formalnych na pracownika oddziaływują struktury nieformalne

·   W projektowaniu organizacji należy uwzględnić motywy i zachowania pracownika

·   Na zachowania pracownika wpływają jego potrzeby, zachowanie grup, zachowania przełożonych, oddziaływania międzygrupowe

Nurt stosunków międzyludzkich ( lata 30 XX w.).

E. Mayo wpływ wybranych czynników na wydajność pracy (eksperyment w Hawthorne)

Eksperyment w Hawthorne (1927 r.) - Podczas eksperymentów w zakładach w Hawthorne Mayo stwierdził, iż zachęty materialne nie były przyczyną wzrostu wydajności pracy, ale że wzrost ten wywołany został poprzez wyróżnienie i poświęcenie uwagi pracownikom. Doszedł do wniosku, że pracownicy będą usilniej pracować, jeśli uznają, że kierownictwo troszczy się o ich dobrobyt i jeśli nadzór będzie im poświęcać szczególną uwagę.

człowiek ekonomiczny v’s człowiek społeczny

A. Maslow - twórca teorii hierarchii potrzeb

Zdaniem Maslowa zachowanie się człowieka wynika z jego dążenia do zaspokojenia potrzeb, a nie chwilowych stanów emocjonalnych. Zakłada on, że człowiek ma określony zespół potrzeb, które zaspokajać powinien w określonej kolejności. Mechanizmem sterującym ludzkimi zachowaniami według Maslowa są potrzeby, pojmowane jako brak czegoś, wywołujący jednocześnie dążenie do zaspokojenia tego braku. Potrzeby te tworzą układ hierarchiczny, który Maslow obrazuje w postaci piramidy.

F. Herzberg - twórca dwuczynnikowej teorii motywacji

Motywatory

(czynniki wywołujące zadowolenie)

Czynniki higieny

( czynniki wywołujące niezadowolenie)

- osiągnięcia

- uznanie

- awans

- treść pracy

- możliwość rozwoju osobistego

- odpowiedzialność

- polityka przedsiębiorstwa

- zarzadzanie

- nadzór techniczny

- stosunki międzyludzkie

- wynagrodzenie

- bezpieczeństwo pracy

- życie osobiste

- warunki pracy

- zajmowana pozycja

 

Nurt zachowań organizacyjnych:

 

D. Mc Gregor Teoria X i Y – Teoria opisująca dwa zupełnie odmienne podejścia w stosunku do motywacji pracowników.

Zgodnie z tą teorią X pracownicy są pozbawieni ambicji i wykazują się niską inicjatywą, będą dążyć do unikania odpowiedzialności tak często jak to możliwe. Manager postępujący zgodnie z tą teorią będzie uważał, że konsekwencją każdego błędu musi być znalezienie winnego. Uważa on, że pracownicy są zajęci tylko sobą i jedyną rzeczą jaka ich obchodzi w ich pracy to wynagrodzenie.

W teorii Y zarząd zakłada że pracownicy mogą być ambitni, wykazywać się motywacją, być chętni do podjęcia większej odpowiedzialności, stosować samokontrolę, być samodzielni i sprawdzać się działając autonomicznie. Wierzy się także że pracownicy potrafią czerpać satysfakcję ze swojej pracy i że jeżeli da się im szansę potrafią być kreatywni i twórczy.

 

Szkoła systemowa ( rozpatrywanie organizacji w otoczeniu)

Nurt Badan operacyjnych ( lata 50 XX W.)

- zastosowanie modeli matematycznych do podejmowania decyzji

Nurt cybernetyczny

- analiza związków: wejście ->  transformacja -> wyjście

- formułowanie problemów z zakresu strategii i struktury organizacyjnej

- system idealny ( trójkąt kosztów Nadlera)

- analiza wartości    

Nurt systemów społecznych

- zarządzanie jest systemem społecznym

- zasada ograniczonej racjonalności decyzyjnej

- sprawność systemu informacji i komunikowania się    

Szkoła neoklasyczna:

- podejście normatywne

- podejście empiryczne

- nowa fala

- postmodernizm           

Paradygmaty zarządzania:

·    pojęcie zarządzania odnosi się do istoty przedsiębiorstwa i zasad jego funkcjonowania;

·    istnieje lub powinna istnieć jedna idealna struktura organizacyjna;

·    istnieje lub powinien istnieć jeden właściwy sposób kierowania ludźmi;

·    zarządzanie opiera się o dostępne technologie oraz rynki finalnych odbiorców skutków tego działania ;

·    zakres zarządzania jest prawnie określony;

·    zarządzanie jest skoncentrowane na wnętrzu danej organizacji;

·    ekonomia w wąskim pojęciu jest "ekologią" przedsiębiorstwa i zarządzania.

Podejście normatywne

Podejście empiryczne (sytuacyjne)

- maksymalizacja zysku

- decentralizacja decyzji i odpowiedzialności

- rozszerzenie zasięgu kierowania

- zarządzanie przez cele

- kontrola przez wyjątki i autokontrola jednostek autonomicznych

- motywacja przez współuczestnictwo

- nie ma i nie ma być dwóch w pełni izoformicznych organizacji

- organizacja funkcjonuje w zmiennym otoczeniu

- nie ma jednakowych zdarzeń – jedynie mogą być bardziej lub mniej podobne do siebie

 

Nowa fala – formuła „siedem s” – strategia, struktura, sformalizowane systemy i procedury, personel (Staff), styl działania, specjalność firmy, nadrzędne wartości i kierunkowe cele organizacji.                               

Rozwój koncepcji zarządzania jakością:

- nadzór i kontrola ( produkcyjna kontrola jakości wyrobu)

- kontrola techniczna

- sterowanie jakością ( zapobieganie usterkom)

- kompleksowe zarządzanie jakością (TQM)

 

TQM ( Total Quality management) – system działań ukierunkowanych na zadowolenie klienta, zaangażowanie pracowników, wzrost przychodów i obniżkę kosztów. Podejście do zarządzania organizacją, w którym każdy aspekt działalności jest realizowany z uwzględnieniem spojrzenia projakościowego. Uczestniczą w nim wszyscy pracownicy poprzez pracę zespołową, zaangażowanie, samokontrolę i stałe podnoszenie kwalifikacji. Celem systemu TQM wg Hansa Steinbecka to osiągnięcie zadowolenia klientów, zapewnienie przedsiębiorstwu długofalowego sukcesu oraz przysporzenie korzyści członkom organizacji i społeczeństwa.

8 zasad TQM:

1.  Orientacja na klienta

2.  Przywództwo

3.  Zaangażowania pracowników

4.  Podejście procesowe

5.  Systemowe podejście do zarządzania

6.  Ciągłe doskonalenie

7.  Podjęcie decyzji w oparciu o fakty

8.  Obustronne korzystne relacje z dostawcami

Zmiany organizacyjne – Koncepcja Time Based Management ( TBM):

- orientacja na czas – czas można zmienić

- orientacja na skok ilościowy – marginalne ulepszenie nie wystarczy

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin