KONSPEKT LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
DLA KLASY VI
Konspekt lekcji wychowania fizycznego -
Zabawy z liną na świeżym powietrzu.
Klasa: VI
Czas lekcji: 45 min.
Miejsce: boisko szkolne z bieżnią, terenem trawiastym
Liczba ćwiczących: 9 osób
Pomoce: 15-metrowa lina, pachołki.
CELE::
Umiejętności:
Ü Nauka zabaw z linami,
Ü Doskonalenie techniki biegu po nierównym podłożu,
Ü Doskonalenie umiejętności rozkładania sił w czasie długiego wysiłku.
Psychomotoryczność:
Ü Kształtowanie odporności psychicznej na wysiłek fizyczny,
Ü Podnoszenie sprawności ogólnej w czasie zabaw z linami.
Wiadomości:
Ü Poznanie walorów ćwiczeń fizycznych na świeżym powietrzu,
Ü Poznanie możliwości zabawy z liną z rówieśnikami.
Działania wychowawcze:
Ü umiejętność aktywnej współpracy w grupie,
Ü przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji,
Ü niesienie pomocy, wsparcia słabszym w grupie.
Metody realizacji zadań:
Ü ścisła,
Ü zadaniowa-ścisła,
Ü zabawowa,
Ü problemowa.
Formy pracy:
Ü całą grupą,
Ü w zespołach.
Uwagi
Część wstępna – 15 min.
1. Zbiórka, raport, podanie tematu i zadań lekcji.
2. Podział dzieci na dwa zespoły.
3. Zabawa masowa „Ryby w sieci” – dwie osoby trzymając linę (sieć) za jej końce łapią pozostałe, złapani biegają nadal trzymając się liny,
4. Ćwiczenia kształtujące z liną w miejscu:
Ü Przenoszenie liny nad głową prostymi RR
Ü Ugięcia i wyprosty RR w różnych płaszczyznach trzymając linę w RR
Ü Przenoszenie liny pod NN
Ü Skłony T w przód i w tył, lina trzymana w prostych RR nad głową
Ü Przeskoki przez leżącą linę bokiem, w przód i w tył
Ü Półprzysiad, T prostopadle do podłoża, lina w prostych RR na wysokości barków lub nad głową, wytrzymać ugięcie NN licząc do10.
5. Ćwiczenia z liną w ruchu:
Ü Marsze na palcach po linie ułożonej prosto
Ü Marsze j. w. z krążeniem RR w przód i w tył
Ü Przeskoki z N na N wzdłuż liny
Ü Bieg, skipy, cwał bokiem wzdłuż prostej liny
Ü „lot samolotem” po linie ułożonej wężykiem
Ü bieg z dotykaniem liny na jej zakrętach, z przysiadami na zakrętach
Ü cwał bokiem, skip A wzdłuż liny
Ustawienie w szeregu
Zabawę przeprowadzamy 3 razy, pole zabawy ograniczamy pachołkami.
Ćwiczenia mogą odbywać się na płycie boiska lub na terenie trawiastym lecz płaskim
Początkowo ćwiczymy na linie prostej potem na ułożonej wężykowato
RR proste w bok
Część główna – 25 min.
6. Zabawa bieżna„Kosiarze trawy” – 2 ciągną po trawie linę biegnąc w kierunku dzieci, które muszą przez nią przeskoczyć, jeśli dotkną liny odchodzą z zabawy. Zabawa trwa tak długo aż zostaną dwie osoby, które zostają kosiarzami.
7. Zabawa skoczna „Suma skoków” – zespoły sumują liczbę udanych skoków przez linę kręconą przez 2 osoby ze swojego zespołu
8. Zabawa bieżna „ Gąsienica” – dzieci biegną trzymając linę dookoła boiska szkolnego.
9. Zabawa siłowa „Przeciąganie liny” – przeciąganie liny do momentu przekroczenia linii wyznaczonej przez pachołki lub poddania się jednego z zespołów.
Zabawa musi odbywać się na płaskim, trawiastym terenie.
Skoki sumuje zawodnik z przeciwnej drużyny
Ćwiczący starają się nie „urwać” z liny.
Zabawa odbywa się na terenie trawiastym, pośrodku liny zawieszamy szarfę, pachołkami oznaczamy środek odl. Między zespołami
Część końcowa lekcji – 10 min.
10. Zabawa uspokajająca „Równoważnia” – zespoły na przemian przechodzą po linie.
11. Zabawa uspokajająca „Walka kogutów” – dzieci z poszczególnych zespołów są ustawione naprzeciw siebie. Przechodzą po linie i kiedy spotykają przeciwnika, to starają się zepchnąć go z liny.
12. Zbiórka, podsumowanie lekcji, uporządkowanie sprzętu.
Każda osoba, która przejdzie bez spadnięcia z liny i zdobywa punkt dla zespołu.
Każdy kto zepchnie przeciwnika z liny zdobywa punkt dla zespołu.
Podsumowanie punktacji.
Ustawienie w szeregu.
wicy79