Higiena osobista i zęby.doc

(1377 KB) Pobierz

HIGIENA OSOBISTA I ZDROWE ZĘBY

 

1.      Przywitanie uczniów. Zapisanie tematu lekcji na tablicy.

 

 

2.      Nauczyciel czyta wiersz uczniom.

 

 

B. Lewandowska „ Na zdrowie”

 

Doktor rybka niech nam powie

Jak należy dbać o zdrowie!

 

Kto chce prosty być jak trzcina,

Gimnastyką dzień zaczyna!

 

Całe ciało myje co dzień

Pod prysznicem, w czystej wodzie.

 

Wie, że zęby białe czyste

Lubią szczotkę i dentystę!

 

Pije mleko, wie, że zdrowo

Chrupać marchew na surowo.

 

Kiedy kicha czysta chustka

Dobrze mu zasłania usta.

 

Chcesz, to zobacz, jak jeść jabłka

Na obrazku bez zarazków.

 

Rób tak samo, bo chcesz chyba

Tak zdrowy być jak ryba.

 

 

3.      Uczniowie na podstawie wysłuchanego wierszu odpowiadają na pytanie postawione przez nauczyciela: Jak należy dbać o zdrowie? (burza mózgów)

 

 

 

 

 

 

 

 

4.      Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje dotyczące higieny osobistej i rozmawia z uczniami w oparciu o ilustrację. Co to jest higiena? Co to są nawyki higieniczne? Co to znaczy dbać o higienę?

5.bmp

2.jpg

 

 

 

5.      Nauczyciel w wcześniej przygotowanym worku ma różne elementy służące do szczotkowania zębów. Wybrani uczniowie losują przedmioty i odpowiadają do czego służy dany artykuł. Następnie nauczyciel pokazuje ilustracje dotyczące zębów i wskazuje jak należy szczotkować poprawnie zęby.

 

 

1.jpg

 

 

6.      Zabawa ruchowa „Kąpiel". Dzieci swobodnie biegają w rytm dźwięków, na słowny sygnał (nazwa części ciała) zatrzymują się i naśladują mycie tej części.

 

 

7.      Nauczyciel zadaje zagadki, a uczniowie odgadują.

ü      Służy do picia, służy do mycia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia (woda)

ü      Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni,
a brudne rączki w czyste zamieni (mydło)

ü      Czasem jest biała, siedzi w tubie,
zęby nią czyścić lubię (pasta do zębów)

ü      Duży lub mały jest w każdej łazience.

Kiedy skończysz mycie, wytrze ci ręce. (ręcznik)

ü      Bywa w ramach lub bez ramy,
często w nim się przeglądamy.
Ono zawsze powie szczerze,
Czy wyglądasz jak należy. (lustro)

ü      Uczniowie śpiewają piosenkę: (do wyboru)

 

 

 

8.      Uczniowie śpiewają piosenkę (do wyboru) – można wprowadzić elementy ruchu zgodne z treścią piosenki:

 

„Mydło lubi zabawę”

 

I  Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą

    Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą.

    Kiedy dobry ma humor, to zamienia się w pianę,

   A jak znajdzie gdzieś słomkę puszcza bańki mydlane.

 

Ref. Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję,

       Mydło, mydło pachnące jak kwiatki na łące.  2x

 

II  Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca

     Skacząc z ręki do ręki złapie czasem zająca.

     Lubi bawić się w berka, z gąbką często gra w klasy,

     I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy.

 

Ref. Mydło...

 

 

„Myj zęby”

 

 

Szczotka pasta, potem ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda,

myje zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty...

Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.

Szczotko, Szczotko, hej szczoteczko o!o!o!

Zatańcz ze mną tańcz w kółeczko o!o!o! W prawo, w lewo, w lewo, w prawo.
o!o!o! Po jedzeniu kręć się żwawo o!o!o! W prawo, w lewo, w lewo, w prawo o!o!o!

Po jedzeniu kręć się żwawo o!o!o! Bo to bardzo ważna rzecz żeby zdrowe zęby mieć!

 

 

9.      Uczniowie rozwiązują karty pracy.

 

 

10.  Podsumowanie zajęć i pożegnanie się z uczniami.

 

 

KARTA PRACY DO TEMATU HIGIENA OSOBISTA I ZDROWE ZĘBY

Uważnie  czytaj  zadania  i nie zapomnij napisać odpowiedzi. Powodzenia!

 

1.      Kasia przeczytała w książce, że higiena osobista to czynności związane z regularnym myciem ciała z użyciem mydła, regularną zmianą i praniem odzieży. Powiedziała o tym swojej koleżance Joasi. Joasia powiedziała, że bardzo ważne w dbaniu o higienę osobistą jest również mycie zębów. Czy dziewczynki mają rację?

 

Odpowiedź:

 

 

2.      Zakreśl poprawne odwiedzi.

 

 

MYJĘ  RĘCE





 

 

 

zawsze przed jedzeniem.

 

 

tylko, gdy mama mi każe.

 

tylko w niedzielę.

 

 

zawsze po przyjściu ze szkoły.

 

po wyjściu z toalety.

 

 

tylko przed snem.

 

zawsze po powrocie z podwórka.

 

 

gdy przyszli goście.

 

 

 

 

3.      Ułóż zdanie z rozsypani wyrazowej.

 

 

        SWOJE

 

   CODZIENNIE

 

 

         NIE

 

     TRZEBA

 

         CIAŁO

 

        ŻEBY

 

 

PIELĘGNOWAĆ.  

 

    CHOROWAĆ,

 

 

 

4.      Pomaluj obrazek.

 

E:\PEDAGOGIKA\Rok II\Edukacja środowiskowa\rysunek do pomalowania.jpg

 

 

 

5.      Zaznacz krzyżykiem prawidłową odpowiedź.

 

 

Nr

 

ZADANIE

 

TAK

 

NIE

 

1.

 

Zęby powinno się myć po każdym posiłku.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin