KSZTAŁCENIE DOROSŁYCH
Cele kształcenia dorosłych:
1. Przyswajanie wiedzy i umiejętności, związanych z problematyką merytoryczną konkretnego procesu kształcenia realizowanego w ramach określonego formy kształcenia i dokształcania.
2. Rozwijanie umiejętności analizy, syntezy i uogólniania, wdrażanie do samodzielnych i poprawnych analiz własnego doświadczenia, wyrabianie umiejętności ich sprawdzania i weryfikowania.
3. Wyrabianie w uczniach dorosłych umiejętności samodzielnego uczenia się i zdobywania wiedzy.
Strategie kształcenia dorosłych:
µ Klasowo-lekcyjna µ Kół oświatowych
µ Kursów dokształcających µ Samokształcenia
µ Kształcenia zdalnego µ Kształcenia za pomocą żywego słowa
µ Kształcenia za pomocą słowa drukowanego µ Doradcza
µ Mieszane
Zasady kształcenia dorosłych:
ó Poglądowości
ó Przystępności
ó Świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania-uczenia się
ó Systematyczności
ó Trwałości wiedzy
ó Operatywności wiedzy uczących się
ó Wiązania praktyki z teorią
ó Kształtowania umiejętności uczenia się
ó Wykorzystywania doświadczeń osób dorosłych
ó Indywidualizacji i zespołowości
ó Ustawiczności kształcenia
Metody kształcenia:
v Wykład
v Opowiadanie i opis
v Pokazu
v Pogadanka
v Dyskusji
v Konsultacje
v Instruktaż
v Laboratoryjna
v Ćwiczeń praktycznych
v Gier dydaktycznych (metoda inscenizacja, sytuacyjna, przypadku, burza mózgów, mikronauczanie)
v Nauczania programowanego
ziaaa