LAMBDACYZM
KONSPEKT 1 Temat: Korygowanie wymowy głoski l.Cel: Usprawnianie narządów mownych, przygotowujące do wywołania głoski l.Podczas prawidłowej artykulacji głoski l czubek języka przylega do górnych dziąseł, a boki dotykają wewnętrznej powierzchni zębów przedtrzonowych i trzonowych. Usta są lekko rozchylone.Ćwiczenie 1Gimnastyka narządów mowy:Język:Ćwiczenia wykonujemy przy szeroko otwartych ustach- unoszenie języka w kierunku nosa;- przesuwanie języka w kąciki ust;- „mycie” językiem górnych zębów;- liczenie językiem górnych zębów;- przesuwanie języka po podniebieniu od górnych zębów w głąb jamy ustnej- „ malowanie” językiem „sufitu”;- unoszenie języka do wałka dziąsłowego i opuszczanie za dolne zęby.Wargi:- szerokie otwieranie ust i zamykanie;- wymawianie samogłosek parami: i – u, a – e, u – i, o – y, - wymawianie samogłosek w kolejności: a, e, y, o, u, i.Ćwiczenie 2Ćwiczenie to należy wykonywać przed lustrem.Nauka prawidłowej realizacji głoski l:- nauczyciel demonstruje u siebie ułożenie narządów mownych potrzebne do prawidłowej realizacji głoski l;- nauczyciel poleca dziecku (demonstrując u siebie), unoszenie czubka języka do dziąseł w trakcie wymawiania przedłużonego a, a następnie opuszczanie go;- ćwiczenie l w sylabach: la, lo, lu, le, ly, - ćwiczenie l na logotomach: ala, olo, ele, yly, ulu.KONSPEKT 2Temat: Korygowanie wymowy głoski l.Cel: Utrwalenie wymowy głoski l w sylabach i wyrazach.Pomoce: obrazki , teksty zagadekĆwiczenie 1Powtórzenie przed lustrem ćwiczeń warg i języka.Ćwiczenie 2- powtarzanie sylab – la, lo, lu, ly, le,- nucenie melodii piosenki pt. „Wlazł kotek” z jednoczesnym wymawianiem ćwiczonych sylab;Ćwiczenie 3 - powtarzanie usłyszanych wyrazów z głoską l w nagłosie;las, lak, laska, lama, lampa, lanie, lawa, los, lot, lody, lodówka, lokomotywa, luty, lufa, lupa, ludzie, Leon, lek, leń, lejek, lekcja, lekarz, lemoniada;- rozwiązywanie zagadek:W lecie ludzie dla ochłodyjedzą na patyku .. .. .. .. (lody)Sosnowy, dębowy,stary lub młody,rosną w nim grzyby, rosną jagody.(las)W Afryce mieszka groźny zwierz,Ma ogromną grzywę i paszczę też.(lew)Uwaga: rozwiązań dziecko szukało pośród kilku obrazków.KONSPEKT 3Temat: Korygowanie wymowy głoski l.Cel: Utrwalanie głoski l w wyrazach i zwrotach.Pomoce: kredki, ilustracja ze sklepową półką do kolorowania, obrazki.Ćwiczenie 1Powtórzenie ćwiczonych już wyrazów.Ćwiczenie 2Oglądanie ilustracji przedstawiającej sklepową półkę. Nauczyciel poleca, aby dziecko przyjrzało się obrazkowi i zapamiętało jak najwięcej nazw zawierających głoskę l. Następnie zasłania ilustrację. Rozkłada obrazki, na których znajdują się między innymi przedmioty z ilustracji. Prosi, aby dziecko wybrało te które zapamiętało ze sklepu. Zwraca uwagę na pionizację języka podczas wymawiania głoski l. Zabawki znajdujące się na ilustracji półki sklepowej: lampa, balon, lalka, lokomotywa, flaga, telefon ,motyl, ul, klatka, lew, lupa. Zabawki znajdujące się na pojedynczych obrazkach: lalka, klatka, motyl, lampa, lew, telefonNauczyciel w formie nagrody za dobrze wykonaną pracę poleca dziecku pokolorowanie wybranych zabawek.Ćwiczenie 3Powtarzanie za nauczycielem par słów. Wybieranie tych, które mogą kojarzyć się z latem;-malutka cebula-opalone koleżanki -plażowy leżak-upalne/lato -lody czekoladowe-lot/motyla -butelka lemoniady-wylane mleko -lokomotywa Kamila-zielone/fale -ból palcaĆwiczenie 4Zabawa muzyczno- ruchowa pt. „Malutki balonik”KONSPEKT 4Temat: Korygowanie wymowy głoski l.Cel: Utrwalanie głoski l w ciągu mownym.Pomoce: tekst piosenki, tekst opowiadaniaĆwiczenie 1Gimnastyka narządów artykulacyjnych. Zabawa „Pędzelki” polegająca na tym, iż przy otwartej buzi dziecko rysuje na podniebieniu fale, paski poprzeczne i podłużne. Stawia kropki na podniebieniu górnym. Zamalowuje wewnętrzną powierzchnię każdego zęba górnego.Ćwiczenie 2Powtórzenie poznanych już wyrazów.Ćwiczenie 3Nauka słów i melodii piosenki pt. „ Krasnoludki”Na polanie w lesiePod krzaczkiem poziomekMają krasnoludki swójMalutki domek.Domek choć malutki,Zawsze jest czyściutki,Sprzątają w nim co dzień Małe krasnoludki.Ćwiczenie 4Nauczyciel czyta tekst opowiadania. Dziecko słucha a następnie opowiada. LolekRozpoczęło się upalne lato. Kamil wraz ze swoimi rodzicami oraz starszą siostrą Lucynką i młodszym bratem Leosiem, pojechali nad morze. Rodzina całe dnie spędzała na plaży. Dzieci chętnie budowały zamki z piasku, które były potem niszczone przez zielone morskie fale. Pewnego leniwego dnia, gdy tłum opalających się plażowiczów popijał lemoniadę i zajadał lody czekoladowe, wydarzyła się niesamowita historia. Do zatoki wpłynęły dwa olbrzymie wieloryby, budząc początkowo lęk wśród ludzi. W ciągu kilku dni wyjaśniła się zagadka tej niespodziewanej wizyty, otóż w zatoce przyszedł na świat mały wielorybek. Szczęśliwe wieloryby pluskały się ze swoim maleństwem. Kamil wraz z rodzeństwem ogłosili wśród odpoczywających dzieci konkurs na imię dla wielorybka. Zwyciężyła propozycja małego Leosia, który zaproponował imię Lolek.Długo jeszcze po powrocie z wakacji cała rodzina wspominała niezwykłą przygodę. Ćwiczenie 5 Rysowanie ilustracji do opowiadania.
milcia01