zaczarowana zagroda scenariusze zajęć.doc

(38 KB) Pobierz

Scenariusz opracowania lektury pt. „Zaczarowana zagroda”

 

Lektura będzie omawiana przez 4-5 jednostek lekcyjnych

Temat lekcji 1: „Zaczarowana zagroda” - przybliżenie postaci autorów i bohaterów
Temat lekcji 2:  Czy pingwiny potrafią latać? - sposób ucieczki pingwinów z zagrody.

Temat lekcji 3: Dalsze losy pingwina Elegancika – tworzenie własnego tekstu
Temat lekcji 4: Tajemnice kontynentu – Antarktyda, jako miejsce zamieszkania pingwinów i innych zwierząt.

Podczas opracowywania „Zaczarowanej zagrody” wystąpią następujące rodzaje aktywności:

·         polonistyczna,

·         ruchowa,

·         artystyczna.

Dziecko podczas pracy z lekturą:

·         czyta poprawnie głośno i cicho

·         wypowiada się na dany temat w formie zdań, odpowiada pełnym zdaniem, nie hasłowo

·         samodzielnie pisze wyrazy zdania, dorysowuje brakujące elementy pingwina

·         bawi się, tańczy, śpiewa i wykonuje czynności zawarte w tekście zabawy

 

Cel główny:

·         dziecko zna treść lektury pt. „Zaczarowana zagroda”

·         doskonalenie motoryki małej

·         zna położenie i warunki życia panujące na Antarktydzie,

·         Wyodrębnienie postaci głównych i drugorzędnych, doskonalenie techniki czytania

·         Bogacenie słownictwa uczniów

·         wie gdzie i jak żyją pingwiny
 

Cele szczegółowe:

·         rozróżnia i nazywa postacie główne i drugoplanowe występujące w lekturze

·         posiada wiadomości o życiu pingwinów,

·         opisuje wygląd pingwina,

·         naśladuje ruchy i zachowanie pingwina

·         układa i pisze zdania

·         dodaje i odejmuje w zakresie 100

·         relaksuje się w czasie ćwiczeń i zabaw

·         Rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się

·         Kształcenie umiejętności analizy tekstu

Środki dydaktyczne:

·         lektura „zaczarowana zagroda”

·         karty pracy

·         laptop

·         rzutnik

·         mapa kontynentów

·         globus

·         mazaki, kredki

Sposoby mierzenia efektów i postępów pracy:

·         obserwacja uczniów – ich pracy i zaangażowania w lekcję

·         ocena i sprawdzenie kart pracy

·         ocena wypowiedz uczniów na zadawane przez nauczyciela pytania dotyczące treści lektury

 

I Pogadanka wstępna:
1. Przybliżenie przez nauczyciela informacji o autorach, w tym przypadku o Alicji i Czesławie Centkiewiczach. Alina i Czesław Centkiewiczowie  interesowali się obszarami polarnymi. Uczestniczyli  w wielu wyprawach. Jedną z takich wypraw odbyli na Antarktydę. Poznali wówczas „gospodarzy” lodowego kontynentu - pingwiny. Polubili te ptaki i postanowili napisać o nich książkę dla dzieci.

2. Swobodna rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat bohaterów występujących w lekturze oraz na temat poznanych przygód bohaterów.
II Opracowanie materiału

3. Sprawdzenie stopnia zrozumienia przeczytanego tekstu poprzez zadawanie pytań:

·         Jak miał na imię profesor?

·         Jak mieli na imię pomocnicy profesora?

·         Po co robili zagrodę z lodowych brył lodu?

·         Po co zaganiali pingwiny do zagrody?

·         Kto odkrył tajemniczy sposób ucieczek pingwinów z zagrody?

·         Po co profesor chciał zaobrączkować pingwiny?

·         Jak się nazywał pingwin, który był ulubieńcem profesora?

·         Na jakie kolory były znaczone pingwiny i dlaczego?

·         Jak pingwiny uciekały z zagrody?

·         Czy pingwiny wróciły do domu?

·         Dlaczego książka nosi tytuł „Zaczarowana zagroda”?

4. Nauka pląsu pt. „My jesteśmy polarnicy” treść oaz przebieg zabawy załącznik nr 2

5.Przybliżenie postaci pingwina Elegancika:

·         Dlaczego profesor jednego z pingwinów nazwał elegancikiem?

·         Czym się różnił od innych ptaków?

·         W jaki sposób się porozumiewają między sobą?

·         Co sądzili polarnicy o tym ptaku?

6. Dzieci mają za zadanie opisać podróż pingwina „Elegancika” ok 5-8zdań.
Gdzie dopłynął pingwin, kogo spotkał po drodze, co robił ciekawego, którędy wracał do domu.

7. Pogadanka nauczyciela na temat Kontynentu, którym jest Antarktyda.

·         Przedstawienie form życia

·         położenie na mapie

·         warunki atmosferyczne, tam panujące

·         nawiązanie do stacji badawczej również polskiej

·         szersze omówienie ssaka, którym jest pingwin (budowa ciała, zabarwienia, czym się żywi, gdzie mieszka, czy potrafi latać czy nie, że potrafi na lądzie posuwać się szybko na brzuchu, z czego buduje gniazda) Załącznik nr 1 konturówka postaci pingwina, dzieci mają za zadanie dorysować brakujące elementy i pokolorować całość

·         zaprezentowanie dzieciom zdjęć kontynentu, zwierząt itp. przy pomocy rzutnika i laptopa

8. Nauczyciel wraz z dziećmi bawi się w zabawę pt. „Pingwin” (treść i opis zabawy załącznik nr 3)

9. Tworzenie własnego tekstu – zadaniem uczniów jest stworzenie własnego tekstu, wymyślenie dalszych losów pingwinów, mogą wybrać sobie jednego pingwina nadać mu imię lub pozostać przy postaci elegancika.

10.Swobodna rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat co się najbardziej podobało w lekturze pod tytułem „Zaczarowana zagroda” dzieci mogą opisać jakąś zabawną sytuację, sposób budowanej zagrody itp.
11. Rozwiązanie zadania tekstowego.
W zagrodzie profesora było 35 pingwinów. Najpierw 5 pingwinów opuściło zagrodę, a później 7.
Ile pingwinów zostało w zagrodzie?
 

 

 

 

 

Załącznik 1
(konturówka pingwina)

 

Załącznik 2

Nauka pląsu ,,Polarnicy”

(Na melodię My jesteśmy krasnoludki):

My jesteśmy polarnicy

U ha, ha (ręce skrzyżowane na piersiach)

Wciąż marzniemy w tej zimnicy

U ha ha u ha ha

Nasza praca jest wspaniała ( robimy z rąk lornetkę)

U ha ha U ha ha

I nas lubi zima biała

U ha ha ha ha.

Dzieci maszerują w pochodze jedno za drugim

 

Załącznik nr 3

Pingwin

Oh jak przyjemnie i jak wesoło

W pingwinka bawić się, się, się!

Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,

Do przodu, do tyłu

I raz, dwa, trzy!!

Dzieci ustawiają się gęsiego trzymając się oburącz za ramiona prowadzi nauczyciel :) Na dwa pierwsze wersy zabawy dzieci idą trzymając złączone pięty do wewnątrz a palce na zewnątrz, dzieci puszczają się i swoje rączki trzymają wzdłuż tułowia z dłońmi wygiętymi do góry.

Na trzeci wers dzieci wystawiają nogę o której jest mowa w tekście na zewnątrz, idac do przodu później do tyłu a na tekst „I raz, dwa, trzy” skaczemy obunóż do przodu

Zgłoś jeśli naruszono regulamin