Scenariusz opracowania lektury pt. „Zaczarowana zagroda”
Lektura będzie omawiana przez 4-5 jednostek lekcyjnych
Temat lekcji 1: „Zaczarowana zagroda” - przybliżenie postaci autorów i bohaterówTemat lekcji 2: Czy pingwiny potrafią latać? - sposób ucieczki pingwinów z zagrody.
Temat lekcji 3: Dalsze losy pingwina Elegancika – tworzenie własnego tekstuTemat lekcji 4: Tajemnice kontynentu – Antarktyda, jako miejsce zamieszkania pingwinów i innych zwierząt.
Podczas opracowywania „Zaczarowanej zagrody” wystąpią następujące rodzaje aktywności:
· polonistyczna,
· ruchowa,
· artystyczna.
Dziecko podczas pracy z lekturą:
· czyta poprawnie głośno i cicho
· wypowiada się na dany temat w formie zdań, odpowiada pełnym zdaniem, nie hasłowo
· samodzielnie pisze wyrazy zdania, dorysowuje brakujące elementy pingwina
· bawi się, tańczy, śpiewa i wykonuje czynności zawarte w tekście zabawy
Cel główny:
· dziecko zna treść lektury pt. „Zaczarowana zagroda”
· doskonalenie motoryki małej
· zna położenie i warunki życia panujące na Antarktydzie,
· Wyodrębnienie postaci głównych i drugorzędnych, doskonalenie techniki czytania
· Bogacenie słownictwa uczniów
· wie gdzie i jak żyją pingwiny
Cele szczegółowe:
· rozróżnia i nazywa postacie główne i drugoplanowe występujące w lekturze
· posiada wiadomości o życiu pingwinów,
· opisuje wygląd pingwina,
· naśladuje ruchy i zachowanie pingwina
· układa i pisze zdania
· dodaje i odejmuje w zakresie 100
· relaksuje się w czasie ćwiczeń i zabaw
· Rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się
· Kształcenie umiejętności analizy tekstu
Środki dydaktyczne:
· lektura „zaczarowana zagroda”
· karty pracy
· laptop
· rzutnik
· mapa kontynentów
· globus
· mazaki, kredki
Sposoby mierzenia efektów i postępów pracy:
· obserwacja uczniów – ich pracy i zaangażowania w lekcję
· ocena i sprawdzenie kart pracy
· ocena wypowiedz uczniów na zadawane przez nauczyciela pytania dotyczące treści lektury
I Pogadanka wstępna:1. Przybliżenie przez nauczyciela informacji o autorach, w tym przypadku o Alicji i Czesławie Centkiewiczach. Alina i Czesław Centkiewiczowie interesowali się obszarami polarnymi. Uczestniczyli w wielu wyprawach. Jedną z takich wypraw odbyli na Antarktydę. Poznali wówczas „gospodarzy” lodowego kontynentu - pingwiny. Polubili te ptaki i postanowili napisać o nich książkę dla dzieci.
2. Swobodna rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat bohaterów występujących w lekturze oraz na temat poznanych przygód bohaterów. II Opracowanie materiału
3. Sprawdzenie stopnia zrozumienia przeczytanego tekstu poprzez zadawanie pytań:
· Jak miał na imię profesor?
· Jak mieli na imię pomocnicy profesora?
· Po co robili zagrodę z lodowych brył lodu?
· Po co zaganiali pingwiny do zagrody?
· Kto odkrył tajemniczy sposób ucieczek pingwinów z zagrody?
· Po co profesor chciał zaobrączkować pingwiny?
· Jak się nazywał pingwin, który był ulubieńcem profesora?
· Na jakie kolory były znaczone pingwiny i dlaczego?
· Jak pingwiny uciekały z zagrody?
· Czy pingwiny wróciły do domu?
· Dlaczego książka nosi tytuł „Zaczarowana zagroda”?
4. Nauka pląsu pt. „My jesteśmy polarnicy” treść oaz przebieg zabawy załącznik nr 2
5.Przybliżenie postaci pingwina Elegancika:
· Dlaczego profesor jednego z pingwinów nazwał elegancikiem?
· Czym się różnił od innych ptaków?
· W jaki sposób się porozumiewają między sobą?
· Co sądzili polarnicy o tym ptaku?
6. Dzieci mają za zadanie opisać podróż pingwina „Elegancika” ok 5-8zdań.Gdzie dopłynął pingwin, kogo spotkał po drodze, co robił ciekawego, którędy wracał do domu.
7. Pogadanka nauczyciela na temat Kontynentu, którym jest Antarktyda.
· Przedstawienie form życia
· położenie na mapie
· warunki atmosferyczne, tam panujące
· nawiązanie do stacji badawczej również polskiej
· szersze omówienie ssaka, którym jest pingwin (budowa ciała, zabarwienia, czym się żywi, gdzie mieszka, czy potrafi latać czy nie, że potrafi na lądzie posuwać się szybko na brzuchu, z czego buduje gniazda) Załącznik nr 1 konturówka postaci pingwina, dzieci mają za zadanie dorysować brakujące elementy i pokolorować całość
· zaprezentowanie dzieciom zdjęć kontynentu, zwierząt itp. przy pomocy rzutnika i laptopa
8. Nauczyciel wraz z dziećmi bawi się w zabawę pt. „Pingwin” (treść i opis zabawy załącznik nr 3)
9. Tworzenie własnego tekstu – zadaniem uczniów jest stworzenie własnego tekstu, wymyślenie dalszych losów pingwinów, mogą wybrać sobie jednego pingwina nadać mu imię lub pozostać przy postaci elegancika.
10.Swobodna rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat co się najbardziej podobało w lekturze pod tytułem „Zaczarowana zagroda” dzieci mogą opisać jakąś zabawną sytuację, sposób budowanej zagrody itp.11. Rozwiązanie zadania tekstowego.W zagrodzie profesora było 35 pingwinów. Najpierw 5 pingwinów opuściło zagrodę, a później 7.Ile pingwinów zostało w zagrodzie?
Załącznik 1(konturówka pingwina)
Załącznik 2
Nauka pląsu ,,Polarnicy”
(Na melodię My jesteśmy krasnoludki):
My jesteśmy polarnicy
U ha, ha (ręce skrzyżowane na piersiach)
Wciąż marzniemy w tej zimnicy
U ha ha u ha ha
Nasza praca jest wspaniała ( robimy z rąk lornetkę)
U ha ha U ha ha
I nas lubi zima biała
U ha ha ha ha.
Dzieci maszerują w pochodze jedno za drugim
Załącznik nr 3
Pingwin
Oh jak przyjemnie i jak wesoło
W pingwinka bawić się, się, się!
Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,
Do przodu, do tyłu
I raz, dwa, trzy!!
Dzieci ustawiają się gęsiego trzymając się oburącz za ramiona prowadzi nauczyciel :) Na dwa pierwsze wersy zabawy dzieci idą trzymając złączone pięty do wewnątrz a palce na zewnątrz, dzieci puszczają się i swoje rączki trzymają wzdłuż tułowia z dłońmi wygiętymi do góry.
Na trzeci wers dzieci wystawiają nogę o której jest mowa w tekście na zewnątrz, idac do przodu później do tyłu a na tekst „I raz, dwa, trzy” skaczemy obunóż do przodu
monika691989