teczka 8 ust 2pkt 3.doc

(248 KB) Pobierz
Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 ust

 

 

Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 ust. 2 pkt 3

 

 

Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć,

w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć

 

 

 

 

1.     Prowadzenie zajęć koleżeńskich.

2.     Uczestnictwo w pracach zespołów metodycznych.

3.     Pełnienie funkcji opiekuna stażu nauczyciela stażysty ubiegającego się o awans na nauczyciela kontraktowego.

4.     Organizowanie i prowadzenie rad szkoleniowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

              Opis i analiza realizacji wymagań, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 3

 

                            1. Prowadzenie zajęć koleżeńskich

 

              Praca nauczyciela i wychowawcy wymaga nieustannego podwyższania umiejętności             i doskonalenia warsztatu pracy. Potrzeba wielokierunkowych oddziaływań w pracy nauczyciela i wychowawcy zmusza do podnoszenia, aktualizowania i poszukiwania skutecznych metod pracy i samodoskonalenia się. Warsztat pracy wzbogacałam poprzez nowe doświadczenia i zdobytą wiedzę, uczestnicząc w kursach i szkoleniach.

              Każdy współczesny nauczyciel wychowawca powinien odczuwać potrzebę dzielenia się własną wiedzą, doświadczeniem i refleksjami z innymi oraz realizować to w praktyce. Można to robić w różnych formach.

              Jedną z form dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami jest prowadzenie zajęć otwartych. Poprzez te zajęcia, my sami – nauczyciele, doskonalimy swój warsztat pracy, pokazujemy, jak można zrealizować dany temat, zademonstrować, podzielić się pomysłami i swoją pracą. Uczestnicząc w takich zajęciach, podpatrujemy innych jak pracują, wyciągamy dla siebie wnioski do dalszej pracy. Dla dzieci zajęcia otwarte są okazją do pokazania siebie, swoich zdolności przed innymi.

              W czasie trwania stażu przeprowadziłam zajęcia otwarte, na których prezentowałam różne formy i metody pracy z dziećmi. Niekiedy obserwatorem moich zajęć był jeden nauczyciel, a czasami zajęcia gromadziły większą liczbę nauczycieli. Zawsze spotykałam się z pozytywną oceną przeprowadzonych przeze mnie zajęć.

Zajęcia otwarte przeprowadzone przeze mnie:

·               „Dbajmy o zęby” zapoznałam nauczycielki w jaki sposób kształtować u dzieci postawy promującej zdrowie i racjonalny tryb życia  w oparciu o utwór J. Bechlerowej,

·               „Witamy Cię Wiosno” - prowadząc zajęcie starałam się pokazać nauczycielom płynność łączenia realizowanych obszarów edukacyjnych, integrację różnych treści tak, aby zajęcia były dla dzieci ciekawe i pobudzające je do działania. Wykorzystując aktywizujące metody (pedagogika zabawy, „ Burza  mózgu”, metoda praktycznego działania) zachęciłam dzieci do czynnego udziału  w zajęciach, by obserwujący nauczyciele mogli się przyjrzeć, pozyskać nowe umiejętności i doświadczenie w pracy pedagogicznej.

·               Historia małego tulipanka” w oparciu o inscenizacje opowiadania M. Różyńskiej             „O żółtym tulipanie”. Celem  przeprowadzonego zajęcia było pokazanie nauczycielkom              w jaki sposób wprowadzić dzieci w świat techniki składania papieru - „origami przestrzenne” poprzez wyrażanie własnych obserwacji w formie plastycznej oraz  określanie warunków niezbędnych do prawidłowego wzrostu  i rozwoju roślin. 

·              „Jaka to figura” przedstawiłam nauczycielkom zajęcie z wykorzystaniem komputera            i prezentacji multimedialnej. Celem zajęcia było dostarczenie innym nauczycielom nowych możliwości oddziaływania pedagogicznego, kształcenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej w życiu codziennym.

·               Wolę wodęzwróciłam uwagę nauczycielek  na zagadnienie dotyczące utwierdzenia dzieci w przekonaniu, że trzeba pić wodę, ponieważ woda daje: życie, siłę i zdrowie.

 

              Efektem była wymiana doświadczeń, która dała nauczycielom możliwość poznania nowatorskich rozwiązań w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. Dodatkowo szersze grono odbiorców umożliwiło mi sprawdzenie stopnia przydatności prezentowanego materiału. Nauczyciele wyrazili chęć przeprowadzenia podobnych zajęć po dostosowaniu do możliwości wiekowych swoich dzieci.

              Moje działania związane z prowadzeniem zajęć otwartych mobilizowały mnie do lepszej pracy. Posłużyły mi także do autorefleksji i podjęcia ewentualnych działań modyfikujących, co z kolei stymulowało mój rozwój oraz dojrzałość pedagogiczną.

              Dzieląc się swoimi doświadczeniami sprawiłam, że praca młodszych stażem koleżanek, stała się bardziej satysfakcjonująca i w mniejszym stopniu narażona na niepowodzenia. Mam nadzieję, że umożliwiłam im szybszą adaptację w przedszkolu                     i zachęciłam do pracy nad swoim rozwojem. Prowadzenie zajęć koleżeńskich dostarczało mi dużo satysfakcji. Świadomość, że mogę podpowiedzieć i pomóc innym mobilizowała mnie do stawiania sobie coraz to wyższych wymagań. W trakcie swojej dwudziestoośmioletniej pracy zawodowej starałam się przekazać jak najwięcej pożytecznych informacji i posiadanej wiedzy.

              Dzięki takiej współpracy, ciągle wzbogacam i doskonalę własny warsztat pracy, co niewątpliwie ma wpływ na lepszą jakość pracy przedszkola.

 

 

 

Efekty podjętych działań skierowane na:

Dzieci:
1. Biorą aktywny udział w zajęciach otwartych prowadzonych przeze mnie.
2. Poprzez stałe doskonalenie zawodowe nauczycieli mają możliwość lepszego pogłębiania

     wiedzy i umiejętności.
3. Uczestniczą w coraz ciekawszych zajęciach dydaktycznych.
4. Pracują nowoczesnymi metodami na zajęciach.
 

Przedszkole:
1. Podczas dzielenia się własnym warsztatem pracy podwyższałam jakość funkcjonowania

     przedszkola.
2. Zajęcia otwarte są ciekawą formą samodoskonalenia zawodowego. Rozwijają horyzonty

     i warsztat pracy nauczycieli. Integrują grono pedagogiczne.
3. Przedszkole jest postrzegane jako placówka rozwijająca uzdolnienia i zainteresowania.
4. Kadra pedagogiczna stale doskonali się.
5. Poprzez wymianę doświadczeń podwyższa się poziom nauczania i wychowania.
6. W przedszkolu pracują kreatywni nauczyciele.

 

Nauczyciela:
1. Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli zmuszało do samorealizacji

     i analizy własnych kompetencji.
2. Podczas dzielenia się własnym warsztatem pracy pogłębiałam umiejętności

    i doświadczenia.
3. Mam większą wiedzę na temat nauczania i wychowania.
4. Pogłębiałam wiedzę na temat aktywnych metod pracy z dzieckiem.
5. Mam dużą satysfakcję z pracy zawodowej, ma to wpływ na wzrost mojego autorytetu

     i wysoką ocenę mojej pracy.
6. Nabrałam doświadczenia w sprawnym komunikowaniu się i przekazywaniu informacji.

 

 

 

 


dzie0573.jpg
                                          2. Uczestnictwo w pracach zespołów metodycznych.

 

 

                                            

              W trakcie stażu, jak i przed, aktywnie uczestniczyłam w pracach zespołów  metodycznych.

              W ramach zespołów metodycznych systematycznie współpracuję z innymi nauczycielami. Doskonalimy metody i warsztat pracy poprzez wymianę poglądów i dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Omawiamy aspekty naszej pracy, przekazujemy przydatne informacje z kursów i szkoleń. Próbujemy wspólnie znaleźć rozwiązania nurtujących nas problemów.

                             

·         Podczas prac w zespole metodycznym do spraw„Rozwijania aktywności muzyczno-ruchowej”  w Przedszkolu Miejskim Nr 81 w Łodzi:

-            X 2005r. - VI 2006r.,

-            X 2006r. - VI 2007r.

      poznałam następujące zagadnienia:

¯    Wykorzystanie metody Carla Orffa w pracy z małym dzieckiem.

¯    Propagowanie aktywnego słuchania muzyki według Batti Strauss.

¯    Wykorzystanie zabaw integracyjnych i tańców animacyjnych z pedagogiki zabawy.

¯    Dobieranie metod i form z zakresu wychowania muzycznego w pracy z dzieckiem w przedszkolu

¯    Wykorzystanie zajęć i zabaw prowadzonych Metodą Dobrego Startu oraz Metodą Kinezjologii Edukacyjnej w przedszkolu.

 

 

·         Brałam udział w pracach zespołu metodycznego do spraw „Edukacji regionalnej” zorganizowanej przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi:

-  X 2008r.  – V 2009r.

     poznałam zagadnienia:

6       Sławne rody fabrykanckie: Poznańscy i Geyerowie i ich wpływ na rozwój naszego miasta.

6       Różne rodzaje zabudowy XIX – XX wiecznej Łodzi – zwiedzanie Skansenu Architektury Drewnianej, Białej Fabryki, Pałacu Poznańskich.

6       Historia łódzkiej sieci wodociągowej – spacer po kanale „Dętka”.

6       Zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia w centralnej Polsce – prezentacja           w Muzeum Archeologiczno – Etnograficznym.

6       Dobór oferty muzealnej i sposoby jej wykorzystania dla potrzeb najmłodszych uczestników edukacji.

              Dowiedziałam się o ciekawych i nowych formach i metodach pracy z zakresu edukacji regionalnej, które wykorzystuję na zajęciach z dziećmi.

 

 

·         Podczas prac w zespole metodycznym do sprawEdukacji poprzez humor                    w Przedszkolu Miejskim Nr 81 w Łodzi:

  X 2009r. - VI 2010r.,

  X 2010r. - VI 2011r.

poznałam następujące zagadnienia:

J     Wykorzystanie elementów humoru w pracy dydaktyczno - wychowawczej: zabawy             i ćwiczenia stymulujące rozwój emocjonalno - społeczny dziecka.

J     W krainie zwierząt - zabawy słowno - muzyczne z wykorzystaniem elementu humoru.

J     Modelowe zajęcie edukacyjne „Uśmiech zucha od ucha do ucha - zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem elementów humoru.

J     Propozycje wybranych zabaw aktywizujących twórczą aktywność dzieci.

J     Rymowanki rozśmieszani zabawy z Tadkiem Niejadkiem.

J     Zaczarowany świat figur - zabawy ukierunkowane na kodowanie i dekodowanie.

J     Zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem elementów humoru.

J     Śmiechotka wita wiosnę - rozwijanie aktywności dzieci poprzez zabawy                         z rekwizytami (modelowe zajęcie edukacyjne)

              Zapoznałam się z wykorzystaniem  metody humoru w celu rozwijania u dzieci zdolności postrzegania i rozumienia humoru, wzbogaciłam swój warsztat pracy wychowawczo-dydaktycznej o nową formę pracy z dziećmi.

 

              Zdobyte  wiadomości  i  umiejętności w trakcie spotkań w ramach zespołu wykorzystywałam  podczas zajęć i zabaw z dziećmi.

              Podczas spotkań w ramach prac zespołów metodycznych chętnie dzieliłam się wiedzą i doświadczeniem:

              Przeprowadziłam na terenie przedszkola w grupie 4-5 latków zajęcie modelowe ,,Wesołe przedszkolaki prezentując efekty cyklicznego wdrażania innowacji pedagogicznej autorstwa Agnieszki G. - ,,Edukacja przez humor”.

Zapoznałam nauczycielki w jaki sposób wykorzystanie elementów   humoru w pracy                  z dzieckiem uczy, rozwija, wychowuje i wspomaga  rozwój emocjonalny.

 

              Uczestnictwo w pracach zespołów metodycznych pozwoliło mi na bieżącą wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami oraz koordynację wspólnych działań w ramach realizacji czynności wynikających z założeń programowych poszczególnych zespołów.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin