Doradca klienta
(524902)
Pracownicy usług i sprzedawcy
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Doradca klienta (524902)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-162-4 (162)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 5
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 7
2.7. Zadania zawodowe 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 8
3. Opis kompetencji zawodowych 10
3.1. Doradzanie i prezentowanie ofert klientom Kz1 10
3.2. Analizowanie rynku produktów i usług w celu przygotowania oferty klientowi Kz2 11
3.3. Kompetencje społeczne KzS 12
4. Profil kompetencji kluczowych 13
5. Słownik 14
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
524902 Doradca klienta
Grupa wielka 5 – Pracownicy usług i sprzedawcy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 4).
Grupa elementarna 5249 – Pracownicy sprzedaży i pokrewni gdzie indziej niesklasyfikowani (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 5249 Sales workers not elsewhere classified).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
W PKD 2007 prowadzenie działalności w zakresie doradztwa w rozumieniu opisywanego zawodu nie występuje. Częściowo można ją przyporządkować do:
Sekcja G. Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle, Dział 47. Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi, Grupy: 47.1 Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach, 47.4 Sprzedaż detaliczna narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.5 Sprzedaż detaliczna artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.6 Sprzedaż detaliczna wyrobów związanych z kulturą i rekreacją prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.7 Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
Sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, Dział 70. Działalność firm centralnych, doradztwo związane z zarządzaniem, Grupa 70.2 Doradztwo związane z zarządzaniem;
Sekcja S. Pozostała działalność usługowa, Dział 96 Pozostała indywidualna działalność usługowa, Grupa 96.0 Pozostałą indywidualna działalność usługowa.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 12 przedsiębiorstwach (duże – 3, średnie – 4, małe – 3, mikro – 2, w tym produkcyjno-handlowe – 2, handlowe – 4, usługowe – 5, inne – 1), przeprowadzonych w marcu 2013.
Zespół Ekspercki:
· Roman Kraczla – SMG/KRC Poland Human Resources Sp. z o.o. w Katowicach,
· Karolina Płóciennik – Summertime S.C. w Poznaniu,
· Wiktor Marszałek – Jeronimo Martins Polska SA w Kostrzynie,
· Anna Siennicka – Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Zawodowego w Łodzi.
Ewaluatorzy:
· Jolanta Grela – Generali Finance Sp. z o.o. w Lublinie,
· Agnieszka Łukaszewska – były pracownik Ecorys Polska w Warszawie.
Recenzenci:
· Elżbieta Przydatek – były pracownik WZGS „Samopomoc Chłopska” w Radomiu,
· Monika Mazur – Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Biuro projektowe w Warszawie.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Grzegorz Sołtysiak (przewodniczący) – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie,
· Mirosław Luboń – Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej w Warszawie,
· Dominik Wardak – przedstawiciel pracodawców, IKEA Trading Services Sp. z o.o. w Jankach.
Data zatwierdzenia:
· 15.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Doradca klienta rekomenduje klientowi optymalne rozwiązania po analizie jego potrzeb.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Doradca klienta jest zawodem o charakterze usługowym. Jego celem jest wsparcie klienta w wyborze optymalnego dla niego rozwiązania. Doradca klienta ustala i analizuje potrzeby oraz oczekiwania klienta, a następnie na podstawie analizy dostępnych możliwości i rozwiązań, prezentuje klientowi wybrane propozycje produktów, usług lub technologii i doradza mu, którą opcję wybrać. Do zadań doradcy należy nawiązywanie i utrzymywanie długotrwałej i opartej na zaufaniu relacji z klientami oraz budowanie pozytywnego wizerunku firmy, którą reprezentuje.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy doradcy klienta mogą być pomieszczenia biurowe, sklepy, punkty usługowe. Doradca klienta może pracować również w terenie, spotykać się z klientami we wskazanych przez nich miejscach. W zależności od miejsca wykonywania obowiązków i specyfiki branży charakter pracy może być siedzący lub wymagać przemieszczania się (np. dojazd do klienta). Jest to zazwyczaj wielogodzinna praca w pozycji siedzącej, dlatego szczególnie ważne jest organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami BHP, ochrony ppoż. i wymaganiami ergonomii. Doradca klienta użytkuje w pracy urządzenia biurowe, takie jak telefon, fax, drukarka, skaner oraz użytkowe i specjalistyczne programy komputerowe. Zagrożeniem dla zdrowia jest obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego, narządu wzroku, zaburzenia psychosomatyczne, związane ze stresem i odpowiedzialnością. Doradca klienta pracuje w stałych godzinach odpowiadających godzinom pracy firmy zatrudniającej lub w czasie nienormowanym, związanym z obsługą klienta w dogodnym dla niego terminie. Zagrożeniem w pracy doradcy może być stres. Praca jest samodzielna, wykonywana pod nadzorem.
...
bhp.KarolKa