Egzaminator on-line
(235902)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Egzaminator on-line (235902)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-025-2 (25)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 8
2.7. Zadania zawodowe 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 9
3. Opis kompetencji zawodowych 10
3.1. Opracowywanie pakietów zadań egzaminacyjnych Kz1 10
3.2. Przeprowadzanie egzaminu on-line Kz2 11
3.3. Kompetencje społeczne KzS 12
4. Profil kompetencji kluczowych 13
5. Słownik 14
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach:
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
235902 Egzaminator on-line
Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).
Grupa elementarna 2359 – Specjaliści nauczania i wychowania gdzie indziej nieskwalifikowani (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2359 Other teaching professionals not elsewhere classified).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja P. Edukacja, Dział 85. Edukacja, Grupa 85.6. Działalność wspomagająca edukację.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 16 stanowiskach pracy w 11 przedsiębiorstwach (duże – 3, średnie – 5, małe − 2, mikro − 1, w tym usługowe – 2, inne – produkcyjno-usługowo-szkoleniowe – 1, administracyjne – 2, edukacyjne – 6), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Maria Zając – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie,
· Maria Kopsztejn – Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej,
· Anna Wisła-Świder – Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie,
· Marek Rudziński – Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie.
Ewaluatorzy:
· Anna Soin – 2L Sp. z o.o. w Warszawie,
· Dagmara Mandat – DM SMICE Firma Szkoleniowo-Doradcza w Wołowie.
Recenzenci:
· Marta Machalska – Seka.edu w Warszawie,
· Kazimierz Niziński – Telekomunikacja Polska S.A. w Warszawie.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Marcin Dąbrowski (przewodniczący) – Szkoła Główna Handlowa, w Warszawie, Stowarzyszenie E-learningu Akademickiego w Warszawie,
· Marek Ptak – Stowarzyszenie Edukacji na Odległość w Koninie.
· Tomasz Korczak – Związek Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie.
· Michał Gawryszczak – Polska Izba Firm Szkoleniowych w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 07.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Egzaminator on-line ocenia kompetencje osób egzaminowanych, stosując narzędzia pracy i komunikacji zdalnej.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Celem pracy egzaminatora on-line jest ocena kompetencji uczestników egzaminu, realizowana za pomocą narzędzi pracy i komunikacji zdalnej. Zadaniem egzaminatora jest także określenie struktury egzaminu adekwatnej do formy wskazanej przez instytucję odpowiedzialną za jego przeprowadzenie, jak również opracowanie kryteriów egzaminacyjnych. Egzaminator we współpracy z ekspertem lub zespołem ekspertów z danej dziedziny wiedzy opracowuje zapisy zadań egzaminacyjnych, określając treści kształcenia i umiejętności weryfikowane przez poszczególne zadania, a następnie przeprowadza i nadzoruje egzamin, ocenia prace egzaminacyjne zgodnie z określonymi wcześniej kryteriami, a także opracowuje informacje zbiorcze o egzaminie i publikuje jego wyniki. Egzaminator on-line jest odpowiedzialny za weryfikację poprawności działania narzędzi zastosowanych do przeprowadzenia egzaminu i środków multimedialnych użytych w zadaniach egzaminacyjnych. Do jego obowiązków należy także archiwizowanie prac i protokołów egzaminacyjnych. Ponadto zgodnie ze specyfiką egzaminu aktualizuje zadania i stosowane formy egzaminacyjne.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Egzaminator on-line może być zatrudniony w ośrodku egzaminacyjnym, szkole lub wyższej uczelni oraz w firmie szkoleniowej i ośrodku pozaszkolnym (ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego prowadzących szkolenia i egzaminy on-line, świadczących usługi w zakresie egzaminowania on-line. W obiektach użytkowanych przez wymienione podmioty muszą znajdować się pracownie wyposażone w sprzęt komputerowy (mogą to być także urządzenia mobilne, np. tablety) z dostępem do Internetu. Warunki pracy, jeżeli spełniają normy bezpieczeństwa i higieny pracy, nie powodują bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia. Uciążliwości występujące na stanowisku pracy egzaminatora on-line są powodowane długotrwałą pozycją siedzącą oraz monotonią wykonywanych ruchów, która może wywoływać przeciążenie barku lub nadgarstka. Należy minimalizować obciążenie narządu wzroku pracowników oraz niekorzystny wpływ wymuszonej pozycji ciała na układ mięśniowo-szkieletowy. Na pogorszenie warunków pracy mogą również wpływać inne czynniki fizyczne, jak np. nieodpowiednie oświetlenie, a także obciążenie psychiczne (stres).
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu egzaminatora on-line wymaga umiejętności użytkowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, aplikacji multimedialnych oraz narzędzi internetowych. Specyfika zawodu wymaga kompetencji pedagogicznych oraz gotowości do nieustannego aktualizowania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności z uwagi na szybki rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych. Egzaminatora on-line powinien cechować profesjonalizm, odpowiedzialność, bezstronność, dyskrecja, szacunek do osób egzaminowanych, rzetelność, sumienność, terminowość, odporność na stres oraz zdolność koncentracji, a ...
bhp.KarolKa