Analityk systemów teleinformatycznych
(251101)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Analityk systemów teleinformatycznych (251101)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-064-1 (64)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 8
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 8
2.7. Zadania zawodowe 9
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 10
3. Opis kompetencji zawodowych 11
3.1. Analizowanie systemu teleinformatycznego Kz1 11
3.2. Opracowywanie dokumentacji analitycznej zgodnie z ustalonymi standardami Kz2 12
3.3. Kompetencje społeczne KzS 13
4. Profil kompetencji kluczowych 14
5. Słownik 15
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KziS 2010):
251101 Analityk systemów teleinformatycznych
Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).
Grupa elementarna 2511 – Analitycy Systemowi (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2511 Systems analysts)..
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja J. Informacja i komunikacja. Dział 62. Działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana. Grupa 62.02. Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 8 przedsiębiorstwach (średnie – 4, małe – 4, w tym handlowo--usługowe – 3, administracyjne – 3, usługowe – 2) przeprowadzonych w marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Robert Kopjas – NTGROUP Systemy Informatyczne w Łodzi,
· Maciej Krzemiński – Inteligo Financial Services S.A. w Warszawie,
· Marcin Wojtasik – Ministerstwo Obrony Narodowej w Warszawie,
· Tomasz Sułkowski – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.
Ewaluatorzy:
· Jolanta Dzieślewska – Devoteam S.A. w Warszawie,
· Joanna Ksieniewicz – EDUQUM w Warszawie.
Recenzenci:
· Krzysztof Kopka – Intersnack Poland Sp. z o.o. w Słomnikach,
· Władysław Błaszko – Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Krzysztof Chełpiński (przewodniczący) – Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji w Warszawie,
· Karolina Zmitrowicz – Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych w Warszawie,
· Robert Ostrowski – Polskie Towarzystwo Informatyczne w Łodzi,
· Andrzej Kwiecień – NSZZ Solidarność w Radomiu.
Data zatwierdzenia:
· 07.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Analityk systemów teleinformatycznych analizuje możliwości zastosowania rozwiązań teleinformatycznych w celu automatyzacji wybranych procesów.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Celem pracy analityka systemów teleinformatycznych jest analiza funkcjonowania technologii informatycznych w kontekście konkretnego zastosowania. Analityk współpracuje z klientem w celu opisania procesów biznesowych, jakie funkcjonują w danym przedsiębiorstwie. Ustala, które procesy mogą być zautomatyzowane. Na bazie modelu biznesowego przygotowuje analizę systemową zawierającą opisy funkcjonalne, niefunkcjonalne oraz procesowe systemu wraz z określeniem jego istotnych warunków i ograniczeń. Analityk swoje prace dokumentuje zgodnie z przyjętymi standardami (notacją). Efektem pracy jest dokumentacja opisująca wymagania klienta, pozwalająca na przygotowanie projektu i rozpoczęcie procesu tworzenia oprogramowania. Powstałe analizy konsultuje z przedstawicielami i zespołami zamawiającego i wykonującego system. W procesie tworzenia oprogramowania reprezentuje klienta wobec projektantów i programistów. Analityk jest odpowiedzialny za prawidłowe zinterpretowanie potrzeb biznesowych oraz ich przełożenie na wymagania funkcjonalne i jakościowe, aby dostarczone rozwiązanie systemowe odpowiadało przedstawionym potrzebom.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Analityk systemów teleinformatycznych zatrudnienie znajduje np. w firmach usługowych, handlowych, przedsiębiorstwach wykorzystujących rozbudowane systemy teleinformatyczne, jednostkach naukowo-badawczych. Miejscem pracy analityka jest zazwyczaj biuro, podstawowym narzędziem pracy komputer z odpowiednim oprogramowaniem, drukarka. Realizacja części zadań zawodowych wymaga częstych i regularnych kontaktów z przedstawicielami klienta bądź użytkownika końcowego, dlatego analityk część zadań może wykonywać poza swoim stałym miejscem pracy. Analityk pracuje zwykle w systemie jednozmianowym. Stanowisko pracy jest zazwyczaj samodzielne, ale w przypadku bardzo złożonych systemów lub dużych organizacji analityk może pracować w zespole lub kierować pracami zespołu. Zawód analityka podlega specjalizacji i profilowaniu z uwagi na różnorodność dziedzin życia, wspieranych przez rozwiązania informatyczne. Poszczególne projekty/systemy informatyczne różnią się od siebie, dlatego mimo podobnych czynności praca analityka nie jest monotonna, środowisko pracy należy uznać za zmienne. W zawodzie analityka występują typowe zagrożenia dla zdrowia, występujące na stanowisku pracy wyposażonym w komputer – pogorszenie wzroku, obciążenie kręgosłupa i kończyn górnych w obrębie nadgarstków. Ponadto mogą występować schorzenia związane ze stresem i pracą pod presją czasu.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Część zadań zawodowych wymaga kontaktów zarówno wewnątrz organizacji, w której analityk systemów teleinformatycznych jest zatrudniony, jak i w jej otoczeniu, również z klientami zewnętrznymi, dlatego od analityka wymaga się umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych. Istotna jest umiejętność współpracy w interdyscyplinarnym zespole oraz umiejętny dobór form i narzędzi komunikacji. Analityk powinien charakteryzować się umiejętnością przyswajania i analizowania info...
bhp.KarolKa