64_251101_analityk_systemow_teleinformatycznych.doc

(234 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Analityk systemów teleinformatycznych

(251101)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Specjaliści

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Analityk systemów teleinformatycznych (251101)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN               978-83-7951-064-1 (64)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            8

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            9

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            10

3.              Opis kompetencji zawodowych                             11

3.1.               Analizowanie systemu teleinformatycznego Kz1                             11

3.2.               Opracowywanie dokumentacji analitycznej zgodnie z ustalonymi standardami Kz2                             12

3.3.               Kompetencje społeczne KzS                             13

4.              Profil kompetencji kluczowych                            14

5.              Słownik                            15

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KziS 2010):

251101 Analityk systemów teleinformatycznych

Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).

Grupa elementarna 2511 – Analitycy Systemowi (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2511
Systems analysts)..

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja J. Informacja i komunikacja. Dział 62. Działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana. Grupa 62.02. Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 8 przedsiębiorstwach (średnie – 4, małe – 4, w tym handlowo-
-usługowe – 3, administracyjne – 3, usługowe – 2) przeprowadzonych w marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Robert Kopjas – NTGROUP Systemy Informatyczne w Łodzi,

·       Maciej Krzemiński – Inteligo Financial Services S.A. w Warszawie,

·       Marcin Wojtasik – Ministerstwo Obrony Narodowej w Warszawie,

·       Tomasz Sułkowski – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.

Ewaluatorzy:

·       Jolanta Dzieślewska – Devoteam S.A. w Warszawie,

·       Joanna Ksieniewicz – EDUQUM w Warszawie.


Recenzenci:

·       Krzysztof Kopka – Intersnack Poland Sp. z o.o. w Słomnikach,

·       Władysław Błaszko – Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Krzysztof Chełpiński (przewodniczący) – Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji w Warszawie,

·       Karolina Zmitrowicz – Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych w Warszawie,

·       Robert Ostrowski – Polskie Towarzystwo Informatyczne w Łodzi,

·       Andrzej Kwiecień – NSZZ Solidarność w Radomiu.

Data zatwierdzenia:

·       07.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Analityk systemów teleinformatycznych analizuje możliwości zastosowania rozwiązań teleinformatycznych w celu automatyzacji wybranych procesów.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Celem pracy analityka systemów teleinformatycznych jest analiza funkcjonowania technologii informatycznych w kontekście konkretnego zastosowania. Analityk współpracuje z klientem w celu opisania procesów biznesowych, jakie funkcjonują w danym przedsiębiorstwie. Ustala, które procesy mogą być zautomatyzowane. Na bazie modelu biznesowego przygotowuje analizę systemową zawierającą opisy funkcjonalne, niefunkcjonalne oraz procesowe systemu wraz z określeniem jego istotnych warunków i ograniczeń. Analityk swoje prace dokumentuje zgodnie z przyjętymi standardami (notacją). Efektem pracy jest dokumentacja opisująca wymagania klienta, pozwalająca na przygotowanie projektu i rozpoczęcie procesu tworzenia oprogramowania. Powstałe analizy konsultuje z przedstawicielami i zespołami zamawiającego i wykonującego system. W procesie tworzenia oprogramowania reprezentuje klienta wobec projektantów i programistów. Analityk jest odpowiedzialny za prawidłowe zinterpretowanie potrzeb biznesowych oraz ich przełożenie na wymagania funkcjonalne i jakościowe, aby dostarczone rozwiązanie systemowe odpowiadało przedstawionym potrzebom.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Analityk systemów teleinformatycznych zatrudnienie znajduje np. w firmach usługowych, handlowych, przedsiębiorstwach wykorzystujących rozbudowane systemy teleinformatyczne, jednostkach naukowo-badawczych. Miejscem pracy analityka jest zazwyczaj biuro, podstawowym narzędziem pracy komputer z odpowiednim oprogramowaniem, drukarka. Realizacja części zadań zawodowych wymaga częstych i regularnych kontaktów z przedstawicielami klienta bądź użytkownika końcowego, dlatego analityk część zadań może wykonywać poza swoim stałym miejscem pracy. Analityk pracuje zwykle w systemie jednozmianowym. Stanowisko pracy jest zazwyczaj samodzielne, ale w przypadku bardzo złożonych systemów lub dużych organizacji analityk może pracować w zespole lub kierować pracami zespołu. Zawód analityka podlega specjalizacji i profilowaniu z uwagi na różnorodność dziedzin życia, wspieranych przez rozwiązania informatyczne. Poszczególne projekty/systemy informatyczne różnią się od siebie, dlatego mimo podobnych czynności praca analityka nie jest monotonna, środowisko pracy należy uznać za zmienne. W zawodzie analityka występują typowe zagrożenia dla zdrowia, występujące na stanowisku pracy wyposażonym w komputer – pogorszenie wzroku, obciążenie kręgosłupa i kończyn górnych w obrębie nadgarstków. Ponadto mogą występować schorzenia związane ze stresem i pracą pod presją czasu.

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Część zadań zawodowych wymaga kontaktów zarówno wewnątrz organizacji, w której analityk systemów teleinformatycznych jest zatrudniony, jak i w jej otoczeniu, również z klientami zewnętrznymi, dlatego od analityka wymaga się umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych. Istotna jest umiejętność współpracy w interdyscyplinarnym zespole oraz umiejętny dobór form i narzędzi komunikacji. Analityk powinien charakteryzować się umiejętnością przyswajania i analizowania info...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin