Kierownik supermarketu
(142004)
Przedstawiciele władz publicznych,wyżsi urzędnicy i kierownicy
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Kierownik supermarketu (142004)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-009-2 (9)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 7
2.7. Zadania zawodowe 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 9
3. Opis kompetencji zawodowych 10
3.1. Organizowanie właściwego funkcjonowania supermarketu Kz1 10
3.2. Realizowanie zakładanych wyników finansowych supermarketu Kz2 11
3.3. Kierowanie pracownikami supermarketu oraz ich rekrutowanie Kz3 12
3.4. Kompetencje społeczne KzS 13
4. Profil kompetencji kluczowych 14
5. Słownik 15
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawoduw klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
142004 Kierownik supermarketu
Grupa wielka 1 – Przedstawiciele władz publicznych, wyżsi urzędnicy i kierownicy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).
Grupa elementarna 1420 – Kierownicy w handlu detalicznym i hurtowym (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 1420 Retail and wholesale trade managers).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja G. Handel hurtowy i detaliczny; Naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle, Dział 47. Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi, Grupa: 47.1. Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 15 przedsiębiorstwach (duże – 1, średnie – 7, małe − 7, w tym, handlowe − 15), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Piotr Brendel – ELEA Polska Sp. z. o.o. w Częstochowie,
· Iwona Sujka – E. Leclerc Lublindis Sp. z. o.o. w Lublinie,
· Aneta Krukowska – REAL w Radomiu,
· Katarzyna Skoczylas – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.
Ewaluatorzy:
· Krzysztof Kawecki – PPHU Rolbud Sp.J., Market Budowlany Mrówka w Ciechanowie,
· Danuta Szczepaniak – Uniwersytet Technologiczno-Humanisty-czny w Radomiu.
Recenzenci:
· Maciej Zawitkowski – Streetcom Polska w Warszawie,
· Anna Derendarz – Rossmann w Łodzi.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Wiesława Małgorzata Mizielska (przewodnicząca) – Polska Izba Handlu w Warszawie,
· Bogdan Grzybowski – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie,
· Zbigniew Sokołowski – Krajowa Izba Gospodarcza w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 07.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Kierownik supermarketu zarządza podległym zespołem, organizuje, nadzoruje i zapewnia właściwe funkcjonowanie supermarketu.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,obszary występowania zawodu
Kierownik supermarketu pełni funkcję zarządzającą. Zarządza podległym zespołem pracowników w celu osiągnięcia założonych wyników. Celem jego pracy jest realizacja sprzedaży zgodnie z zakładanym budżetem, tj. kontrola przychodów, kosztów, strat, zapasu, rotacji, w tym przeprowadzanie inwentaryzacji. Kierownik supermarketu prowadzi rekrutację, szkolenia, motywuje i ocenia pracowników. W zakres obowiązków kierownika supermarketu wpisane jest planowanie, nadzorowanie i rozliczanie czasu pracy podległych pracowników zgodnie ze standardami firmy oraz obowiązującymi przepisami prawa. Ponadto buduje relacje z klientami, reaguje na ich potrzeby i zapewnia sprawną obsługę. Dba o dostępność i właściwą ekspozycję towarów. Jego obowiązkiem jest nadzorowanie i przestrzeganie zasad BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszynyi narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy kierownika supermarketu jest pomieszczenie zamknięte: biuro, hala sprzedaży (podzielona na działy). Jest to stanowisko samodzielne. W pracy użytkuje podstawowe narzędzia biurowe, np. komputer wyposażony w oprogramowanie umożliwiające wykonywanie podstawowych analiz oraz faks i telefon. Ze względu na specyfikę zawodu pracownik powinien cechować się umiejętnością pracy w stresie, powinien potrafić podejmować decyzje pod presją czasu. W niektórych działach występują zagrożenia dla zdrowia spowodowane uciążliwymi warunkami pracy np. wysoka lub niska temperatura, hałas, dlatego ważne jest planowanie i organizowanie pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami sanitarno-higienicznymi, w tym zasad HACCP (supermarkety branży spożywczej), BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska. Praca wykonywana jest w trybie zmianowym. Charakteryzują ją stałe czynności, jednak ze względu na zmienność rynku (sezonowość) trzeba odpowiednio dostosować się do trendów panujących na rynku.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Od kierownika supermarketu wymaga się zdolności organizacyjnych w kierowaniu podległym z...
bhp.KarolKa