9_142004_Kierownik_supermarketu.doc

(250 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Kierownik supermarketu

(142004)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedstawiciele władz publicznych,
wyżsi urzędnicy i kierownicy

 

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Kierownik supermarketu (142004)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-009-2 (9)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.               Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                             4

1.2.               Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                             6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            7

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.               Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.               Organizowanie właściwego funkcjonowania supermarketu Kz1                             10             

3.2.               Realizowanie zakładanych wyników finansowych supermarketu Kz2                             11

3.3.               Kierowanie pracownikami supermarketu oraz ich rekrutowanie Kz3                            12

3.4.               Kompetencje społeczne KzS                             13

4.               Profil kompetencji kluczowych                             14

5.              Słownik                             15

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

142004 Kierownik supermarketu

Grupa wielka 1 – Przedstawiciele władz publicznych, wyżsi urzędnicy i kierownicy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).

Grupa elementarna 1420 – Kierownicy w handlu detalicznym i hurtowym (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 1420 Retail and wholesale trade managers).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja G. Handel hurtowy i detaliczny; Naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle, Dział 47. Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi, Grupa: 47.1. Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 15 przedsiębiorstwach (duże – 1, średnie – 7, małe − 7, w tym, handlowe − 15), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Piotr Brendel – ELEA Polska Sp. z. o.o. w Częstochowie,

·       Iwona Sujka – E. Leclerc Lublindis Sp. z. o.o. w Lublinie,

·       Aneta Krukowska – REAL w Radomiu,

·       Katarzyna Skoczylas – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.


Ewaluatorzy:

·       Krzysztof Kawecki – PPHU Rolbud Sp.J., Market Budowlany Mrówka w Ciechanowie,

·       Danuta Szczepaniak – Uniwersytet Technologiczno-Humanisty-czny w Radomiu.

Recenzenci:

·       Maciej Zawitkowski – Streetcom Polska w Warszawie,

·       Anna Derendarz – Rossmann w Łodzi.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Wiesława Małgorzata Mizielska (przewodnicząca) – Polska Izba Handlu w Warszawie,

·       Bogdan Grzybowski – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie,

·       Zbigniew Sokołowski – Krajowa Izba Gospodarcza w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       07.10.2013 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Kierownik supermarketu zarządza podległym zespołem, organizuje, nadzoruje i zapewnia właściwe funkcjonowanie supermarketu.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Kierownik supermarketu pełni funkcję zarządzającą. Zarządza podległym zespołem pracowników w celu osiągnięcia założonych wyników. Celem jego pracy jest realizacja sprzedaży zgodnie z zakładanym budżetem, tj. kontrola przychodów, kosztów, strat, zapasu, rotacji, w tym przeprowadzanie inwentaryzacji. Kierownik supermarketu prowadzi rekrutację, szkolenia, motywuje i ocenia pracowników. W zakres obowiązków kierownika supermarketu wpisane jest planowanie, nadzorowanie i rozliczanie czasu pracy podległych pracowników zgodnie ze standardami firmy oraz obowiązującymi przepisami prawa. Ponadto buduje relacje z klientami, reaguje na ich potrzeby i zapewnia sprawną obsługę. Dba o dostępność i właściwą ekspozycję towarów. Jego obowiązkiem jest nadzorowanie i przestrzeganie zasad BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska.

2.3.              Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy kierownika supermarketu jest pomieszczenie zamknięte: biuro, hala sprzedaży (podzielona na działy). Jest to stanowisko samodzielne. W pracy użytkuje podstawowe narzędzia biurowe, np. komputer wyposażony w oprogramowanie umożliwiające wykonywanie podstawowych analiz oraz faks i telefon. Ze względu na specyfikę zawodu pracownik powinien cechować się umiejętnością pracy w stresie, powinien potrafić podejmować decyzje pod presją czasu. W niektórych działach występują zagrożenia dla zdrowia spowodowane uciążliwymi warunkami pracy np. wysoka lub niska temperatura, hałas, dlatego ważne jest planowanie i organizowanie pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami sanitarno-higienicznymi, w tym zasad HACCP (supermarkety branży spożywczej), BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska. Praca wykonywana jest w trybie zmianowym. Charakteryzują stałe czynności, jednak ze względu na zmienność rynku (sezonowość) trzeba odpowiednio dostosować się do trendów panujących na rynku.

2.4.              Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Od kierownika supermarketu wymaga się zdolności organizacyjnych w kierowaniu podległym z...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin