54_243102_autor_tekstow_i_sloganow_reklamowych_copywriter.doc

(229 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Autor tekstów i sloganów
reklamowych (copywriter)

(243102)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Specjaliści

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Autor tekstów i sloganów

reklamowych (copywriter) (243102)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-054-2 (54)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6             

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            8

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             11

3.1. Gromadzenie i organizowanie danych potrzebnych do stworzenia tekstu, sloganu lub koncepcji reklamy Kz1                            11

3.2. Tworzenie tekstu, sloganu reklamowego lub koncepcji na reklamę zgodnie z założeniami zleceniodawcy Kz2                            12

3.3. Kompetencje społeczne KzS                             14

4.               Profil kompetencji kluczowych                             15

5.              Słownik                             16

 

 

 


1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

243102 Autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter)

Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).

Grupa elementarna 2431 Specjaliści do spraw reklamy i marketingu (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2431 Advertising and marketing professionals).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja M. Działalność Profesjonalna, Naukowa i Techniczna, Dział 73. Reklama, badanie rynku i opinii publicznej, Grupa 73.1. Reklama.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie z wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 9 przedsiębiorstwach (małe − 2, mikro − 7, w tym usługowe − 9), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013.

Zespół Ekspercki:

·       Maciej Wysocki – Agencja reklamowa Owocni.pl w Gdyni,

·       Alicja Cichawa – Agencja Reklamowa Nmedia Alicja Cichawa
w Radomiu,

·       Dariusz Puzyrkiewicz – Agencja copywriterska Dynanet.pl Dariusz Puzyrkiewicz w Rakowcu,

·       Małgorzata Szpilska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.

Ewaluatorzy:

·       Mariusz Słowik – Butik kreatywny Brandshop w Gdańsku,

·       Michał Butkiewicz – Edukacja i Praca w Warszawie.

 

 

Recenzenci:

·       Marzenna Sobala – Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach,

·       Anna Dudek-Janiszewska – Kuratorium Oświaty w Lublinie.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Katarzyna Kot (przewodnicząca) – Global Marketing Solutions (UK) LTD, oddział w Warszawie,

·       Adam Łaszyn – Związek Firm Public Relations w Warszawie,

·       Tomasz Banasik – przedstawiciel pracodawców, Red Emu Tomasz Banasik w Warszawie,

·       Michał Lewandowski – OPZZ Konfederacja Pracy w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       07.10.2013 r.


2.              Opis zawodu

2.1.              Synteza zawodu

Autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter) opracowuje teksty, slogany reklamowe lub koncepcję reklamy.

2.2.              Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Celem pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) jest opracowanie tekstów, sloganów lub koncepcji reklamy. Produkty te powstają na podstawie briefu dokumentu zawierającego zestaw informacji od zamawiającego, użytecznych w procesie opracowywania tekstu, sloganu lub koncepcji reklamy oraz dodatkowo na podstawie wyników analiz rynkowych dotyczących między innymi głównych konkurentów firmy, zainteresowań, upodobań i przyzwyczajeń klientów, a także wielkości popytu na produkt lub usługę. W wielu przypadkach autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter) musi sam wyszukiwać informacje niezbędne do właściwego przygotowania komunikatu w formie tekstu lub sloganu reklamowego. Do jego zadań należy znalezienie takiej formy komunikatu, która możliwie najlepiej zrealizuje cele wynikające z briefu lub opisu oczekiwań klienta. Obowiązkiem autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) jest oddanie pracy zgodnej z założeniami zlecającego i we właściwym terminie. W zależności m.in. od struktury organizacyjnej, wielkości czy oferty instytucji, zakres pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) może obejmować również tworzenie nazw, tekstów na strony internetowe, scenariuszy spotów telewizyjnych i radiowych, scenariuszy i pomysłów na wydarzenia zaplanowane i organizowane pod kątem ściśle określonego celu (eventy), działania związane z mediami społecznościowymi (social media), m.in.: blogi, zakładki, serwisy społecznościowe.

2.3.              Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) są najczęściej pomieszczenia biurowe w agencjach: reklamowych, ds. public relations, marketingowych. Może też wykonywać wolny zawód (freelancer), realizując projekty na zlecenie. Podstawowym narzędziem pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) jest komputer, jednak tekst bądź koncepcje reklamy mogą być opracowywane z wykorzystaniem artykułów piśmienniczych i biurowych (notesy, szkicowniki, zeszyty, tablice do szkicowania typu flipchart, tablice suchościeralne, zestaw kreślarski itp.). Copywriter posługuje się pakietem programów graficznych. Praca przy komputerze wiąże się z obciążeniem narządu wzroku i kręgosłupa, wymaga więc dobrego oświetlenia oraz ergonomicznego stanowiska pracy. Ważna jest umiejętność samodzielnego organizowania pracy zgodnie z zasadami BHP, ergonomii, ppoż., ochrony środowiska. Czas pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) zależy od ustalonego terminu realizacji zleceń, nie jest stały ze względu na kreatywny charakter wykonywanej pracy oraz presję czasu charakterystyczną dla branży reklamowej. Autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter) pracuje najczęściej sam lub w niewielkim zespole. Komunikacja z odbiorcami projektów (zwierzchnicy, zleceniodawcy) oraz prezentacja wykonanej pracy mogą wymagać częstych rozmów telefonicznych i kontaktów osobistych (wyjazdy służbowe).

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Praca autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) należy do lekkich pod względem fizycznym. Jest to zawód promujący indywidualne i twórcze podejście do pracy, ale też narzucający dużą presję czasu i wymagań. Oczekiwana jest kreatywność, oryginalność, wyobraźnia, własna inicjatywa, komunikatywność i łatwość nawiązywania kontaktów (ze zleceniodawcami lub i członkami zespołu), umiejętność uczenia się, odporność na zmieniające się warunki pracy, szybkie tempo działania. Autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter) powinien dobrze znać zagadnienia związane z reklamą i marketingiem, umieć szybko znajdować informacje oraz sprawnie i twórczo posługiwać się różnymi styl...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin