Autor tekstów i sloganówreklamowych (copywriter)
(243102)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Autor tekstów i sloganów
reklamowych (copywriter) (243102)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-054-2 (54)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 8
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 8
2.7. Zadania zawodowe 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 9
3. Opis kompetencji zawodowych 11
3.1. Gromadzenie i organizowanie danych potrzebnych do stworzenia tekstu, sloganu lub koncepcji reklamy Kz1 11
3.2. Tworzenie tekstu, sloganu reklamowego lub koncepcji na reklamę zgodnie z założeniami zleceniodawcy Kz2 12
3.3. Kompetencje społeczne KzS 14
4. Profil kompetencji kluczowych 15
5. Słownik 16
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawoduw klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
243102 Autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter)
Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).
Grupa elementarna 2431 Specjaliści do spraw reklamy i marketingu (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2431 Advertising and marketing professionals).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja M. Działalność Profesjonalna, Naukowa i Techniczna, Dział 73. Reklama, badanie rynku i opinii publicznej, Grupa 73.1. Reklama.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie z wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 9 przedsiębiorstwach (małe − 2, mikro − 7, w tym usługowe − 9), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013.
Zespół Ekspercki:
· Maciej Wysocki – Agencja reklamowa Owocni.pl w Gdyni,
· Alicja Cichawa – Agencja Reklamowa Nmedia Alicja Cichawaw Radomiu,
· Dariusz Puzyrkiewicz – Agencja copywriterska Dynanet.pl Dariusz Puzyrkiewicz w Rakowcu,
· Małgorzata Szpilska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.
Ewaluatorzy:
· Mariusz Słowik – Butik kreatywny Brandshop w Gdańsku,
· Michał Butkiewicz – Edukacja i Praca w Warszawie.
Recenzenci:
· Marzenna Sobala – Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach,
· Anna Dudek-Janiszewska – Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Katarzyna Kot (przewodnicząca) – Global Marketing Solutions (UK) LTD, oddział w Warszawie,
· Adam Łaszyn – Związek Firm Public Relations w Warszawie,
· Tomasz Banasik – przedstawiciel pracodawców, Red Emu Tomasz Banasik w Warszawie,
· Michał Lewandowski – OPZZ „Konfederacja Pracy” w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 07.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter) opracowuje teksty, slogany reklamowe lub koncepcję reklamy.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,obszary występowania zawodu
Celem pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) jest opracowanie tekstów, sloganów lub koncepcji reklamy. Produkty te powstają na podstawie briefu – dokumentu zawierającego zestaw informacji od zamawiającego, użytecznych w procesie opracowywania tekstu, sloganu lub koncepcji reklamy oraz dodatkowo na podstawie wyników analiz rynkowych dotyczących między innymi głównych konkurentów firmy, zainteresowań, upodobań i przyzwyczajeń klientów, a także wielkości popytu na produkt lub usługę. W wielu przypadkach autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter) musi sam wyszukiwać informacje niezbędne do właściwego przygotowania komunikatu w formie tekstu lub sloganu reklamowego. Do jego zadań należy znalezienie takiej formy komunikatu, która możliwie najlepiej zrealizuje cele wynikające z briefu lub opisu oczekiwań klienta. Obowiązkiem autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) jest oddanie pracy zgodnej z założeniami zlecającego i we właściwym terminie. W zależności m.in. od struktury organizacyjnej, wielkości czy oferty instytucji, zakres pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) może obejmować również tworzenie nazw, tekstów na strony internetowe, scenariuszy spotów telewizyjnych i radiowych, scenariuszy i pomysłów na wydarzenia zaplanowane i organizowane pod kątem ściśle określonego celu (eventy), działania związane z mediami społecznościowymi (social media), m.in.: blogi, zakładki, serwisy społecznościowe.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszynyi narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) są najczęściej pomieszczenia biurowe w agencjach: reklamowych, ds. public relations, marketingowych. Może też wykonywać wolny zawód (freelancer), realizując projekty na zlecenie. Podstawowym narzędziem pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) jest komputer, jednak tekst bądź koncepcje reklamy mogą być opracowywane z wykorzystaniem artykułów piśmienniczych i biurowych (notesy, szkicowniki, zeszyty, tablice do szkicowania typu flipchart, tablice suchościeralne, zestaw kreślarski itp.). Copywriter posługuje się pakietem programów graficznych. Praca przy komputerze wiąże się z obciążeniem narządu wzroku i kręgosłupa, wymaga więc dobrego oświetlenia oraz ergonomicznego stanowiska pracy. Ważna jest umiejętność samodzielnego organizowania pracy zgodnie z zasadami BHP, ergonomii, ppoż., ochrony środowiska. Czas pracy autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) zależy od ustalonego terminu realizacji zleceń, nie jest stały ze względu na kreatywny charakter wykonywanej pracy oraz presję czasu charakterystyczną dla branży reklamowej. Autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter) pracuje najczęściej sam lub w niewielkim zespole. Komunikacja z odbiorcami projektów (zwierzchnicy, zleceniodawcy) oraz prezentacja wykonanej pracy mogą wymagać częstych rozmów telefonicznych i kontaktów osobistych (wyjazdy służbowe).
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Praca autora tekstów i sloganów reklamowych (copywritera) należy do lekkich pod względem fizycznym. Jest to zawód promujący indywidualne i twórcze podejście do pracy, ale też narzucający dużą presję czasu i wymagań. Oczekiwana jest kreatywność, oryginalność, wyobraźnia, własna inicjatywa, komunikatywność i łatwość nawiązywania kontaktów (ze zleceniodawcami lub i członkami zespołu), umiejętność uczenia się, odporność na zmieniające się warunki pracy, szybkie tempo działania. Autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter) powinien dobrze znać zagadnienia związane z reklamą i marketingiem, umieć szybko znajdować informacje oraz sprawnie i twórczo posługiwać się różnymi styl...
bhp.KarolKa