mikro notatki.docx

(4471 KB) Pobierz

1.Krzywa transformacji

Krzywa transformacji-krzywa, która obrazuje nieskończenie wiele kombinacji wyboru 2 dóbr przy założeniu, że wszystkie zasoby i technologie są w pełni wykorzystane. Jej nachylenie w dół lustruje podstawową zasadę produkcji, że większa produkcja jednego dobra może być uzyskana tylko przy wzrastającym koszcie dodatkowym. Koszt wytworzenia każdej dodatkowej jednostki dobra x oznacza mniejszą ilość wytworzonych dobra y i odwrotnie.

 

2.Przesłanki powstania rynku (mechanizm rynkowy)

Mechanizm rynkowy-wszelkie procesy popytowo-podażowe pojawiające się na rynkach czynników wytwórczych uruchamiające podobne procesy na rynkach dóbr i usług gotowych i odwrotnie.

Zadania i funkcje:

-forma nawiazwyania kontaktow między kupującymi i sprzedającymi (ustalenie ilości i ceny)

-podział zysków i strat (za pomocą cen relatywnych)

-eliminowanie najmniej efektywnych podmiotów gospodarczych

-dostosowanie struktury produkcji do potrzeb konsumentów i producentów

-właściwa, efektywna alokacja zasobów

-poprawa jakości towarów (rynek konkurencyjny)

-oszczędne używanie dóbr

-stymulacja postępu technicznego

-daje bodźce do nabywania użytecznych kwalifikacji

Przesłanki powstania rynku:

*specjalizacja w produkcji; 3 społeczne podziały pracy:

-oddzielenie się uprawy roli od hodowli

-wyodrębnienie się rzemiosła

-wyodrębnienie się handlu (kupiectwa)

*powstanie nadwyżek towarowych

*wyodrębnienie się prywatnej własności i gospodarstw domowych

*powstanie pieniądza

Rynek-ogół zależności, relacji między kupującymi, którzy reprezentują popyt a sprzedającymi którzy reprezentują podaż.  W wyniku wzajemnego oddziaływania kupujących i sprzedających ustala się: co produkować, ile produkować, jak produkować, dla kogo, po ile.

Funkcje rynku:

-wolność wyboru

-konkurencja

-informacyjna

-bodźcowa

-równoważąca popyt z podażą

 

3.Popyt-zapotrzebowanie na towary ze strony kupujących w danym czasie przy danej cenie i przy możliwościach nabywczych.

Popyt efektywny-popyt ujawniający się na rynku

Popyt potencjalny-na razie nie ujawnia się na rynku (chce kupic, ale nie ma pieniędzy)

Podaż-ilość towarów przeznaczona do sprzedazy w danym czasie przy danych cenach

Podaż efektywna-jest i będzie, która jest dostarczana

Podaż potencjalna-jeszcze nie ma, ale np. firmy mówią że mogą wyprodukować i sprzedać

Cena-wielkość wyrażająca wartość towaru i wyrażona w pieniądzu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Prawo popytu –cena rośnie, popyt maleje;cena maleje, popyt rośnie

Czynniki pozacenowe wpływające na popyt:

*dochód-dochód rośnie, popyt rośnie; dochód maleje, popyt maleje

*cena dobra substytucyjnego

*cena dobra komplementarnego

*koniunktura gospodarcza

*sezonowośc

*oczekiwania inflacyjne

*warunki klimatyczne

*reklama/promocje/marketing

*moda/gusty/tradycje

 

5.Prawo podaży-cenia niska,podaż mała; cena wysoka, podaż wysoka

Czynniki pozacenowe podaży:

*koszty produkcji-koszty produkcji rosną, podaż maleje

*koszty transportu

*ubezpieczenie

*podatek VAT

*akcyza

*podatek dochodowy

*stopa procentowa kredytów inwestycyjnych

*dotacje, subwencje

*możliwośc eksportu; duży eksport=wzrost podaży

*import

6.Równowaga na rynku i jej zakłócenia

W punkcie równowagi cena wynosi Pe, a ilości oferowane i kupowane produktu przy tej samej cenie wynoszą Qe. Na ryku cena może przejściowo odchylać się w górę i w dół od ceny równowagi: P1>Pe-cena produktu jest większa od ceny równowagi (oznacza to że producenci dostarczają przy wysokiej cenie większe ilości produktu niż konsumenci chcą kupić.. Przy cenie P1 występuje nadwyżka podaży nad popytem), P2<Pe-cena produktu jest mniejsza od ceny równowagi (cena bardzo niska, wielkość popytu byłaby duża, a wielkość podaży niewielka. Przy cenie P2 na rynku powstaje niedobór podaży względem popytu.

 

7.Prawo Engla

-prawo Engla: w miarę wzrostu dochodów maleje odsetek,czyli udział wydatków na dobra odstawowe w tym na żwynośc, a rośnie odsetek wydatków na dobra wyższego rzędu.

*krzywa Engla dla dóbr podstawowych

W miarę wzrostu dochodów przyrost tego dobra maleje.

*krzywa Engla dla dobra luksusowego

W miarę dochodów ilość dobra rośnie

*krzywa Engla dla dobra podrzędnego

 

8.Nadwyżka konsumenta

Konsument osiąga równowagę w punkcie, w którym wartość ostatniej jednostki dobra zrównuje się z jego ceną. Wynika, że wcześniejsze zakupy dostarczają konsumentowi więcej korzyści mierzonej użytecznością niż wynosi cena. Konsument osiąga nadwyżkę korzyści nad kosztami. Krzywa popytu pokazuje, że przy tej cenie konsument znajduje się w punkcie równowagi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.Optimum konsumenta

Punkt styczności linii budżetowej z krzywą obojętności: konsument maksymalizuje zadowolenie z konsumpcji. Punkt optimum konsumenta charakteryzuje się tym że marginalna stopa substytucji (MRS) równa się stosunkowi ceny dobra x do ceny dobra y.

10.Prawo malejącego produktu marginalnego

Jeżeli w danej firmie zwiększymy tylko jeden czynnik produkcji a pozostałe są stałe to do pewnego momentu produkt marginalny rośnie a potem zaczyna spadać.

Założenia:

-jednorodna produkcja

-technologia nie ulega zmianie

-przynajmniej jeden czynnik produkcji jest stały

-przynajmniej jeden czynnik produkcji jest zmienny

Etap 1 (do punktu B i B’)

-rośnie szybko produkcja całkowita

-rośnie produkt marginalny do punktu A’ i osiąga wtedy maksimum

-rosnie produkt przeciętny i osiaga maksimum w punkcie B’

-w punkcie B’ jest maksymalne wykorzystanie czynnika zmiennego

Etap 2 (od punktu B do C)

-produkt całkowity rośnie ale coraz wolniej

-maleje produkt przeciętny i szybciej maleje produkt marginalny

-w pukcie C produkcja calkowita jest maksymalna, a w punkcie C’ produkt marginalny wynosi 0 (jeżeli produkt marginalny=0,to produkt całkowity jest największy)

-w pukcie C’ jest maksymalne wykorzystanie czynnika stałego

Etap 3

-spadek produktu całkowitego

-produkt marginalny staje się ujemny

-tego etapu w dobrej firmie powinno nie być

 

11. Prawa Gossena

I prawo Gossena

W miarę wzrostu konsumpcji danego dobra, użyteczność krańcowa poszczególnej jednostki jest coraz mniejsza.

Użyteczność całkowita TU – suma satysfakcji z konsumpcji danej liczby jednostek danego dobra. Rośnie w miarę konsumpcji ale w pewnym momencie następuje przesyt.

Użyteczność krańcowa MU – jest to przyrost użyteczności uzyskiwanej dzięki zwiększeniu konsumpcji tego dobra o jednostkę przy danych rozmiarach konsumpcji pozostałych dóbr. Znaczenie kolejnych jednostek dla konsumenta jest coraz mniejsze.

II prawo Gossena

Konsument osiąga stan równowagi przy zrównaniu użyteczności krańcowej pieniędzy poświęcanych na zakup różnych przedmiotów albo inaczej: jeżeli ostatni pieniądz poświęcony na zakup rozmaitych towarów da taki sam przyrost użyteczności ogólnej. Maksymalne zadowolenie z konsumpcji konsument osiąga wówczas, gdy stosunek użyteczności marginalnych zrównuje się z relacją ich cen MU(x)MU(y)=PxPy

 

 

 

12. Analiza kosztow stałych i zmiennych

Na osi poziomej ma być Q!

 

 

 

13. Zależnośc między kosztami w krótkim okresie (170)

IMAG0605.jpg

1) MC zrównuje się  z AVC i AC wówczas kiedy te ostatnie osiągają minimum

2)jeżeli MC<AVC i AC wtedy ostatnie zmniejszają się

3)Jeżeli MC >AVC i AC wówczas te ostatnie rosną

4)AC=AVC+AFC, AFC zmniejsza się wraz ze wzrostem produkcji, natomiast AVC początkowo zmniejsza się a później rośnie. Dlatego zawsze kiedy spadek AFC jest większy od wzrostu AVC, AC będzie spadał.

5)AVC osiąga w pewnym pukcie minimum, a następnie zaczyna wzrastać, jeżeli AVC jest większy od spadku AFC wtedy AC zaczyna wzrastać

6)Z powyższych relacji wynika że AVC osiąga swoje minimum wcześniej niż AC

7)Zmienność kosztu całkowitego i przeciętnego wynika ze zjawiska malejącego produktu marginalnego

 

14.Optimum technologiczne firmy

IMAG0604.jpg

Firma osiaga optimum technologiczne, jeżeli osiąga taką wielkośc produkcji przy ktorej produkuje po najniższych kosztach jednostkowych.

 

15.Konkurencja doskonała

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.Etapy opłacalności produkcji przy róznych poziomach ceny,graniczne punkty rentowności

CCF20140129_0000.pdf-page-001.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

17. Optimum ekonomiczne w konkurencji doskonałej w krótkim okresie na wielkościach całkowitych. Optimum ekonomiczne w konkurencji doskonałej w krótkim okresie na wielkościach marginalnych,.

CCF20140129_0001.pdf-page-001.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

18. Optimum ekonomiczne w konkurencji doskonałej w długim okresie.

CCF20140129_0002.pdf-page-001.jpg

CCF20140129_0003.pdf-page-001.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19. Optimum ekonomiczne (maksymalizacja zysku) w monopolu na wielkościach całkowitych w długim okresie. Optimum ekonomiczne w monopolu na wielkościach marginalnych w krótkim okresie.

CCF20140129_0005.pdf-page-001.jpg

 

 

 

 

 

 

 

20. Optimum zatrudnienia w monopolu produkcji. Porównanie optymalizacji zatrudnienia w konkurencji doskonałej i w monopolu produkcji.

CCF20140129_0006.pdf-page-001.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. Zysk i strata w monopolu.

CCF20140129_0007.pdf-page-001.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

22. Optimum ekonomiczne w monopolu w długim okresie.

CCF20140129_0008.pdf-page-001.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

23. Model konkurencji monopolistycznej. Optimum ekonomiczne w konkurencji monopolistycznej w krótkim okresie. Optimum ekonomiczne w konkurencji monopolistycznej w długim okresie.

CCF20140129_0009.pdf-page-001.jpg

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin