Terapia jąkania - Dawid.doc

(40 KB) Pobierz
Terapia jąkania

Terapia jąkania

Październik 2011r.

 

Cele terapii:

§         poprawienie płynności mówienia

§         współpraca rodziców i/lub nauczycieli z logopedą

§         współpraca z psychologiem i/lub pedagogiem szkolnym

 

Cel zasadniczy terapii: zmiana nastawienia do własnego jąkania

 

Zastosowane techniki:

1. oddechowa (poszerzenie pojemności płuc, wypracowanie oddechu brzuszno-przeponowego oraz umiejętności posługiwania się podparciem oddechowym, rozumianym jako świadome zwolnienie fazy oddechowej za pomocą kontrolowanego napięcia mięśni oddechowych, co z kolei warunkuje przedłużenie i regulację fazy wydechowej).

2. łagodnego startu mowy (rozpoczynanie od rozluźnionej postawy mięśni uczestniczących w mówieniu, od właściwego podparcia oddechowego, od powolnego i spokojnego inicjowania wydechu i delikatnego startu pierwszego dźwięku).

3. powolnego, przedłużonego mówienia (mówienie mniejszej ilości słów na jednym wydechu poprzez wydłużanie czasu trwania dźwięków i słów, przeciąganie głosek, daje w efekcie rozciąganie poszczególnych sylab w czasie, co redukuje znacznie zająknięcia i pozwala powrócić do normalnego mówienia. Robienie krótkich, kilkusekundowych przerw pomiędzy zdaniami (na zebranie myśli) w konsekwencji powoduje redukcję jąkania).

4. specjalne sposoby artykułowania niektórych głosek (zwłaszcza tych najtrudniejszych w jąkaniu np. wybuchowych: p,b,k,g. Identyfikowanie zakłóceń w typowych wzorcach mowy i instruowanie pacjenta o możliwościach stosowania bardziej właściwych wzorców).

5. mowa rytmizowana (sterowana specjalnymi gestami, ruchami dłoni, palców).

 

 

Ćwiczenia stosowane na zajęciach i zalecone do wykonywania w domu:


1. Ćwiczenie oddechowe/ podparcia oddechowego, tzw. appoggio, np. w pozycji leżącej usprawnianie oddechu brzuszno – przeponowego. Dmuchanie na różne przedmioty ze wskazaniem nabierania powietrza w dolną część klatki piersiowej (okolice pępka, tuż nad przeponą brzuszną), prowadzące do poszerzenia pojemności życiowej płuc.


2. Ćwiczenia oddechowo – emisyjne (także podparcia oddechowego, utrwalanie toru oddechowego brzuszno – przeponowego) – na jednym pełnym wydechu głośno i szeptem (celem uzyskania miękkiego nastawienia głosu) przeciąganie samogłosek ustnych „a”, „o”, „u”, „e”, „i”, „y”.


3. Ćwiczenia płynnej realizacji połączeń samogłoskowych (na jednym pełnym wydechu, bez zwarć krtaniowych, głośno i szeptem przeciąganie samogłosek z zastosowaniem tzw. Chuchających przerywników: „chao – chao – cho, chaou – chaou –chu, chae – chae – che, chrei – chrei –chi, chaeyi – chaeyi – chy”, w różnej tonacji, a także ćwiczenie bez zwarć krtaniowych połączeń samogłosek: „aoueiy – aoueiy …”.


4. Ćwiczenia w mówieniu (terapeutyczne czytanie tekstu odpowiedniego dla wieku pacjenta, terapeutyczne zadawanie pytań i odpowiadanie na pytania, terapeutyczne opowiadanie na temat ilustracji itp. – śpiewem, tzw. sposobem pantomimicznym, szeptem i mową głośną – tu: z kontrolą wzrokową na monitorze lub w lustrze, czterokrotnie powtarzanie tych samych wypowiedzi z próbą stosowania gestów płynności).


5. Ćwiczenia szerokiego i miękkiego otwierania i zamykania ust oraz warg (celem uzyskania pełniejszej wyrazistości mówienia oraz zapobiegania występowaniu skurczów warg i języka, a także lepszej emisji głosu).


6. Śpiewanie piosenek, recytowanie ich szeptem, potem głośno (celem przeniesienia zjawisk melodyjnych i szeptanych na głośne mówienie).


7. Ćwiczenia delikatnego startu mowy (szczególnie przy wymawianiu wyrazów z głoskami: „p”, „b”, „t”, „d”, „k”, „g” i innych w nagłosie).

 

8. Psychodrama, stanowi ona środek ułatwiający przeniesienie efektów terapii osób jąkających się poza gabinet (odegranie typowych sytuacji wyzwalających jąkanie):

·         sytuacje oczekiwania wystąpienia jąkania

·         sytuacje podwyższonego napięcia,

·         sytuacje wzmożonego strachu,

·         sytuacje obniżonej gotowości do mówienia,

·         sytuacje słabej znajomości słuchaczy.

9. Relaksacja, podkreślanie znaczenia płynnego przepływu produkowanego strumienia mowy, zrelaksowanej postawy (zarówno ogólnej postawy ciała, jak i określonych mięśni odpowiedzialnych za mówienie). Aby dała pożądany efekt, należy ją stosować codziennie, w różnych pozycjach (leżącej, stojącej, siedzącej) i w różnych sytuacjach komunikacyjnych (w domu, szkole, autobusie itp.):

·         Należy odprężać się przed dłuższymi występami słownymi na jakieś 15 – 20 minut. Ma to być odprężenie w chwili największego lęku, zdenerwowania i czasami złości.

·         Należy uzyskane odprężenie zachować w czasie mówienia i działania przy ludziach.

·         Jeżeli pojawią się trudności w mowie, to nie należy nigdy ratować się zwiększeniem wysiłku, lecz przeciwnie, ratować się odprężeniem.

·         W przypadku pojawienia się myśli o niemożliwości wypowiedzenia jakiegoś słowa, należy maksymalnie odprężyć się i wypowiedzieć je płynnie w myśli, a następnie przy użyciu minimalnego wysiłku – wypowiedzieć dość cicho i miękko.

 

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin