1963_10.pdf
(
1068 KB
)
Pobierz
H o t t łt m
t t a
T e c h n ik i
DLA DZIECI
A
l
N
-10
(
78
)
PA ŹDZIERNIK
> «
W sklepach filatelistycznych corcz częściej
widuje się — obok zbieraczy znaczków poczto
wych — również kolekcjonerów nalepek zapał
czanych. Są lo fllumeniści. Od swych rówieśników
różnią się oni tym, że interesują się pudełkami,
в nie ich zawartością. Zapeikl, jako niepotrzebne,
oddają starszym. Jest faktem stwierdzonym, że
fllumeniści to jednocześnie ci, którzy zdają sobie
sprawę z niebezpieczeństwa poieru i nie bawią
Się zapałkami, chociaż mają ich nieraz sporo. Oni
tyiko kolekcjonują nalepki.
Ponieważ Jesteśmy pewni, ie również wielu
z naszych czytelników Interesuje się filu men Istyką,
postaramy się—mimo niewielkiej objętości pisma—
— znaleźć dla nich maleńki kącik.
W kreślarni pewnego biura projektowego
w Łodzi rozwieszono na ścianach kartony, a na
nich w równiutkich odstępach poprzyklejano caie
pudelka od zapałek, podzielone zgodnie z tematyką
etykietek.
Czy to jest właściwy sposób zbierania? —
Trudno odpowiedzieć na lo pytanie. Tamte ety
kietki zbierane przez wiele łat były wyblakłe,
zakurzone i zajmowały bardzo wiele miejsca na
ścianie. A więc sposób taki nadnje się np. do
ozdobienia kącika w świetllcy.Można również
przyklejać do kartonu eame górne części pudełek
lub po prostu odkiejone etykietki. Aby nie płowiały
i nie kurzyły się, warto je pokryć bezbarwnym la
kierem. Jednak takie etykietki nie będą się Już
nadawały do zbiorów-
Zbieranie całych pudełek, gdy liczba ich
z
cza
sem wzrośnie do kilkuset, zajmuje zbyt wiele
miejsca, łatwiej więc przechowywać tyiko wierz
chnie Ich części
Tematyka rysunków na etykietkach jest bardzo
urozmaicona. Nas będą oczywiście interesowały
nalepki związane swymi rysunkami z techniką
Pierwsza etykietka woła: „Oszczędzaj wodę” I
Jeżeli z kranu w kuchni kapie jedna kropla wody
co 5 sekund, to lie litrów w ody zmarnowało się
przez dwa miesiące wakacji, przed którymi nie
zreperowano kranu? A iie wody popłynie do ka
nalizacji, Jeśli w łazience krople spadają co 2 se
kundy? Czy taka liość wody stanowi już problem
w gospodarce państwowej, Jeżeli przyjmiemy,
że woda z jednego kranu kapie w co drugim mie
szkaniu?
Nikogo nie namawiamy d o rozwiązania tego
zadania, gdyż nie podaliśmy nawet, ile kropel za
wiera jeden litr w ody Radzimy tyiko wyciągnąć
praktyczne wnioski i usłuchtfć wezwania wypisa
nego na etykietce.
A oto drugie zadanie odnoszące się do drugiej
etykietki: Mam w mieszkaniu nad biurkiem świe
tlówkę o mocy 40 W , zamiast żarówki 60 W ,
a w kuchni dw ie świetlówki po 25 W , zamiast
„setki". Ile pieniędzy oszczędzałem na elektry
czności, gdy kliowat kosztował 34 groszy, a iie po
podwyżce cen do 90 groszy za kiiowategodzinę?
Łatwo stwierdzicie, ż e w zimie, gdy jest krótki
dzień, sumy te będą znaczne, preuda?
Na trzeciej etykietce jest elektrowóz. Ciekawi
jesteśmy, czy uważacie, że rysunek powinien być
dokładny, czy leż wystarczy t&ki jaki jest, to znaczy
żeby tylko byio wiadcmo o c o chodzi7
Następnym razem pomówim y o t^ni, jak odkle-
ja ć etykietki z pudełek.
OSZCZĘDZAJ
WODĘ
W P R Z E M Y S lŁ > W DO MU
im k
W
w
H
i i
SPISTKESCI
1. T ech n ik a w
fiium enistyce. —
2. O k r ę to w e n a p ę d y atom ow e. —
3. R o w e r o w e k ło p o
ty. — Sam ochód o d A d o Z : Ł ą c z y m y
lin lk z k o lu n ł. — fi. Z n a jd u je m y p rzy ja c ió ł. — fi. L ą
dem , M o rzem I P o w łe trz e m : H is to ria p o lsk iego sam oiotn . — 7. S p a lie tego eznrtnl — 8 P izy kn
w o k a l n as: P o m p k a ro w e r o w a ł m alek u ły . — 9. W ła s n y
K a b in e t
rlzy czny . — 10. W y n łk I loso
w a n ia n ag ró d k o n k u rso w y ch . — i l . S k rz yn k n P o c z to w a I K ą c ik ko respo n d o n to w , — 12 C zy
to nie clekn w e, же... — 13. F ato graT u je m y — 14. K ą c ik k o n stru k to ra : O d b io rn ik tranzysto
ro w y ,
er.
I i . - - 15. K o n k u rs.
i wytwarza parę, używaną do napędu
turbin poruszających śrubę statku.
W rezultacie, o ile normalny statek
zużywa w ielkie ilości paliwa, które mu
szą być często uzupełniane w czasie
postoju w portach, o iyle dla statków
atom owych koniecznosc ta odpada. Ich
zapas paliwa atom ow ego wystarczyć
może — bez uzupełniania — na rok
lub nawet kilka lal.
Reaktor atom owy musi być otoczony
osłonami z grubych płyt ołowianych,
chroniącymi pr/ed zabójczym dla czło
wieka
prom ieniowaniem
radioakty
wnym. Ciężar tych osłon jest bardzo
duży. T o właśnie jest w znacznym
stopniu powodem , dlaczego okrętowe
napędy atom owe są stosowane już od
10 lal, a dotyi hczas
- пиши U’i cl u
prób
nie udało się jeszcze zbudować
samolotu z napędem atomowym. Cię/ar
osłon reaktora mógłby przekraczać c ię
żar całego samolotu. W dużym statku
ciężar bardzo masywnych nawet osłon
nie odgryw a takiej roli, zwłaszcza że
odpada za to ciężar paliwa, którego
wielkie ilości muszą zabierać staiki
normalne.
Po raz pierwszy napęd atom owy za
stosowano w 1954 r. na amerykańskiej
łodzi podw odnej ,.Nautilus” , nazwanej
tak na cześć statku kapitana N em o ze
słynnej pow ieści fantastycznej Juliusza
\ erne’a ,,20 000 mil podmorskiej że
glugi” -
Zwykłe łodzie podw odne napędzane
są na powierzchni silnikami w ysokopręż
nymi. pod w odą — silnikami elektrycz
nymi, zasilanymi z baterii akumulaiorów
ładowanych w czasie gdy łódź pływa
na powierzchni. C/as przebywania łodzi
pod w odą jest bardzo ograniczony,
jędyfc wyładowanie akumulatorów zmu
sza ją do w ypłynięcia na powierzchnię,
co
- w warunkach wojennych —
równa się często jej zagładzie.
,,Nautilus” m oże przebywać pod w o
dą dow olnie długo. Napędu dosiarcza
mu reaktor atomowy, a specjalne urzą
dzenia wytwarzają tlen do oddychania
i w odę d o picia z w ody morskiej. Dalsze,
jeszcze większe i szybsze łodzie pod
wodne, budowane w Stanach Zjedno
W okrętach o napędzie atom owym
do poruszania śrub stosowane są —
podobnie jak ш normalnych statkach —
lurbimj parowe. Różnica polega na tym,
że para wytwarzana jest, nie tak jak
normalnie u kotłach onrzeieanych ia-
kim czy innym paliwem, lecz Ш tak
zwanym wymienniku ciepła reaktora
atom owego.
Podczas pracy reaktora wytwarzają
się ш nim olhrzymie ilości ciepła odbie
rane przez chłodziwo, kiórijm ш naj
prostszym i najczęstszy m przypadku
m oże być woda. Chłodziwo, które ch ło
dząc reaktor samo się nagrzewa, z kolei
itr wymienniku ciepło ogrzewa wodę
„ N a u t ilu s "
w
p rz e k ro ju . W
środk u
— pomieszczenia dla załogi
re a k t o r
a to m ow y , w
ty ln e j
części
m aszyn ow n ia,
w
p rz ed n iej
czonych. były wielkim osiągnięciem
technicznym, szkoda tulko, /с służącym
celom wojny i zniszczenia.
Pr/układom pokojow ego zastosowania
energii atom owej jest olbr/ymi lodo-
faniacz radziecki ..Lenin” . Dla Związku
Radzieckiego utrzymywanie stałej ż e
glugi na tzw. W ielkim S/laku Połnornym
u'/tlłuż północnych wybrzeży Syberii
nid olbrzym ie znaczenie, < bez pomocy
i
lodołamaczy jesi ono niemożliwe.
..Lenin” swoją wielkością (16 000
1011
)
i m ocą góruje znacznie nad dotychcza
sowym i lodołamaczaml, a całkowite
uniezależnienie od konieczności uzu
pełniania paliwa ma zasadnicze zna
czenie lu czasie dalekich podróży wśród
wiecznych lodów . Przy tym, do napędu
tego lodu łamacza wykorzystywana jest
tylko około połow a energii je g o reakto
rów atomowych. Reszla m oże b w użyta
do ogrzewania wody, sfu/ąccj do roz
miękczania i topnienia lodu. Sn umienie
iiTzącej w ody wyrzucane są pod w iel
kim ciśnieniem w ilości wielu dzie
siątków tysięcy ton na godzinę z dwóch
otw orów na dziobie statku. Łącznie
z potężnym naciskiem stalowego dzioba
otwierają mu one drogę wsrod naj
potężniejszych nawet zw ałów w iecznych
lodów .
Zastosowanie
napędów
aiomowuch
A m ery k a ń s k a łodż p o d w o d n a „Nautalua’ *, na k tu re f po raz p ie rw s z y zastosow a n o n a p ęd ato m ow y
ш statkach handlowych i pasażerskich
w ydaw ało się początkow o mniej uza-
sut'nione. gdyż uzupełnianie przez nie
zapasu paliwa ш czasie postoju ш p o r
tach nie przedstawia specjalnych trud
ności, a koszty napędu aiom om ego
jednak w yższe od kosztu normalnych
paliu*.
Obecnie,
ut
związku ze znacznym
postępem
uj
dziedzinie budowy reakto
rów aminowych, sytuacja uległa zm ia
nie. Pływa ju ż po mor/ach ainciijk.mski
statek handlowy 7 napędem atonio ш у т
.
„Savannah” , a cały szereg państw przy
stąpił, bądź ma zamiar przystąpić ш naj
bliższym czasie do budomy tego typu
Statkom.
Coraz poważniej też rozważana jest
sprawa budowy w ielkich łodzi pod
w odnych jako statkom pasażerskich i to
warowych. W czasie najmiększych n«i-
UJei bur/ i s/tormóui ш głębi morza pa
nuje kompletna cisza i podróż podiuodna
odbywałaby się zamsze ш marunkacli
zupełnego spokoju i bezpieczeństwa,
niezależnie od pogody i stanu morza.
Prócz tego, statki podmodne mogłyby
osiągać miększe prędkości. W pierwszej
chwili m oże się lo wydaw ać niesłuszne.
Przecież na powierzchni siatek styka
się z wodą tylko dolną częścią sw ego
kadłuba, zaś pod w odą — całym kadłu
bem. W związku z tym pod w odą opór
larc ia będzie większy. 1 rzeczyw iście
łodzie podmodne, jak wiadom o, osiąga
ją większe prędkości na powierzchni
niż pod wodą. Jest lo prawdziwe, ale
tylko do pewnyc li granicznych pręd
kości, rzędu około 41) w ęzłów .*
• W ęzeł
1 m ila m o rsk a na godzinę.
R odzieckl
1 olaniacz
od
z
napędem
„ L e n in ’ *
ato m ow y m
Na całkowity op ór statku płynącego
po powierzchni składa się opór tarcia
oraz opór fali spiętrzanej przed dziobem
statku. W miarę wzrostu prędkości opór
wytwarzany przez spiętrzanie fali gwał
townie rośnie. W rezultacie po prze
kroczeniu pewnej prędkości dalsze je j
zwiększanie staje się nieopłacalne, a da
lej już nawet wprost niem ożliwe. Uzyska
nie niewielkiego nawet wzrostu pręd
kości wym agałoby kolosalnego zw ięk
szenia m ocy silnikom napędowych.
Pod wodą w chodzi w rachubę w y
łącznie op or tarcia. Przy małych pręd
kościach będzie
011
miększy, ale przy
dużych — ju ż mniejszy od całko witego
oporu statku płynącego po powierzchni.
Zwiększaniu m ocy silników będzie to
warzyszyć zwiększanie prędkości statku.
Pod w odą odpada opor spiętrzania fali,
ograniczając у m ożność rozwijania w ięk
szych prędkości przez statki pływające
po powierzchni.
Mgr Ini.
Z. Perzyńskt
P e r w s jy
statek
h a n d lo w y
z
n a pęd em
ato m ow y m „ S a v a n n a h " , z b u d o w a n y
noczonych
w
i960 r.
w S tanach Z je d
u
Plik z chomika:
Narcyz1962
Inne pliki z tego folderu:
1957_7.pdf
(2809 KB)
1958_1.pdf
(623 KB)
1958_10.pdf
(677 KB)
1958_11.pdf
(676 KB)
1958_5.pdf
(786 KB)
Inne foldery tego chomika:
[Pro Model 005] - Kuter Torpedowy 'Vosper 72'
[Pro Model 012] - Korweta Pancerna 'S.M.S. Oldenburg'
+ Mały Modelarz
► 500 BAJEK HD
★ MINIATURY MORSKIE ★
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin