Trygonometria sferyczna
Sfera – powierzchnia kuli, zbiór punktów równoodległych (długość promienia R) od jednego punktu (środek sfery).
Koło wielkie – ślad przecięcia sfery płaszczyzną przechodzącą przez jej środek.
Trójkąt sferyczny – powstaje w wyniku przecięcia się trzech kół wielkich.
Trójkąt biegunowy – wierzchołki trójkąta sferycznego są biegunami boków trójkąta biegunowego i odwrotnie.
a=A', b=B', c=C', A=a', B=b', C=c'
Wzór sinusowy:
sinasinA=sinbsinB=sincsinC
Wzory cosinusowe:
cosa=cosbcosc+sinbsinccosA
cosb=cosacosc+sinasinccosB
cosc=cosacosb+sinasinbcosC
Wzory sinusowo-cosinusowe:
sinacosB=cosbsinc-sinbcosccosA
Nadmiar sferyczny (eksces) – suma kątów trójkąta sferycznego, pomniejszona o 180o:
ε=A+B+C-180o
Zależność między nadmiarem sferycznym a polem S trójkąta sferycznego
Rozważmy trójkąt sferyczny ABC leżący na sferze o promieniu R. Pole dwukąta sferycznego ABA'C jest proporcjonalne do pola P całej sfery oraz wielkości kąta A:
PA=PA2π
[rys.]
Podobnie przedstawiamy pola dwóch pozostałych dwukątów – BCB'A i CAC'B:
PB=PB2πPC=PC2π
Po zsumowaniu pól PA, PB i PC otrzymamy:
PA+PB+PC=P2πA+B+C
a ponieważ P=4πR2, tak więc:
PA+PB+PC=2πR2A+B+C
Suma PA, PB i PC jest równa połowie pola sfery, powiększonego o wielkość podwójnego pola S trójkąta ABC, czyli:
PA+PB+PC=2πR2+2S
zachodzi więc zależność:
2R2A+B+C=2πR2+2S
skąd otrzymamy:
A+B+C-π=SR2
ostatecznie:
ε=SR2
Pole trójkąta sferycznego eulerowskiego jest zawsze mniejsze od połowy pola sfery, zatem:
0<ε<2π
W przypadku trójkątów sferycznych o bokach kilkudziesięciokilometrowych, leżących na sferze o promieniu R=6371 km, można stosować wzór uproszczony:
ε=ab2R2sinC
gdzie: a, b są wyrażone w jednostkach długości. Wzór ten zapewnia dokładność 1''∙10-4 dla trójkątów o bokach 30 km i 1''∙10-3 dla trójkątów o bokach 50 km. W poniższej tabeli podano nadmiary sferyczne ε trójkątów równobocznych, leżących na sferze o promieniu R=6371 km:
dł. boku [km]
10
20
30
40
50
ε''
0,22
0,88
1,98
3,52
5,50
Wyrównanie kątów w trójkącie sferycznym
Po obliczeniu nadmiaru sferycznego można trójkąt rozwiązać metodą zawarunkowaną.
ε=absinγ2R2ρ=absinγ2MNρ
Równanie warunkowe przyjmie postać:
α+vα+β+vβ+γ+vγ=180o+ε
stąd:
vα+vβ+vγ+α+β+γ-180o+ε=0
gdzie:
α+β+γ-180o+ε=ω
ω – wyraz wolny w równaniu warunkowym
α, β, γ – kąty pomierzone A, B, C
vα+vβ+vγ+ω=0
vα+vβ+vγ=-ω
vα=vβ=vγ=-13ω
Dodając do pomierzonych kątów poprawki, otrzymamy wyrównane kąty w danym trójkącie sferycznym. Kiedy kąty zostaną wyrównane, można przystąpić do obliczenia pozostałych boków trójkąta sferycznego.
Długości boków trójkąta sferycznego można obliczyć:
- metodą additamentów (Soldnera)
- metodą Legendre’a.
Rozwiązywanie małych trójkątów sferycznych
gdy a, b, c w metrach, to:
cosaR=cosbRcoscR+sinbRsincRcosA
gdzie R – promień sfery czy kuli.
Metoda additamentów (Soldnera)
Dane: A, B, C, a
Szukane: b, c
sinbR=sinaRsinBsinA
Wprowadzamy w szereg:
bR-b36R3=aR-a36R3sinBsinA /∙R
...
geodetka.uwm