Kodeks postępowania administracyjnego.pdf

(350 KB) Pobierz
©Kancelaria Sejmu
s. 1/57
Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168
USTAWA
z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego
Opr acowano
na
podstawie: t.j. Dz. U.
z 2013 r . poz. 267z
2014 r . poz. 183,
1195.
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Zakres obowiązywania
Art. 1.
Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie:
1) przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych
organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji admi-
nistracyjnych;
2) przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy
są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania
spraw określonych w pkt 1;
3) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek
samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej oraz między
organami i podmiotami, o których mowa w pkt 2;
4) w sprawach wydawania zaświadczeń.
Art. 2.
Kodeks postępowania administracyjnego normuje ponadto postępowanie w sprawie
skarg i wniosków (Dział VIII) przed organami państwowymi, organami jednostek
samorządu terytorialnego oraz przed organami organizacji społecznych.
Art. 3.
§ 1. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się do:
1) postępowania w sprawach karnych skarbowych;
2014-09-18
©Kancelaria Sejmu
s. 2/57
2) spraw uregulowanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja po-
datkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.
1)
), z wyjątkiem przepisów
działów IV, V i VIII.
§ 2. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się również
do postępowania w sprawach:
1) (uchylony),
2) (uchylony),
3) (uchylony),
4) należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i
urzędów konsularnych,
o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 3. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się także do
postępowania w sprawach wynikających z:
1) nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami
państwowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi,
2) podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych
wymienionych w pkt 1,
o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 4. Do postępowania w sprawach wymienionych w § 1, 2 i 3 pkt 2 stosuje się jed-
nak przepisy działu VIII.
§ 5. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia może rozciągnąć przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego w całości lub w części na postępowania w
sprawach wymienionych w § 2.
Art. 4.
Kodeks postępowania administracyjnego nie narusza szczególnych uprawnień wyni-
kających z immunitetu dyplomatycznego i konsularnego oraz umów i zwyczajów
międzynarodowych.
Art. 5.
§ 1. Jeżeli przepis prawa powołuje się ogólnie na przepisy o postępowaniu admini-
stracyjnym, rozumie się przez to przepisy Kodeksu postępowania administra-
cyjnego.
§ 2. Ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o:
1) kodeksie – rozumie się przez to Kodeks postępowania administracyjnego;
2) (uchylony);
3) organach administracji publicznej – rozumie się przez to ministrów, central-
ne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we
własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1101,
1342 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 35.
2014-09-18
©Kancelaria Sejmu
s. 3/57
niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i
podmioty wymienione w art. 1 pkt 2;
4) ministrach – rozumie się przez to Prezesa i wiceprezesa Rady Ministrów
pełniących funkcję ministra kierującego określonym działem administracji
rządowej, ministrów kierujących określonym działem administracji rządo-
wej, przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów,
kierowników centralnych urzędów administracji rządowej podległych, pod-
porządkowanych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów lub
właściwego ministra, a także kierowników innych równorzędnych urzędów
państwowych załatwiających sprawy, o których mowa w art. 1 pkt 1 i 4;
5) organizacjach społecznych – rozumie się przez to organizacje zawodowe,
samorządowe, spółdzielcze i inne organizacje społeczne;
6) organach jednostek samorządu terytorialnego – rozumie się przez to organy
gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powiatów, wój-
ta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa oraz
kierowników służb, inspekcji i straży działających w imieniu wójta, burmi-
strza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto
samorządowe kolegia odwoławcze.
Rozdział 2
Zasady ogólne
Art. 6.
Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa.
Art. 7.
W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządno-
ści, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelkie czynności niezbędne do do-
kładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na
względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.
Art. 8.
Organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie
jego uczestników do władzy publicznej.
Art. 9.
Organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego in-
formowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć
wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania
administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące
w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu
udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.
2014-09-18
©Kancelaria Sejmu
s. 4/57
Art. 10.
§ 1. Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny
udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożli-
wić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgło-
szonych żądań.
§ 2. Organy administracji publicznej mogą odstąpić od zasady określonej w § 1
tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na
niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na gro-
żącą niepowetowaną szkodę materialną.
§ 3. Organ administracji publicznej obowiązany jest utrwalić w aktach sprawy, w
drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia od zasady określonej w § 1.
Art. 11.
Organy administracji publicznej powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek,
którymi kierują się przy załatwieniu sprawy, aby w ten sposób w miarę możności
doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania środków
przymusu.
Art. 12.
§ 1. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szyb-
ko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej za-
łatwienia.
§ 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień,
powinny być załatwione niezwłocznie.
Art. 13.
§ 1. Sprawy, w których uczestniczą strony o spornych interesach, mogą być zała-
twiane w drodze ugody sporządzonej przed organem administracji publicznej
(ugoda administracyjna).
§ 2. Organ administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w spra-
wie, powinien w tych przypadkach podejmować czynności skłaniające strony
do zawarcia ugody.
Art. 14.
§ 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektro-
nicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informa-
tyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z
2013 r. poz. 235), doręczanego środkami komunikacji elektronicznej.
§ 2. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a
przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy ta-
kiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub
podpisanej przez stronę adnotacji.
2014-09-18
©Kancelaria Sejmu
s. 5/57
Art. 15.
Postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne.
Art. 16.
§ 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji
lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, są ostateczne. Uchylenie lub
zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postę-
powania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub
ustawach szczególnych.
§ 2. Decyzje mogą być zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich nie-
zgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych usta-
wach.
Rozdział 3
Organy wyższego stopnia i organy naczelne
Art. 17.
Organami wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu są:
1) w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego – samorządowe
kolegia odwoławcze, chyba że ustawy szczególne stanowią inaczej;
2) w stosunku do wojewodów – właściwi w sprawie ministrowie;
3) w stosunku do organów administracji publicznej innych niż określone w pkt
1 i 2 – odpowiednie organy nadrzędne lub właściwi ministrowie, a w razie
ich braku – organy państwowe sprawujące nadzór nad ich działalnością;
4) w stosunku do organów organizacji społecznych – odpowiednie organy
wyższego stopnia tych organizacji, a w razie ich braku – organ państwowy
sprawujący nadzór nad ich działalnością.
Art. 18.
Organami naczelnymi w rozumieniu kodeksu są:
1) w stosunku do organów administracji rządowej, organów jednostek samo-
rządu terytorialnego, z wyjątkiem samorządowych kolegiów odwoław-
czych, oraz organów państwowych i samorządowych jednostek organiza-
cyjnych – Prezes Rady Ministrów lub właściwi ministrowie;
2) w stosunku do organów państwowych innych niż określone w pkt 1 – od-
powiednie organy o ogólnokrajowym zasięgu działania;
3) w stosunku do organów organizacji społecznych – naczelne organy tych or-
ganizacji, a w razie braku takiego organu – Prezes Rady Ministrów lub wła-
ściwi ministrowie sprawujący zwierzchni nadzór nad ich działalnością.
2014-09-18
Zgłoś jeśli naruszono regulamin