Hoang Ti - Żółty Cesarz - Rozmowy Żółtego Cesarza o medycynie.pdf

(1030 KB) Pobierz
Rozmowy śółtego Cesarza.
Kanon medycyny chińskiej.
Spis rozdziałów:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
13.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
23.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
Porady dla akupunkturzysty
Pochodzenie i przebieg meridianów
Sztuka wykonywania zabiegu
Zaburzenia meridianów spowodowane złą energią
Węzeł i korzeń
Konstytucja człowieka i Ŝycie
Typowe igły akupunktury
Rola umysłu
Początek i koniec
Przebieg meridianów
Meridiany i naczynia drugorzędne
Meridiany i płyny organiczne
Meridiany i mięśnie
Szybkość krąŜenia energii
Długość meridianów
Energia Yong i energia Oe
Energia czterech pór roku
Pięć złotych energii
Dreszcze albo gorączka
Szaleństwo
Zaburzenia Yang (ciepła)
Zaburzenia krąŜenia energii
Przyczyna chorób
RóŜne schorzenia
Pei krąŜące
Kwesionariusz
Nauki starych mistrzów
Ocena stanu energii
Morze krwi, energia rdzenia, wody i odŜywcza
Pięć rodzaj i zaburzeń
Obrzęki albo stany zapalne
Zaburzenie płynów
Pięć zmysłów i pięć kolorów skóry
To, co normalne i to, co anormalne
Nakłuwanie zgodne z tuszą chorego
Krew i meridiany
Energia. Jin-Yang. Energia czysta i nieczysta
Yang i Jin. Słońce i KsięŜyc
Ewolucja chorób
Sny
4
7
10
12
18
21
22
24
26
31
40
42
63
45
46
48
49
51
52
54
56
59
60
61
63
64
65
66
66
67
68
69
70
70
71
72
73
74
75
2
Rozmowy śółtego Cesarza.
Kanon medycyny chińskiej.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
51.
62.
53.
64.
65.
Cztery okresy jednego cyklu
76
Atak Fong Pei
77
Narządy
78
Porady ogólne
79
Pięć rodzaj kolorów skóry
80
Oznaki pogorszenia i polepszenia choroby przez badanie pulsu81
Punkty Ju narządów
82
Energia obronna
84
Choroby Yang i Jin
85
śywotność
85
Obrzęki, opuchlizny
87
Zaburzenia energii Oe
88
Napis wyryty na jaspisowej tablicy
89
Pięć przeciwwskazań nakłuwania
90
Uderzenia pulsu
91
Pięć smaków
92
Charakterystyka wg Pięciu Królestw albo Pięciu Elementów 93
Stan energii i krwi na podstawie oznak fizycznych
94
Zła energia i jej rozwój
95
O sposobie nakłuwania.
Ropnie pod przeponą. Bezgłos. Skrupuły
96
Zła energia
98
Powiązania człowieka z kosmosem
99
Narządy
100
Pulsy i choroby
102
Sztuka nakłuwania
103
Funkcjonowanie energii Oe. Osiem typów Fongu.
106
Dziewięć zasad akupunktury
66. Gorączki przemienne
108
3
Rozmowy śółtego Cesarza.
Kanon medycyny chińskiej.
Rozdział 1
PORADY DLA AKUPUNKTURZYSTY
Pytania stawia śółty Cesarz HOANG TI - odpowiada jego lekarz KHI PA.
HOANG TI:
Naród mój czysto choruje. Pije, nie rozróŜniając, herbaty, produkty toksyczne, próbuje
róŜnych rzeczy. Chciałbym, aby był leczony igłami akupunkturowymi. Czy mógłby Pan
nauczyć mnie tej sztuki, w jasnej formie, tak, aby mogła być przekazywana następnym
pokoleniom?
KHI PA:
- Bardzo łatwo jest mówić o akupunkturze, ale trudno jest praktykować ją?
„Mały pracownik" (słaby akupunkturzysta) nie pojmuje niczego więcej, ponad to, co jest
materialne, podczas gdy„Wielki pracownik" (mistrz), rozumie równieŜ to, co
niematerialne.
Nie wystarczy kłuć, trzeba wiedzieć jak dojść do przyczyny choroby i odnaleźć jej
pierwotną przyczynę. NaleŜy równieŜ wiedzieć, kiedy stosować akupunkturę, w jakim
czasie, ani zbyt wcześnie, ani za późno.
KrąŜenie energii jest niewidoczne, ale prawdziwy mistrz odczuwa ją i rozumie, zna jej
przebieg i wie jak naprowadzić ją na właściwą drogę.
MoŜe on stonifikować ją, moŜe ją rozproszyć w zaleŜności od potrzeby. Sztukę
akupunktury naleŜy stosować w najwłaściwszym momencie.
Energia ciała jest pomieszana z energią złą (
perwersyjną - polskie słownictwo uŜywa
tego określenia jako pejoratywnego, znaczy ono zboczenie, zepsucie, zwłaszcza
w dziedzinie płciowej, przewrotność zob. Słownik Wyrazów Obcych, co nie oddaje sensu
tego słowa. w tym tłumaczeniu tę energię będziemy nazywali – złą. przyp. Tłumacza),
kiedy jest ona w swojej pełni, energia człowieka jest w próŜni. Jest to, więc niewłaściwy
moment, aby tonifikować, naleŜy poczekać aŜ zła energia osłabi się. Kiedy zła energia
odejdzie całkowicie, energia ciała samoistnie odnawia się całkowicie, dlatego jest to
niewłaściwy moment Ŝeby rozpraszać energię ciała.
I dlatego zasada nasza mówi, Ŝe nie moŜna stosować akupunktury, kiedy się ściga bieg
energii złej, ani nie moŜna stosować zabiegu rozpraszającego energię wtedy, kiedy jest
ona w pełnym rozwoju.
Podsumowując, aby tonifikować lub rozpraszać energię naleŜy wiedzieć, jaki moment
wybrać, trzeba wybrać moment najwłaściwszy. Oczywistym jest, Ŝe naleŜy tonifikować
w przypadku, kiedy Jest próŜnia, rozpraszać, kiedy jest pełnia i powodować małe
krwawienia, kiedy jest spiętrzenie, zagęszczenie.
Kiedy się stosuje zabieg akupunktury moŜna rozpoznać, czy to jest próŜnia czy pełnia?
Kiedy igłę wprowadza się z trudem jest to oznaką pełni, gdy igła wchodzi lekko i łatwo
jest to oznaką próŜni? Jednak zdiagnozować pełnię czy próŜnię nie jest znowu aŜ tak
łatwo jest bardzo delikatna sztuka, trzeba wiedzieć jak obserwować i obserwować bardzo
cierpliwie. Tonifikuje się lub rozprasza przy pomocy dziewięciu typów igieł.
AŜeby rozpraszać, zaraz po wkłuciu igły naleŜy ją wyciągnąć, aby zła energia mogła
4
Rozmowy śółtego Cesarza.
Kanon medycyny chińskiej.
wyjść, energia ciała będzie mogła wtedy krąŜyć. Kiedy igła ogrzewa się jest to oznaką, Ŝe
energia ciała doszła do niej. AŜeby stonifikować naleŜy wyciągnąć igłę bardzo szybko
prawą ręką i natychmiast lewą ręką zatkać punkt nakłucia, aby energia ciała nie
rozproszyła się.
W kaŜdym przypadku nie naleŜy zostawiać punktów zatkanych bez krwawienia. (To
znaczy, Ŝe jeŜeli jest spiętrzenie energii lub zablokowanie, nie powinno się pozostawiać
tego punktu bez małego mikrokrwawienia. Przyp. Tłumacza).
Kiedy kłuje się, naleŜy igłę wbić dobrze i w linii prostej, spojrzenie robiącego ani na
chwilę nie powinno odrywać się od chorego, poniewaŜ musi on skoncentrować całą swą
uwagę na pracy i jej wykonaniu.
Kiedy robimy zabieg na punktach trzech meridianów yang lepiej jest poczekać na
moment, kiedy energia yang jest w swoim szczycie? To samo ma miejsce, kiedy mamy
zastosować zabieg na trzech meridianach Jin. Lepiej jest poczekać na moment, kiedy
przewaŜać będzie energia Jin. JeŜeli dolegliwości są we krwi, naleŜy uŜywać punktów
IONG. JeŜeli chcemy zadziałać na energię lepiej uŜywać punktów. JeŜeli ten sam
meridian regionu górnej części ciała jest w pełni, podczas gdy część ciała /dolna/ jest
w próŜni, meridian drugorzędny utrudnia połączenie. JeŜeli przewaŜa pełnia
w meridianie górnej części ciała, a próŜnia w dolnej części ciała, znaczy to, Ŝe przyczyną
jest meridian drugorzędny, który utrudnia w jakiś sposób połączenie się energii dolnej
z górną. Przyp. Tłumacza/.
Chodzi tu właśnie o ten drugi meridian, który jest połoŜony horyzontalnie na poziomie
punktów IU.
MoŜemy to rozpoznać wyraźnie poprzez stwardnienie na ich poziomie /punktów IU/,
w tym przypadku naleŜy stosować zabieg natychmiast.
Kiedy energia zła weszła w organizm jest zawsze powierzchowna, energia nieczysta,
czyli energia OE jest w niŜu, a energia czysta YONG jest wewnątrz meridianu? Dlatego
kiedy stosuje się zabieg powierzchownie dotyka on powierzchni energii złej i ta wyjdzie,
jeŜeli zaś stosuje się zabieg głęboko, wyjdzie energia OE.
Jeśli kłuje się głębiej zła energia wejdzie głębiej zamiast wyjść na zewnątrz. Dlatego
naleŜy zabieg wykonywać na powierzchni zanim dojdzie się do punktów mięśniowych
lub stawowych. Nie naleŜy rozpraszać próŜni ani tonifikować pełni, poniewaŜ w obu
przypadkach nastąpi pogorszenie.
JeŜeli kłuje się niewłaściwie punkty pięciu narządów moŜe to spowodować nawet zgon.
JeŜeli zrani się bez Ŝadnego powodu energię Jin to teŜ moŜe spowodować zgon.
JeŜeli bez powodu zrani się energię yang moŜe to doprowadzić do szaleństwa.
Kiedy się kłuje i nie udaje się przyciągnąć energii ciała do igły, naleŜy nadal kłuć nie
zwaŜając na to ile razy trzeba będzie wykonać ukłucie, naleŜy kłuć dotąd, aŜ energia
dojdzie do igły?
Celem kłucia jest przecieŜ przyciągnięcie energii ciała do punktu, który się nakłuwa
i kiedy ona do tego punktu dochodzi jest to widoczne, jak wiatr, który potrafi rozproszyć
chmury. Jeśli to osiągniemy chory poczuje ulgę.
HOANG TI:
Powiedz mi coś o pochodzeniu pięciu narządów, sześciu wnętrzności i o ich meridianach.
KHI PA:
- KaŜdy z pięciu narządów posiada swoje waŜne punkty: TSIHG, IONG, IU, KING i HO,
w kaŜdym ze swoich meridianów, co składa się na 25 waŜnych punktów.
Sześć wnętrzności równieŜ posiada swoje 6 waŜnych punktów: TSING, IONG, IU,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin