Podstawy Techniki Telwizyjnej odp.docx

(23 KB) Pobierz

-obraz anamorficzny - w kinematograficznej techniki rejestracji obrazu panoramicznego na taśmach filmowych 35 mm, a także innych mediach służących do zapisu obrazu. Termin ten stosowany jest także w odniesieniu do projekcji kinowej wymagającej projektorów wyposażonych w optykę z soczewkami anamorfotycznymi pozwalającymi odtworzyć oryginalne proporcje obrazu na ekranie.
-do czego służy kod czasowy - Każdy magnetowid zapisuje kod czasowy – informację opisującą każdą ramkę materiału filmowego lub dźwiękowego. Kod czasowy ma postad:

godzina : minuta : sekunda : ramka

Kod czasowy jest podstawową informacją wykorzystywaną do montażu i opisu programów telewizyjnych. Kod czasowy może byd zapisany jako czas rzeczywisty.
-różnica między kamerami studyjnymi, a kamkorderami - Kamery studyjne- używane w studiach telewizyjnych i na wozach transmisyjnych, nie rejestrują sygnału wizyjnego, lecz przekazują go do miksera, magnetowidu, nadajnika satelitarnego itp.

Kamkordery (Kamery ENG)- posiadają wbudowane urządzenie rejestrujące sygnał wizyjny (sygnał foniczny, kod czasowy) na taśmie magnetycznej, dysku optycznym, pamięci flasch, dysku twardym)
-montaż liniowy proces montazu obrazu i dzwieku,, zapisanych sekwencyjnie (jeden material po drugim), najczesciej zarejestrowanych na tasmie magnetycznej
-klucz chrominacyjny - rodzaj kluczowania, w kórym sygnał klucz generowany jest na pordstawie chrominacji treści obrazka np. na podstawie koloru niebieskiego lub zielonego

Ten rodzaj kluczowania stosowany jest między innymi do ralizacji prognozy pogody
-wybieranie progresywne - Wybieranie międzyliniowe lub progresywne szerokośd pasma system fonii ( mono, stereo, dwukanałowy, Nicam) format od razu poziomy bieli, czerni, sygnałów synchronizacji.
-jakie cechy ludzkiego wzroku wykorzystuje kinematografia - wzrok człowieka charakteryzuje się ograniczoną rozdzielczością (większą dla luminancji a mniejszą dla barw, większą w płaszczyźnie pionowej niż pionowej) oraz pewną bezwładnością. Właściwości te pozwalają na istotne ograniczenie ilości niezbędnej informacji o przesyłanych obrazach. Wrażenie ruchu powstanie już kiedy nieruchome sekwencje obrazów zostaną wyświetlone z szybkością co najmniej 16 klatek na sekundę.


1. Co to jest wybieranie między liniowe - Wybieranie międzyliniowe lub progresywne szerokośd pasma system fonii ( mono, stereo, dwukanałowy, Nicam) format od razu poziomy bieli, czerni, sygnałów synchronizacji.
2. Co to jest DVB-T standard telewizji cyfrowej DVB nadawanej naziemnie, opublikowany po raz pierwszy w roku 1997
3. Do czego służy format "Letterbox" - Przekształcenie, które dostosowuje obraz panoramiczny (szerokiego) do węższego ekranu poprzez dodanie czarnych pasów na górze i dole ekranu.
4. Co to jest telekino - proces konwersji obrazu z taśmy filmowej na sygnał telewizyjny analogowy bądź cyfrowy. Jest to także nazwa maszyny, służącej temu zadaniu.
5. Co to jest orbita geostacjonarna - to orbita okołoziemska, która zapewnia krążącemu po niej satelicie zachowanie stałej pozycji nad wybranym punktem równika Ziemi
6. Do czego służy kompresja sygnału cyfrowego - Kompresja jest to działania polegające na zmniejszaniu ilości bitów potrzebnych do wyrażenia danej informacji np. obrazu lub dźwięku.
7. Co to jest montaż nieliniowy - system montazu ktory umozliwia dostep do dowolnej ramki klipu bez koniecznosci odtwarzania czy przewijania. W systemi montazu nieliniowego nie ma koniecznosci nagrywania zmotnowanego materialu na nowy nosnik
8. Wypisz funkcje miksera wizyjnego - przełączanie wizyjnych sygnałów wejściowych, dodawanie efektów, kluczowanie (nakładanie na obraz pewnego fragmentu z innego obrazu), dodawanie napisów czy grafiki. Miksery mogą przyjmową sygnały analogowe (composite component) lub cyfrowe SDI, HD-SDI.


1.obraz anamorficzny - w kinematograficznej techniki rejestracji obrazu panoramicznego na taśmach filmowych 35 mm, a także innych mediach służących do zapisu obrazu. Termin ten stosowany jest także w odniesieniu do projekcji kinowej wymagającej projektorów wyposażonych w optykę z soczewkami anamorfotycznymi pozwalającymi odtworzyć oryginalne proporcje obrazu na ekranie.
2.do czego służy kod czasowy - Każdy magnetowid zapisuje kod czasowy – informację opisującą każdą ramkę materiału filmowego lub dźwiękowego. Kod czasowy ma postad:

godzina : minuta : sekunda : ramka

Kod czasowy jest podstawową informacją wykorzystywaną do montażu i opisu programów telewizyjnych. Kod czasowy może byd zapisany jako czas rzeczywisty.
3.różnica między kamerami studyjnymi, a kamkorderami - Kamery studyjne- używane w studiach telewizyjnych i na wozach transmisyjnych, nie rejestrują sygnału wizyjnego, lecz przekazują go do miksera, magnetowidu, nadajnika satelitarnego itp.

Kamkordery (Kamery ENG)- posiadają wbudowane urządzenie rejestrujące sygnał wizyjny (sygnał foniczny, kod czasowy) na taśmie magnetycznej, dysku optycznym, pamięci flasch, dysku twardym)
4.montaż liniowy proces montazu obrazu i dzwieku,, zapisanych sekwencyjnie (jeden material po drugim), najczesciej zarejestrowanych na tasmie magnetycznej
5.klucz chrominacyjny - rodzaj kluczowania, w kórym sygnał klucz generowany jest na pordstawie chrominacji treści obrazka np. na podstawie koloru niebieskiego lub zielonego

Ten rodzaj kluczowania stosowany jest między innymi do ralizacji prognozy pogody
6.wybieranie progresywne - obecnie stosuje się to w telewizji programowej. Caly obraz podzielony jest na dwa polobrazy (pola) Polobraz nieparzysty i parzysty. Eliminuje efekty migotania obrazu telewizyjnego na ekranie kinetoskopu odbiornika telewizyjnego.
7.jakie cechy ludzkiego wzroku wykorzystuje kinematografia - wzrok człowieka charakteryzuje się ograniczoną rozdzielczością (większą dla luminancji a mniejszą dla barw, większą w płaszczyźnie pionowej niż pionowej) oraz pewną bezwładnością. Właściwości te pozwalają na istotne ograniczenie ilości niezbędnej informacji o przesyłanych obrazach. Wrażenie ruchu powstanie już kiedy nieruchome sekwencje obrazów zostaną wyświetlone z szybkością co najmniej 16 klatek na sekundę.


1. Co to jest wybieranie między liniowe - obecnie stosuje się to w telewizji programowej. Caly obraz podzielony jest na dwa polobrazy (pola) Polobraz nieparzysty i parzysty. Eliminuje efekty migotania obrazu telewizyjnego na ekranie kinetoskopu odbiornika telewizyjnego.
2. Co to jest DVB-T –telewizja cyfrowa naziemna. Standard telewizji cyfrowej dvb nadawanej naziemnie. Do kompresji  audio/video wykorzystuje się standard mpeg-2 lub mpeg-4
3. Do czego służy format "Letterbox" - Przekształcenie, które dostosowuje obraz panoramiczny (szerokiego) do węższego ekranu poprzez dodanie czarnych pasów na górze i dole ekranu.
4. Co to jest telekino - proces konwersji obrazu z taśmy filmowej na sygnał telewizyjny analogowy bądź cyfrowy. Jest to także nazwa maszyny, służącej temu zadaniu.
5. Co to jest orbita geostacjonarna - to orbita okołoziemska, która zapewnia krążącemu po niej satelicie zachowanie stałej pozycji nad wybranym punktem równika Ziemi
6. Do czego służy kompresja sygnału cyfrowego - Kompresja jest to działania polegające na zmniejszaniu ilości bitów potrzebnych do wyrażenia danej informacji np. obrazu lub dźwięku.
7. Co to jest montaż nieliniowy - system montazu ktory umozliwia dostep do dowolnej ramki klipu bez koniecznosci odtwarzania czy przewijania. W systemi montazu nieliniowego nie ma koniecznosci nagrywania zmotnowanego materialu na nowy nosnik
8. Wypisz funkcje miksera wizyjnego - przełączanie wizyjnych sygnałów wejściowych, dodawanie efektów, kluczowanie (nakładanie na obraz pewnego fragmentu z innego obrazu), dodawanie napisów czy grafiki. Miksery mogą przyjmową sygnały analogowe (composite component) lub cyfrowe SDI, HD-SDI.


Kompatybilność - to cecha standardu lub urządzenia dzięki której nowa wersja jest zgodna z poprzednią lub na odwrót.
NTSC - National Television System Committee –1953 r, tłumaczony jako Never The Same Color. Rozpowszechniony głównie w Amerykach oraz Japonii, Korei Południowej. Cechy: 525 linii 27,97klatek na sekundę ( częstotliwośd odświeżania 59,94Hz) problemy z przekłamywaniem barw.
PAL -Phase Alterating Line – system opracowany w Niemczech w 1967 roku jako ulepszenie systemu NTSC. Używany Głownie w Europie zachodniej, Afryce , Australii ( w Polsce od 1995r). Cechy: 625 linii 25 obrazów na sekundę.
Secam - Sequentiel couleur a memoire – francuski system opracowany w 1956 roku, używany od 1967 roku głównie we francji i w krajach socjalistycznych również w Polsce do 1995 roku. Cechy 625 linii 25 klatek na sekundę trudności z obróbka – koniecznośd dekodowania sygnału np., do miksowania.
Rozdzielczość - jest to parametr określający liczbę pikseli z których składa się obraz. Wyrażany jest w pikselach lib liniach na dana jednostkę
Kompresja - jest to działania polegające na zmniejszaniu ilości bitów potrzebnych do wyrażenia danej informacji np. obrazu lub dźwięku.
Kamera filmowa - urządzenie zdolne do zapisu obrazów w krótkich odstępach czasowych na taśmie filmowej. Na początku istnienia telewizji wykorzystywana była do tworzenia audycji telewizyjnych.
Kamera telewizjina - urządzenie służące do przekształcania obrazów na sygnał elektryczny.
Kamerą studyjna - używane w studiach telewizyjnych i na wozach transmisyjnych, nie rejestrują sygnału wizyjnego, lecz przekazują go do miksera, magnetowidu, nadajnika satelitarnego itp.
Ekspozycjia - - może byd regulowana ręcznie lub automatycznie. Na ekspozycję ma wpływ ustawienie przesłony w obiektywie i regulacje dostępne w kamerze ( wzmocnienie, filtry szare).
Temperatura barwowa światła określana jest przez porównanie barwy tego światła ze światłem emitowanym przez ciało doskonale czarnego o danej temperaturze . Jednostką temperatury barwowej jest Kelwin (K).
U-matic - system wykorzystujący taśmę o szerokości 3/4 cala umieszczoną w kasecie, rozpowszechniony w 1976 roku;
Betacam - najpopularniejszy system taśmowy, obecnie w użyciu pozostały przede wszystkim magnetowidy, (1982 r, taśma o szerokości 1/2 cala)
HDCAM - zapis sygnału HD (1440x1080) - 1997 r
Recordery - magnetowidy rejestrujące i odtwarzające sygnały, stosowane są w studiach, wozach transmisyjnych, zestawach montażowych do montażu i zapisu audycji telewizyjnych
Insert - wgranie, montaz polegajacy na nagrywaniu wizji, fonii lub kodu czasowego pomiedzy istniejace fragmenty montowanej audycji. Wgranie kasuje nagrany wczesniej w danym miejscu sygnal.
Timeline – jest to sposob prezentacji roznych zdarzen w porzadku chronologicznym. W programach do montazu timeline prezentuje graficznie poszczegolne sceny (ujecia), przejscia pomiedzy nimi (efekty), sciezki dzwiekowe, grafike.
Macierz dyskowa - zestaw dysków twardych, na których zapisywane są materiały do montażu i zmontowane audycje. Jest tak skonstruktowane, że usterka jednego dysku nie powoduje utraty danych, uszkodzone dyski można wymieniad w trakcie pracy macierzy.
Synchronizacja - Sygnały wizyjne , które są miksowane na mikserach muszą byd zsynchronizowane.Urządzenia telewizyjne jak np. magnetowidy, kamery, syntezatory znaków, grafiki, posiadają wejścia do podłączenia sygnałów odniesienia (ref video), dzięki czemu sygnały wychodzące są zsynchronizowane.
Eng - Electronic News Gathering -pozyskiwanie materiałów telewizyjnych za pomocą urządzeo elektronicznych: kamer reporterskich , wozów transmisyjnych i satelitarnych. Ogólnie cały sprzęt reporterski używany przez ekipy zdjęciowe określany jest jako sprzęt ENG.


Kompatybilność - to cecha standardu lub urządzenia dzięki której nowa wersja jest zgodna z poprzednią lub na odwrót.
NTSC - National Television System Committee –1953 r, tłumaczony jako Never The Same Color. Rozpowszechniony głównie w Amerykach oraz Japonii, Korei Południowej. Cechy: 525 linii 27,97klatek na sekundę ( częstotliwośd odświeżania 59,94Hz) problemy z przekłamywaniem barw.
PAL -Phase Alterating Line – system opracowany w Niemczech w 1967 roku jako ulepszenie systemu NTSC. Używany Głownie w Europie zachodniej, Afryce , Australii ( w Polsce od 1995r). Cechy: 625 linii 25 obrazów na sekundę.
Secam - Sequentiel couleur a memoire – francuski system opracowany w 1956 roku, używany od 1967 roku głównie we francji i w krajach socjalistycznych również w Polsce do 1995 roku. Cechy 625 linii 25 klatek na sekundę trudności z obróbka – koniecznośd dekodowania sygnału np., do miksowania.
Rozdzielczość - jest to parametr określający liczbę pikseli z których składa się obraz. Wyrażany jest w pikselach lib liniach na dana jednostkę
Kompresja - jest to działania polegające na zmniejszaniu ilości bitów potrzebnych do wyrażenia danej informacji np. obrazu lub dźwięku.
Kamera filmowa - urządzenie zdolne do zapisu obrazów w krótkich odstępach czasowych na taśmie filmowej. Na początku istnienia telewizji wykorzystywana była do tworzenia audycji telewizyjnych.
Kamera telewizjina - urządzenie służące do przekształcania obrazów na sygnał elektryczny.
Kamerą studyjna - używane w studiach telewizyjnych i na wozach transmisyjnych, nie rejestrują sygnału wizyjnego, lecz przekazują go do miksera, magnetowidu, nadajnika satelitarnego itp.
Ekspozycjia - - może byd regulowana ręcznie lub automatycznie. Na ekspozycję ma wpływ ustawienie przesłony w obiektywie i regulacje dostępne w kamerze ( wzmocnienie, filtry szare).
Temperatura barwowa światła określana jest przez porównanie barwy tego światła ze światłem emitowanym przez ciało doskonale czarnego o danej temperaturze . Jednostką temperatury barwowej jest Kelwin (K).
U-matic - system wykorzystujący taśmę o szerokości 3/4 cala umieszczoną w kasecie, rozpowszechniony w 1976 roku;
Betacam - najpopularniejszy system taśmowy, obecnie w użyciu pozostały przede wszystkim magnetowidy, (1982 r, taśma o szerokości 1/2 cala)
HDCAM - zapis sygnału HD (1440x1080) - 1997 r
Recordery - magnetowidy rejestrujące i odtwarzające sygnały, stosowane są w studiach, wozach transmisyjnych, zestawach montażowych do montażu i zapisu audycji telewizyjnych
Insert - wgranie, montaz polegajacy na nagrywaniu wizji, fonii lub kodu czasowego pomiedzy istniejace fragmenty montowanej audycji. Wgranie kasuje nagrany wczesniej w danym miejscu sygnal.
Timeline – jest to sposob prezentacji roznych zdarzen w porzadku chronologicznym. W programach do montazu timeline prezentuje graficznie poszczegolne sceny (ujecia), przejscia pomiedzy nimi (efekty), sciezki dzwiekowe, grafike.
Macierz dyskowa - zestaw dysków twardych, na których zapisywane są materiały do montażu i zmontowane audycje. Jest tak skonstruktowane, że usterka jednego dysku nie powoduje utraty danych, uszkodzone dyski można wymieniad w trakcie pracy macierzy.
Synchronizacja - Sygnały wizyjne , które są miksowane na mikserach muszą byd zsynchronizowane.Urządzenia telewizyjne jak np. magnetowidy, kamery, syntezatory znaków, grafiki, posiadają wejścia do podłączenia sygnałów odniesienia (ref video), dzięki czemu sygnały wychodzące są zsynchronizowane.
Eng - Electronic News Gathering -pozyskiwanie materiałów telewizyjnych za pomocą urządzeo elektronicznych: kamer reporterskich , wozów transmisyjnych i satelitarnych. Ogólnie cały sprzęt reporterski używany przez ekipy zdjęciowe określany jest jako sprzęt ENG.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin