nizjwl aneta.docx

(151 KB) Pobierz

Normalizacja i zarządzanie jakością w logistyce

1.     Uzasadnienie wyboru obiektu logistycznego do prowadzenia badań i analiz w ramach ćwiczeń.

 

Przeprowadziliśmy badania i analizę obiektu logistycznego jakim jest kontener transportowy morski 20’DV Standard. Transport morski od dawna był polskim oknem na świat. Z początku zamówienia dostarczane były tylko do krajów europejskich. Współcześnie transport morski ma dominujące znaczenie w obsłudze polskiego handlu zagranicznego z państwami pozaeuropejskimi takimi jak Chiny oraz USA. Z roku na rok na wybrzeżach Bałtyku powstaje coraz więcej firm zajmujących się przewożeniem towarów drogą morską . Postanowiliśmy więc zapoznać się z jednym z ważniejszych obiektów logistycznych związanym z transportem morskim.

2.     Charakterystyka obiektu logistycznego.

2.1.                       Opis obiektu logistycznego, rysunek, ujęcie rodzajowe, struktura obiektu logistycznego.

Według norm ISO kontener to urządzenie transportowe:

- o charakterze trwałym i o odpowiedniej wytrzymałości, która zapewnia jego wielokrotne użytkowanie,

- zaprojektowane tak, by ułatwić przewóz ładunków jednym lub kilkoma środkami transportu, bez potrzeby ich przeładowywania,

- wyposażone w urządzenia umożliwiające jego manipulację, zwłaszcza przy przeładunku z jednego środka transportu na drugi,

- umożliwiające jego łatwe napełnianie i opróżnianie,

Zatem kontener można definiować jako jednostkę ładunkową, sformowaną z wielu pojedynczych jednostek (jak np. pojedyncze sztuki drobnicy), bądź w przypadku przewożenia ładunków masowych lub płynnych tworzy z nich pojedyncze jednostki magazynowe. W ten sposób kontener można traktować jako jednostkę przewozową, przeładunkową, składowania, taryfową czy spedycyjną.

Kontenery ogólnego przeznaczenia służą do transportu wszystkich ładunków drobnicowych. Jednakże kontenery te mogą ulegać modyfikacjom umożliwiającym stosowanie ich do przewozu również innych towarów np.: ładunków zarówno sypkich jak i ciekłych.

Kontenery uniwersalne, dzięki swej stalowej konstrukcji, wykorzystywane są do magazynowania sprzętu, materiałów i narzędzi na terenach o utrudnionym nadzorze lub w lokalizacjach szczególnie narażonych na uszkodzenie mienia takich jak ruchliwe place budowlane. Doposażenie kontenerów w dodatkowe systemy regałów i uchwytów pozwala na ich dostosowanie do bardziej wymagających w składowaniu produktów.

Identyfikator kontenerów

 

Rodzaje kontenerów

Zgodnie z normami ISO kontenery można podzielić według rodzaju ładunku przewożonego w kontenerze.

Kontenery można podzielić również ze względu na przeznaczenie i budowę. I tak możemy wyróżnić:

Ø      kontener uniwersalny ogólnego przeznaczenia (ang. General purposedry van”),

Ø      kontener o podwyższonej wysokości (ang. High cube),

Ø      kontener o podwyższonej wysokości i szerokości (ang. High cube palletwide),

Ø      kontener o kontrolowanej temperaturze (ang. Temperature controlled),

o       kontener chłodniczy (ang. Refrigerated container),

o       kontener izotermiczny (ang. Insulated container),

o       kontener ogrzewany (ang. Heated container),

o       kontener termiczny (ang. Thermal container),

o       kontener termiczny mechanicznie chłodzony (ang. Mechanically refrigerated container),

Ø      kontener z otwartym dachem (ang. Open top/hard top container),

Ø      kontener o bokach otwartych (ang. Open side),

Ø      kontener z otwartym dachem i bokiem (ang. Flat-rack container),

Ø      kontener platforma (ang. Platform container),

Ø      kontener paletowy (ang. Palletwide),

Ø      kontener z wentylacją (ang. Ventilated container),

Ø      kontener cysterna (ang. Tank container),

Ø      kontener do ładunków masowych (ang. Bulk container),

Ø      kontener do ładunków stałych luzem (ang. Dry bulk container),

Ø      kontener o podłodze tocznej (ang. Rolling floor, Roll container),

Ø      kontener do przewozu gazów (ang. Gas bottle),

Ø      kontener agregat (ang. Generator),

Ø      kontener składany (ang. Collapsible ISO),

Ø      kontener o zdejmowalnej obudowie (ścianach wraz z sufitem),

Ø      kontener wraz z podporami do samo załadunku (ang. Swapbody).

Wyróżniamy również kontenery mieszkalne, biurowe, magazynowe, sanitarne.

Możliwy jest także podział kontenerów ze względu na wymiary zewnętrzne.

Nazwa kontenera (symbol)

Długość x Szerokość x Wysokość

Kubatura (objętość)

20 stopowy (20ft)

20ft x 8ft x 8ft 6in

6,1m x 2,4m x 2,6m

ok. 33 m3

40 stopowy (40ft)

40ft x 8ft x 8ft 6in

12,2m x 2,4m x 2,6m

ok. 66,9 m3

40 stopowy High Cube (40ft HC)

40ft x 8ft x 8ft 6in

12,2m x 2,4m x 2,9m

ok. 76m3

 

ft – stopa, stopy (ang. foot, feet) – miara długości, 1ft = 30,48cm

in – cal (ang. inch) – miara długości, 1in = 2,54cm

Długość kontenera 40ft dobrano tak, aby zmieścić na/pod nim 2 kontenery 20ft przy zachowaniu 3-calowego odstępu. Ponadto w związku z określaniem wymiarów/pojemności kontenerów wprowadzono takie pojęcia jak:

- TEU (Twenty-feet Equivalent Unit) – jednostka miary odpowiadająca pojemności jednego kontenera 20-stopowego

- UTI (Unites de Transport Intermodal) – intermodalne jednostki transportowe, do których zaliczamy kontenery, nadwozia wymienne i naczepy.

2.2.                       Przeznaczenie obiektu logistycznego.

 

Firma IT Logistics zajmuje się transportem morskim wykorzystując kontenery uniwersalne, które przeznaczone są do przewożenia wszystkich ładunków drobnicowych w opakowaniach kartonowych, skrzyniach, workach, paczkach, paletach, bębnach oraz balach. Po wykorzystaniu modyfikacji kontenery te służą również do transportu ładunków luzem, sypkich i ciekłych. Ładunki sypkie przewozi się w jednym big bagu ładowanym pneumatycznie i wypełniającym wnętrze kontenera. Neutralne ciecze przewozi się przy użyciu tzw. flexitanków, czyli wielowarstwowych worków z tworzywa sztucznego składających się z warstw wewnętrznych z polietylenu i warstwy zewnętrznej z polipropylenu. Jest to tak zwana poduszka. Ładowność kontenera uniwersalnego wynosi do 21,8t.

2.3.                       Wymiary obiektu logistycznego.

Typ

Długość zew. (mm)

Długość wew. (mm)

Szerokość zew. (mm)

Szerokość wew. (mm)

Wysokość zew. (mm)

Wysokość wew. (mm)

Maksymalna masa

(ton)

Kubatura wew.

(m3)

1AA

12192

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin