Jezus pragnie nam okazać łaskę miłosierdzia - spowiedź przedświąteczna.pdf

(34 KB) Pobierz
Franciszkanie Sanok
Jezus pragnie nam okazać łaskę miłosierdzia - spowiedź przedświąteczna
13.12.2014.
Zbli a się czas spowiedzi przedświątecznych. W du ej większości zdajemy sobie sprawę jak wa nym jest
ten czas. Je eli planujemy przed świętami wybrać się do spowiedzi zacznijmy od pytania: po co to
robimy? Dla niektórych katolików spowiedź kojarzy się jak najgorzej. Tym gorzej, jeśli to spowiedź
przedświąteczna odło ona na ostatnią chwilę. Na szybko, w tłumie, ze zmęczonym księdzem. Chcemy
mieć ją z głowy i z czystym kontem prze ywać święta Bo ego Naodzenia. Problem polega na tym, e nie
powinniśmy się spowiadać z okazji, ale z grzechów. Ten nasz "masowy katolicyzm” nie sprzyja
spowiedzi. Nie ma czasu na spotkanie z człowiekiem, jest za to długa kolejka czekających. A ksiądz po
dwóch godzinach w konfesjonale nie słyszy ju własnych myśli. Z sondy przeprowadzonej przez jeden z
katolickich portali intermetowych wynika, e 30 proc. katolików spowiada się raz w roku. Ok. 20 proc. raz
w miesiącu, nieco więcej deklaruje wiarę, ale do spowiedzi nie chodzi w ogóle. Spowiedź jest trudna dla
obu stron, a słuchanie cudzych grzechów nie jest przyjemne. Penitent powinien wierzyć, e w
konfesjonale grzechów słucha sam Bóg. Kłopot w tym, e za kratką widzi zwykłego księdza.Przystępując
do spowiedzi często w tyle głowy czyha obawa, e tym razem przesadziłem i rozgrzeszenia nie będzie. Są
jednak ludzie, którzy podchodząc do konfesjonału, z góry wiedzą, e rozgrzeszenia nie będzie. Mimo to
chcą pogadać, poradzić się, umocnić wiarę. Jeśli widać, e w człowieku nie ma troski o ycie duchowe,
spowiednik ma obowiązek zadać pytania. Bardzo trudne są masowe spowiedzi przedświąteczne; nie
dlatego, e jest ich du o, ale z tego powodu, e często brak tam nawrócenia.
Wiele osób przychodzi tylko dlatego, bo chcą w święta iść do Komunii Świętej. To spowiedzi zwyczajowe i
bardzo powierzchowne. "Oskar enie się z własnych grzechów jest konieczne przede wszystkim po to, by
grzesznik mógł być poznany przez tego, kto pełni w tym sakramencie rolę sędziego, i by spowiednik mógł
ocenić zarówno cię ar grzechów, jak i skruchę penitenta, a jako lekarz poznać stan chorego, aby go
leczyć i uzdrowić. Spowiedź indywidualna posiada jednak jeszcze wartość znaku: znaku spotkania
grzesznika z pośrednictwem Kościoła w osobie szafarza; znaku jego ujawnienia się jako grzesznika wobec
Boga i Kościoła, jego odnalezienie siebie samego w prawdzie przed obliczem Boga (...)"(adhortacja
"Reconciliatio et paenitentia" z 1984 r). W Sakramencie Pokuty najwa niejszy jest Pan Jezus, Jego
działanie, Jego łaska. I właśnie dlatego tak wa na jest nasza rola. Sakrament Pokuty nie jest obrzędem
magicznym, ale wymaga naszej odpowiedzialnej współpracy. Pan Jezus traktuje nas powa nie! Krótko
mówiąc: trzeba się do spowiedzi dobrze przygotować, trzeba Pana Boga za wszystkie grzechy przeprosić,
trzeba się w konfesjonale szczegółowo, dobrze i szczerze wyspowiadać z wszystkich grzechów, po
spowiedzi trzeba Panu Bogu wdzięcznym sercem podziękować za łaskę przebaczenia i naprawić
wyrządzone zło. To dobroczynne spotkanie z miłosiernym Chrystusem realnie, w prawdzie, dokonuje się
przez dobrą, szczerą, pokorną spowiedź: w Sakramencie Pokuty. Ale najpierw trzeba uznać się za
grzesznika. Trzeba się odwa yć uznać i wyznać: ja jestem grzesznikiem, ja zgrzeszyłem. Trzeba się na
uroczystość Bo ego Narodzenia przygotować. Trzeba duszę oczyścić, uporządkować, wystroić! Zdejm z
siebie, zrzuć z siebie cię ar twoich grzechów, abyś godnie, z sercem czystym, ukląkł przed
nowonarodzonym Panem!Dobra spowiedź przedświąteczna jest warunkiem autentycznego i dobrego
prze ycia Świąt i o tym nie mo emy zapomnieć.
Jak się dobrze wyspowiadać?
Kościół nam z troską precyzuje, e mamy spełnić pięć warunków. Oto one:
1.Rachunek sumienia,
2. al za grzechy,
3.Mocne postanowienie poprawy,
4.Szczera spowiedź czyli wyznanie grzechów,
5.Zadośćuczynienie Panu Bogu i bliźniemu.
Krótko rozwińmy ka dy z tych punktów.
1.Rachunek sumienia. Powinien być dokładny, szczegółowy, dotyczący wszystkich dziedzin naszego ycia,
dotyczący sfery myśli, słów i czynów oraz zaniedbań w realizacji dobra. Dla uczynienia dokładnego
rachunku sumienia pomocne mo e być dla nas skorzystanie z ró nych schematów zawierających
szczegółowe pytania. Na rachunek sumienia trzeba poświęcić trochę czasu, w spokoju i w skupieniu, bez
pośpiechu. Nieporozumieniem byłoby zaraz po wejściu do kościoła patrzeć, gdzie jest najkrótsza kolejka,
aby jak najszybciej dostać się do konfesjonału. Nie chodzi o to, aby jak najszybciej dostać się
konfesjonału, ale chodzi o to, aby wyspowiadać się dobrze, szczerze i dokładnie – ze wszystkich
grzechów.
http://franciszkanie.esanok.pl
Kreator PDF
Utworzono 13 December, 2014, 18:48
Franciszkanie Sanok
2. al za grzechy. Powinien być szczerą modlitwą, przeproszeniem Pana Boga za popełnione przez nas zło.
Trzeba więc przed spowiedzią się szczerze do Pana Boga pomodlić i powiedzieć to Panu Bogu: Panie Bo e,
z miłości ku Tobie ałuję za wszystkie moje grzechy!
3.Mocne postanowienie poprawy. Aby spowiedź była wa na trzeba w swoim sercu wyraźnie postanowić
poprawę, to znaczy podjąć wyraźną decyzję zerwania z grzechem i zerwania z okolicznościami, które
mnie do grzechu prowadzą. Tu warto przypomnieć, e samo dobrowolne nara anie się na grzech cię ki
ju jest grzechem cię kim. Mocne postanowienie poprawy to decyzja, wybór dobra i tylko dobra. To
muszę Panu Bogu jasno i szczerze powiedzieć: Panie Bo e, nie chcę więcej grzeszyć, chcę czynić dobro i
tylko dobro.
4.Szczera spowiedź czyli wyznanie grzechów. Mamy obowiązek wyznać w konfesjonale wszystkie grzechy
cię kie. Wyznawajmy tak e grzechy powszednie, tym bardziej, e niestety coraz więcej osób zatraca
wra liwość sumienia i to, co jest grzechem cię kim, traktują jak sprawę błahą. Przy wyznawaniu
grzechów cię kich obowiązuje nas tzw. integralność wyznania czyli całościowość. Co to znaczy? Mamy
wyznać dokładnie grzechy podając spowiednikowi trzy sprawy: jaki grzech, wa niejsze okoliczności i
liczbę grzechów. Trzymajmy się z wielką dokładnością tych zasad, aby kapłan nie musiał się dopytywać i
abyśmy ustrzegli się niebezpieczeństwa świętokradzkiej spowiedzi. Zawsze spowiadajmy się dokładnie i
szczerze, tak jakby to była ostatnia spowiedź w naszym yciu.
5.Zadośćuczynienie Panu Bogu i bliźniemu. Częściowo polega na dokładnym odprawieniu pokuty, którą
daje nam kapłan. Ale obowiązek zadośćuczynienia to tak e: oddanie rzeczy skradzionej, wyrównanie
krzywd materialnych czy moralnych wyrządzonych innym, odwołanie oszczerstwa, przeproszenie tych,
których obraziliśmy czy skrzywdzili. I tym podobne.
Pięć warunków dobrej spowiedzi: rachunek sumienia, al za grzechy, mocne postanowienie poprawy,
szczera spowiedź czyli wyznanie grzechów, zadośćuczynienie Panu Bogu i bliźniemu. Te wszystkie pięć
warunków spełniajmy przy ka dej spowiedzi z wielką dokładnością, abyśmy po ka dej spowiedzi mieli
moralną pewność, e spowiedź była wa na i łaska przebaczenia skutecznie oczyściła nasze serca z
grzechów.
Red.
http://franciszkanie.esanok.pl
Kreator PDF
Utworzono 13 December, 2014, 18:48
Zgłoś jeśli naruszono regulamin