BiE t28.doc

(96 KB) Pobierz
ZATWIERDZAM

ZATWIERDZAM

   DOWÓDCA kmin

             /stanowisko/

               

    /stopień imię i nazwisko/

                                               

             /data i podpis/

 

 

KONSPEKT
do zajęć praktycznych z budowy i eksploatacji

Grupa szkoleniowa: marynarze służby zasadniczej kmin.

 

OPRACOWAŁ:         

 

TEMAT: 28Przepisy ruchu drogowego.

                     

 

2. CELE SZKOLENIOWE:

Zapoznać:

- Zapoznać szkolonych z zasadami holowania pojazdów, jazdy w kolumnie, sposobu postępowania w czasie kontroli pojazdu jak również w czasie wypadku lub kolizji.

 

 

3.      DATA: 07.03.2008 r.

4.      CZAS: 4 x 45 minut

5.      MIEJSCE: świetlica

 

6. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

a) zabezpieczenie materiałowo – techniczne:

Lp.

Nazwa

j.m.

Ilość

1

Kreda biała

szt.

1

2

Kreda kolorowa

kpl.

1

b) wyposażenie szkolonych:

-    ubiór polowy;

 

7. MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:

a) literatura: Instrukcje:

  1. Informator kierowcy. Sygn. Sł. Techn. 160/99
  2. Informator- poradnik dowódcy wojskowego pojazdu mechanicznego. Wydawnictwo MON 1985.

              b) pomoce szkoleniowe:

-   Tablice poglądowe,

8. WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:

a) ustalenia organizacyjne:

-    udzielić instruktorom szczegółowego instruktarzu do zajęć;

-    trzy dni przed zajęciami opracować dokumentacje szkoleniową i przedstawić ją do zatwierdzenia;

-    przeddzień zajęć sprawdzić przygotowanie instruktorów do prowadzenia szkolenia oraz ich dokumentację szkoleniową;

        b) w zakresie przygotowania zajęcia:

-    przed zajęciami przygotować niezbędny sprzęt w ramach zabezpieczenia mat-technicznego;

-    zorganizować plac szkoleniowy zgodnie z obowiązującymi zasadami i przygotować poszczególne punkty nauczania;

-    zapewnić prawidłowe warunki do magazynowania i wydawania środków materiałowych; 

        c) w zakresie prowadzenia zajęć:

-    zajęcia prowadzić zgodnie z organizacją zawartą w konspekcie (zajęcia w terenie poprzedzić szkoleniem teoretycznym; po 1 zagadnieniu zorganizować przerwę; w ramach szkolenia na 2 pkt. nauczania podzielić szkolonych na 3 grupy);

-    podczas zajęć wymagać przestrzegania przepisów bezpieczeństwa (w części wstępnej szczegółowo omówić warunki bezpieczeństwa podczas zajęć, dodatkowo instruktorzy na punktach nauczania omawiają warunki obowiązujące tylko na ich punktach nauczania);

 

9. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:

 

10. ZAGADNIENIA:

1.          Przepisy ogólne

2.          Holowanie pojazdów

3.          Ruch pojazdów w kolumnie

4.          Sygnały nadawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli

5.          Obowiązek posiadania dokumentów

6.          Kontrola wojskowych pojazdów drogowych

7.          Ogólne zasady postępowania na miejscu wypadku

8.          Postępowanie w razie kolizji

 





11. ORGANIZACJA ZAJĘĆ:

 



 

 

ZAPOZNANIE Z TEMATEM ORAZ CELEM SZKOLENIOWYM ZAJĘĆ

PROWADZI:    st. bsmt Krzysztof GUGA

 





 

Całością

pododdziału

 



PN 1-8

PROWADZI:   st. bsmt Krzysztof GUGA



 



 

 

Podzielić szkolonych
na trzy grupy



 

 



 

 

 



OMÓWIENIE ZAJĘĆ

PROWADZI: st. bsmt Krzysztof GUGA

 



 

 

 

 

 

 

 

12. PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Zagadnienie 1. Przepisy ogólne- czas- 10`

Ustawa PRAWO O RUCHU DROGOWYM reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli.

Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu.

Definicje podstawowe:

droga – wydzielony pas terenu, składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi (ścieżki) dla pieszych lub drogi (ścieżki) dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych, znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy rowerami lub pędzenia zwierząt.

droga twarda – oznacza ona drogą twardą z jezdnią o nawierzchni bitumicznej, betonowej, kostkowej, klinkierowej, brukowej, tłuczniowej lub żwirowej oraz z płyt betonowych lub kamienno-betonowych, jeżeli długość nawierzchni przekracza 20m; inne drogi są drogami gruntowymi.

Przecięcie drogi o nawierzchni żwirowej z inną drogą twardą tworzy skrzyżowanie. Przy dojeżdżaniu do skrzyżowania należy zachować szczególną ostrożność i, o ile znaki nie określają zasad pierwszeństwa – ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony (pojazdowi szynowemu z każdej strony).

autostrada – jest drogą dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych, które na równej poziomej nawierzchni mogą osiągnąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również podczas ciągnięcia przyczep.

droga ekspresowa – jest to droga dwu- lub jednojezdniowa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której występują wyjątkowo skrzyżowania, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych.

droga (ścieżka) dla rowerów – jest to droga przeznaczona dla rowerów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

jezdnia – jest to część drogi przeznaczona do ruchu pojazdów.

pas ruchu – każdy z podłużnych pasów ruchu jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.

pobocze – część drogi przyległa do jezdni, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierzą. Poboczem może być również część drogi twardej oddzielonej od jezdni linią krawędziową przerywaną lub ciągłą.

chodnik – część drogi przeznaczona do ruchu pieszego.

skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami połączenia, rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia, rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze.

przejście dla pieszych – powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przechodzenia przez pieszych, odpowiednio oznaczona.

przejazd dla rowerzystów- powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przejeżdżania przez rowerzystów, odpowiednio oznaczona.

przystanek – miejsce zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego, odpowiednio oznakowane.

tunel – budowla na drodze, odpowiednio oznakowana.

obszar zabudowany – obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi.

strefa zamieszkania - obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy są odpowiednio oznakowane.

uczestnik ruchu – jest to pieszy, kierujący a także inne osoby przebywające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się na drodze.

pieszy - o

 

 

Zagadnienie 2. Holowanie pojazdów- czas- 10`.

Zasady holowania:

Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

-prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h w obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;

-pojazd holujący ma włączone światła mijania;

-w pojeździe holowanym znajduje się kierowca mająca uprawnienia do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;

Pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy, nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie.

Pojazd holowany z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a podczas niewystarczającej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne, zamiast oznakowania trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.

W pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy.

Odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a 4 do 6m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian białymi i czerwonymi pasami albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów wojskowych podporządkowanych MON orza MSWiA.

Zabrania się holowania:

-pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach, hyba że sposób ich holowania wyklucza potrzebę ich użycia.

-pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego jest uzależnione od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony.

-więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego.

-pojazdu z przyczepą (naczepą).

-na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

 

 

Zagadnienie 3. Ruch pojazdów w kolumnie- czas-Sygnały nadawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli- czas- 10`.

Liczba pojazdów jadących w kolumnie nie może przekraczać:

-samochodów osobowych, motorowerów lub motocykli – 10,

-rowerów jednośladowych – 15,

-pozostałych pojazdów – 5.

/nie dotyczy poj. wojskowych/.

Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200m dla kolumn pozostałych pojazdów /nie dotyczy pojazdów wojskowych/.

Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Do kierowania ruchem uprawnieni są:

-funkcjonariusze Policji lub żołnierze wojskowych organów porządkowych. Osoby te mogą kierować ruchem na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych, przejazdach tramwajowych, na odcinkach dróg, na których np. z powodu wypadku, zachodzi konieczność upłynnienia ruchu itp.,

-pracownicy kolejowi na przejazdach kolejowych – w tym przypadku wiąże się to z ustawieniem znaku STÓJ – ROGATKA USZKODZONA lub STÓJ – SYGNALIZACJA USZKODZONA,

-pracownicy drogowi podczas wykonywania robót w pasie drogowym – wiąże się to najczęściej z otwieraniem i zamykaniem ruchu na zwężonym /z powodu prowadzonych prac/ odcinku drogi.

Polecenie zatrzymania pojazdu do kontroli lub w innych celach niż kierowanie ruchem wyraża sygnał dawany ręką wyciągniętą w kierunku nadjeżdżającego pojazdu.

Sygnał ten podają:

-umundurowani funkcjonariusze Policji – tarczą, lub tylko ręką, w warunkach niedostatecznej widoczności /np. w nocy/ - latarką ze światłem czerwonym poruszanym z góry na dół;

-nieumundurowani policjanci, żołnierze lub inne osoby uprawnione do kontroli w sposób podany wyżej, z wyłączeniem podawania sygnału tylko ręką.

Dla zwrócenia uwagi l...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin