Horyzont II - poradnik praktykanta.pdf

(10666 KB) Pobierz
Poradnik praktykanta na statku „Horyzont II”
adnik
„Horyzont
Autor: Mateusz Żyliński
Wstęp
Niniejszy tekst został napisany przez studenta trzeciego roku Akademii Morskiej w Gdyni dla
kolegów i koleżanek studentów, aby przybliżyć im nieco obraz praktyk na statku szkoleniowym
„Horyzont II”. Opisane tutaj zostały niektóre prace jakimi zajmowałem się w czasie miesięcznego
pobytu na pokładzie oraz część przydatnych zwrotów i procedur. Podstawowa wiedza i skrótowy opis
wydarzeń powinny pomóc przyszłym praktykantom będącym na okręcie. Mam nadzieję, że ten tekst
przyczyni się do poprawy jakości nauczania a przede wszystkim zwiększy poziom wiedzy czytelnika w
zakresie bezpieczeństwa. Pracę starano się napisać językiem prostym i zrozumiałym – jest to raczej
niewielki zbiór porad i objaśnień dla zainteresowanych. Niektóre fragmenty pisane są z perspektywy
autora.
Opublikowano: 27.10.2013, wersja 1
Autor: Mateusz Żyliński
Kontakt: mateusz9206@gmail.pl
Zawartość
Podstawowe informacje. ......................................................................................................................... 3
Co ze sobą zabrać? .............................................................................................................................. 3
Pierwszy dzień – mustrowanie. ........................................................................................................... 3
Kursy .................................................................................................................................................... 4
Sprzęt ratunkowy ................................................................................................................................ 4
Wachta i obowiązki praktykanta ............................................................................................................. 5
Rozwinięcie ważnych skrótów ................................................................................................................. 6
Skróty................................................................................................................................................... 6
Określenia dotyczące miejsc, część słownictwa morskiego ................................................................ 9
Miejsca .................................................................................................................................................. 10
Zaliczenie praktyk: ................................................................................................................................. 19
Literatura: .............................................................................................................................................. 21
2
Podstawowe informacje.
Co ze sobą zabrać?
Lista niezbędnych do zabrania rzeczy udostępniania jest zawsze przed praktykami przez dział
armatorski na uczelni. Warto wspomnieć o innych rzeczach. Podkoszulki, bielizna – zabrać kilka sztuk.
Dwie bluzy
(jedna obowiązkowo z kapturem),
luźne dresy
(oprócz nich są spodnie od munduru i
ubrania roboczego – trzy pary to ilość wystarczająca).
Zwykłe buty, klapki do kajuty i buty robocze.
Ważna jest także czapka – zimowa. O ubraniu roboczym należy powiedzieć, że jest niezbędne tak
samo jak odpowiednie buty. Rękawiczki robocze są na miejscu, niektóre są jednak mocno zniszczone,
dlatego warto zakupić własne, ich koszt jest nieduży.
Pościel, prowiant, papier toaletowy, woda – absolutnie niezbędne rzeczy są dostępne za
darmo na statku. Jeśli zaś chodzi o rzeczy „nadprogramowe” - na pewno bardzo przydatny jest
komputer przenośny. Dobrze mieć tradycyjny zegarek na rękę, gdyż pilnowanie godzin przez telefon
komórkowy jest niepraktyczne w czasie pracy fizycznej. Niewielkie słuchawki są także przydatne, aby
nie przeszkadzać współlokatorom przy przykładowym słuchaniu muzyki. Z przyborów toaletowych
należy wymienić pastę do zębów oraz szczoteczkę, szampon i dezodorant, ewentualnie żel pod
prysznic. Przydatny jest także przedłużacz z dodatkowymi gniazdkami (dobrze jest mieć chociaż jeden
na kajutę).
Bardzo przydatna może też być miniaturowa latarka, opcjonalnie telefon z lampą flash. W
razie zaniku sieci elektrycznej na statku, przenośne światło będzie nam bardzo pomocne. Urządzenie
nie musi być duże, wręcz jak najmniejsze, tak aby pasowało do kieszeni spodni lub też swobodnie
wisiało na szyi. Oczywiście blackout niemalże się nie zdarza, dobrze jednak wyrobić sobie nawyk (nam
się zdarzył… i to jak staliśmy w porcie
☺).
Pierwszy dzień – mustrowanie.
Mustrowanie odbywa się o określonej
godzinie wyznaczonego wcześniej dnia i nie jest
to proces skomplikowany. Wraz z opiekunem
roku, grupa studentów wchodzi na pokład.
Zostają oni przydzieleni wcześniej do
konkretnych kajut i należy tam się udać, aby
wyładować swoje rzeczy. Miejsc nie można
zmieniać. Każdy student ma przydzielony numer
alarmowy, który także decyduje o jego łóżku
oraz o dostępnych dla niego szafkach. Toaleta
jest niewielka i przypada jedna na kajutę.
Miejsca jest wystarczająco – ilość schowków
również nie stanowi problemu.
Po dotarciu do kajuty należy zwrócić uwagę na karteczki przyklejone do ścian łóżek. Umieszczona
na nich informacja zawiera numer alarmowy praktykanta oraz jego przydział do tratwy ratunkowej.
Informacje te są oczywiście niezbędne dla bezpieczeństwa w trakcie rejsu. Są także ważne podczas
szkolenia. Nie warto podpadać oficerom dyżurnym pierwszego dnia :- ) Po wstępnym rozpakowaniu,
studenci zostaną przywitani przez pierwszego oficera, zaznajomią się z rozkładem zajęć po czym
udadzą się do wykonywania przydzielonych zdań.
3
Kursy
Zapoznanie się ze statkiem - praktykant zostanie zapoznany z układem statku, przypomniane
zostaną podstawowe szkolenia, a także przeprowadzone zostaną dwa alarmy:
przeciwpożarowy i ogólny.
rzeciwpożarowy
Po usłyszeniu alarm ogólnego – składa się on z
siedmiu krótkich i jednego długiego
larmu
sygnału,
należy jak najszybciej założyć na siebie długie spodnie oraz bluzę z kapturem i
długimi rękawami. Wymagana jest także czapka – w zasadzie, im cieplej się ubierzemy,
tym lepiej. Gdyby załoga była zmuszona do opuszczenia statku, więcej warstw ubrań
może zapewnić więcej ciepła, co przekłada się na nasze szanse przeżycia. P ubraniu
Po
się, obowiązkiem jest udać się do punktu zbornego zabierając ze sobą pas ratunkowy
punktu
(pasek do obwiązywania ciała trzeba ułożyć tak, aby nie przeszkadzał nikomu w czasie
tak,
ewakuacji).
Po dotarciu do miejsca zbiórki
(na statku „Horyzont II” punktem zbornym
.
jest rufa pokładu nawigacyjnego)
niezbędnym jest postępowanie według rozkazów
st
wydawanych przez prowadzącego ćwiczenia.
Opuszczanie tratw ratunkowych
– przypomniane zostaną zasady opuszczania tratw
atw
ratunkowych. Szczegółem wartym do odnotowania jest fakt, że tratwy nawet jeśli nie zostaną
.
zrzucone ręcznie, powinny się otworzyć automatycznie podczas tonięcia statku.
Walka z pożarami
– przypomniane zostaną sposoby walki z ogniem na statku. Przedstawiony
ypomniane
zostanie sprzęt gaśniczy oraz jego rozmieszczenie na statku.
Sprzęt ratunkowy
Aparaty tlenowe – zaopatruj w tlen. Przydatne
głównie
w
czasie
ak
kcji
ratowniczych
i przeciwpożarowych.
Tratwy – podstawowy środek ratunkowy
w przypadku tonięcia statku. Rozkładane
automatycznie w czasie kontaktu z wodą morską
lub „na żądanie”.
4
Maski tlenowe (aparaty ucieczkowe) - Przepisy
prawne konwencji SOLAS (Międzynarodowa
Konwencja Bezpieczeństwa Życia na Morzu)
określają, że jednostka pływająca musi być
wyposażona w aparat tlenowy lub powietrzny
wyposażony
w
kaptur
lub
maskę
pełnotwarzową, pozostawiający użytkownikowi
wolne ręce i zapewniający minimum 10 minut
autonomii. Przepisy morskie dekretują, że każda
jednostka transportowa musi być wyposażona
w dwa aparaty ucieczkowe umieszczone
w ładownia statku, a statek pasażerski,
co najmniej dwa aparaty umieszczone na
pokładzie głównym.
Pas ratunkowy (kamizelka ratunkowa) –
Pas powinien być wyposażony w gwizdek,
lampkę z bateryjką, nalepki odblaskowe
i proszek barwiący ułatwiający lokalizacje
ratowanego w ciągu dnia. Należy dokładnie
sprawdzić swój egzemplarz, czy nie posiada
braków (np. wyczerpana bateria)
Wachta i obowiązki praktykanta
Warta przy trapie - dość nudna, ale ważna praca. Do obowiązków „trapowych” należy
pilnowanie, aby nikt niepożądany nie dostał się na statek. Przed podjęciem wachty należy
także policzyć ilość cum dziobowych i rufowych. W morzu zaś „trapowi” pełnią swoją wachtę
na mostku i tam poznają podstawy nawigacji. Chodź w czasie praktyk praca ta jest
niewymagająca, w czasie normalnej żeglugi jest ona bardzo ważna.
Siłownia – wachta w siłowni polega na doglądaniu pracy urządzeń poprzez pulpit kontrolny
oraz okresowe czyszczenie aparatów z różnego rodzaju zabrudzeń. Praktykant po przyjściu na
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin