Społeczeństwo informacyjne
Europa
1960 - powołanie w USA Komisji ds. roku 2000
1972 – stworzenie w Japonii planu Marudy prowadzącego do powstania nowego typu społeczeństwa
1978 – stworzenie raportu dla prezydenta Francji
1993 – Publikacja przez Komisję Europejską White Paper on Growth Competitiveness and Employment
1994 – Opublikowanie raportu Martina Bagemana
1995 – Powstanie forum społeczeństwa informacyjnego
1996 – Opublikowanie Zielonej Księgi „ Living and working in Information Society. People First”
1998 – Rozszerzenie Information Society Form o reprezentantów państw Europy wschodniej i środkowej
1999 – Opracowanie projektu eEurope „An Information Society for all”
1999 – Opublikowanie Zielonej Księgi „Public Sector Information: a Key Resource for Europe”
2000 – Przyjęcie strategii Lizbońskiej
2000 – Przyjęcie strategii eEurope 2002 „An Information Society for all”
2001 – Przyjęcie programu eEurope+ 2003
2002 – Przyjęcie programu eEurope 2005
2003 i 2005 – Światowy Szczyt dotyczący Społeczeństwa Informacyjnego
2005 – Przyjęcie programu European Information Society 2010
2006 – Ustalenie przez ONZ 17 maja Światowym Dniem Społeczeństwa Informacyjnego
Polska
1993 – Opracowanie Strategii KBN w zakresie rozwoju informatyki dla polskich środowisk naukowych
1994 – I Kongres Informatyki Polskiej
1995 – Przyjęcie programu rozwoju infrastruktury dla polskich środowisk naukowych
1996 – Opublikowanie Raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji „Społeczeństwo Informacyjne w Polsce” Wstęp do założenie polityki państwa
1999 – II Kongres Informatyki Polskiej
2000 – Uchwała Sejmu RP w sprawie budowania podstaw społeczeństwa informacyjnego w Polsce
2001 – Podpisanie przez Polskę planu eEurope+
2001 – Przyjecie przez Radę Ministrów planu ePolska. Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001 – 2006
2001 – pierwsze spotkanie Forum do spraw Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce
2003 – III Kongres Informatyki Polskiej
2003 – Uchwała Senatu w sprawie niezbędnych działań mających na celu przygotowanie Polski do globalnego społeczeństwa informacyjnego
2004 – Rozpoczęcie przez Polskę realizacji strategii eEurope 2005
2004 – Powołanie Ministerstwa Nauki i Informatyzacji
2004 – Opublikowanie przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji programu „Proponowane kierunki rozwoju społeczno-informacyjnego w Polsce do 2020 roku”
2005 – Przyjęcie programu i2010 „Europejskie społeczeństwo informacyjne”
2007 – Rozpoczęcie realizacji programu „Ikonka”
2008 – Rozpoczęcie realizacji projektu „PESEL2”
2009 – Wprowadzenie dla indywidualnych podatników możliwości składania rocznych rozliczeń podatkowych przez Internet
2010 - Opublikowanie dokumentu Polska 2030 „Wyzwania Rozwojowe”
2. Znajomość przykładowych wskaźników rozwoju SI.
TECHNIKA:
a) Telefonia stacjonarna
· Liczba abonentów telefon ów stacjonarnych
· Liczba gospodarstw domowych, które mają telefon stacjonarny
· Odsetek wykonywanych połączeń
b) Telefonia komórkowa
· Liczba abonentów telefonów komórkowych
· Liczba wysyłanych SMS, MMS, wykonywanych połączeń
c) Komputery
· Liczba komputerów stacjonarnych
· Liczba komputerów mobilnych (laptopy, palmtopy)
· Odsetek gospodarstw domowych, które mają komputer
d) Internet
· Liczba łączy o określonej szybkości
· Liczba punktów publicznych z dostępem do Internetu/100 mieszkańców
· Liczba internautów
e) TV kablowa i satelitarna
· Liczba abonentów telewizji cyfrowej
· Liczba abonentów telewizji kablowej
· Odsetek gospodarstw z odbiornikiem telewizji kablowej lub satelitarnej
GOSPODARKA:
a) Struktura gospodarki:
· udział firm z branży IT w PKB
· udział firm z działu zaawansowanych technologii (np.biotechnologii) w PKB
b) Internet:
· odsetek firm posiadających swoją stronę internetową
· odsetek firm, które umożliwiają dokonanie transakcji przez Internet
· odsetek urzędów, placówek, instytucji, które posiadają swoją stronę internetową
c) Struktura zatrudnienia:
· liczba pracowników firm z branży IT
· liczba pracowników firm, którzy działają na obszarze zaawansowanych technologii
d) Transport:
· liczba kilometrów autostrad / 100 km kwadratowych
· liczba połączeń kolejowych, lotniczych / 100 km kwadratowych
EDUKACJA I NAUKA
a) Szkolnictwo podstawowe, gimnazjalne, średnie:
· liczba komputerów / 100 uczniów
· liczba komputerów podłączonych do Internetu
· udział zajęć związanych z ICT w programie nauczania
b) Szkolnictwo wyższe:
· liczba osób kontynuujących naukę na poziomie wyższym
· liczba osób kontynuująca naukę w szkołach policealnych
· liczba studentów studiów dziennych
· liczba studentów studiów wieczorowych
· liczba studentów studiów zaocznych
c) Nauka:
· liczba naukowców i badaczy prowadzących działalność badawczą
· liczba naukowców i badaczy na obszarze IT
· procent PKB przekazany przez państwa na naukę
UŻYTKOWNICY:
a) Internet:
· częstotliwość korzystania z Internetu
· cel korzystania z Internetu
· czas spędzany online
· stopień zaawansowania użytkowników w korzystaniu z Internetu
b) Komputery:
· czas spędzany przed komputerem
· cel korzystania z komputera
· stopień zaawansowania użytkowników komputera
3. Obszary zagrożeń w SI.
a) sfera polityki wewnętrznej
b) sfera stosunków międzynarodowych
c) sfera gospodarki i finansów
d) sfera polityki bezpieczeństwa wewnętrznego
e) sfera opieki zdrowia obywateli
f) sfera stosunków pracy
g) sfera edukacji i pracy
h) sfera jednostki i społeczeństwa
· poczucie ograniczonej wolności i braku prywatności, ponieważ wciąż nas obserwują kamery, jak czegoś wyszukujemy w Internecie, to jest to do wglądu; ciągła inwigilacja społeczeństwa,
· utrudnienie w podejmowaniu decyzji wskutek wzrostu ilości informacji – natłok reklam, ciężko nam podjąć jakąś decyzję, bo wybór jest zbyt duży,
· podatność na zewnętrzne zakłócenia informacyjne – rośnie zapotrzebowanie na informacje, coraz większy zamęt panuje, powoływanie się na zagraniczne informacje
· ograniczenie suwerenności państw narodowych
· pogłębianie się różnic między państwami bogatymi i biednymi (różnice w rozwoju technologii, gospodarki, cywilizacji)
· powstanie nowych form interterroryzmu
· nadmierne uzależnienie od systemów informatycznych (ludzie nie potrafią funkcjonować bez komputerów, bez technologii)
· zbyt silne uzależnienie zakupów od systemów teleinformatycznych (ludzie stracą pracę, bo ich miejsce zajmie komputer, maszyna)
· dalsza migracja ze wsi do miasta
· wzrost bezrobocia na wsi, bo te zakłady pracy nie nadążają za rozwojem technologii, ludzie emigrują za robotą do miast, bo ich wiejskie zakłady muszą zostać zamknięte, bo nie dają rady
· zwiększenie możliwości przestępców dzięki nowym technologiom i możliwość ich działania na odległość
· powiększenie się zakresu przestępstw komputerowych
· zróżnicowanie dostępu do opieki zdrowotnej (nie każdy stary człowiek ma dostęp do Internetu)
· poważne schorzenia zawodowe w przemyśle komputerowym – chore oczy, krzywy kręgosłup
· technostres – ludzie boją się, że stracą pracę, bo maszyny ich zastąpią
· komputer może się pomylić, może postawić złą diagnozę choremu człowiekowi
· &#x...
Agrarose