Strategie sektorowe bezpieczeństwa państwa
Bezpieczeństwo: Oznacza stan niezagrożeni, spokoju i pewność zwłaszcza, gdy zapewnia go sprawnie działający system prawny. Jest to pewien stan obiektywny, polegający na braku zagrożenia, odczuwany subiektywnie przez jednostki lub grupy.
Bezpieczeństwo:
Narodowe Państwowe
(najwyższa wartość działań (Stan stabilność wewnętrznej państwa i
państwa, gwarantujące ochrone ludzi, jego suwerenność i relacjach
mienia, ochronę środowiska przed międzynarodowych)
zagrożeniami, które mogą ograniczać
funkcjonowanie państwa i bezpieczeństwa)
Zewnętrzne Wewnętrzne
(bezpieczeństwo zewnętrzne dotyczy (bezpieczeństwo wewnętrzne
przeciwdziałania zagrożeniom zewnętrznym) dotyczy zapewniania stabilności wewnętrznej podmiotu bezpieczeństwa;)
Bezpieczeństwo wewnętrzne obejmuję trzy płaszczyzny:
1.) bezpieczeństwo i porządek publiczny
Bezpieczeństwo – stan faktyczny polegający na sprawnym funkcjonowaniu jego obywateli, tworzenie wszelkich warunków zapobiegających wszelkim zagrożeniom
Porządek publiczny – dotyczy realizacji zadań i działań administracji publicznej. Sprawne funkcjonowanie administracji publicznej.
2.) Bezpieczeństwo powszechne: zapewnienie odmowy wszystkim obywatelom, zapewnienie ochrony, zycia, a także mienia
3.) Bezpieczeństwo ustrojowe
Bezpieczeństwo zewnętrzne w relacjach międzynarodowych
Bezpieczeństwo – wymiar negatywny: bezpieczeństwo identyfikujemy z wszelkimi rodzajami zagrożeń, wszelkie działania ukierunkowane są na (działalność zapewniające przetrwanie państwa) funkcjonowanie państwa. Np. Zagrożenia militarne
Bezpieczeństwo – wymiar pozytywny: związany jest z dostrzeganiem w kształcenie możliwość rozwoju i postępu.
Mówimy o tym, żeby nie stać na pozycji walki z zagrożeniami, tylko mamy dostrzegać możliwość rozwoju.
Rodzaje bezpieczeństwa:
· wymiar podmiotowo-przestrzenny
bezpieczeństwo personalne (dot. osób)
bezpieczeństwo lokalne (dot. grup)
bezpieczeństwo globalne (np. światowe)
· wymiar przedmiotowy
bezpieczeństwo ekologiczne (zapewnienie odpowiedniej ochrony środowiska)
bezpieczeństwo zdrowotne ( ochrona zycia i zdrowia, walka z epidemiami)
bezpieczeństwo ekonomiczne ( stabilny budżet)
bezpieczeństwo społeczne ( związane z funkcjonowaniem państwa społecznego)
bezpieczeństwo militarne (przemysł zbrojeniowy)
bezpieczeństwo energetyczne ( zapewnienie ciągłości dostaw)
Polityka bezpieczeństwa
Kryterium składników bezpieczeństwa pozytywnego i negatywnego
Kryterium obszaru organizacyjnego: bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne.
Potęgi gospodarcze: Chiny, Niemcy, USA
Przyszłość: Brazylia, Rosja, Indie
Polityka bezpieczeństwa dot. Części polityki zagranicznej i wewnętrznej państwa
Politykę kształtuję się w oparciu o czynniki:
I czynnik demograficzny
* wiek społeczeństwa
* migracja 2 mln ludzi. Płacą podatki w innych krajach
* struktura społeczeństwa
* liczebność 39/38 mln ludności
II czynnik geograficzny
* zalety: tranzyt, przepływ informacji, miedź, porty, złoża węgla, gaz łupkowy, geotermia
* wady: niewykorzystany potencjał
* połeżenie państwa dwa silne podmioty – granice
III czynnik ekonomiczny
* skład i dynamika wzrostu gospodarczego
* wskaźnik PKB na plusie w czasie kryzysu
* struktura gospodarki – rolą odgrywają usługi, produkcja rolnictwa
* przetwórstwo: metalu, art. Spożywcze, autobusy: polska marka SOLARIS, przemysł ciężki i zbrojeniowy – próby restrukturyzacji , przemysł meblarski.
IV czynnik historyczno-psychologiczno-socjologiczny
* doświadczenia historyczne (I i II wojna światowa, rozbiory, transformacje, podział Polski na A i B, zachód – spójność kraju, możliwości inwestycyjne)
V czynnik organizacyjno-administracyjny:
* dot. Sprawności funkcjonowania aparatu urzędniczego
VI czynnik militarny:
* istnienie sił zbrojnych, liczebność, pobór powszechny (zawodowy), uczestnictwo w
misjach, stopień wyposażenia
SWOT – siatka analizy
Czynniki pozytywne
Czynniki negatywne
Czynniki wewnętrzne
Silne strony:
* surowce
* specjalności – inżynierowie
* położenie geograficzne
* mentalność
* poczucie tożsamości narodowej
* wykształcenie
* liczebność
* jedność narodu
Słabe strony
* położenie
* spory polityczne
* nieścisłości w prawie
* zaszłości historyczne
* brak wsparcia przedsiębiorczości
* stereotypy
* biurokracja
* korupcja
* małe wykorzystanie środków UE
* brak specjalistów niższego rzędu
* gospodarka oparta na wiedzy
* ograniczenie środków finansowych
Czynniki zewnętrzne
Szanse
* strategiczne partnerstwo z USA
* projekty europejskie
* możliwości technologiczne
* dostęp do surowców
* produkty spożywcze
Zagrożenia
* zbytnia uległość
* problem z tarczą antyrakietową
* partnerstwo USA (za daleko)
* migracja ludności
* klęski żywiołowe (generują straty)
Wnioski: Dominują słabe strony i zagrożenia tzw. Czynniki negatywne.
Cele polityki państwa:
* Zapewnienie niezawisłości i niepodległości RP
* Zapewnienie nienaruszalność granic, spójności terytorialnej
* Ochrona demokratycznego ustroju państwa (zabytki, tradycje)
* Zapewnienie warunków zapewniających gospodarczy i cywilizacyjny rozwój kraju
* Postęp technologiczny
* Ochrona środowiska naturalnego
* Umocnienie pokoju i stabilności na wymiarze międzynarodowym
Wyzwania:
* Unowocześnienie gospodarki
* Poprawa polityki wewnętrznej
* Kształtowanie polityki zagranicznej (partnerstwo)
Polityka bezpieczeństwa państwa powinna być ukierunkowana na ekonomię (względy gospodarcze)
Podmioty bezpieczeństwa państwa
Obecne zagrożenia dla Polski:
* bezrobocie
* dysproporcje
* wzrost długu publicznego
Podział podmiotów:
a.) o charakterze ogólnym: zaliczamy prezydenta, premiera, rada ministrów, sejm, senat.
Kształtowanie bezpieczeństwa jest jednym z elementów funkcjonalnego bytu.
b.) Instytucja wyspecjalizowane: siły zbrojne, służby specjalne, straże i podobne.
Kwestie bezpieczeństwa są priorytetem.
Zmiany:
* Odmienne działania powyższych podmiotów w zależności od częstości i prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia oraz jego rodzaju kompetencji i instytucji.
* Coraz większą rolę odgrywają samorządy regionalne, decentralizacja w kwestii bezpieczeństwa: bliskość zagrożenia
* Coraz większe zaangażowanie podmiotów prywatnych
- porządek publiczny
- ramy gospodarcze
* Coraz większy układ społeczeństw w kształtowanie bezpieczeństwa USA - obywatelskie
* Fakt przechodzenia od działań likwidacji zagrożeń i skutków do precyzyjnych działań. Wzrost monitorowania zagrożeń.
* Coraz większa specjalizacja podmiotów zaangażowanych w likwidacje zagrożeń.
Olivkova