Zagospodarowanie_odpadów_komunalnych_po_zmianach_ustawowych.pdf

(161 KB) Pobierz
Zagospodarowanie odpadów
komunalnych po zmianach
ustawowych
Jak nie utopić publicznych pieniędzy w
śmieciach?
Komisja Gospodarki Komunalnej ZMP, Warszawa 20 października 2011 r.
Skróty
UoZ(2011)
– Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r.
o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach oraz niektórych
innych ustaw
UoU(1996)
– Ustawa z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach
UoO(2001)
– Ustawa z dnia 27 kwietnia
2001 r. o odpadach
Komisja Gospodarki Komunalnej ZMP, Warszawa 20 października 2011 r.
Podstawowy cel reformy
Ustawa (UoZ(2011)) dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia
dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie
składowania odpadów oraz dyrektywy 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r.
w sprawie odpadów oraz uchylającą niektóre dyrektywy
UoU(1996) art. 3b ust. 1
– „Gminy są obowiązane osiągnąć
do dnia 31
grudnia 2020 r.:
poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia
następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw
sztucznych i szkła w wysokości co najmniej
50%
wagowo; poziom
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami
innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w
wysokości co najmniej
70%
wagowo.”
UoU(1996) art. 3c ust. 1
– „Gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania:
do
dnia 16 lipca 2013 r.
– do nie więcej niż
50%
wagowo całkowitej masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do
składowania,
do dnia 16 lipca 2020 r.
– do nie więcej niż
35%
wagowo
całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania – w stosunku do masy tych odpadów
wytworzonych w 1995 r.”
Komisja Gospodarki Komunalnej ZMP, Warszawa 20 października 2011 r.
Podstawowy instrument motywowania gmin
UoU(1996) Rozdział 4d – Kary pieniężne
Kary dla gmin nie wykonujących obowiązków wynikających z dyrektyw unijnych
zapisanych w
art. 3b i 3c
– stawka zależna od rozporządzenia wydanego na podstawie
art. 290 ustawy Prawo
ochrony
środowiska
za każdą ponadnormatywną tonę odpadów, których zgodnie
z rozporządzeniami wydawanymi na podstawie
art. 3b i 3c UoU(1996)
nie uda
się gminie odzyskać (surowce wtórne) lub którą gmina wyśle do składowania
(odpady ulegające biodegradacji) (art.
9z ust. 2)
Powyższe kary nakłada wojewódzki inspektor ochrony
środowiska
(art.
9zb ust. 2),
a
zasilają one właściwy terytorialnie wojewódzki fundusz ochrony
środowiska
i
gospodarki wodnej (art.
9zd ust. 3).
„Wojewódzki inspektor ochrony
środowiska
może zawiesić zapłatę kary pieniężnej na
okres konieczny do podjęcia działań naprawczych, nie dłuższy jednak niż 5 lat, w
przypadku przedstawienia przez gminę udokumentowanego wniosku dotyczącego
podjętych działań naprawczych zmierzających do usunięcia przyczyny nałożenia tej
kary. Po usunięciu przyczyn nałożenia kary pieniężnej kara ta podlega umorzeniu; w
przypadku nieusunięcia przyczyn kara ta podlega
ściągnięciu.”
(art. 9ze ust. 2 i 3)
Komisja Gospodarki Komunalnej ZMP, Warszawa 20 października 2011 r.
Stosowane sposoby działania
Do 16 lipca 2013 r. należy zredukować
składowanie 50% masy odpadów
ulegających biodegradacji!
Kompostowanie frakcji
podsitowej nie daje kompostu!
Można spalić odpady zmieszane,
ale jeśli zawierają odpady organiczne
jest to bardzo drogie (palenie wody),
a przy okazji spalą się również surowce
wtórne, które należy odzyskać do 2020 r.
Komisja Gospodarki Komunalnej ZMP, Warszawa 20 października 2011 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin