Minimalny promień łuku pionowego.pdf

(175 KB) Pobierz
Wyznaczenie minimalnego promienia łuku poziomego przy zapewnieniu na nim warunków widoczności.
Przykład określenia minimalnego promienia
wklęsłego łuku pionowego
Na podstawie zaleceń WT i WPD-3 (punkt 5.10 str. 27) w trakcie projektowania niwe-
lety drogi, powinno się dobrać odpowiedni promień łuku pionowego większy lub równy mi-
nimalnemu promieniowi łuku pionowego, w przypadku, jeśli suma lub róŜnica pochyleń w
załomach niwelety jest większa niŜ:
– 1 % przy prędkości projektowej wyŜszej lub równej 50 km/h;
– 1,5 % przy prędkości projektowej niŜszej niŜ 50 km/h.
Wg
Rozporządzenia MTiGM
(D.U. nr 43 z 1999 r.)
§ 21. 1. Odcinek krzywoliniowy moŜe zawierać łuk kołowy, kombinacje łuków kołowych i krzywych przej-
ściowych,
a takŜe inne rodzaje krzywych.
2.
Łuk kołowy powinien być zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby bezpieczeństwo było za-
chowane przy ruchu po mokrej nawierzchni z prędkością miarodajną - w wypadku drogi klasy G i
dróg wyŜszych klas lub z prędkością projektową - na drodze klasy Z, L lub D.
Projektując np. drogę klasy G (prędkość projektowa
v
p
= 60 km/h), na której powinna
być zapewniona prędkość miarodajna
v
m
= 70 km/h, z WT
§ 24.7.
naleŜy dobrać odpowiedni
promień wklęsłego łuku pionowego
R
min
normowe
.
Prędkość projektowa, [km/h]
Promień krzywej wklęsłej, [m]
120
4500
100
3000
80
2000
70
1800
60
1500
50
1000
40
600
30
300
Na długości wklęsłego łuku pionowego powinna być zapewniona zgodnie z WT
§ 168
odległość widoczności na zatrzymanie, w danym przypadku odpowiadająca prędkości
miarodajnej
v
m
= 70 km/h.
Wg
Rozporządzenia MTiGM
(D.U. nr 43 z 1999 r.)
§ 168. 1.
Na kaŜdym pasie ruchu drogi klasy G i dróg wyŜszych klas powinna być zapewniona co naj-
mniej odległość widoczności
pozwalająca kierowcy pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną, a w
przypadku pozostałych klas dróg z prędkością o 10 km/h większą niŜ prędkość projektowa,
na zatrzymanie
pojazdu przed przeszkodą na jezdni.
2. Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełnione, jeŜeli:
a) cel obserwacji znajdujący się nad osią pasa ruchu jest widoczny z punktu obserwacyjnego, zlokalizowanego
na wysokości 1,0 m nad osią tego samego pasa ruchu z odległości nie mniejszej niŜ określona w tabeli:
Prędkość
[km/h]
70
Najmniejsza odległość widoczności na zatrzymanie [m] na pochyleniu
≤-10%
-8%
110
-6%
100
-4%
-2%
0%
90
2%
4%
6%
60
8%
≥10%
Łuk pionowy naleŜy zaprojektować na załomie niwelety dwóch odwrotnych pochyleń,
tj. spadku równego –0,3 %, przed planowanym łukiem pionowym i wzniesienia równego
7,3 %, za planowanym łukiem pionowym. Wobec czego najmniejszą odległość widoczności
w kierunku 1-2 naleŜy wyznaczyć wstępnie przy spadku –0,3 % (L
z
(1-2)
= 90 m), a w kierunku
2-1 przy spadku –7,3 % (L
z
(2-1)
= 106,5
107m).
Po uwzględnieniu tych wstępnych załoŜeń moŜna wprowadzić dane w odpowiednie
komórki w pliku
luk_pionowy_wklesly_wzor.xls
(rys. 1). Po wprowadzeniu danych program
wykona automatyczne obliczenia długości łuku pionowego
Ł
Ł
=
R
min
normowe
(
i
1
+
i
2
)
=
1500
(
0,003
+
0,073
)
=
114 [m]
Opracowała dr inŜ. A. Sołowczuk
Wyznaczenie minimalnego promienia łuku poziomego przy zapewnieniu na nim warunków widoczności.
gdzie:
R
minnormowe
– minimalny promień łuku pionowego, określony na podstawie WT
§ 24.7.
[m],
i
1
,
i
2
– pochylenia podłuŜne podane w ułamku dziesiętnym, suma w przypadku pochyleń odwrot-
nych, a róŜnica w przypadku pochyleń zgodnych, [-].
Rys. 1. Wprowadzenie danych wejściowych do programu i otrzymany wynik
Po określeniu długości łuku pionowego
Ł
program automatycznie określi wzór, (po-
trzebny do zastosowania w danym przypadku w celu wykonania dalszych obliczeń minimal-
nego promienia łuku), porównując długość łuku pionowego
Ł
z wymaganą odległością wi-
doczności na zatrzymanie
L
z
konieczną do zapewnienia na długości łuku pionowego:
R
min
L
z
107
2
=
=
=
2187 [m]
2
(
h
+
L
z
tan
ψ
)
2
(
0,75
+
107
0,01745
)
2
gdzie:
h
– wysokość połoŜenia reflektorów nad jezdnią, 0,75 m,
ψ
– kąt stoŜka rozproszenia
światła
reflektorów równy 1
o
.
Otrzymana z oblicze
ń
warto
ść
minimalnego promienia pionowego łuku wkl
ę
słego
przy konkretnych danych wej
ś
ciowych wskazuje,
Ŝ
e przy projektowaniu niwelety drogi klasy
G w danym przypadku nale
Ŝ
y przyj
ąć
warto
ść
promienia łuku, np. co najmniej równ
ą
lub
wi
ę
ksz
ą
ni
Ŝ
2200 m, tj. wi
ę
ksz
ą
ni
Ŝ
warto
ść
R
min
normowe
= 1500 m.
Sugerowane jest jednak przyj
ę
cie wi
ę
kszych promieni łuku ni
Ŝ
2200 m.
Opracowała dr inŜ. A. Sołowczuk
Zgłoś jeśli naruszono regulamin