Zasady projektowania drogi - ściąga.docx

(35 KB) Pobierz

I. Zasady projektowania el. trasy drogi:
A. PROSTE: Z uwagi na monotonie jazdy, znużenie kierowcy i możliwość zaśnięcia ogranicza się długość prostych do 2000m przy 100km/h, 1000m przy 60-70km/h. Należy pamiętac o zapewnieniu minimalnych długości odcinków prostych pomiędzy łukami kołowymi i minimalnego udziału odcinków z możliwością wyprzedzania. Długośc prostej to kompromis potrzeby wyprzedzania, BRD i unikania monotonii. Stosujemy:1)na terenie płaskim lub w rozległych płaskich dolinach, jeżeli jest to zgodne z zasadami wkomponowania drogi w teren oraz przy ograniczeniu długości prostych stosowanych stosownie do założeń. 2) w obrębie skrzyżowań i węzłów 3) na drogowych obiektach mostowych i dojazdach do nich. 4) w celu zapewnienia możliwości wyprzedzania na dwupasowych drogach dwukierunkowych, zwłaszcza w obrębie łuków wklęsłych. 5)Gdy droga jest trasowana równolegle do prostolinowego elementu zagospodarowania, np. linii kolejowej, kanału, granicy obszaru leśnego.    Zalecenie ograniczenia długości łuków prostych dotyczy dróg o prędkości projektowej >60, ograniczamy z uwagi na 1) możliwość wzajemnego olśnienia się kierujących pojazdami od zmroku do świtu 2)monotonię jazdy 3) trudność w oszacowaniu prędkości i odległości pojazdów zbliżających się z naprzeciwka.
B: ODCINKI KRZYWOLINIOWE: łagodzą załamania trasy (łuki, krzywe przejsciowe) Elementy konstrukcyjne łuku: kąt zwrotu, długośc promienia R, długość stycznej łuków kołowych T. Stosujemy krzywoliniowe dla 1) lepszego dostosowania drogi do ukształtowania i zagospodarowania terenu 2) podniesienia walorów estetycznych drogi 3) eliminacja monotonności jazdy 4) ograniczenia wpływu olśnienia.     Wartość promienia łuku kołowego zależy od Vp, ale należy stosować maksymalne promienie łuków , co najmniej takie aby były dostosowane do prędkości dopuszczalnej Vdop aby nie stosowac lokalnych ograniczeń prędkości. (Rmin=50-750m, wyjątkowe warunki 40-600).  Zasady projektowania: 1) dobór promienia łuku zależy od kata zwrotu trasy, im mniejszy kąt zwrotu  tym wiekszy promień łuku 2) Należy unikać małych kątów zwrotu(3deg) 3) Przy spełnieniu innych warunków αmin=18deg kierowca widzi mały kąt zwrotu jako załom (niekorzystne odczucie w estetyce) 4) Promienie sąsiednich łuków drogowych nie powinny się znacznie róznic, więcej niż 2 razy. Do sprawdzenia korzysta się z wykresu. 5) Miedzy dwoma lukami powinna być minimalna wstawka, co najmniej równa widoczności na wyprzedzanie. 6) Pożądane jest aby dwa łuki blisko siebie położone zastąpić jednym łukiem  ze wzgledów estetycznych i ruchowych,  7) W doborze wielkości R uwglednic długość (KP lub PP) odcinka poprzedzającego łuk, im większy tym większy. 8)Jeśli jest krzywa przejściowa to jej długość do długośći łuku KP:ŁUK=1:2. 9) Wartośc parametru A klotoidalnej  KP powinien R/3<a<R 10) na krzywej S-owej parametry 0,667<A1/A2<1,5 11) Dopiszcza się , ale niezaleca biklotoidy tj. łuk złozony z dwóch KP bez łuku kołowego. 12) przy łukach przeciwnych stosujemy krzywe S-owe, bez wstawki prostej, przy zgodnyc C-owe.     Krzywa przejściowa – łączy prosty odcinek z kolowym, dwa łuki o przeciwnych krzywiznach. Powinna umożliwiać: 1) przejscie od przekroju prostej do wymaganej przechyłki 2) stopniowe zwiększanie siły odśrodkowej 3) dobre wizualne prowadzenie.  Zasady doboru KP: 1) zbyt długa klotoida utrudnia percepcję łuku, 20 zmiany w wartości siłuy odśrodkowej powinny uwrażliwić kierowce na to, że wjeżdza n ałuk kołowy.

II. Zadania kanalizacji ruchu (3 rys Str28plik o skrzyżowaniach):
1) Oddzielenie punktów kolizji 2) regulacja kąta kolizji 3) Redukcja zbędnych powierzchni 4) Regulacja ruchu i wskazania właściwego uzytkowania skrzyżowania 5) umożliwienie dogodnego przejazdu głównym relacja skrętnym 6) zabezpieczenie przejść pieszych 7)Zabez
-pieczenie i powierzchnia dl skręcających i jadących na raty 8)Lokalizacja urządzeń sterowania ruchem 9) zapewnienie punktów orientacji, odniesienia 10) poparcie geometrią zakazów relacji 11) kontrola prędkości.
III. Opisz to postęp. przy proj. przepustów
1.Wybranie rodzaju przepustu(kształt przekroju przewodu i wlotu do przepusctu) 2) Ustalenie profilu podłuznego i jego długości 3)Dobranie schematu obliczeniowego 4)dla założonej wysokosci spiętrzenia przed przepustem H, wyznaczenie minimalnych wymiarów przewodu przepustu 5)założenie wymiarów przepustu i obliczenie rzeczywistej wysokości spietrzenia 6) sprawdzenie zgodności dobranego schematu z wynikami obliczeń 7)obliczenie głębokości i prędkości wody na wylocie z przepustu 8)obliczenie głębokości rozmycia za przepustem, porównanie z wart. Dopuszczalnymi 9) dobranie niezbędnych umocnień koryta za przepustem


IV. Charakterystyka opadów i zlewni istotne z uw.   Na projektowanie odw:
Natężenie deszczu według warstwy id=N/T=(wys.opadu)/czas [mm/min]. Natężenie deszczu według objętości q=166,7id[l/s/h], Czas trwania deszczu td[min], meteorologiczna siła deszczu delta=id*td0.5, częstośc deszczu, Średni opad roczny H[mm], równomierność opadów, udział opadów śniegi. BILANS WODNY: Suma opadów= suma odpływów+ suma strat. Współczynnik spływu ψ  stosunek odpływu to opadu w odniesieniu do tej samej powierzchni zlewni. Dla gruntów o dobrej wodochłonności i i=1-5% równa się 0.15-0.30 Natomiast dla jezdni 0.9. Deszcz miarodajny: deszcze o natężeniu będącym odpowiednikiem czasu jego trwania td równym czasowi spływu ts cząsteczki wody z najodleglejszego punktu zlewni do rozważanego przekroju lożyska bądź cieku, do którego jest odniesiony (najbardziej niekorzystny dla pracy urządzeń odwadniających). Odpływ sekundowy ze zlewni Q=F*q*ψ*φ, gdzie q=A/t0.667  a A=f(H,c), c=100 lat lub 50 lat.
V. Kniczyna i podpisz łacznice (strona 43)
VI. Skrajnia z rys:str 73
Nad droga powinna być zachowana wolna przestrzeń, skrajnia, o wymiarach: Dla A,S,GP 4,70m , dla G,Z, 4,60m i dla L,D 4,50. Dopuszczalne jest zmniejszenie tych wysokości w przypadku remontów dróg, odpowiednio (3.5, 4.2 i 4.5 m). dla chodników skrajnia wynosi  2,50m(ew. 2,20m).
VII.jak sprawdza się widocznośc w łuku pionowym, rysunek
str 85, tam jest tez wzór
VIII. Dlaczego małe rondo jest bezpiecznym skrzyżowaniem
1. Zmniejszenie prędkości przed wlotem (40-60km/h zależnie od wielkości ronda). 2)zmniejszenie prędkości pojazdów przy przejeździe przez rondo spowodowane a) wygięcie torów jazdy b)zastosowaniu ciasnej geometrii c)optycznemu naprowadzeniu osi drogi dojazdowej na wyspę środkową d) tworzenie „nieprzejrzystości” małego ronda dla kierowców samochodów os. Stowrzenie wyspy środkowej mini ronda o wzniesiemy ponad poziom terenu zniechęca ich do przejazdu przez ta wyspę.e) stosowanie przechyłki „za zewnątrz”- niezgodnie z  z zasadami dynamiki ruchu 3)stosowanie dodatkowych środków redukcji prędkości na wlotach, np. kontra łuki 4) pieszym możliwość przechodzenia wlotu i wylotu oddzielnie, dzieki wyspom dzielącym , azyl dla pieszych 5) widoczność na dojeździe do wlotu i z pozycji zatrzymania na wlocie oraz widoczności pojazdów bedących w ruchu na rondzie 6)na rondach jednopasowych ma miejscce tylko włączanie i wyłączanie z potoku  na rondzie, brak przecinania.


IX. Pokaż schemat układu sił działających na pojazd na łuku wraz z podaniem czynników tych sił. Str 25.

X. Przykłady typowych rozwiązań drenażu głębokiego
PDF. Odwodnienie diu str17
Drenaż: a) korony drogi b) skarp c) podstawy nasypu d) ochronny

Grupa Druga

I. Jakie SA zasady projektowania niwelety drogi (rys)
Zaleca się: 1.  Dostosować jej przebiegu do ukształtowania terenu i warunków gruntowo wodnych przy dażeniu do ograniczenia pochyleń podłużnych oraz spadków straconych. 2. Zapewnic odprowadzenie wody z korpusu drogi oraz wyniesienie krawędzi korony drogi ponad tere 3. nie przekraczac dopuszczalnych pochyleń podłużnych. 4. Zapewnić warunki widoczności 5. Zapewnic odwodnienie drogi . 6. Powiązac jej wysokość  z poziomem wejść do budynków, bram, urządzeń podziemnych i nadziemnych. 7. Zapewnic powiązanie z punktami o ustalonej wysokości (skrzyżowania, przejazdy kolejowe, przepusty, mosty, wiadukty)8.Zapewnic ochrone przed zaśnieżaniem

II. Podaj elementy stosowanych przekrojów poprzecznych oraz narysuj przekrój drogi dwupasowej na prostej i na łuku  poziomym. Kiedy stosuje się przekrój „daszkowy” a kiedy jednospadowy?
Rysunek  71. Daszkowy, stosujemy na odcinka prostych i łukach poziomych nie wymagających jednostronnych przechyłek. Jednostronny, stosujemy 1) na łukach poziomych, na których potrzebne są jednostronne przechyłki 2) w razie prowadzenia drogi po stokach, ze względu na bezpieczeństwo 3)ze względu na możliwość korzystniejszego odwodnienia 4) na jednokierunkowych jezdniach dróg dwujezdniowych. Elemety przekroju drogi: 1. Linie rozgraniczające 2. Pas drogowy 3. Jezdnia i pasy ruchu 4. Pasy dzielące: boczne i środkowe 5.Pasy postojowe 6. Pasy awaryjne 7. Dodatkowe pasy, np. dla pojazdów skręcających, czy ruchu powolnego 8. Chodniki 9. Ścieżki rowerowe 10. Torowisko tramwajowe, 11. Pobocza: gruntowe i bitumiczne 12. Skarpy 13. Rowy i ścieki 14. Zatoki autobusowe 15. Pasy zieleni 16. Drogi zbiorcze.
III. Pojecie prędkości projektowej i miarodajnej, sposoby ustalania i wykorzystanie w projektowaniu.
Prędkość projektowa Vp słuzy do ustalania granicznych wartości elementów geometrycznych drogi oraz zakresu jej wyposażenia w dodatkowe urządzenia, a w szczególności do ustalenia: 1. Najmniejszego  promienia łuku kołowego w planie 2. Parametru krzywej przejściowej (A), 3. Parametrów serpentyn 4. Długości odcinków służących do wyprzedzania. 5. Największego pochylenia niwelety jezdni. 6. Niektórych parametrów pasów włączania i wyłączania. 7. Najmniejszego promienia krzywej wypukłej i wklęsłej
Prędkość miarodajna w projektowaniu wpływa na: 1. Maksymalną przechyłkę jezdni, 2. Maksymalny promień łuku przy odchyleniu na zewnątrz.3. Długość pasów wlączania i wyłączania. 4.Długośc dodatkowych pasów na skrzyżowaniu 5. Wymagane pola widoczności na skrzyżowaniu 6.najmniejsza odległośc widoczności na zatrzymanie 7. Najmniejsza odległośc widoczności na wyprzedzanie.
 

IV. Urządzenia odwodnienia wgłębnego, rozwiązania, rozwiązania, zasady funkcjonowania, schematy.???

V. Co to jest krzywa przejsciowa? Jakie są cele jej stosowania?
Krzywa przejściowa służy do połączenia odcinka prostego z łukiem kołowym(lub dwóch  kołowych w krzywej S-owej). KP umozliwia przejscie od przekroju na prostej do przekroju na łuku, o wymaganej przechyłce. Stopniowo zwiększa się siła odśrodkowa co sugeruje kierowcy że zaraz znajdzie się na łuku. Stosunek długości klotoidy do długości łuku powinien wynosić 1:2. Zbyt długa klotoida utrudnia percepcje łuku. Parametr A=RL powinien znajdowac się w przedziale R/3 – R. Dopuszcza się stosowania biklotoid – zakręt nie zawierający łuku kołowego.


VI. Jak sprawdza się widoczność na łuku poziomym? Narysuj i opisz jeden z nich. NP. str 83, 86
VII. Zalecany kąt przecięcia dróg na skrzyżowaniu. Jak koryguje się zbyt małe kąty przecięcia? Rys
Strona 26
VIII. Narysuj węzeł typu karo z małymi rondami . Od czego zalezą długości łącznic na tym węźle?
IX. Sformułuj pierwsze i drugie równanie ruchu  wykorzystywane w projektowaniu dróg.

X. Rowy i ścieki w odwodnieniu powierzchniowym. Rysunki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin