Autostrady - ściąga.doc

(37 KB) Pobierz
AUTOSTRADY

AUTOSTRADY

Autostrady wg. rozporządzenia wśród inwestycji szkodliwych dla środowiska

Obowiązuje OOŚ na etapach wskazań lokalizacyjnych i pozwolenia na budowę.

Ponadto wymagane oceny: -wpływu na grunty rolne i leśne (Min.Ochr.Środ.)

- wpływu na dobra kultury objęte ochroną

 

NEGATYWNE ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRAD NA ŚRODOWISKO:

-            zanieczyszczenia powietrza

-            hałas

-            drgania

-            zagrożenie dla fauny i flory przez fragmentację terenu

-            zagrożenie dla ujęć wody pitnej

-            generowanie dodatkowego ruchu

-            wpływ na powierzchnię terenu i złoża kopalin

-            wpływ na krajobraz

 

KOŻYŚCI DLA GOSPODARKI:

-            ekonomiczne (oszczędność czasu podróży i kosztów)

-            poprawa bezpieczeństwa ruchu

-            zmniejszenie przeciążeń istniejącej sieci dróg, ulic i skrzyżowań

-            koncentracja ruchu ciężarowego

-            rozwój przemysłu, turystyki ośrodków handlowych i składowych

-            tworzenie nowych miejsc pracy

-            ściąganie ruchu z terenów wrażliwych na niekorzystne oddziaływania

 

KOŻYŚCI DLA ŚRODOWISKA

-            minejsze emisje składników szkodliwych dla środowiska niż na zwykłych drogach dzięki równomiernej jeździe

-            przejęcie ruchu ze stre wrażliwych (głównie ciężarowego)

-            poprawa bezpieczeństwa ruchu

-            poprawa jakości krajobrazu gdzie jest zdegradowany

 

TRASOWANIE AUTOSTRADY

Trasa autostrady uwzględniana w planach zagospodarowania gmin przez które przebiega jako zadanie ponadlokalne.

-            trasa drogi kl. A i S składa się z prostych, łuków, krzywych przejść.

-            obowiązują zasady koordynacji przestrzennej trasy i niwelety

-            omijanie małych i średnich miast aby nie ograniczać rozwoju

-            omijanie rezerwatów, parków narodowych i krajobrazowych, oraz ich otulin, ujęć wody pitnej.

-            omijanie przeszkód terenowych (zbiorników wodnych, osuwisk,          t. szkód górniczych, t. leśne, t. rolnicze)

-            pozostają nieużytki, grunty niskich klas gdzie brak rzadkich gatunków

-            w dużych miastach A prowadzona poza obszarem śródmiejskim, na granicy zainwest. intensywnego i ekstensywnego (uciążliwość środ. i człow. –koszty zabezpieczeń), lub poza tym obszarem (dużo dróg do miasta).

-            należy uwzględnić przebieg niwelety linii kolejowych

 

SZCZEGÓŁOWE ZAS. TRASOWANIA

-       odcinki proste =< 2km

-       stos. prostych w obrębie węzłów i obj. mostowych

-       pomiędzy łukami prostymi proj. wstawka prosta

-       na A odcinki krzywoliniowe zalecane dla dostosowania do ukształtowania i zagospodarowania terenu, podniesienia estetyki, zapobieg. oślepiania i monotonii.

-       utrzymanie jednorodnościtrasy przez:(1)uzależnienie promienia łuku poziomego od długości prostej przed nim, (2)zachowanie zalecanych stosunków wielk. promieni kolejnych łuków.

-       stos. krzywej prejściowej ( a<0,5m/s**, R/3=<A=<R)

-       długośc łuku kołowego pomiędzy krywymi przejść. ~2 s jazdy

-       na długości krzywej  prejść. wykonywana rampa na kt. obowiązują dodatkowe pochylenia podłużne

-       zalecane by suma dłógości krzywych przejściowych = dlugości łuku

 

PROJEKTOWANIE NIWELETY

-       dostosowanie do ukształtowania terenu (krajobraz!)

-       unikanie łuków wklęsłych w wykopach

-       dostosowanie do warunków gruntowo-wodnych

-       krawędź drogi ponad poziom wód zalewowych

-       zapewnienie warunków do odprowadzenia wód powierzchniowych do urządzeń oczyszcz. i odbiorników

-       stos. pochylenia => 0,3% , na obiekcie=>0,5%

-       w miejscach narażonych na zaśnieżanie wyniesienie ponad teren

-       na nasypach pochylenia=>0,75%

-       unikanie pochyleń > 4% na jezdni zbier.-rozprow., łącznicach i nasypach

 

MOP-y

              sekwencja lokalizacji :

1.           Stacja paliw, stan. obsługi, sklep, WC, kiosk (MOP II, III )

2.           parking (MOP I, II)

3.           obj. gastronomiczne i sanit. (I  II III), noclegownia(III)

4.           strefa rekreacji

 

PROJEKTOWANIE SKRZYŻOWAŃ

-        wybór typu S (dostępny teren-l.rozgran., klasy dróg, progn.nat ruchu, wyp.

-        proj. osi dróg, kąta przecięcia, naprowadzenie wlotów

-        wloty i ich poszerzenie

-        zał. krawędzi jezdni

-        pasy ruchu podstawowe i dodatkowe

-        odcinki zmiany pasów, zwalniania i akumulacji

-        korytarze ruchu dla rel. skrętnych

-        wyspy dzielące i kanalizujące z uwzgl. pieszych i rowerzystów

-        wyspy środkowe

-        jezdnie wokół wysp i ew. pierścień

-        urządzenia dodatkowe

 

DOSTRZEGALNOŚĆ SKRZYŻOWANIA:

uzyskujemy przez: -     lokalizację na prostej na łuku pion. wklęsłym (droga. podporz.)

-        odpow. wczesne poszerzenie wlotu, zwłaszcza gdy będą dodatk. pasy

-        wyspy dzielące na wlotach podporządkowanych

-        jednoznaczne i wyst. wczesne oznakowanie pionowe i poziome

-        optyczne zaakcentowanie krzyżujących się dróg

-        wyraźną zmianę otoczenia drogi

 

CZYTELNOŚĆ SKRZYŻOWANIA

-        zas. pierwszeństwa przejazdu podkreślona ukształtowaniem S

-        stos. prostych i powtarzalnych typów S

-        nieobciążanie kierowcy nadmiarem informacji od otoczenia

-        poszcz. potoki ruchu dobrze prowadzone optycznie za pomocą wysepek i oznakowania poziomego

-        łatwe do znalezienia i nie wydłużające nadmiernie drogi pzejścia dla pieszych i row.

 

SKRZYŻOWANIA SKANALIZOWANE

-        oddzielenie pkt. kolizji

-        regulacja kąta kolizji

-        redukcja zbędnych powierzchni

-        regulacja ruchu i wskazanie wł. użytkowania S

-        dogodny przejazd gł.rel. ruchu

-        zabezpieczenie przejść pieszych

-        zabezp. i pow. oczekiwania dla skręcających i jadących na raty

-        lokalizacja urządzeń sterowania ruchem

-        zapewnienie pkt. orientacji i odniesienia

-        poparcie geometrią zakazów relacji

-        kontrola prędkości

-        rozdzielenie potoków z przeciwnych kierunków

-        poprawa kątów przecięcia dróg (~90*)

-        stworzenie azylu dla pieszych i row.

 

TYPY WYSP KANALIZUJĄCYCH S

-        podłużna stos. na drodze z pierwszeństwem przy dużych nat.

-        duża w. dzieląca ”d. kropla” na wlotach dróg podpoż. poza terenem zab.

-        mała w. dzieląca „m.kropla” stos. przy małych nat. ruchu poa terenem zab

-        w. azylu dla pieszych i rowerz. (szer. 2,5m  ew. 2,0)

-        w. kryjąca podłużna stos. na S typu T na przedłużeniu pasów skr. lewo

-        w. trójkątna na wyjeździe w prawo z wlotu podpoż. i zjeździe w prawo z gł.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin