AUTOSTRADY
Autostrady wg. rozporządzenia wśród inwestycji szkodliwych dla środowiska
Obowiązuje OOŚ na etapach wskazań lokalizacyjnych i pozwolenia na budowę.
Ponadto wymagane oceny: -wpływu na grunty rolne i leśne (Min.Ochr.Środ.)
- wpływu na dobra kultury objęte ochroną
NEGATYWNE ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRAD NA ŚRODOWISKO:
- zanieczyszczenia powietrza
- hałas
- drgania
- zagrożenie dla fauny i flory przez fragmentację terenu
- zagrożenie dla ujęć wody pitnej
- generowanie dodatkowego ruchu
- wpływ na powierzchnię terenu i złoża kopalin
- wpływ na krajobraz
KOŻYŚCI DLA GOSPODARKI:
- ekonomiczne (oszczędność czasu podróży i kosztów)
- poprawa bezpieczeństwa ruchu
- zmniejszenie przeciążeń istniejącej sieci dróg, ulic i skrzyżowań
- koncentracja ruchu ciężarowego
- rozwój przemysłu, turystyki ośrodków handlowych i składowych
- tworzenie nowych miejsc pracy
- ściąganie ruchu z terenów wrażliwych na niekorzystne oddziaływania
KOŻYŚCI DLA ŚRODOWISKA
- minejsze emisje składników szkodliwych dla środowiska niż na zwykłych drogach dzięki równomiernej jeździe
- przejęcie ruchu ze stre wrażliwych (głównie ciężarowego)
- poprawa jakości krajobrazu gdzie jest zdegradowany
TRASOWANIE AUTOSTRADY
Trasa autostrady uwzględniana w planach zagospodarowania gmin przez które przebiega jako zadanie ponadlokalne.
- trasa drogi kl. A i S składa się z prostych, łuków, krzywych przejść.
- obowiązują zasady koordynacji przestrzennej trasy i niwelety
- omijanie małych i średnich miast aby nie ograniczać rozwoju
- omijanie rezerwatów, parków narodowych i krajobrazowych, oraz ich otulin, ujęć wody pitnej.
- omijanie przeszkód terenowych (zbiorników wodnych, osuwisk, t. szkód górniczych, t. leśne, t. rolnicze)
- pozostają nieużytki, grunty niskich klas gdzie brak rzadkich gatunków
- w dużych miastach A prowadzona poza obszarem śródmiejskim, na granicy zainwest. intensywnego i ekstensywnego (uciążliwość środ. i człow. –koszty zabezpieczeń), lub poza tym obszarem (dużo dróg do miasta).
- należy uwzględnić przebieg niwelety linii kolejowych
SZCZEGÓŁOWE ZAS. TRASOWANIA
- odcinki proste =< 2km
- stos. prostych w obrębie węzłów i obj. mostowych
- pomiędzy łukami prostymi proj. wstawka prosta
- na A odcinki krzywoliniowe zalecane dla dostosowania do ukształtowania i zagospodarowania terenu, podniesienia estetyki, zapobieg. oślepiania i monotonii.
- utrzymanie jednorodnościtrasy przez:(1)uzależnienie promienia łuku poziomego od długości prostej przed nim, (2)zachowanie zalecanych stosunków wielk. promieni kolejnych łuków.
- stos. krzywej prejściowej ( a<0,5m/s**, R/3=<A=<R)
- długośc łuku kołowego pomiędzy krywymi przejść. ~2 s jazdy
- na długości krzywej prejść. wykonywana rampa na kt. obowiązują dodatkowe pochylenia podłużne
- zalecane by suma dłógości krzywych przejściowych = dlugości łuku
PROJEKTOWANIE NIWELETY
- dostosowanie do ukształtowania terenu (krajobraz!)
- unikanie łuków wklęsłych w wykopach
- dostosowanie do warunków gruntowo-wodnych
- krawędź drogi ponad poziom wód zalewowych
- zapewnienie warunków do odprowadzenia wód powierzchniowych do urządzeń oczyszcz. i odbiorników
- stos. pochylenia => 0,3% , na obiekcie=>0,5%
- w miejscach narażonych na zaśnieżanie wyniesienie ponad teren
- na nasypach pochylenia=>0,75%
- unikanie pochyleń > 4% na jezdni zbier.-rozprow., łącznicach i nasypach
MOP-y
sekwencja lokalizacji :
1. Stacja paliw, stan. obsługi, sklep, WC, kiosk (MOP II, III )
2. parking (MOP I, II)
3. obj. gastronomiczne i sanit. (I II III), noclegownia(III)
4. strefa rekreacji
PROJEKTOWANIE SKRZYŻOWAŃ
- wybór typu S (dostępny teren-l.rozgran., klasy dróg, progn.nat ruchu, wyp.
- proj. osi dróg, kąta przecięcia, naprowadzenie wlotów
- wloty i ich poszerzenie
- zał. krawędzi jezdni
- pasy ruchu podstawowe i dodatkowe
- odcinki zmiany pasów, zwalniania i akumulacji
- korytarze ruchu dla rel. skrętnych
- wyspy dzielące i kanalizujące z uwzgl. pieszych i rowerzystów
- wyspy środkowe
- jezdnie wokół wysp i ew. pierścień
- urządzenia dodatkowe
DOSTRZEGALNOŚĆ SKRZYŻOWANIA:
uzyskujemy przez: - lokalizację na prostej na łuku pion. wklęsłym (droga. podporz.)
- odpow. wczesne poszerzenie wlotu, zwłaszcza gdy będą dodatk. pasy
- wyspy dzielące na wlotach podporządkowanych
- jednoznaczne i wyst. wczesne oznakowanie pionowe i poziome
- optyczne zaakcentowanie krzyżujących się dróg
- wyraźną zmianę otoczenia drogi
CZYTELNOŚĆ SKRZYŻOWANIA
- zas. pierwszeństwa przejazdu podkreślona ukształtowaniem S
- stos. prostych i powtarzalnych typów S
- nieobciążanie kierowcy nadmiarem informacji od otoczenia
- poszcz. potoki ruchu dobrze prowadzone optycznie za pomocą wysepek i oznakowania poziomego
- łatwe do znalezienia i nie wydłużające nadmiernie drogi pzejścia dla pieszych i row.
SKRZYŻOWANIA SKANALIZOWANE
- oddzielenie pkt. kolizji
- regulacja kąta kolizji
- redukcja zbędnych powierzchni
- regulacja ruchu i wskazanie wł. użytkowania S
- dogodny przejazd gł.rel. ruchu
- zabezpieczenie przejść pieszych
- zabezp. i pow. oczekiwania dla skręcających i jadących na raty
- lokalizacja urządzeń sterowania ruchem
- zapewnienie pkt. orientacji i odniesienia
- poparcie geometrią zakazów relacji
- kontrola prędkości
- rozdzielenie potoków z przeciwnych kierunków
- poprawa kątów przecięcia dróg (~90*)
- stworzenie azylu dla pieszych i row.
TYPY WYSP KANALIZUJĄCYCH S
- podłużna stos. na drodze z pierwszeństwem przy dużych nat.
- duża w. dzieląca ”d. kropla” na wlotach dróg podpoż. poza terenem zab.
- mała w. dzieląca „m.kropla” stos. przy małych nat. ruchu poa terenem zab
- w. azylu dla pieszych i rowerz. (szer. 2,5m ew. 2,0)
- w. kryjąca podłużna stos. na S typu T na przedłużeniu pasów skr. lewo
- w. trójkątna na wyjeździe w prawo z wlotu podpoż. i zjeździe w prawo z gł.
assist_win