Projekt opracowania modelu relacyjnego bazy danych.pdf

(1629 KB) Pobierz
WARSZAWSKA WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI
PROJEKT
Przedmiot:
ZAAWANSOWANE SYSTEMY
BAZ DANYCH (WYKŁAD)
Prowadzący zajęcia:
Prof. dr hab. inż. OLEG ZAIKIN
TEMAT:
OPRACOWANIE MODELU
REFERENCYJNEGO DZIEDZINY
PRZEDMIOTOWEJ
PROJEKT WYKONALI:
DAWID SOBCZAK nr alb. 5850
JACEK ZALEWSKI nr alb. 4336
TADEUSZ BOGDANOWICZ nr alb. 5842
Grupa MZ202ST
Warszawa, czerwiec 2011 r.
Spis treści
1.
Opis dziedziny przedmiotowej............................................................................................................ 3
1.1.
2.
Wstęp.......................................................................................................................................... 3
Czynności towarzyszące procesowi nauczania ................................................................................... 4
2.1.
2.2.
2.3.
Wymagania Systemu .................................................................................................................. 4
Obiekty informacyjne dziedziny ................................................................................................. 8
Struktura atrybutów ................................................................................................................... 8
3.
4.
Trzecia postad normalna ...................................................................................................................12
Identyfikacja typów relacji rzeczywistych.........................................................................................12
4.1.
Określenie relacji: .....................................................................................................................14
5.
6.
Kanoniczna forma modelu dziedziny ................................................................................................16
Typowe zapytania w dziedzinie przedmiotowej ...............................................................................19
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
Łącze funkcyjne „Dane osobowe uczniów w danej klasie” ......................................................19
Łącze funkcyjne „Przedmioty ucznia” .......................................................................................20
Łącze funkcyjne „Profil klasy ucznia” ........................................................................................20
Łącze funkcyjne „Wykaz ocen ucznia z danego przedmiotu” ...................................................21
7.
Struktura relacyjnego modelu danych..............................................................................................22
7.1.
7.2.
Struktura DDL............................................................................................................................22
Graf tabel i powiązao RBD ........................................................................................................28
8.
Podsumowanie i wnioski. .................................................................................................................29
9. Bibliografia .........................................................................................................................................30
str. 2
1. Opis dziedziny przedmiotowej
1.1.Wstęp
Wybraną dziedziną przedmiotową jest szkoła jako instytucja oświatowo –
wychowawcza, która zajmuje się kształceniem i wychowaniem w paostwie. Podejmując ten
temat nie można zapominad, że szkoła to nie tylko budynek, ale także, albo przede wszystkim
ludzie: uczniowie, kadra pedagogiczna, administracyjna, porządkowa oraz rodzice.
W tym zestawie na szczególną uwagę zasługuje praca nauczyciela, który oprócz
prowadzenia zajęd lekcyjnych jak i pozalekcyjnych musi znaleźd czas również na wypełnianie
i stworzenie dokumentacji. Oto niektóre dokumenty, które nauczyciel musi uzupełnid
w ciągu roku szkolnego:
Dane osobowe ucznia
Zestawienie ocen
Zestawienia zbiorcze wyników
Poniższa
baza
danych
ma
umożliwid
skuteczne
ograniczenie
biurokracji
i usprawnienie przepływu informacji w szkole. Dzięki prowadzeniu elektronicznej
dokumentacji i automatycznemu przetwarzaniu danych, nauczyciele zaoszczędzą swój cenny
czas i podniosą komfort pracy poprzez przyspieszenie procesu przygotowania materiałów na
spotkania Rady Pedagogicznej i zebrania z rodzicami. Dodatkowo baza ta umożliwi
nauczycielowi pogłębioną diagnozę oraz systematyczny monitoring frekwencji i postępów
w nauce oraz stały kontakt z rodzicami uczniów, skutecznie przeciwdziałając problemom
wychowawczym i wzmacniając rolę rodziców w planowaniu i realizacji zadao szkoły.
str. 3
2. Czynności towarzyszące procesowi nauczania
Przeprowadzenie licznych wywiadów z nauczycielami dało możliwośd dokładnego
sprecyzowania ich oczekiwao w stosunku do nowego systemu, który w zamierzeniu ma
ułatwid ich pracę. Tego typu wywiady okazały się byd nieocenionym narzędziem pozwalającym
na dokładniejsze zrozumienie istoty funkcjonowania placówki oświatowej oraz procesów w
niej
zachodzących.
Oprócz
wywiadu
kolejnym
niezbędnym
elementem
w ustaleniu wymagao systemu były obserwacje codziennej pracy nauczycieli. Dzięki tak
przedsięwziętym działaniom udało sie poznad istotę problemu, z jakim borykają się
nauczyciele.
2.1. Wymagania Systemu
System ma byd podzielony na trzy części. Pierwsza częśd przeznaczona wyłącznie dla
nauczycieli, druga częśd przeznaczona dla uczniów i rodziców, a trzecia częśd ogólnodostępna
przeznaczona dla wszystkich użytkowników Internetu.
Pierwsza częśd systemu –
przeznaczona tylko dla nauczycieli z danej szkoły powinna byd
dostępna wyłącznie po uwierzytelnieniu się w systemie i ma umożliwiad nauczycielom:
1. wprowadzanie ocen cząstkowych z semestru I jak i z semestru II oraz ocen śródrocznych i
koocoworocznych z uwzględnieniem możliwości otrzymania zagrożenia – w przypadku
ocen cząstkowych i nieuzyskania przez ucznia klasyfikacji – w przypadku ocen
śródrocznych lub koocoworocznych
2. wprowadzanie podsumowania miesięcznego frekwencji ucznia z uwzględnieniem liczby
dni nieobecnych, które uczeo usprawiedliwił, nie usprawiedliwił oraz liczby spóźnieo na
zajęcia w danym miesiącu
3. wprowadzanie ramowego planu zajęd obowiązującego w danej klasie
z uwzględnieniem możliwości podziału na dwie grupy, oraz podziału na chłopcy
/dziewczęta
4. wprowadzanie danych osobowych ucznia wymaganych do uzupełniania dokumentacji w
dzienniku lekcyjnym
5. tworzenie dla ucznia profilu do części systemu przeznaczonego dla uczniów
i rodziców z dostępem do swoich danych
6. podzielenie uczniów w danej klasie na dwie grupy
7. tworzenie klas
str. 4
8. do utworzonych klas przydzielanie uczniów danej szkoły oraz przypisanie przedmiotów
obowiązujących w danej klasie, a także do każdego przypisanego przedmiotu przydzielanie
nauczyciela wykładającego dany przedmiot
9. sporządzanie zestawieo bieżących, śródrocznych i rocznych ocen i frekwencji
10. drukowanie zestawieo na zebrania z rodzicami i konferencje metodyczne Rady
Pedagogicznej
Wprowadź ucznia do
systemu
Utwórz klasę
Wprowadź oceny
Przydziel uczniów do klasy
Wprowadź plan zajęd
Przydziel przedmioty do
klasy
Nauczyciel
Wprowadź frekwencję
Utwórz profil ucznia
Rysunek 1.
Diagram przypadków użycia dla pierwszej grupy czynności - przeznaczonej tylko dla nauczycieli
Druga częśd systemu –
jest ściśle związana z uczniami oraz ich rodzicami, niemniej nauczyciel
też powinien mied do niej dostęp. Aby uzyskad dostęp do tej części systemu wymagana jest
indywidualna autoryzacja użytkownika.
Dla ucznia i jego rodzica wykonywane czynności są następujące:
zmiana swojego hasła w dowolnym momencie
wgląd do statusu ucznia w danym momencie
wgląd do obecnego planu ramowego obowiązującego dla ucznia uwzględniając
podziały na grupy
wgląd do ocen cząstkowych jak i koocowych z semestru I i II wystawionych
z wszystkich przedmiotów obowiązujących w klasie, do której uczeo uczęszcza
str. 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin