Didasko_ocena_opisowa_klasa_II.pdf

(181 KB) Pobierz
PROPOZYCJA OCENY OPISOWEJ
DLA KLASY II
Anetta Bartoszyńska
ElŜbieta Bujak
Małgorzata Molak – Babiarz
Anna Walewska
2010
Szanowni Państwo,
Oddajemy w Państwa ręce materiały ułatwiające pracę podczas dokonywania ocen
opisowych uczniów w klasie drugiej. Są to propozycje, z których moŜecie Państwo skorzystać
w całości lub posłuŜyć się ich częścią.
Podobnie, jak miało to miejsce w propozycji dla klasy pierwszej, na wstępie Autorki
przedstawiły umiejętności podstawowe oraz ponadpodstawowe, które uczeń klasy drugiej
powinien osiągnąć lub moŜe osiągnąć (w przypadku ponadpodstawowych). Zostały one
pogrupowane zgodnie z wcześniej przyjętym podziałem.
Pod tabelami zgromadzono gotowe sformułowania, które będą przydatne przy
tworzeniu oceny opisowej dla Państwa uczniów.
Redakcja
Didasko
2
Edukacja polonistyczna
Umiejętności podstawowe
Słucha wypowiedzi innych i tekstów
czytanych przez nauczyciela oraz
kolegów – stawia pytania (dopytuje)
dotyczące słuchanych wypowiedzi.
Słucha ze zrozumieniem pytań, poleceń ,
krótkich instrukcji wypowiadanych przez
nauczyciela i kolegów.
Słucha w skupieniu i ze zrozumieniem
czytanych tekstów literackich.
Układa wielozdaniowe wypowiedzi
związane z przeŜyciami, wydarzeniami z
Ŝycia, czytanymi lub wysłuchanymi
utworami literackimi itp.
Buduje zdania opisujące przedmiot lub
osobę.
Stawia pytania związane z własnymi
zainteresowaniami, wydarzeniami z Ŝycia,
obserwacjami itp.
Udziela jednoznacznych odpowiedzi na
pytania, zwraca uwagę na trafność i
poprawność gramatyczną formułowanych
zdań.
Prowadzi rozmowę na tematy wynikające
z naturalnych potrzeb i zainteresowań,
czytanymi tekstami, oglądanym filmem.
Prowadzi dialog z kolegami.
Dba o kulturę wypowiedz; stosuje zwroty
grzecznościowe.
Wygłasza wiersz z pamięci z
zastosowaniem odpowiedniej intonacji,
pauz, siły głosu.
Czyta głośno i po cichu ze zrozumieniem
róŜne krótkie teksty, wyodrębnia osoby,
zdarzenia fragmenty tekstu i zdania na
określony temat.
Czyta po cichu wyrazy i proste zdania od
jednego rzutu oka oraz głośno krótkie
teksty w sposób płynny.
Czyta po cichu i głośno ze zrozumieniem:
teksty uŜytkowe, rozkłady jazdy, mapy,
daty, zapisy w kalendarzu, informacje
prezentowane w tabelach, znaki rzymskie
3
Umiejętności ponadpodstawowe
UwaŜnie słucha i rozumie
wypowiedzi innych, formułuje i
wypowiada zdania pytające,
oznajmujące, oczekuje
uzasadnienia.
W trakcie wykonywanych czynności
słucha i rozumie polecenia,
instrukcje i wypowiedzi innych.
Stosuje w mowie elementy techniki
języka mówionego: pauzy, tempo,
siła głosu, odpowiednia intonacja.
Udziela odpowiedzi, zwracając
uwagę na poprawność i trafność
formułowanych zdań, rozwija je,
przekształca zdania pojedyncze w
złoŜone.
W wypowiedziach uŜywa wyrazów
bliskoznacznych, wieloznacznych,
o znaczeniu podobnym i
przeciwstawnym.
Czyta poprawnie, płynnie,
wyraziście ze zrozumieniem
polecenia, instrukcje, krótkie
teksty wybrane przez siebie.
Samodzielnie i sprawnie korzysta z
róŜnych źródeł wiedzy i informacji,
np.: albumów, podręczników,
encyklopedii, słowników...
Didasko
Czyta czasopisma dziecięce i ksiąŜki z
literatury dziecięcej.
Korzysta z biblioteki.
Pisze czytelnie, płynnie wyrazy i zdania, z
uwzględnieniem właściwego kształtu liter,
poprawnego ich łączenia, jednolitego
nachylenia.
Przepisuje zdania i krótkie teksty
drukowane z trudnościami
ortograficznymi, stosuje właściwe litery
pisane, dwuznaki i zmiękczenia.
Układa i zapisuje zdania opisujące róŜne
przedmioty, ludzi.
Układa i zapisuje krótkie, kilkuzdaniowe
wypowiedzi na podstawie przeŜyć,
ilustracji...
Zapisuje daty róŜnymi sposobami.
Zapisuje liczby za pomocą cyfr i słownie.
Pisze krótkie dialogi – pytania i zdania
oznajmujące jako odpowiedzi na pytania.
Pisze z pamięci i ze słuchu zdania oraz
krótkie teksty z wyrazami:
-rz
i
ó
wymiennymi,
-rz
po spółgłoskach,
w zakończeniach
-ów, -ówna, -ówka,
-u
na początku i końcu wyrazu i
zakończeniach
-uje,
-h
i
-
ch
w zakresie omówionego
słownictwa.
Samodzielnie tworzy i zapisuje
spójne wypowiedzi pisemne na
określony temat.
Bezbłędnie przepisuje krótkie
teksty z podręcznika, tablicy i
innych źródeł.
Poprawnie pisze z pamięci i ze
słuchu krótkie teksty oraz
uzasadnia pisownię wyrazów z
trudnościami ortograficznymi w
zakresie omówionego słownictwa.
Didasko
4
Edukacja polonistyczna
słuchanie
Słucha uwaŜnie wypowiedzi innych.
Słucha i rozumie tekst mówiony i czytany.
Rozumie sens wysłuchanej wypowiedzi.
Okazuje zainteresowanie wypowiedziami kolegów i nauczyciela.
Nie zawsze uwaŜnie słucha wypowiedzi i poleceń, wymaga dodatkowych
instrukcji nauczyciela.
mówienie
czytanie
Czyta głośno, poprawnie, płynnie i wyraziście.
Czyta płynnie i ze zrozumieniem ksiąŜki, czasopisma, teksty pisane i
drukowane.
Czyta głośno, płynnie z uwzględnieniem znaków przestankowych.
Rzeczowo wypowiada się na róŜnorodne tematy.
Samodzielnie buduje logiczne wypowiedzi związane z przeczytanym
(wysłuchanym) tekstem literackim.
Wypowiada się pełnymi zdaniami w uporządkowanej formie.
Potrafi udzielać trafnych odpowiedzi.
Buduje zdania opisujące przedmiot lub osobę.
Wypowiada się chętnie dbając o trafność i poprawność gramatyczną.
Poprawnie tworzy spójne, logiczne i wielozdaniowe wypowiedzi na podany
temat.
Zachęcony wypowiada się trafnie, ale krótko.
Wypowiada się chętnie, ale nie zawsze zgodnie z omawianym tematem.
Odpowiada na pytania z pomocą nauczyciela.
Ma trudności z formułowaniem poprawnych wypowiedzi.
Didasko
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin