Zagadnienia na egzamin z EGiB. 2011 opracowanie.doc

(223 KB) Pobierz
Zagadnienia na egzamin z EGiB

Zagadnienia na egzamin z EGiB

1.       Definicja i podstawa prawna egib.

Ewidencja gruntów i budynków (kataster nieruchomości)- jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach, lokalach, ich właścicielach oraz innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 17.03.1989r. prawo geodezyjne i kartograficzne

Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.05.2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 04.06.1956r. w sprawie klasyfikacji gruntów

 

2.       Kto prowadzi i jaki jest cel prowadzenia egib.

Ewidencja gruntów i budynków ma na celu gromadzenie i dostarczenie danych na potrzeby:

-oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej,

-zagospodarowania przestrzennego,

-wyznaczenia wymiaru podatków i innych obciążeń publicznych,

-zapewnienie ochrony interesów majątkowych stron w przypadku obrotu nieruchomościami,

-statystyki publicznej.

 

3.       Definicje: działki, budynku, lokalu, jednostek rejestrowych, użytku

Jednostka ewidencyjna – obszar gruntów położonych w granicach administracyjnych gminy, a jeżeli w skład gminy wchodzi miejscowość o statusie miasta albo wyodrębnionej dzielnicy miasta. Ze względu na duże obszary w technice prowadzenia są podzielone na obszary.

Obręb – podstawowa jednostka powierzchniowa, dla której prowadzi się operat, jej obszar tworzą lezące w nim wszystkie działki ewidencyjne. Granice na o0bszarach wiejskich powinny być zgodne z granicami wsi, miejscowości i sołectw.

Działka- ciągły obszar gruntu położony w granicach jednego obrębu, jednorodny ze względu na stan prawny wydzielona z otoczenia za pomocą linii granicznych.

Budynek-obiekt budowlany, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych posiadający fundamenty i dach, przystosowany do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Lokal-(samodzielny lokal mieszkalny lub lokal o innym przeznaczeniu) wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokojeniu ich potrzeb mieszkalnych lub wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne

Użytek- ciągła część powierzchni ziemi użytkowana w jednolity sposób.

o        Użytki rolne

o        Grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione

o        Grunty zabudowane i zurbanizowane

o        Użytki ekologiczne

o        Nieużytki

o        Grunty pod wodami

o        Tereny różne

Jednostki rejestrowe:

Jednostki rejestrowe gruntów skupiające działki ewidencyjne wchodzące w skład gospodarstw rolnych wyróżnia się w ewidencji przy pomocy odpowiedniego numeru identyfikacyjnego REGON, zwanego dalej „numerem REGON”.

 

Budynki stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności, położone w granicach jednego obrębu i należące do tego samego właściciela, tworzą jednostkę rejestrową budynków. Odrębną jednostkę rejestrową budynków tworzą również budynki, o których mowa wyżej, z którymi związane jest inne prawo rzeczowe niż własność.

 

Lokale stanowiące odrębne nieruchomości, znajdujące się w budynkach położonych w granicach jednego obrębu, należące do tego samego właściciela, tworzą jednostkę rejestrową lokali. Odrębną jednostkę rejestrową lokali tworzą również lokale, o których mowa wyżej, z którymi związane jest inne prawo rzeczowe niż własność i inny władający oprócz właściciela.

 

Działki ewidencyjne, budynki i lokale oraz osoby i jednostki organizacyjne, a także inne obiekty

bazy danych ewidencyjnych oznacza się w ewidencji odpowiednimi identyfikatorami.

 

4.       Dane przedmiotowe i podmiotowe.

Przedmiotowe – dane o działkach, budynkach , lokalach

Dane podmiotowe:

         formy władania (rodzaj prawa rzeczowego i zobowiązaniowego)

         dane o właścicielu i użytkowniku nieruchomości

         podstawa prawna władania

         obciążenia i ograniczone prawa rzeczowe

         hipoteka

 

 

5.       Grupy i podgrupy użytków gruntowych.

Użytek gruntowy-ciągła część powierzchni ziemi użytkowana w sposób jednolity

Grupy użytków wykazywane w ewidencji i ich podział

a)       Użytki rolne:

-grunty orne R (8 klas bonitacyjnych I, II, IIIa, IIIb, IVa, IVb, V, VI),

-sady S,

-łąki trwałe Ł (6 klas bonitacyjnych I-VI),

-pastwiska trwałe Ps (6 klas bonitacyjnych I-VI),

-grunty rolne zabudowane B/R,

-grunty pod stawami Wsr,

-rowy W;

  b)   Grunty leśne oraz zadrzewienia i zakrzewienia:

                            -lasy Ls,

                            -zadrzewienia i zakrzewienia Lz;

  c)   Grunty zabudowane i zurbanizowane

                            -tereny mieszkaniowe B,

                            -tereny przemysłowe Ba,

                            -inne tereny zabudowany Bi,

                            -zurbanizowane tereny niezabudowane Bp,

                            -tereny rekreacyjno wypoczynkowe Bz,

                            -użytki kopalne K,

                            -tereny komunikacyjne:               drogi dr,

                                                                                    tereny kolejowe Tk,

                                                                                    inne tereny komunikacyjne Ti;

  d)   Użytki ekologiczne E-R, E-Lz;

  e)   Nieużytki N;

  f)    Grunty pod wodami

                            -grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi Wn,

                            -grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi Wp,

                            -grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi Ws;

  g)   Tereny różne Tr.

 

O zaliczeniu do poszczególnych użytków gruntowych decydują:

-informacje zawarte w operacie gleboznawczym klasyfikacji gruntów,

-faktyczny sposób wykorzystywania gruntu,

-ustalenia zawarte w obowiązujących aktach prawnych dotyczących morskich wód wewnętrznych       oraz użytków ekologicznych.

Dla zurbanizowanych terenów niezabudowanych zalicza się grunty spełniające jednocześnie następujące warunki:

-są niezabudowane

-w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego są przeznaczone pod zabudowę

-są wyłączone z produkcji rolnej lub leśnej.

 

6.       Treść i skale map ewidencyjnych

Mapa ewidencyjna gruntów i budynków, zwana dalej "mapą ewidencyjną", przedstawia usytuowanie działek i budynków w przestrzeni. Mapa ewidencyjna jest mapą numeryczną. Jej edycję stanowią mapy obrębowe o kroju arkuszowym. Mapa ewidencyjna zawiera:

-   granice jednostek terytorialnego podziału państwa,

-   granice jednostek ewidencyjnych,

-   granice obrębów,

-   granice działek,

-   opis i kontury użytków gruntowych, w tym ekologicznych,

-   opis i kontury klas gleboznawczych,

-   usytuowanie budynków,

-   stabilizowane (trwałe) punkty graniczne,

-   numery ewidencyjne działek,

-  numery porządkowe budynków,

numery ewidencyjne budynków,

-  numery punktów załamania linii granicznych,

-  nazwy ulic i oznaczenia dróg publicznych,

-  informacje porządkowe przewidziane odrębnymi przepisami.

Mapa ewidencyjna, w zależności od stopnia zurbanizowania terenu i struktury władania gruntów, przyjmuje skale: 1:500- dla obszarów o znacznym zainwestowaniu

1:1.000- dla obszarów małych miast aglomeracji miejskich przemysłowych oraz terenów osiedlowych wsi będących siedzibami gmin

1:2.000- dla pozostałych zwartych obszarów osiedlowych oraz większych zwartych obszarów rolnych i leśnych na terenach miast

lub 1:5.000- dla zwartych obszarów rolnych i leśnych i wiejskich o rozproszonej zabudowie

 

7.       Operat ewidencyjny.

Operat ewidencyjny – składa się z map, rejestrów, dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów.

 

Częściami składowymi operatu ewidencyjnego są:

1.       operat geodezyjno-prawny – zawierający zbiór dowodów uzasadniających wpisy do komputerowych baz danych ewidencyjnych, składa się z następujących części:

         zbioru dokumentów stanu prawnego nieruchomości

         geodezyjnych dokumentacji technicznych

         zbioru dokumentów zawierających dane opisowe budynków i lokali

 

2.       operat opisowo-kartograficzny – zawierający uporządkowane komputerowe wydruki raportów podstawowych i pomocniczych oraz numerycznej mapy ewidencyjnej

 

Raport – zbiór informacji liczbowych tworzonych na podstawie komputerowych BD

 

Podstawowe raporty obrazujące dane ewidencyjne:

1.       rejestr gruntów

2.       rejestr budynków

3.       rejestr lokali

4.       kartoteka budynków

5.       kartoteka lokali

6.       mapa ewidencyjna

 

Pomocnicze raporty tworzone na podstawie basy danych ewidencyjnych:

1.       zestawienie gruntów

2.       wykaz gruntów

3.       wykaz lokali

4.       wykaz budynków

5.       skorowidz działek

6.       wykazy:

         podmiotów ewidencyjnych

         osób, jednostek organizacyjnych

         dzierżawców gruntów

 

Rejestr gruntów – komputerowy raport sporządzony na podstawie danych dotyczących działek ewidencyjnych położonych w granicach obrębu, zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych gruntów oraz zbiór danych opisowych, dotyczących podmiotów ewidencyjnych i osób władających

 

Rejestr gruntów umożliwia identyfikację działek ewidencyjnych z określoną nieruchomością oraz wyszukiwanie danych opisujących budynki stanowiące część składową nieruchomości bądź budynki położone na tym gruncie, ale stanowiące odrębne od gruntu nieruchomości

 

Rejestr budynków – rejestr sporządzony na postawie danych ewidencyjnych, dotyczących budynków stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności, zebrany według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych budynków

 

Kartoteka budynków – zawiera informacje dotyczące wszystkich budynków ujawnionych w ewidencji

 

Jednostką segregującą informacje zawarte w kartotece budynków jest pozycja kartoteki budynków

 

Rejestr lokali – składa się z jednostek rejestrowych lokali, zawierających informacje o lokalach, stanowiących odrębne nieruchomości należące do tego samego właściciela, znajdujących się w budynkach położonych na działkach ewidencyjnych wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów

 

Kartoteka lokali – zawiera informacje dotyczące wszystkich samodzielnych lokali ujawnionych w ewidencji, zarówno stanowiących odrębne nieruchomości, jak i stanowiących części składowe nieruchomości gruntowych

 

Pozycją kartoteki lokali są dane o lokalach znajdujących się w jednym budynku

Identyfikatorem pozycji kartoteki lokali jest identyfikator budynku, w którym ten lokal się znajduje

 

 

Składa się z map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów

Częściami składowymi operatu ewidencyjnego są:

1). operat geodezyjno-prawny- zawierający zbiór dowodów uzasadniających wpisy do komputerowych baz danych ewidencyjnych, składa się z następujących części:

-zbioru dokumentów stanu prawnego nieruchomości

-geodezyjnej dokumentacji technicznej

-zbioru dokumentów zawierających dane opisowe budynków i lokali

2). Operat opisowo-kartograficzny- zawierający uporządkowane komputerowe wydruki raportów podstawowych i pomocniczych oraz numerycznej mapy ewidencyjnej.

Podstawowe raporty obrazujące dane ewidencyjne:

-rejestr gruntów- raport sporządzony na podstawie danych ewidencyjnych o wszystkich działkach w granicach obrębu, zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych gruntów

-rejestr budynków- raport sporządzony na podstawie danych ewidencyjnych dotyczących budynków stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności i zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych budynków

-rejestr lokali- raport sporządzony na podstawie danych ewidencyjnych dotyczących lokali stanowiących odrębne nieruchomości, zebranych według ich przynależności do jednostek rejestrowych lokali

-kartoteka budynków- raport zawierający informacje o wszystkich budynkach ujawnionych w ewidencji

-kartoteka lokali- raport zawierający informacje dotyczących wszystkich samodzielnych lokali ujawnionych w ewidencji

-mapa ewidencyjna

Pomocnicze raporty tworzone na podstawie bazy danych ewidencyjnych:

-zestawienie gruntów- spis danych o ogólnej powierzchni, wartości gruntów wchodzących w skład poszczególnych jednostek rejestrowych z podziałem na użytki gruntowe i klasy gleboznawcze. Zestawienie sporządza się dla obrębu lub jednostki ewidencyjnej. Informacje zawarte w zestawieniu służą w szczególności do ustalenia wymiaru obciążeń publicznoprawnych związanych z gruntami.

-wykaz gruntów- spis danych o ogólnej powierzchni i wartości gruntów położonych w granicach jednostki ewidencyjnej: zestawienie według ich przynależności do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych z jednoczesnym podziałem na użytki glebowe

-wykaz budynków- spis danych o liczbie i wartości budynków: wybudowanych na gruntach położonych w granicach jednostki rejestrowej zestawionych według przynależności budynków do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych z jednoczesnym podziałem na rodzaje budynków oraz wyróżnieniem budynków, które stanowią części składowe gruntów oraz budynków,
-wykaz lokali- spis danych o liczbie i wartości lokali, stanowiących odrębne nieruchomości: znajdujących się w granicach jednostki ewidencyjnej, zestawionych według przynależności lokali do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych, z jednoczesnym podziałem ze względu na funkcję użytkowe (lokale mieszkalne, niemieszkalne),
-skorowidz działek- jest spisem działek położonych w granicach jednego obrębu, zawierające numery działek w kolejności wzrastającej oraz numery jednostek rejestrowych gruntów, do których te działki zostały przyporządkowane,
-wykaz podmiotów- jest alfabetycznym spisem osób, jednostek organizacyjnych, organów, zawierających oprócz danych określających te osoby, oznaczenie jednostek rejestrowych gruntów, budynków, lokali oraz pozycję kartoteki budynków i lokali:
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin