Zagadnienia na egzamin z EGiB
1. Definicja i podstawa prawna egib.
Ewidencja gruntów i budynków (kataster nieruchomości)- jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach, lokalach, ich właścicielach oraz innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 17.03.1989r. prawo geodezyjne i kartograficzne
Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.05.2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 04.06.1956r. w sprawie klasyfikacji gruntów
2. Kto prowadzi i jaki jest cel prowadzenia egib.
Ewidencja gruntów i budynków ma na celu gromadzenie i dostarczenie danych na potrzeby:
-oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej,
-zagospodarowania przestrzennego,
-wyznaczenia wymiaru podatków i innych obciążeń publicznych,
-zapewnienie ochrony interesów majątkowych stron w przypadku obrotu nieruchomościami,
-statystyki publicznej.
3. Definicje: działki, budynku, lokalu, jednostek rejestrowych, użytku
Jednostka ewidencyjna – obszar gruntów położonych w granicach administracyjnych gminy, a jeżeli w skład gminy wchodzi miejscowość o statusie miasta albo wyodrębnionej dzielnicy miasta. Ze względu na duże obszary w technice prowadzenia są podzielone na obszary.
Obręb – podstawowa jednostka powierzchniowa, dla której prowadzi się operat, jej obszar tworzą lezące w nim wszystkie działki ewidencyjne. Granice na o0bszarach wiejskich powinny być zgodne z granicami wsi, miejscowości i sołectw.
Działka- ciągły obszar gruntu położony w granicach jednego obrębu, jednorodny ze względu na stan prawny wydzielona z otoczenia za pomocą linii granicznych.
Budynek-obiekt budowlany, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych posiadający fundamenty i dach, przystosowany do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.
Lokal-(samodzielny lokal mieszkalny lub lokal o innym przeznaczeniu) wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokojeniu ich potrzeb mieszkalnych lub wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne
Użytek- ciągła część powierzchni ziemi użytkowana w jednolity sposób.
o Użytki rolne
o Grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione
o Grunty zabudowane i zurbanizowane
o Użytki ekologiczne
o Nieużytki
o Grunty pod wodami
o Tereny różne
Jednostki rejestrowe:
Jednostki rejestrowe gruntów skupiające działki ewidencyjne wchodzące w skład gospodarstw rolnych wyróżnia się w ewidencji przy pomocy odpowiedniego numeru identyfikacyjnego REGON, zwanego dalej „numerem REGON”.
Budynki stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności, położone w granicach jednego obrębu i należące do tego samego właściciela, tworzą jednostkę rejestrową budynków. Odrębną jednostkę rejestrową budynków tworzą również budynki, o których mowa wyżej, z którymi związane jest inne prawo rzeczowe niż własność.
Lokale stanowiące odrębne nieruchomości, znajdujące się w budynkach położonych w granicach jednego obrębu, należące do tego samego właściciela, tworzą jednostkę rejestrową lokali. Odrębną jednostkę rejestrową lokali tworzą również lokale, o których mowa wyżej, z którymi związane jest inne prawo rzeczowe niż własność i inny władający oprócz właściciela.
Działki ewidencyjne, budynki i lokale oraz osoby i jednostki organizacyjne, a także inne obiekty
bazy danych ewidencyjnych oznacza się w ewidencji odpowiednimi identyfikatorami.
4. Dane przedmiotowe i podmiotowe.
Przedmiotowe – dane o działkach, budynkach , lokalach
Dane podmiotowe:
– formy władania (rodzaj prawa rzeczowego i zobowiązaniowego)
– dane o właścicielu i użytkowniku nieruchomości
– podstawa prawna władania
– obciążenia i ograniczone prawa rzeczowe
– hipoteka
5. Grupy i podgrupy użytków gruntowych.
Użytek gruntowy-ciągła część powierzchni ziemi użytkowana w sposób jednolity
Grupy użytków wykazywane w ewidencji i ich podział
a) Użytki rolne:
-grunty orne R (8 klas bonitacyjnych I, II, IIIa, IIIb, IVa, IVb, V, VI),
-sady S,
-łąki trwałe Ł (6 klas bonitacyjnych I-VI),
-pastwiska trwałe Ps (6 klas bonitacyjnych I-VI),
-grunty rolne zabudowane B/R,
-grunty pod stawami Wsr,
-rowy W;
b) Grunty leśne oraz zadrzewienia i zakrzewienia:
-lasy Ls,
-zadrzewienia i zakrzewienia Lz;
c) Grunty zabudowane i zurbanizowane
-tereny mieszkaniowe B,
-tereny przemysłowe Ba,
-inne tereny zabudowany Bi,
-zurbanizowane tereny niezabudowane Bp,
-tereny rekreacyjno wypoczynkowe Bz,
-użytki kopalne K,
-tereny komunikacyjne: drogi dr,
tereny kolejowe Tk,
inne tereny komunikacyjne Ti;
d) Użytki ekologiczne E-R, E-Lz;
e) Nieużytki N;
f) Grunty pod wodami
-grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi Wn,
-grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi Wp,
-grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi Ws;
g) Tereny różne Tr.
O zaliczeniu do poszczególnych użytków gruntowych decydują:
-informacje zawarte w operacie gleboznawczym klasyfikacji gruntów,
-faktyczny sposób wykorzystywania gruntu,
-ustalenia zawarte w obowiązujących aktach prawnych dotyczących morskich wód wewnętrznych oraz użytków ekologicznych.
Dla zurbanizowanych terenów niezabudowanych zalicza się grunty spełniające jednocześnie następujące warunki:
-są niezabudowane
-w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego są przeznaczone pod zabudowę
-są wyłączone z produkcji rolnej lub leśnej.
6. Treść i skale map ewidencyjnych
Mapa ewidencyjna gruntów i budynków, zwana dalej "mapą ewidencyjną", przedstawia usytuowanie działek i budynków w przestrzeni. Mapa ewidencyjna jest mapą numeryczną. Jej edycję stanowią mapy obrębowe o kroju arkuszowym. Mapa ewidencyjna zawiera:
- granice jednostek terytorialnego podziału państwa,
- granice jednostek ewidencyjnych,
- granice obrębów,
- granice działek,
- opis i kontury użytków gruntowych, w tym ekologicznych,
- opis i kontury klas gleboznawczych,
- usytuowanie budynków,
- stabilizowane (trwałe) punkty graniczne,
- numery ewidencyjne działek,
- numery porządkowe budynków,
- numery ewidencyjne budynków,
- numery punktów załamania linii granicznych,
- nazwy ulic i oznaczenia dróg publicznych,
- informacje porządkowe przewidziane odrębnymi przepisami.
Mapa ewidencyjna, w zależności od stopnia zurbanizowania terenu i struktury władania gruntów, przyjmuje skale: 1:500- dla obszarów o znacznym zainwestowaniu
1:1.000- dla obszarów małych miast aglomeracji miejskich przemysłowych oraz terenów osiedlowych wsi będących siedzibami gmin
1:2.000- dla pozostałych zwartych obszarów osiedlowych oraz większych zwartych obszarów rolnych i leśnych na terenach miast
lub 1:5.000- dla zwartych obszarów rolnych i leśnych i wiejskich o rozproszonej zabudowie
7. Operat ewidencyjny.
Operat ewidencyjny – składa się z map, rejestrów, dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów.
Częściami składowymi operatu ewidencyjnego są:
1. operat geodezyjno-prawny – zawierający zbiór dowodów uzasadniających wpisy do komputerowych baz danych ewidencyjnych, składa się z następujących części:
– zbioru dokumentów stanu prawnego nieruchomości
– geodezyjnych dokumentacji technicznych
– zbioru dokumentów zawierających dane opisowe budynków i lokali
2. operat opisowo-kartograficzny – zawierający uporządkowane komputerowe wydruki raportów podstawowych i pomocniczych oraz numerycznej mapy ewidencyjnej
Raport – zbiór informacji liczbowych tworzonych na podstawie komputerowych BD
Podstawowe raporty obrazujące dane ewidencyjne:
1. rejestr gruntów
2. rejestr budynków
3. rejestr lokali
4. kartoteka budynków
5. kartoteka lokali
6. mapa ewidencyjna
Pomocnicze raporty tworzone na podstawie basy danych ewidencyjnych:
1. zestawienie gruntów
2. wykaz gruntów
3. wykaz lokali
4. wykaz budynków
5. skorowidz działek
6. wykazy:
– podmiotów ewidencyjnych
– osób, jednostek organizacyjnych
– dzierżawców gruntów
Rejestr gruntów – komputerowy raport sporządzony na podstawie danych dotyczących działek ewidencyjnych położonych w granicach obrębu, zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych gruntów oraz zbiór danych opisowych, dotyczących podmiotów ewidencyjnych i osób władających
Rejestr gruntów umożliwia identyfikację działek ewidencyjnych z określoną nieruchomością oraz wyszukiwanie danych opisujących budynki stanowiące część składową nieruchomości bądź budynki położone na tym gruncie, ale stanowiące odrębne od gruntu nieruchomości
Rejestr budynków – rejestr sporządzony na postawie danych ewidencyjnych, dotyczących budynków stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności, zebrany według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych budynków
Kartoteka budynków – zawiera informacje dotyczące wszystkich budynków ujawnionych w ewidencji
Jednostką segregującą informacje zawarte w kartotece budynków jest pozycja kartoteki budynków
Rejestr lokali – składa się z jednostek rejestrowych lokali, zawierających informacje o lokalach, stanowiących odrębne nieruchomości należące do tego samego właściciela, znajdujących się w budynkach położonych na działkach ewidencyjnych wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów
Kartoteka lokali – zawiera informacje dotyczące wszystkich samodzielnych lokali ujawnionych w ewidencji, zarówno stanowiących odrębne nieruchomości, jak i stanowiących części składowe nieruchomości gruntowych
Pozycją kartoteki lokali są dane o lokalach znajdujących się w jednym budynku
Identyfikatorem pozycji kartoteki lokali jest identyfikator budynku, w którym ten lokal się znajduje
Składa się z map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów
1). operat geodezyjno-prawny- zawierający zbiór dowodów uzasadniających wpisy do komputerowych baz danych ewidencyjnych, składa się z następujących części:
-zbioru dokumentów stanu prawnego nieruchomości
-geodezyjnej dokumentacji technicznej
-zbioru dokumentów zawierających dane opisowe budynków i lokali
2). Operat opisowo-kartograficzny- zawierający uporządkowane komputerowe wydruki raportów podstawowych i pomocniczych oraz numerycznej mapy ewidencyjnej.
-rejestr gruntów- raport sporządzony na podstawie danych ewidencyjnych o wszystkich działkach w granicach obrębu, zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych gruntów
-rejestr budynków- raport sporządzony na podstawie danych ewidencyjnych dotyczących budynków stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności i zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych budynków
-rejestr lokali- raport sporządzony na podstawie danych ewidencyjnych dotyczących lokali stanowiących odrębne nieruchomości, zebranych według ich przynależności do jednostek rejestrowych lokali
-kartoteka budynków- raport zawierający informacje o wszystkich budynkach ujawnionych w ewidencji
-kartoteka lokali- raport zawierający informacje dotyczących wszystkich samodzielnych lokali ujawnionych w ewidencji
-mapa ewidencyjna
Pomocnicze raporty tworzone na podstawie bazy danych ewidencyjnych:
-zestawienie gruntów- spis danych o ogólnej powierzchni, wartości gruntów wchodzących w skład poszczególnych jednostek rejestrowych z podziałem na użytki gruntowe i klasy gleboznawcze. Zestawienie sporządza się dla obrębu lub jednostki ewidencyjnej. Informacje zawarte w zestawieniu służą w szczególności do ustalenia wymiaru obciążeń publicznoprawnych związanych z gruntami.
-wykaz gruntów- spis danych o ogólnej powierzchni i wartości gruntów położonych w granicach jednostki ewidencyjnej: zestawienie według ich przynależności do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych z jednoczesnym podziałem na użytki glebowe
-wykaz budynków- spis danych o liczbie i wartości budynków: wybudowanych na gruntach położonych w granicach jednostki rejestrowej zestawionych według przynależności budynków do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych z jednoczesnym podziałem na rodzaje budynków oraz wyróżnieniem budynków, które stanowią części składowe gruntów oraz budynków,-wykaz lokali- spis danych o liczbie i wartości lokali, stanowiących odrębne nieruchomości: znajdujących się w granicach jednostki ewidencyjnej, zestawionych według przynależności lokali do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych, z jednoczesnym podziałem ze względu na funkcję użytkowe (lokale mieszkalne, niemieszkalne),-skorowidz działek- jest spisem działek położonych w granicach jednego obrębu, zawierające numery działek w kolejności wzrastającej oraz numery jednostek rejestrowych gruntów, do których te działki zostały przyporządkowane,-wykaz podmiotów- jest alfabetycznym spisem osób, jednostek organizacyjnych, organów, zawierających oprócz danych określających te osoby, oznaczenie jednostek rejestrowych gruntów, budynków, lokali oraz pozycję kartoteki budynków i lokali:...
mroczka_92