Poradnik_07.pdf
(
165 KB
)
Pobierz
7. Służba bezpieczeństwa i higieny pracy
Informacja:
Zbiór podstawowych aktów prawnych niezbędnych dla służb bhp zawierają
Serwis PEN-Asystent BHP i Prawo pracy –
Płyta DVD „żółta”, Serwis PEN-Asystent BHP i Prawo pracy – pendrive „żółty”
lub
Serwis PEN-Asystent BHP, Pra-
wo pracy, Ochrona przeciwpożarowa oraz Ochrona środowiska i Budownictwo – pendrive „złoty”.
Bardzo przydatnym w pracy każdego pracownika służby bhp jest program komputerowy
Asystent BHP
oraz książka
Ochrona pracy. Poradnik dla służby bhp.
Dodatkowo polecamy szkolenie z tego zakresu:
– PP-BHP-O-3 – Szkolenie okresowe bhp pracowników służby bhp i osób wykonujących zadania tej służby.
Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników ma obowiązek utworzenia
służby bezpieczeństwa i higieny
pracy
(służby bhp), pełniącej funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jeżeli pracodawca nie jest obowiązany do powołania służby bhp, może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp
specjalistom spoza zakładu pracy albo pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Pracodawca zatrudniający nie więcej niż 10 pracowników albo nie więcej niż 20 pracowników, gdy prowadzi działal-
ność o nie wyższej niż trzecia kategoria ryzyka, może sam wykonywać zadania służby bhp, o ile posiada ukończone
szkolenie niezbędne w tym zakresie.
Rada Ministrów w dniu 2 września 1997 r. wydała rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy
(Dz. U. Nr 109, poz. 704, z późn. zm.). Zgodnie z nim liczbę pracowników służby bhp ustala pracodawca, biorąc pod
uwagę stan zatrudnienia oraz występujące w zakładzie warunki pracy, a także związane z nimi zagrożenia zawodowe:
przy zatrudnieniu od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia
w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy,
przy zatrudnieniu ponad 600 pracowników zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej 1 pracownika
służby bhp na każdych 600 pracowników.
Służba bhp podlega bezpośrednio pracodawcy. U pracodawcy będącego jednostką organizacyjną służba bhp podlega bez-
pośrednio osobie zarządzającej tą jednostką lub osobie wchodzącej w skład organu zarządzającego, upoważnionej przez
ten organ do sprawowania nadzoru w sprawach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepis ten stosuje się także do
pracownika zatrudnionego przy innej pracy, któremu pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp.
Do zakresu działania służby bhp należy:
przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko
piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, oraz oso-
by fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczo-
nym przez pracodawcę,
bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi
do usuwania tych zagrożeń,
sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i hi-
gieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobiega-
nie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji dotyczą-
cych uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpie-
czeństwa i higieny pracy,
udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwe-
stycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założe-
niach i dokumentacji,
udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo
ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzeń produkcyjnych oraz innych urządzeń mających
wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników,
zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych oraz nowo wprowa-
dzanych procesach produkcyjnych,
przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy,
udział w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i in-
strukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracowni-
kami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowi-
skach pracy,
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających
z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola reali-
zacji tych wniosków,
prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwier-
dzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów
czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
doradztwo w zakresie stosowania przepisów pracy oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebez-
pieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej
i indywidualnej,
współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania
i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia wła-
ściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,
współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów
czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie or-
ganizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami,
współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działa-
jącymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach,
współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy
organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników,
współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:
a) podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
b) podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy,
uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeń-
stwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny
pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy,
inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higie-
ny pracy oraz ergonomii.
Służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż wymienione powyżej, z wyjątkiem pracownika zatrudnione-
go przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp.
W celu realizacji zadań, o których mowa powyżej, pracodawca udostępnia służbie bhp oraz pracownikowi zatrudnio-
nemu przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, a także specjaliście spoza zakładu pracy,
któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, informacje mogące wywierać wpływ na bezpieczeństwo pracy
i ochronę zdrowia pracowników, w szczególności dotyczące:
stanu środowiska pracy, w tym wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku
pracy,
zastosowanych dotychczas środków, w tym technicznych i organizacyjnych, zapobiegających zagrożeniom zdro-
wia lub życia pracowników w odniesieniu do zakładu pracy i poszczególnych stanowisk pracy,
środków przewidzianych w razie potrzeby udzielenia pierwszej pomocy, gaszenia pożaru i ewakuacji pracowni-
ków.
Służba bhp jest uprawniona do:
przeprowadzania kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przestrzegania przepisów oraz zasad w tym
zakresie w zakładzie pracy i w każdym innym miejscu wykonywania pracy,
występowania do osób kierujących pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wypadkowych
i szkodliwości zawodowych oraz uchybień w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
występowania do pracodawcy z wnioskami o nagradzanie pracowników wyróżniających się w działalności na rzecz
poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,
występowania do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych
za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośred-
niego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób,
niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika zatrudnionego przy pracy wzbronionej,
niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika, który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy
stwarza bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia własnego albo innych osób,
wnioskowania do pracodawcy o niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub w innym
miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w wypadku stwierdzenia bezpośredniego zagro-
żenia życia lub zdrowia pracowników albo innych osób.
Uprawnienia, o których mowa powyżej, przysługują również pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy oraz spe-
cjaliście spoza zakładu pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp.
Pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:
inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa
i higieny pracy,
starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
a) zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub
b) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia pody-
plomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku
lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,
starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie
o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bez-
pieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,
głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie
o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bez-
pieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.
Pracownik kierujący wieloosobową komórką organizacyjną powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne
określone dla specjalisty. Pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce powinien spełniać co najmniej wymagania
kwalifikacyjne określone dla starszego inspektora.
Pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjaliście spoza zakładu pracy, który spełnia co naj-
mniej wymagania określone dla specjalisty, lub osobie, która była zatrudniona na stanowisku inspektora pracy w Pań-
stwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat.
Pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp, powi-
nien spełnić wymagania określone dla pracowników służby bhp.
Plik z chomika:
monika_paw
Inne pliki z tego folderu:
Poradnik_15.pdf
(647 KB)
Poradnik_13.pdf
(165 KB)
Poradnik_14.pdf
(261 KB)
Poradnik_16.pdf
(565 KB)
Poradnik_18.pdf
(680 KB)
Inne foldery tego chomika:
3M
PIP
Różne
Skanska
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin