Scenariusz zajęć ruchowych w klasie I
Prowadzący: Temat: Piłka ręczna- doskonalenie podań i chwytów piłki w ruchu i miejscu. Zadania szczegółowe:
1. Motoryczność: kształtowanie siły i dokładności podania, rozwijanie koordynacji ruchów ramion i nóg przy podaniu i chwycie,
2. Umiejętności: doskonalenie poprawnego ułożenia rąk przy chwycie piłki i prowadzenia rąk przy rzucie piłki, doskonalenie dokładności podania i wyjścia do podania,
3. Wiadomości: zapoznanie się z podstawowymi rodzajami podań, poznanie znaczenia prawidłowego ułożenia ręki przy rzucie,
4. Akcenty wychowawcze: współdziałanie w dwójkach, uświadamianie potrzeby poznania i wykorzystania ćwiczeń podczas rozgrzewki.
Miejsce: sala gimnastycznaCzas: 45 minutLiczba ćwiczących: 18Przyrządy i przybory: piłki do piłki ręcznej, szarfy
Przebieg zajęć: 1. Zorganizowanie grupy: Przygotowanie dzieci do zajęć ruchowych, zbiórka w dwuszeregu, sprawdzenie obecności, przypomnienie o zdjęciu zegarków, biżuterii. 2. Nastawienie do świadomego i aktywnego udziału w zajęciach: Przybliżenie tematu zajęć, zabawa z piłką, pogadanka na temat piłki ręcznej3. Rozgrzewka: a) biegowa: „Lawina”- zabawa ożywiającaJedna osoba jest berkiem i zostaje oznaczona szarfą. Stara się ona schwytać innych, uciekających w różne strony. Osoby dotknięte przez berka pomagają łapać pozostałych,b) kształtująca: ćwiczenia w parach z piłkami- metoda zadaniowo-ścisła- ćwiczenia w parach: ustawienie tyłem do siebie w małym rozkroku, RR podane sobie nawzajem w bok, skłony boczne T; ustawienie przodem do siebie RR oparte na barkach partnera, opad T w przód, skręty w lewą i prawą stronę; w przysiadzie naprzeciwko siebie „walka kogutów” uczniowie skaczą, przepychają się dłońmi tak aby partner stracił równowagę; ustawienie przodem do siebie dłonie podane na krzyż naśladujemy „piłowanie drzewa”.- ćwiczenia z piłkami w truchcie: przekładanie piłki wokół T z ręki do ręki; krążenie prawej, następnie lewej ręki z piłką trzymaną w dłoni; ugniatanie piłki palcami z pracą szyi; toczenie piłki po podłodze prawą i lewą ręką.
4. Kształtowanie psychomotoryki, realizacja zadań szczegółowych: a) Zabawa rzutna- Ćwiczenia z piłką w parach:- w miejscu: podania piłki prawą i lewą ręką półgórne, górne i dolne, podania piłki zza głowy partner chwyta piłkę po koźle.- w ruchu: podania piłki po trzech krokach półgórne, podania piłki po trzech krokach dolnie.b) Zabawa rzutna i bieżna- Ćwiczenia w rzędach: - podania górne i dolne po oddaniu piłki przebiegnięcie na koniec swojego rzędu- podania górne i dolne po oddaniu piłki przebiegnięcie na koniec przeciwnego rzędu,- podania górne i dolne po przekątnej ze zmianą miejsc w rzędach.c) Zabawa rzutna i skoczna „Poczta”- doskonalenie podań, chwytów:Dzielimy dzieci na cztery drużyny. Następnie ustawiamy dzieci w dwuszeregu w odległości 5 kroków. Pierwsza osoba z pierwszego szeregu podaje piłkę do drugiej po przeciwnej stronie sposobem górnym bądź półgórnym. W tym czasie pierwsza osoba z drugiego szeregu podaje piłkę do drugiej osoby sposobem dolnym. Ta kieruje piłkę do następnej itd. Piłka poczta przechodzi w ten sposób od jednego do drugiego szeregu nie omijając nikogo z uczestników zabawy. Uczestnicy liczą liczbę podań piłki. Zwycięża drużyna, która była szybsza i miała więcej podań piłki. d) zabawa rzutna „Pięć podań”:Dzielimy dzieci na 2 drużyny o równej liczbie graczy. Gracze jednej drużyny muszą wykonać 5 podań piłki między sobą uważając by piłka nie upadła na podłogę. Podania wykonujemy jednorącz. Z piłką możemy wykonać dwa kroki. Ostatnie podanie ma być rzutem na pustą bramkę. Upadek piłki powoduje, że liczymy punkty od początku. Zwycięża ta druzyna, która pierwsza zdobędzie 4 punkty.
5. Uspokojenie organizmu: a) zabawa uspakajająca „Kto zmienił miejsce”:Jeden z uczestników przygląda się wszystkim siedzącym w kole, a następnie odwraca się tyłem. W tym czasie uczestnicy zamieniają się miejscami. Po odwróceniu się zgadujący musi wskazać osoby, które zamieniły się miejscami.b) ćwiczenia korekcyjne: - leżenie tyłem, nogi zgięte, całe stopy oparte o podłoże, laska gimnastyczna trzymana oburącz dłońmi za końce leży na brzuchu. Przeniesienie laski w tył za głowę- wdech, przeniesienie laski na brzuch- wydech.- w pozycji siedzącej na podłodze, podeprzyj się łokciami. Ujmij piłkę stopami jak rękoma i przechylając się do tyłu, unieś piłkę jak najwyżej. Licz głośno sprawdzając, jak długo potrafisz utrzymać ją w górze. Następnie, zginając nogi, pozwól piłce upaść na podłogę, odpocznij chwilę i powtórz ćwiczenie jeszcze raz.- w leżeniu na plecach (ramiona wzdłuż tułowia, nogi zgięte w kolanach złączone) dziecko stara się równocześnie przyciągnąć głowę do kolan i kolana do głowy.
6. Podsumowanie zajęć:- Czy podobały Wam się zajęcia? Dlaczego? (pogadanka), - Ocena, samoocena aktywności uczniów.
7. Nastawienie do aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej: Zachęcenie dzieci do wymyślenia własnej zabawy z piłką.
monisia012