Ks_Franciszek_Kwiatkowski_T_J_Filozofia_wieczysta_w_zarysie_Tom_I_Krakow_1947 b1x.pdf

(12718 KB) Pobierz
KS. FRANCISZEK KWIATKOWSKI
PROFESOR FAKULTETU FILOZOFICZNEGO KSIĘŻY JEZUITÓW
W KRAKOWIE
FILOZOFIA WIECZYSTA
W ZARYSIE
I
TOM I.
WIADOMOŚCI WSTĘPNE. — HISTORIA FILOZOFII.
FILOZOFIA MYŚLI. — FILOZOFIA PRAWDY.
KRAKÓW 1947
WYDAWNICTWO APOSTOLSTWA MODLITWY
KSIĘŻA JEZUICI — KRAKÓW, KOPERNIKA 26
PRINTED IN POLAND.
ZA ZEZWOLENIEM WŁADZY DUCHOWNEJ.
DRUKARNIA UDZIAŁOWA W KRAKOWIE. -
M-15504.
PRZEDMOWA.
Polska inteligencja katolicka doprasza się od dawna o jaki
dobry skrót filozofii w języku ojczystym. Pragnie bowiem zo­
r i e n t o w a ć się choć w głównych zarysach w dawnych i we
współczesnych prądach filozoficznych oraz poznać, jakie wzglę­
dem nich zajmuje stanowisko filozofia katolicka.
Katolicy zagraniczni posiadają już takie skróty, czy obszer­
niejsze opracowania. Na czoło wysuwają się opracowania: We
Francji: S o r t a i s G a s t o n S. L: Traité de philosophie, Paris,
1924, wyd. 5. — L a h r - P i c a r d S. I.: Cours de philosophie,
Paris, 1926, wyd. 25. W Belgii: Traité élémentaire de philoso­
phie, wyd. 8 z 1926, opracowane przez profesorów Uniwersy­
tetu lowańskiego. W Niemczech: Philosophische Handbibliothek
(Kösel i Pustet, München), obszerniejsza praca ■
najwybitniej­
szych filozofów katolickich niemieckich.
Znane są też skróty ł a c i ń s k i e wszechświatowej sławy,
używane jako podręczniki w Seminariach duchownych, miano­
wicie: R e i n s t a d l e r S e b a s t i a n : Elementa philosophiae scho-
lasticae, Freiburg, Herder, wyd. 15 z 1933. — Z i gl i a r a car-
dinalis 0. P.: Summa philosophica in usum scholarum, Parisiis,
wyd. 17 z 1926. — D o n a t l o s e p h u s : Summa philosophiae
christianae, Innsbruck, Rauch (rzecz obszerniejsza). — F a r g e s -
B a r b e d e t t e : Philosophia scholastica, Parisiis, 1928. — B o y e r
C a r o l u s S. I., profesor Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzy­
mie: Cursus philosophiae, Parisiis, 1935—1937.
U nas w Polsce, po obszerniejszych dziełach ks. Gabryla
i ks. Waisa, na ogół już wyczerpanych, nie mamy wcale opra­
cowania filozofii katolickiej w ojczystym języku. Klerycy w Se­
minariach korzystają z łacińskich podręczników' zagranicznych
i z notatek swych profesorów. Inteligencji świeckiej nie mamy
co dać do rąk, choć ona coraz częściej prosi o to bardzo. Dobra
praca zbiorowa, p. t.: „Wtajemniczenie w filozofię św. Tomasza
z Akwinu“, wydana pod redakcją E. Peillaube'a (przekład poi-
ski Dr Koperskiej, Poznań, św. Wojciech), wydaje się wielu za
zwięzłą i za trudną. Lubelskie „Towarzystwo Wiedzy Chrześci­
jańskiej“, pragnąc zapobiec temu dotkliwemu brakowi, powzięło
zamiar wydania „Zarysu filozofii“ w 2 tomikach przy współ­
pracy znanych filozofów katolickich w Polsce. W r. 1930 wyszedł
tomik drugi, pierwszy nie ukazał się wcale. Autor skrótu ni­
niejszego był również zaproszony do tej współpracy. Ponieważ
marzy! o takim skrócie od dawna, zabrał się do jego opracowania
w całości i obecnie oddaje go na usługi nie tyle alumnów Zakła­
dów duchownych, którym dostępne są i inne źródła, ile naszej
spragnionej pogłębienia swej wiedzy filozoficznej inteligencji
świeckiej. Niech nikt nie sądzi, że taki skrót poznany uczyni
go już „filozofem“ ; jest on tylko „wprowadzeniem“, zapoczątko­
wanym „wtajemniczeniem“ w zagadnienia filozoficzne, „wstę­
pem“ do dalszego studium właściwej filozofii. Skrót utrzymany
jest w formie ciągłego wykładu, nie w formie szkolnych tez.
Wskutek tego czyta się milej i budzi większe zainteresowanie.
W r. 1924 pisał O. Bernard Jansen T. J. o inteligencji nie­
mieckiej: „Proszono mię o wydanie artykułów filozoficznych,
umieszczonych przeze mnie w różnych czasopismach. Skłoniły
mię do tego przede wszystkim doświadczenia, zebrane w mym
obcowaniu naukowym, duszpasterskim i społecznym z ludźmi.
Stwierdziłem tam, że najszersze kola żądne są pogłębienia swego
światopoglądu. Inteligencja pragnie sobie wfyrobić jasne poję­
cia o wielkich zagadnieniach teoriopoznawczych i metafizycz­
nych, pragnie się zaznajomić z obecnym stanem poglądów filo­
zoficznych, pragnie wiedzieć, jak należy dziś oceniać stosunek
Neoscholastyki do niechrześcijańskiej filozofii. Życzy sobie jed­
nak, by to wszystko było jej podane nie w oderwanej sylogistycz-
nej formie szkolnej, lecz w swobodniejszym jakimś ujęciu. Tej
właśnie potrzebie zapobiec, było celem mych prac od lat wielu“.
(Die Wege der Weltw'eisheit, Herder, Freiburg, 1924, str. V.).
Podobne życzenia nurtują szerokie kola inteligencji polskiej.
Oby im ten skrót uczynił choć w części zadość! Niech mu uprasza
błogosławieństwo Boże wielki nasz i świątobliwy apostoł polskiej
inteligencji, ks. Piotr Skarga!
Autor.
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
Zgłoś jeśli naruszono regulamin