wykłady ooś moje do 1 koła.docx

(33 KB) Pobierz

Według Dyrektywy 2011/92/UE:

Ocena oddziaływania na środowisko określa, opisuje i ocenia bezpośredniei pośrednie skutki przedsięwzięcia dla następujących elementów:

·                 Istot ludzkich, fauny i flory

·                 Gleby, wody, powietrza, klimatu i krajobrazu

·                 Oddziaływań między wymienionymi elementami

·                 Dóbr materialnych i dziedzictwa kultury

 

Ocena oddziaływania na środowisko to proces planowania środowiskowego stanowiący podstawę zarządzania i gospodarowania zasobami przyrodniczymi w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju.

 

Dokumenty europejskie:

Dyrektywa 2011/92/UE

Dyrektywa 2001/42/UE

Dyrektywa siedliskowa i częściowo ptasia

 

Dokumenty krajowe:

Ustawa [Dz. U. 2008 nr 199 poz. 1227 z pózn. zm.  2] - wyjęte z POŚ, określa trzy zazębiające się kwestie: informowanie społeczności, udzielaniesię społeczności i ocena

Rozporządzenie [2010 nr 213 poz 1397] - wydrukuj na zajęcia

Rozporządzenie [2013 nr 0 poz 13] - oba rozporządzenia określają jak postępować

 

Instytucja OOŚ powstała w USA w latach 70' jako narzędzie proceduralne realizacji celów określonych w ustawie o narodowej polityce OŚ (NEPA)

 

Zalecana przez organizacje międzynarodowe m.in.:

·                 W dokumentacji z Konferencji ONZ w 1972r. w Sztokholmie

·                 W Deklaracji z Rio z 1992r.

·                 W Konwencji z Espoo

 

Obecnie nie ma kraju bez systemu OOŚ, jednak nie istnieją ujednolicone terminologie.

 

Rozwój OOŚ w danym państwie determinowany jest zwykle przez:

·                 Kształt obowiązującego systemu polityczno-ekonomicznego

·                 Ramy prawne i organizacyjne

·                 Struktury administracyjne

·                 Systemy wartości, tradycje

·                 Wzorce kulturowe wyznawanei reprezentowane w społeczeństwie

·                 Powiązania i zobowiązania międzynarodowe

·                 Stan nauki i techniki

 

{{{{OOŚ - krajowa procedura szacowania przewidywanego oddziaływania planowanej działalności, tj. przedsięwzięć, planów lub programów na środowisko.

Jest to wieloetapowy proces, zintegrowany z cyklem inwestycyjnym, polegający na:

·                 Określeniu potencjalnych (…)

·                 Określeniu walorów społeczno-ekonomicznych

·                 Efektywnym wykorzystaniu (…)}}}}

 

Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko - postępowanie w sprawie OOŚ planowanego przedsięwzięcia, obejmujące w szczególności:

·                 Weryfikację raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko

·                 Uzyskanie wymaganych ustawą opinii i uzgodnień

·                 Zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu

 

CEL WYKONYWANIA OOŚ:

Celem postępowania w sprawie OOŚ jest określanie i możliwie wczesnewyeliminowanie lub ograniczenie możliwych, bezpośrednich i pośrednich, znaczących oddziaływań na środowisko  wynikających z realizacji [przedsięwzięcia].

Prawidłowe przeprowadzenie pełnej procedury w sprawie OOŚ planowanych przedsięwzięćstanowi gwarancję, iż organ właściwy do wydania decyzji w sprawie danego przedsięwzięcia będzie dysponować wiarygodną i wszechstronnąanalizą skutków tej decyzji dla środowiska.

 

Zadaniem oceny jest:

·                 Zebranie informacji

·                 Usystematyzowanie ich

·                 Przedstawienie ich w jasny, prosty sposób - tak, aby wszystkie podmioty miały pojęcie konsekwencje tej decyzji i możliwych alternatyw. Dokumentacja oceny jest informacją od ekspertów dla niefachowców (streszczenie w języku niespecjalistycznym!)

 

Przedsięwzięcie (art.3 pkt.13) = inwestycja - zamierzenie budowlane lub inna ingerencja w środowisko, która polega na przekształcaniu lub zmianie kierunku wykorzystania terenu, w tym również na wydobywanie kopalin.

 

Na typową procedurę OOŚ składa się 5 elementów stałych i 3 elementy "ruchome". W kolejności:

1.             Selekcja (kwalifikacja, "screening")

2.             Ustalenie zakresu (scoping) - co jest ważne

3.             Przygotowanie dokumentacji OOŚ

4.             Wydanie rozstrzygnięcia w sprawie (pozytywne lub negatywne)

5.             Analiza porealizacyjna

Oraz

1.             Konsultacja z organami ochrony środowiska (opinie i/lub uzgodnienia)

2.             Konsultacje społeczne (udział społeczeństwa)

3.             Kontrola jakości

 

Ad.1) Selekcja

a.                    Indywidualna - zawsze organ ocenia czy dana działalność wymaga OOŚ

b.                    Kategoryczna - istnieje lista typów przedsięwzięć, które zawsze wymagają OOŚ

c.                    Mieszana - istnieje lista typów przedsięwzięć, które mogą w pewnych okolicznościach wymagają OOŚ

 

Selekcja może być przeprowadzana w oparciu o:

·                       Lokalizację zamierzenia

·                       Charakter i wielkość zamierzenia

·                       Rodzaj i wielkość oddziaływania (np. jakie zanieczyszczenia)

·                       Wartość finansowa zamierzenia (rzadko obecnie stosowana)

 

Ad.2) Ustalenie zakresu

Podstawą do określenia zakresu jest ogólna charakterystyka planowanego działania

Ad.3) Dokumentacja

W Polsce odpowiedzialnym za przygotowanie dokumentacji jest inwestor (można zlecić, ale trzeba załączyć do organu decydującego)

Ad.1) Konsultacja z organami

·                 Aby zapobiec korupcji

·                 Możliwości uwzględnienia wszelkich środków danej sprawy

·                 Są opinie i uzgodnienia - uzgodnienie jest wiążące prawnie, opinia nie.

 

Co podlega ocenie:

Ocenie podlega oddziaływanie na:

·                 Środowisko przyrodnicze (naturalne i przetworzone przez człowieka)

·                 Środowisko materialne i dobra kultury

·                 Krajobraz

A także coraz częściej:

·                 Zdrowie i warunki życia ludzi - nie tylko pracujących w przedsięwzięciu, ale i mieszkających w okolicy

·                 Zachowania społeczne

 

Miejsce decyzji w systemie kontroli procesu inwestycyjnego

 

W jaki sposób dzielimy postępowania w sprawie OOŚ?

Oceny oddziaływania na środowisko [Ustawa o OOŚ, dział IV i V]

·            Oceny strategiczne (plany, programy, polityki, strategie)

·            Oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięc

·            Oceny habitatowe (Natura 2000)

 

Podstawową decyzją w ramach której przeprowadzana jest ooś (lub tylko postępowanie kwalifikacyjne (etap selekcji), jeśli ostatecznie organ odstąpi od pełnej OOŚ) jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Uzyskanie decyzji środowiskowej powinno nastapić przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie decyzji warunkujących realizację przedsięwzięcia.

Katalog decyzji, przed którymi wymagana jest decyzja środowiskowa zawart jest w art. 72 ustawy OOŚ i nie jest katalogiem zamknietym.

Decyzja środowiskowa wymagana jest także przed decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarownia terenu (wzizt)

 

 

Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć (Ustawa OOŚ)

1.         Zgodnie z art. 59 Ustawy OO|S postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przeprowadza w ramach realizacji:

1.         Planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (dla których obligatoryjnie sporządza się Raport) (I grupa)

2.         Planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (dla których obowiązek sporządzenia Raportu stwierdza się fakultatywnie, art.. 63 ust.1) (II grupa)

 

2.         Realizacja planowanego przedsięwzięcia innego niż określone w ust. 1 wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 (dl aktórych obowiązek sporządzenia Raportu stwierdza się fakultatywnie) [tu analizuje się wpływ na siedlisko lub gatunki objęte programem Natura 2000 na danym obszarze]

 

Co zawiera Rozporządzenie?

Dzieli przedsięwzięcia również na trzy grupy, jest więc kalką ustawy, choć mówi konkretnie.

 

Podstwowe etapy postępowania OOŚ dla przedsięwzięcia

I grupa

·            Przeprowadzenie uzgodnień z r.d.o.ś. oraz zasięgnięcie opinii państwowego, wojewódzkiego lub powiatowego inspektora sanitarnego

·            Określenie na wniosek inwestora lub, gdy oddziaływanie transgraniczne, zakresu raportu OOŚ

·            Złożeni ewniosku o wydanie decyzji wraz z raportem OOŚ

·            Przeprowadzenie postępowania z udziałem społeczeństwa

·            Wydanie decyzji w sprawie przedsięwzięcia

 

II grupa

·            Złożenie wniosku o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia (art. 69 i art. 3 ust.1 pkt 5)

·            Przesądzenie o konieczności sporządzeia raportu OOŚ wraz z określeniem zakresu tego raportu, po zasięgięciu opinii RDOŚ i państwowego powiatowego inspektora sanitarnego (art. 78 ust.1 pkt2)

·            Przeprowadzenie postępowania z udziałem społeczeństwa

·            Przeprowadzenie uzgodnień z RDOŚ i powiatowym inspektorem sanitarnym

 

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej

Zgodnie z art. 74 do wniosku należy dołączyć:

·            Raport OOŚ (gr.1) lub karta informacyjna

·            Poświadczona kopia mapy ewidencyjnej obejmującej przewidziany teren)

·            W przypadku przedsięwzięć wymagających koncesji (I i II grupa) zamiast wyżej wymienionej mapy ewidencyjnej, mapa sytuacyjno-wysokościowa)

·            Gdy organem prowadzącympostępowanie jest RDOŚ - wypis i wyrys z mapy albo informacja o brakju mpzp

·            Wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidziany teren (gr. I i II)

 

Raport OOŚ

Zgodnie zart. 66 ustawy OOŚ raport powinien zawierać:

·            Opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

·            Charakterystykę całego przedsięwzięcia iwarunki uzytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub uzytkowania

·            Główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych)

·            Przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia

 

·            Opis elementów przyrodniczych środowiska

Objętych zakresem przewidywanego oddziaływania na środowisko, w tym elementów objętych ochroną

·            Opis istniejących w sąsiedztwie lub bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych, na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami

·            Opis przewidywanych skutków w przypadku nie podejmowania przedsięwzięcia

·            Opis analizowanych wariantów, w tym:

·            Wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego [inny, zmieniony chociaż, a nie zwiększenie lub ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin