Klucz odpowiedzi do sprawdzianu z baroku
Nr zadania
Odpowiedź wersja A
Odpowiedź wersja B
1.
C.
D.
2.
kontrreformacja – ruch w Kościele katolickim zapoczątkowany soborem trydenckim; jej celem było przeciwstawienie się reformacji i odnowa Kościoła
sarmatyzm – uformowany w okresie baroku styl życia, obyczaje i ideologia polskiej szlachty, u których podstaw leżał mit o pochodzeniu tego stanu od starożytnego plemienia Sarmatów – ludu wyróżniającego się umiłowaniem wolności i przywiązaniem do tradycji przodków
3.
np. teatralizacja obrzędów pogrzebowych, urządzanie wystawnych uczt, kuligów, strój sarmacki
np. skomplikowany ceremoniał dworski, arystokratyczne uczty kreowane na widowiska
4.
Rozum ludzki nie jest w stanie pojąć nieskończoności – Blaise Pascal
Społeczeństwem i zbiorowością rządzą te same prawa, co światem natury – Tomasz Hobbes
Nie istnieje opozycja pomiędzy duchem a materią, Bóg jest tożsamy z naturą – Baruch Spinoza
Można podać w wątpliwość ludzkie poznanie i rozumowanie – Kartezjusz
Świat materialny jest tylko przejawem ducha, a prawdziwa rzeczywistość ma charakter duchowy – spirytualizm
Nie istnieje opozycja między duchem a materią, Bóg przynależy do świata natury – panteizm
Zmysły, którym na ogół wierzymy, wprowadzają nas w błąd – sceptycyzm
Zarówno społeczeństwo, jak i jednostka ludzka przynależą do świata natury – naturalizm
5.
a) Kartezjusz
b) umiejętność rozumowania
c) np. wyliczenie
a) Blaise Pascal
b) samoświadomość
c) metafora
6.
Kościół Il Gesù w Rzymie: pilastry, fasada dwukondygnacyjna, kolumny, posągi jako dekoracje, tympanon, ozdoby w kształcie zwoju Josse de Corte Najświętsza Maria Panna Uzdrawiająca: kompozycja dynamiczna, ekspresja uczuć, gwałtowne gesty, ruch, dramatyzm, teatralizacja ukazanej sceny, kontrasty, udrapowanie szat, symbolizm
bazylika Santa Maria della Salute w Wenecji: pilastry, kolumny, kopuła, posągi jako dekoracje, tympanon, ozdoby w kształcie zwoju Giovanni Lorenzo Bernini Śmierć błogosławionej Ludwiki Albertoni: kompozycja dynamiczna, ekspresja uczuć, gwałtowne gesty, ruch, dramatyzm, teatralizacja ukazanej sceny, kontrasty, udrapowanie szat, symbolizm
7.
komedia – Molier, opera – Claudio Moneteverdi, tragedia – Jean Racine, sylwa – Wacław Potocki, sonata – Jan Sebastian Bach
erotyk – John Donne, fuga – Jan Sebastian Bach, sonet – Mikołaj Sęp Szarzyński, pamiętnik – Jan Chryzostom Pasek, koncert – Antonio Vivaldi
8.
B.
9.
A.
10.
a) antyteza – np. Miłość jest własny bieg bycia naszego, / Ale z żywiołów utworzone ciało; epitet – np. nędzna pociecha; inwersja – np. Gdy Ciebie, wiecznej i prawej piękności, / Samej nie widzi, celu swej miłości
b) Podmiotem lirycznym jest człowiek zastanawiający się nad sensem życia, poszukujący wartości w otaczającym go świecie. Jest niewątpliwie osobą religijną, gdyż odrzuca blichtr rzeczy przemijających (vanitas) i zawierza swoją egzystencję Bogu, który jest jedyną prawdziwą i stałą wartością we wszechświecie. c) Wiersz Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego zbudowany jest jak klasyczny sonet: składa się z 14 wersów, podzielonych na dwie strofy 4-wersowe i dwie 3-wersowe.
a) antyteza – np. Pokój – szczęśliwość, ale bojowanie / Byt nasz podniebny; epitet – np. łakome marności; inwersja – np. Upaść na wieki żądać nie przestanie
b) Podmiotem lirycznym jest człowiek rozdarty między pokusami doczesnego świata i swą grzeszną naturą a dążeniem do świętości. Świadomy swych ograniczeń, z których wynika tragizm egzystencji ludzkiej, zawierza swoje życie Bogu, w którym znajduje jedyne ukojenie. c) Wiersz Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem zbudowany jest jak klasyczny sonet: składa się z 14 wersów, podzielonych na dwie strofy 4-wersowe i dwie 3-wersowe.
11.
a) ob caricas Atticas, alterum tantum
b) Styl wypowiedzi Paska jest gawędziarski, bliski mowie potocznej, okraszony humorem. Wyróżnia się długimi, zawiłymi zdaniami, barwnymi opisami i dosadnymi sformułowaniami.
a) in decursu Augusti, aversionem
natka1810