Barok - klucz odpowiedzi.doc

(41 KB) Pobierz

Klucz odpowiedzi do sprawdzianu z baroku

Nr zadania

Odpowiedź wersja A

Odpowiedź wersja B

1.

C.

D.

2.

kontrreformacja – ruch w Kościele katolickim zapoczątkowany soborem trydenckim; jej celem było przeciwstawienie się reformacji i odnowa Kościoła

sarmatyzm – uformowany w okresie baroku styl życia, obyczaje i ideologia polskiej szlachty, u których podstaw leżał mit o pochodzeniu tego stanu od starożytnego plemienia Sarmatów – ludu wyróżniającego się umiłowaniem wolności i przywiązaniem do tradycji przodków

3.

np. teatralizacja obrzędów pogrzebowych, urządzanie wystawnych uczt, kuligów, strój sarmacki

np. skomplikowany ceremoniał dworski, arystokratyczne uczty kreowane na widowiska

4.

Rozum ludzki nie jest w stanie pojąć nieskończoności – Blaise Pascal

Społeczeństwem i zbiorowością rządzą te same prawa, co światem natury – Tomasz Hobbes

Nie istnieje opozycja pomiędzy duchem a materią, Bóg jest tożsamy z naturą – Baruch Spinoza

Można podać w wątpliwość ludzkie poznanie i rozumowanie – Kartezjusz

Świat materialny jest tylko przejawem ducha, a prawdziwa rzeczywistość ma charakter duchowy – spirytualizm

Nie istnieje opozycja między duchem a materią, Bóg przynależy do świata natury – panteizm

Zmysły, którym na ogół wierzymy, wprowadzają nas w błąd – sceptycyzm

Zarówno społeczeństwo, jak i jednostka ludzka przynależą do świata natury – naturalizm

5.

a) Kartezjusz

b) umiejętność rozumowania

c) np. wyliczenie

a) Blaise Pascal

b) samoświadomość

c) metafora

6.

Kościół Il Gesù w Rzymie: pilastry, fasada dwukondygnacyjna, kolumny, posągi jako dekoracje, tympanon, ozdoby w kształcie zwoju Josse de Corte Najświętsza Maria Panna Uzdrawiająca: kompozycja dynamiczna, ekspresja uczuć, gwałtowne gesty, ruch, dramatyzm, teatralizacja ukazanej sceny, kontrasty, udrapowanie szat, symbolizm

bazylika Santa Maria della Salute w Wenecji: pilastry, kolumny, kopuła, posągi jako dekoracje, tympanon, ozdoby w kształcie zwoju Giovanni Lorenzo Bernini Śmierć błogosławionej Ludwiki Albertoni: kompozycja dynamiczna, ekspresja uczuć, gwałtowne gesty, ruch, dramatyzm, teatralizacja ukazanej sceny, kontrasty, udrapowanie szat, symbolizm

7.

komedia – Molier, opera – Claudio Moneteverdi, tragedia Jean Racine, sylwa – Wacław Potocki, sonata – Jan Sebastian Bach

erotyk – John Donne, fuga – Jan Sebastian Bach, sonet – Mikołaj Sęp Szarzyński, pamiętnik – Jan Chryzostom Pasek, koncert – Antonio Vivaldi

8.

B.

C.

9.

A.

B.

10.

a) antyteza – np. Miłość jest własny bieg bycia naszego, / Ale z żywiołów utworzone ciało; epitet – np. nędzna pociecha; inwersja – np. Gdy Ciebie, wiecznej i prawej piękności, / Samej nie widzi, celu swej miłości

b) Podmiotem lirycznym jest człowiek zastanawiający się nad sensem życia, poszukujący wartości w otaczającym go świecie. Jest niewątpliwie osobą religijną, gdyż odrzuca blichtr rzeczy przemijających (vanitas) i zawierza swoją egzystencję Bogu, który jest jedyną prawdziwą i stałą wartością we wszechświecie. c) Wiersz Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego zbudowany jest jak klasyczny sonet: składa się z 14 wersów, podzielonych na dwie strofy 4-wersowe i dwie 3-wersowe.

a) antyteza – np. Pokój – szczęśliwość, ale bojowanie / Byt nasz podniebny; epitet – np. łakome marności; inwersja – np. Upaść na wieki żądać nie przestanie

b) Podmiotem lirycznym jest człowiek rozdarty między pokusami doczesnego świata i swą grzeszną naturą a dążeniem do świętości. Świadomy swych ograniczeń, z których wynika tragizm egzystencji ludzkiej, zawierza swoje życie Bogu, w którym znajduje jedyne ukojenie. c) Wiersz Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem zbudowany jest jak klasyczny sonet: składa się z 14 wersów, podzielonych na dwie strofy 4-wersowe i dwie 3-wersowe.

11.

a) ob caricas Atticas, alterum tantum

b) Styl wypowiedzi Paska jest gawędziarski, bliski mowie potocznej, okraszony humorem. Wyróżnia się długimi, zawiłymi zdaniami, barwnymi opisami i dosadnymi sformułowaniami.

a) in decursu Augusti, aversionem

b) Styl wypowiedzi Paska jest gawędziarski, bliski mowie potocznej, okraszony humorem. Wyróżnia się długimi, zawiłymi zdaniami, barwnymi opisami i dosadnymi sformułowaniami.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin