Psychologia_dla_nauczycieli_-_Sciaga.docx

(12 KB) Pobierz

Wykład 1: Przedmiot i zadania  psychologii. Współczesne kierunki w psychologii.

  1. Przedstawiciele której koncepcji w psychologicznej uważają, że zachowaniem człowieka kierują instynkty I popędy? a) koncepcji behawiorystycznych
  2. Popęd, nieświadomość, konflikt to pojęcia charakterystyczne dla c) koncepcji psychodynamicznych.
  3. Procesy zachodzące w mózgu i układzie nerwowym to główny temat badań kierunku b) biologicznego.
  4. Przystosowanie psychiczne ukształtowane w drodze ewolucji to główny temat badań kierunku c) ewolucjonistycznego.
  5. Główny przedmiot badań kierunku ewolucjonistycznego w psychologii to c) przystosowanie psychiczne ukształtowane w drodze ewolucji.
  6. Behawioryści uważaję, że zachowanie jednostki zdeterminowane jest przez a) warunki środowiskowe.
  7. Behawioryści nie uwzględniają takich właściwości człowieka jak c) emocje.
  8. Myślenie, język, wyobrażenia, rozwiązywanie problemów to problematyka, którą zajmuje się a) psychologia poznawcza.
  9. Przedmiotem badań kierunku humanistycznego w psychologii jest a) doświadczenie ludzkie i potencjał ludzki.
  10. Przekonanie, że głównym zadaniem człowieka jest dązenie do rozwoju swego potencjału, możliwości i umiejętności żywią przedstawiciele koncepcji c) humanistycznych.
  11. Głównym działaniem człowieka jest dążenie do realizacji własnego potencjału, do samorozwoju”. Przedstawiciel którego nurtu psychologicznego mógłby tak powiedzieć? b) humanistycznego.
  12. Nieświadomość to pojęcia stworzone przez twórców c) koncepcji psychodynamicznych.
  13. Który kierunek w psychologii zakłada, że natura ludzka jest w pełni zdominowana przez środowisko? b) kierunek behawiorystyczny.
  14. Która koncepcja psychologiczna zakłada, że podstawowym dążeniem człowieka jest przekazaniw własnych genów, przetrwanie? d) koncepcja ewolucjonistyczna.

 

Wykład 2 i 3: Procesy poznawcze – spostrzeganie, uwaga, myślenie, rozwiązywanie problemów, procesy decyzyjne, pamięć.

  1. Percepcja w wąskim ujęciu to inaczej b) spostrzeganie.
  2. Percepcja to a) ocena wielkości i kształtu obiektu.
  3. Etapem procesu spotrzegania nie jest c) pojawianie się złudzeń.
  4. Percepcja jako faza procesu spostrzegania to a) ocena wielkości, kształtu i położenia obiektu.
  5. Jedną z faz spostrzegania jest c) identyfikacja – rozpoznawanie obiektu.
  6. Identyfikacja i rozpoznawanie spostrzeganego obiektu służy określeniu jego c) funkcji.
  7. Dla przebiegu procesu spotrzegania najmniejsze znaczenie ma d) potencjał intelektualny jednostki.
  8. Na przebieg procesu spostrzegania wpływa przede wszystkim b) kontekst, w jakim spotrzegana informacja została zamieszczona.
  9. Złudzenia percepcyjne są dowodem d) nieprawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.
  10. Kiedy przeglądasz gazetę w celu znalezienia przepisu na obiad, twój umysł aktywizuje głównie proces poznawczy określany jako b) uwaga dowolna.
  11. Do funkcji uwagi zaliczamy d) przeszukiwanie informacji.
  12. Za zdolność do wybiórczego skupiania się na części wejściowego materiału sensorycznego, aby oddzielić bodźce znaczące od nieistotnych odpowiadają a) procesy uwagi.
  13. Który z wymienionych niżej procesów przetwarzania informacji nie opisuje funkcji uwagi? d) zapamiętywanie spostrzeżonych bodźców.
  14. Selekcja indormacji oraz kontrola czynności jednoczesnych to funkcje b) uwagi.
  15. Informacje dobrze znane i wielokrotnie już przetwarzane uruchamiają a) mimowolne (automatyczne) procesy uwagi.
  16. Do metod wydobywania informacji z pamięci należy a) rozpoznawanie informacji.
  17. Do trzech bloków pamięci nie należy b) pamięć klasyczna.
  18. Pamięć sensoryczna to c) rejestr sensoryczny.
  19. Pamięć długotrwała to c) magazyn wiedzy, umiejętności i doświadczeń.
  20. Pamięć krótkotrwała to c) pamięć operacyjna.
  21. Duża pojemność oraz bardzo krótki czas przechowywania informacji (0,5-2 sekund) to cechy bloku pamięci d) długotrwałej.
  22. Bardzo duża (niemal niograniczona) pojemność oraz bardzo długi czas przechowywania informacji to cechy bloku pamięci c) długotrwałej.
  23. Wydobywanie informacji z pamięci odbywa się poprzez proces d) rozpoznawania informacji.
  24. Myślenie indukcyjne to b) konstruowanie hipotezy na podstawie dostępnych faktów.
  25. Myślenie dedukcyjne to c) wyciąganie wniosków z przesłanek zgodnie z prawami logiki.
  26. Do struktur wiedzy nie należą c) schematy emocji.
  27. Pojęcie zawiera a) cechy wspólne dla danej klasy obiektów.
  28. Skrypty to a) schematy zdarzeń
  29. Mapy umysłowe to d) reprezentacja przestrzeni fizycznej.
  30. Mapy umysłowe tworzymy używając c) spostrzegania.
  31. Tworzenie nowych schematów poznawczych za pomocą przekształcania dostępnych informacji to główna funkcja a) procesów myślenia.
  32. Możliwości myślenia twórczego człowieka nie zależą od b) jego potencjału intelektualnego.
  33. Do blokad twórczego myślenia należy a) perfekcjonizm.
  34. Do faz rozwiązywania problemów nie należy c) fiksacja funkcjonalna.
  35. Strategia rozwiązywania problemów to a) metoda prób i błędów.
  36. Szczegółowe, precyzyjne i niezawodne strategie rozwiązywania problemów nazywane są a) algorytmami.
  37. Wyznaczają ogólne zasady postępowania, są słabo określona i nie gwarantują uzyskania najlepszego rozwiązania problemu. To c) heurystyki.
  38. Przykład problemu zamkniętego to c) jak rozwiązać algorytmiczne zadanie matematyczne.
  39. Do czynników utrudniających rozumowanie i rozwiązywanie problemów nie należy d) myślenie sylogistyczne.
  40. Strategia ekonomii poznawczej polega na a) minimalizowaniu wysiłku wkładanego w podejnowanie decyzji i formułowanie sądów.
  41. Zdarzenie jest tym bardziej prawdopodobne, im łatwiej można je przywołać z pamięci”, to opisująca proces poznawczy zasada określana jako d) dostępności.

 

Wykład 4: Uczenie się

  1. Względnie trwała zmiana zachowania lub potencjału zachowania wynikająca z doświadczenia to definicja procesu określanego jako b) uczenie się.
  2. Bodziec bezwarunkowy, reakcja bezwarunkowa, odruch, to pojęcia odnoszące się do procesu a) warunkowania klasycznego.
  3. Uczenie się o konsekwencjach własnego zachowania to podstawa b) warunkowania sprawczego.
  4. Uczenie się przewidywalnych sygnałów to podstwa a) warunkowania klasycznego.
  5. Technika służąca zmniejszeniu prawdopodobieńwstwa wystąpienia dalej reakcji to a) kara.
  6. Kara, nagroda, wzmacnianie zachowań to pojęcia związane przede wszystkim z procesem c) warunkowania sprawczego.
  7. Dobrze zdany egzamin po dużym wysiłku włożonym w naukę to przykład b) wzmocnienia pozytywnego.
  8. Uczeń, który bardzo lubi szkołę, zarówno lekcja jak i przerwy na dźwięk dzwonka reaguje radością. Jest to wynikiem d) wzmacniejącego działania dzwonka.
  9. Do najprostszych form uczenia się zaliczamy c) uczenie się przez wgląd.
  10. Do najprostszych form uczenia się zaliczamy d) uczenie się przez wgląd.
  11. Do najprostszych form uczenia się zaliczamy d) uczenie się przez wgląd.
  12. Uczenie się przez obserwację to a) modelowanie.

 

Wykład 5 i 6: Emocje i stres

  1. Zmiany cielesne i psychiczne wywołane ważnym dla jednostki wydarzeniem to b) emocje.
  2. Magazyn pamięci emocji to d) ciało migdałowate.
  3. Emocje wpływają na procesy umysłowe (przetwarzanie informacji) d) w zależności od uprzednich doświadczeń życiowych.
  4. Funkcją smutku jest przede wszystkim c) opłakanie straty i przewartościowanie celów życiowych.
  5. Funkcją złości jest przede wszystkim a) atak lub obrona.
  6. Funkcją szczęścia jest przede wszystkim a) wzrost gotowości organizmu do dalszej pracy.
  7. Pobudzenie do zachowań prospołecznych to jedna z funkcji c) emocji.
  8. Zaczynamy działać schematycznie i stereotypowo, szczególnie gdy b) odczuwamy silne emocje pozytywne.
  9. Stres psychiczny to b) zespół specyficznych i niespecyficznych reakcji organizmu na zdarzenie bodźcowe.
  10. Stresor to c) zdarzenie bodźcowe zakłócające równowagę psychiczną.
  11. Do ogólnego zespołu adaptacji wg koncepcji H. Sely'ego należy b) stadium odporności.
  12. Najefektywniejsza strategia radzenia sobie ze stresem c) to zmiana oceny stresorów.
  13. Strategia radzenia sobie ze stresem to a) zmiana oceny stresorów lub d) restrukturyzacja procesów emocjonalnych.
  14. W stadium reakcji alarmowej, zgodnie z teorią H. Seyle'a ?
  15. Celowe działania pozwalające na czasowe opuszczenie terenu objętego stresem (np. miłe spotkanie towarzyskie) to ?

 

Wykład 7: Procesy motywacyjne

  1. Motywacja decyduje między innymi o a) odpowiedzialności za działania.
  2. Praca na ocenę to wynik działania b) motywacji zewnętrznej.
  3. Uczenie się aby zdać egzamin to wynik działania c) motywacji zewnętrznej.
  4. Praca wykonywana dla własnej satysfakcji to wynik a) motywacji wewnętrznej.
  5. Jakie działanie ma szansę wzbudzić motywację wewnętrzną ucznia? c) zgoda na samodzielne decydowanie uczniów o rodzaju zadań, które wykonują.
  6. Motywacja osiągnięć decyduje głównie o c) wytrwałości w pracy.
  7. Motywacja decyduje między innymi o a) odpowiedzialności za działanie.
  8. Na szczycie hierarchii potrzeb Maslowa znajdują się c) potrzeby transcendencji.
  9. U podłoża hierarchii potrzeb Maslowa znajdują się a) potrzeby fizjologiczne.
  10. Prawo Yerkesa-Dodsona mówi o związku między c) poziomem motywacji (pobudzenia) a poziomem wykonania zadania.
  11. Największe prawdopodobieństwo pojawienia się motywacji wewnętrznej do nauki nastąpi u ucznia b) przekonanego o własnej kompetencji i możliwościach.

 

Wykład 8: Inteligencja i style poznawcze

  1. Umiejętność rozumienia świata i efektywnego radzenia sobie w otaczającym środowisku to jedna z definicji a) inteligencji.
  2. Efektywne wykonywanie działań i umiejętne korzystanie z doświadczenia to przede wszystkim wynik a) inteligencji człowieka.
  3. Inteligencja nie decyduje o b) zdolności uczenia się.
  4. Największy wpłyc na poziom inteligencji człowieka ma a) jego wrodzony potencjał.
  5. Do środowiskowych czynników modyfikujących rozwój inteligencji dziecka nie należy c) wykształcenie rodziców.
  6. Z modelu rozkładu ilorazu inteligencji w populacji wynika, że d) osób o ponadprzeciętnej inteligencji i upośledzonych intelektualnie jest tyle samo.
  7. Osób bardzo inteligentnych (iloraz inteligencji powyżej 120 punktów) jest d) najwięcej wśród ludzi białych.
  8. Regresja do średniej to a) obniżenie ilorazu inteligencji.
  9. Do rodzajów inteligencji wg koncepcji Gardnera nie należy d) inteligencja plastyczna.
  10. Tendencja do szybkiego udzielanie odpowiedzi i popełniania wielu błędów w procesie rozwiązywania zadań to przejaw b) impulsywności.
  11. Tendencja do długiego namyślania się i popełniania niewielu błędów w procesie rozwiązywania zadań to przejaw a) refleksyjności.
  12. Posługiwanie się konkretnymi przykładami pojęć i schematów poznawczych to przejaw stylu a) konkretnego (wyobrażeniowego).
  13. Posługiwanie się ogólnymi pojęciami i schematami poznawczymi to przejaw stylu b) pojęciowego.

 

Wykład 9: Różnice indywidualne w zakresie osobowości i temperamentu.

  1. Pragmatyk to osoba b) prezentująca siebie tak, by wywrzeć określone wrażenie na otoczeniu.
  2. Pryncypialista to osoba a) kierująca się zawsze własnym zdaniem.
  3. Osoby zewnątrzsterowne (o zewnętrznym umiejscowieniu kontroli) d) są wrażliwe na krytykę i oceny ze strony innych osób.
  4. Głównym wyznacznikiem ekstrawersji jest d) sumienność.
  5. Głównym wyznacznikiem introwersji jest d) wrażliwość na stymulację bodźcową.
  6. Osoba, która pozostaje niezmiennie sobą niezalwżnie od wymagań sytuacji to d) prycypialista.
  7. Do najważniejszych wymiarów wg teorii Wielkiej Piątki nie zaliczamy c) refleksyjności.
  8. Twój kolega, niezależnie od sytuacji, ma poczucie braku wpływu na własne działania, łatwo ulega presji otoczenia i bywa wrażliwy na krytykę ze strony innych osób. Można by go nazwać c) osobą o zewnętrznym umiejscowieniu kontroli.
  9. Twój kolega niezależnie od sytuacji wyznaje zawsze te same wartości i kieruje się nimi w życiu. Można by go nazwać a) pryncypialistą.
  10. 10 Osoby wewnątrzsterowne (o wewnętrznym umiejscowieniu kontroli) a) są raczej niezależne i nie poddają się manipulacji.
  11. Osoba, która jest plastyczna i łatwo dopasowuje się do wymagań sytuacji to b) pragmatyk.
  12. Kobiety w porównaniu z mężczyznami lepiej sobie radzą z c) uczeniem innych osób.
  13. Mężczyźni w porównaniu z kobietami lepiej radzą sobie z d) odczytywaniem mapy.

 

Wykład 10: Techniki wpływu społecznego

  1. Do metod wpływu społecznego nie należy c) efekt pierwszeńtwa i świeżości.
  2. Do metod wpływu społecznego nie należy c) strategia autohendikapu.
  3. Technika odmowa-wycofanie to forma b) reguły wzajemności.
  4. Czynnikiem modyfikującym sympatię jest ?
  5. Podarowanie znajomemu prezentu przez wyjawieniem własnej prośby to wykorzystanie b) zasady wzajemności.
  6. Skłonienie znajomego do przyjęcia stanowiska w sprawie pożyczania pieniędzy przez wyjawieniem prośby o finansową pożyczkę to wykorzystanie d) zasady zaangażowania i konsekwencji.
  7. Przekonanie, że jedzenie prażonej kukurydzy w kinie jest poprawne i właściewe, bo wszyscy tak robią, jest wynikiem działania a) zasady społecznego sowdu słuszności.
  8. Zasada społecznego dowodu słuszności działa najefektywniej a) w sytuacji niepewnej i niejasnej.
  9. W jakiej sytuacji cena 50 złotych za wisiorek wyda ci się mniejsza: Sytuacja 1. Gdy wcześniej kupisz sukienkę za 300 złotych. Sytuacja 2. Gdy nic wcześniej nie kupisz. a) w sytuacji pierwszej, gdyż działa tu mechanizm zakotwiczenia.
  10. Jeśli student przyłapany na ściąganiu podczas egzaminu tłumaczy, że ściągał, bo wszyscy tak robili, to uległ on a) zasadzie społecznego dowodu słuszności.
  11. Gdy dziecko chcąc tak naprawdę pożyczyć samochód od ojca na jeden dzień zaczyna od poproszenia rodzica o pożyczenia auta na tydzień, to stosuje ono manipulację zwaną c) techniką drzwiami w twarz.

 

Wykład 11: Natura czy kultura – czynnik biologiczny i społeczny w rozwoju człowieka

  1. Hipoteza progu mówi, że rozwój kompetencji poznawczych człowieka zależy od c) współdziałania genów i środowiska tylko w obszarze niekorzystnych oddziaływań środowiskowych.
  2. Zgodnie z hipotezą progu bardzo zdolne dziecko nie rozwinie w pełni swojego potencjału w środowisku b) bardzo ubogo wyposażonym w bodźce stymulujące rozwój.
  3. Hipoteza interakcyjna mówi, że a) geny decydują o tym, w jaki sposób człowiek poznaje świat i jak organizuje środowisko, w którym żyje.
  4. Pasywny sposób wpływu genów na środowisko ma miejsce gdy a) biologiczni rodzice tworzą środowisko wychowawcze odpowiadające genotypowi dziecka.
  5. Realizujący się na zasadzie wywołania (evocative) wpływ genów na środowisko ma miejsce gdy c) dziecko prowokuje rodziców do określonych reakcji.
  6. Aktywny sposób spływu genów na środowisko ma miejsce gdy d) dziecko w sposób selektywny zwraca uwagę i wybiera określone elementy środowiska.

 

Wykład 12: Podstawy ruchu emocjonalno-społecznego. Rozwój więzi z drugim człowiekiem. Etapy rozwoju moralnego (koncepcja L. Kolberga).

  1. Negatywne konsekwencje braku przywiązania to a) zaburzenia rozwoju fizycznego, emocjalnego i społecznego.
  2. Ufne przywiązanie dziecka do matki jest podstawowym warunkiem a) właściwego rozwoju społecznego dziecka.
  3. Wykształcenie się przywiązania nie jest zależne od d) kontaktu fizycznego matki i dziecka natychmiast po urodzeniu się dziecka.
  4. Do warunków determinujących przywiązanie zaliczamy a) uspokojenie dziecka, aktywne wchodzenie z nim w interakcje oraz reagowanie na sygnały pochodzące od dziecka.
  5. Do społecznych wyzwalaczy więzi między opiekunem a dzieckiem nie należy c) spokojny sen dziecka.
  6. Osoba, która w swoim postępowaniu dąży przede wszystkim do spełnienia zewnętrznych oczekiwań społecznych, znajduje się na ?

 

Wykład 13: Przebieg rozwoju poznawczego

  1. Egocentryzm, centracja, brak pojęć stałości to, zgodnie z teorią J. Piageta, cechy myślenia na poziomie b) wyobrażeń przedoperacyjnych.
  2. Myślenie hipotetyczno-dedukcyjne to, zgodnie z teorią J. Piageta, cecha a) operacji formalnych.
  3. Kształtowanie pojęcia stałości przedmiotu, to zgodnie z teorią J. Piageta, cecha ?
  4. Ukształtowanie pojęcia stałości cech przedmiotów to, zgodnie z teorią J. Piageta, cecha c) wyobrażeń przedoperacyjnych.
  5. Pokazujemy dziecku osiem drewnianych korali – dwa szare i sześć białych. Pytamy: których korali jest więcej: drewnianych czy białych? Dziecko odpowiada: białych. Z odpowiedzi dziecka, zgodnie z literą J. Piageta, można wywnioskować, że jest ono w rozwoju intelektualnym na etapie b) wyobrażeń przedoperacyjnych.
  6. Do rozwiązania logicznego zadania z treścią, wymagającego użycia abstrakcyjnych pojęć, według kategorii zaproponowanych przez Piageta, potrzebne jest zaangażowanie a) operacji formalnych.
  7. Rozumienie pozakonkterne i abstrakcyjne to, wg koncepcji J. Piageta, cecha charakteryzująca stadium a) operacji formalnych.
  8. Decentracja i opanowanie niezmienników to, wg koncepcju J. Piageta, osiągnięcie stadium a) operacji konkretnych.
  9. Wg koncepcju J. Piageta operacje szeregowania i klasyfikacji są wykorzystywane przez dziecko, gdy rozwinie ono myślenie na poziomie d) konkretnym.

 

Wykład 14: Rozwój psychospołeczny człowieka w ciągu życia.

  1. Ufność-nieufność to wg E. Eriksona możliwe rozwiązania kryzysu pojawiającego się w stadium a) niemowlęctwa.
  2. Intymność-izonalcja to według Eriksona możliwe rozwiązania kryzysu pojawiającego się w stadium c) wczesnej dorosłości.
  3. Integralność (ego)-rozpacz to według Eriksona możliwe rozwiązania kryzysu pojawiającego się w stadium d) starzenia się.
  4. Przedsiębiorczość-poczucie niższości to według Eriksona możliwe rozwiązania kryzysu pojawiającego się w stadium a) średniego dzieciństwa (młodszego wieku szkolnego).
  5. Produktywność-stagnacja to według Eriksona możliwe rozwiązania kryzysu pojawiającego się w stadium a) dorosłości.
  6. Inicjatywa lub poczucie winy wg Eriksona możliwe rozwiązania kryzysu pojawiającego się w stadium b) wczesne dzieciństwo.
  7. Wg koncepcji E. Eriksona możliwe rozwiązanie kryzysu pojawiającego się w stadium średniego dzieciństwa (młodszego wieku szkolnego) to b) przedsiębiorczość.
  8. Wg koncepcji E. Eriksona możliwe rozwiązanie kryzysu pojawiającego się w stadium wczesnej dorosłości (20-30/40 r. ż.) to a) izolacja.
  9. Jaki status tożsamości, wg koncepcji Eriksona i Marci, osiągnął nastolatek, który bez etapu poszukiwań przejął tożsamość swojego autorytetu i zachowuje się zgodnie z prezentowanym przez autorytet wzorcem zachowań? d) tożsamość lustrzana.
  10. Jaki statuś tożsamości, wg koncepcji Eriksona i Marci, osiągnął nastolatek, który poszukuje, angażuje się w coraz to nowe zadania, ale żadnego z nich właściwie nie kończy? ?
  11. Jaki status tożsamości, wg koncepcji Eriksona i Marci, osiągnął nastolatek, któey odrzucił obraz siebie jako dziecka, ale nie angażuje się i nie podejmuje żadnych wyborów, by ukształtować obraz siebie jako dorosłego? a) tożsamość rozproszona.
  12. Jaki status tożsamości, wg koncepcji Eriksona i Marci, osiągnął nastolatek, który dokonał wyboru własnej drugi życiowej, po uprzednim rozpatrzeniu różnych możliwości i wypróbowaniu siebie? c) tożsamość dojrzała.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin