Dn.6/13/20.12.2005r.
FRANCJA W DOBIE REWOLUCJI
1789 – 1814r.
Przyczyny rewolucji francuskiej
- odkryć prawa natury, które rządzą życiem społecznym, jego ekonomią, polityką
- człowiek powinien tym prawom dać kształt prawa pozytywnego, które umożliwi stworzenie
ustroju zapewniającego sprawiedliwość i szczęście
- ludzie powinni powoływać rząd, którego celem jest zagwarantowanie praw naturalnych
- stosunek między rządzonymi a rządzącymi powinien opierać się na umowie społecznej
- będzie przestrzegał praw naturalnych, praw przyrodzonych każdego człowieka
- stworzył teorię podziału władzy jako systemu, który ma zabezpieczyć prawa naturalne
człowieka do wolności
- występował przeciw rządom despotycznym, natomiast za monarchią umiarkowaną
(zapewniającą człowiekowi korzystanie z wolności)
- posiadał koncepcję umowy społecznej: suwerenność w państwie należy do ludu
(zasada suwerenności ludu, równości i wolności społecznej)
- jego obraz ustroju społecznego, przeciwny do ustroju państwa feudalnego i monarchii absolutnej
Zwołanie Stanów Generalnych - 5 V 1789r.
(data otwiera okres rewolucji we Francji)
w dziedzinie rejestracji ustaw
Powstanie I Konstytuanty - 9 VII 1789r.
(nie może się rozwiązać, ani zostać rozwiązana zanim nie uchwali nowej konstytucji)
jest nietykalny i nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności politycznej
dzień święta narodowego we Francji
I. Deklaracja praw człowieka i obywatela
1. Zasada suwerenności ludu à program umiarkowanej burżuazji
- przeciwna teorii o boskim pochodzeniu
- prawo może przyjść do skutku tylko jako akt woli powszechnej
2. Teoria podziału władzy
- zaczerpnięta od Monteskiusza
- prawo ludu do wyrażania zgody na obciążenia podatkowe
- odpowiedzialność władzy przed sądem
1. Zasady „praw człowieka i obywatela”
- sformułowanie i wyliczenie praw osobistych, naturalnych, niezbywalnych, świętych
i ich wspólne określenie mianem praw obywatelskich
2. Równość wobec prawa à służyła interesom bogacącego się mieszczaństwa
- równość praw politycznych
- równość ciężarów podatkowych
- równy dostęp do urzędów
- równe dla wszystkich sądy
- niwelacje różnic i przywilejów stanowych
3. Wolność
- według definicji Deklaracji, wolność to możność czynienia wszystkiego co nie szkodzi drugiemu
(prawo określa co jest czynnością szkodliwą)
- nietykalność osobista (nikt nie może być oskarżony, aresztowany, więziony,
inaczej niż w wypadkach określonych przez prawo)
- wolność sumienia, wyrażanie przekonań w słowie i na piśmie
(oznacza odcięcie się od nietolerancji religijnej)
- wolność gospodarcza, nienaruszalność prawa własności prywatnej, jako „prawo święte”
(naruszalność dopuszczalna: w wypadkach podyktowanych potrzebom powszechną
i pod warunkiem pełnego odszkodowania) à program rewolucyjnego mieszczaństwa
w Stanach Zjednoczonych, gdzie konstytucje stanowe były poprzedzane deklaracjami
(również te same źródła myśli politycznej opartej na doktrynie prawa natury)
międzynarodowe deklaracje praw po II wojnie światowej
(odtąd dwustronny stosunek jednostki do państwa: poddany stawał się obywatelem, uzyskał określone
prawa publiczne, w obronie których mógł stanąć wobec państwa jako strona w sądzie)
i naturalnych praw człowieka
II. Uchwały w sprawie likwidacji feudalizmu
(zapoczątkowanie francuskiej „reformy rolnej”)
- zaliczano do niego prawa związane z poddaństwem, sądownictwo patrymonialne, pańszczyzny,
monopole dworskie
- prawo do poboru czynszów i podobnych świadczeń od chłopów
do sfery „feudalizmu dominującego”, natomiast na płaszczyźnie „feudalizmu kontraktującego”,
dano prawo wykupienia się z tych czynszów (jedynie drobna część chłopów jest w stanie to zrobić)
panowie potrafią udowodnić prawo do ich pobrania, za pomocą dokumentu istnienia pierwotnego kontraktu
(nabywcami głównie chłopi i mieszczaństwo)
- wielkie dobrodziejstwo dla chłopów, w zamian poparli armie rewolucyjne
- szlachta straciła szanse odzyskania przodującego stanowiska w państwie
III. Reformy zarządu terytorialnego
zniesienia przywilejów i partykularyzmów lokalnych
dystrykty na kantony, kantony na gminy wiejskie i miejskie
- municypalne w gminach (3-21 osób)
- dystryktowe (12 osób)
- departamentalne (36 osób)
i w departamentach (8 osób)
IV. Reformy sądownictwa
suwerenności ludu i jako władzy niezawisłej, przez rozdział władzy sądowej od wykonawczej i ustawod.
i ławy przysięgłych
MirukuHorii