Ireneusz Kołodziejczyk - Mapa w Tiled Map Editor oraz import do Unity.pdf

(1003 KB) Pobierz
2015
Mapa w Tiled Map Editor
oraz import do Unity
Kołodziejczyk
Ireneusz
www.ireneusz-kolodziejczyk.pl
VER. 1
2015-06-23
Poradnik ten przedstawia sposób
wyeksportowania stworzonej mapy 2D z aktywnymi
elementami planszy (jak tło, skarby i przeciwnicy, i tak dalej) oraz pokazuje jak te wszystkie
elementy
zaimportować
do silnika Unity w kilku prostych krokach.
Owy
poradnik jest autorstwa Ireneusza Kołodziejczyka
(http://ireneusz-kolodziejczyk.pl)
i nie może być bez jego zgody wykorzystywany w celach komercyjnych.
Poradnik opiera się na następujących wersjach programów:
- Unity3D wersja 5.0.1
- Tile Map Editor 0.12.3
- Tiled2Unity 0.9.11.1
Poradnik ten nie jest profesjonalnym poradnikiem, a tylko wynikiem moich
prywatnych
bojów związanych z
dogrywaniem
wszystkiego tak, aby działało. Oznacza to iż
może istnieć prostszy sposób na wyeksportowanie plików o
formacie ".tmx" do Unity
(pomijając płatne rozszerzenia). Mi, po wielu próbach udało się osiągnąć zamierzony cel w
ten, a nie inny sposób, więc jeśli twierdzisz, że ten poradnik jest kiepski, to z niego nie
korzystaj - proste :)
Wersja 1
- bez poprawek redakcyjnych - 23.06.2015
Krok 1:
Pobranie odpowiednich programów.
Pierw pobieramy i instalujemy poniższe dwa programy:
1. Tiled Map Editor - w tym programie
stworzysz swoją mapę.
http://www.mapeditor.org
2. Tiled2Unity -
tym programem wyeksportujesz mapę do Unity.
http://www.seanba.com/Tiled2Unity
- pobierz tylko sam installer. Nie pobieraj paczki
winzip. Nie jest w tym wypadku potrzebna.
Paczkę z tymi plikami można też pobrać stąd:
http://chomikuj.pl/irask2/Unity
Krok 2:
Tworzymy
swoją mapę.
Otwórz program
"Tiled Map Editor" po czym kliknij "New Project" i wpisz potrzebne
Ci parametry.
Gdy wygenerujesz czystą kartę możesz od razu zabrać się
za tworzenie nowej mapy.
Importujesz potrzebne Ci pliki (skarby, przeciwnicy, elementy tła, platformy i tak dalej)
poprzez kliknięcie przycisku "New Tileset" (Biała kartka z żółtym słoneczkiem
w prawym
górnym rogu
-
ikona ta znajduje się w prawym dolnym rogu programu).
Podajesz źródło z owymi elementami i możesz przystąpić do dekorowania planszy.
Gdy już planszę masz ukończoną, wyeksportuj ją do stworzonego wcześniej przez
siebie folderu poprzez kliknięcie opcji
"File" --->> "Save As..." i zapisujemy
mapę z
rozszerzeniem ".tmx".
Krok 3:
Konfigurujemy "Tiled Map Editor".
Kliknij teraz przycisk "F5" (*).
Pojawi Ci się poniższe okno:
W polu "Name" wpisz "Tiled2Unity", a w polu "Command"
wklej poniższy kod,
a
następnie zatwierdź przyciskiem "OK":
"c:\Program Files (x86)\Tiled2Unity\Tiled2Unity.exe" %mapfile c:\MyUnity\Test
* Gdy w przyszłości będziesz miał potrzebę wrócić w to miejsce, wystarczy iż na
wstążce narzędziowej programu klikniesz w trójkącik obok ikony trybów, a następnie "Edit
Commands...".
Krok 4:
Konfigurujemy "Tiled2Unity".
Otwórz wspomniany program i na wstążce narzędziowej programu (widok poniżej)
kliknij następująco:
"Help" --->> "Import Unity Package to Project"
Gdy klikniesz powyższą opcję, otworzy Ci się aktualna wersja Unity i poprosi o
zatwierdzenie importu plików. Zgódź się i poczekaj aż import dobiegnie końca.
Owe okno będzie wyglądać tak:
Krok 5:
Generujemy bibliotekę "Tiled2Unity".
W
aktualnej wersji Unity3D do której zostały zaimportowane
pliki zobaczysz na
wstążce
narzędziowej nową opcję: "Tiled2Unity" co obrazuje poniższy obrazek.
Kliknij to okno, a następnie w
"Export Tiled2Unity Library..."
Gdy to uczynisz, pojawi Ci
się poniższe okno. Zapisz je w
"Assetach" danego projektu
o podanej nazwie,
tak jak w poniższym screenie.
W tym kroku, to już wszystko.
Krok 6:
Importujemy mapę do "Tiled2Unity".
Odpalamy wspomniany program i klikamy następujące opcje ze wstążki narzędziowej
programu:
"File" --->> "Open Tiled File".
Pojawi się okno wyboru w którym musimy odnaleźć stworzoną wcześniej przez nas
mapę. Otwieramy ją i czekamy aż
stworzona mapa zostanie przetworzona.
Program podaje komunikaty o stanie jej przetworzenia w 3 kolorach:
Zielony
-
wszystko przebiegło pomyślnie.
Żółty
-
po drodze konwersji pojawiły się pewne komplikację i mogą one mieć wpływ na
działanie mapy, bądź też nie.
Czerwony
-
konwersja się nie udała.
W podanym przykładzie (poniższy screen) komunikat o konwersji został podany na
żółto, gdyż mapa jest tak duża iż program podzielił je na 3 części. Podczas przesyłania jej do
Unity3D, nie wystąpił jednak żaden błąd i mapa działa wedle założeń autora.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin