Nasz elementarz - wiosna.pdf

(22085 KB) Pobierz
PODRĘCZNIK do szkoły podstawowej
nasz
KLASA
część
3
1
Z tego podręcznika korzysta teraz:
Nasz elementarz
Podręcznik do szkoły podstawowej
Maria Lorek, Barbara Ochmańska, Lidia Wollman
1
2
3
Kochane Pierwszoklasistki,
Kochani Pierwszoklasiści,
„Nasz elementarz” powstał
dzięki pracy wielu osób. Dbajcie
o niego i nie rysujcie w nim.
W przyszłym roku będzie szkolnym
przewodnikiem dla waszych
młodszych koleżanek i kolegów.
klasa 1
część 3
Warszawa 2014
ISBN 978-83-64735-00-4 (całość)
ISBN 978-83-64735-05-9 (część 3)
Spis treści
4–5
6–7
8–9
10–11
12–13
14–15
16–17
18–19
20–21
22–23
24–25
26–27
28–29
30–31
32–33
34–35
36–37
38–39
40–41
42–43
44–45
46–47
Ś
jak ślimak,
si
jak siedem
W kąciku przyrodniczym
Spotkanie z liczbą
13
Poznajemy ślimaki
Dinozaury
Liczymy w zakresie
13
Ń
jak koń,
ni
jak niebo
Spotkanie z liczbą
14
Hipoterapia
Gry i zabawy matematyczne
Ź
jak źrebak,
zi
jak ziarno
Spotkania z wiosną
Ć
jak ćma,
ci
jak cień
Spotkanie z liczbą
15
Powrót bocianów
F
jak foka
Na planie filmowym
Liczymy w zakresie
15
„Teatr”
Spotkanie z liczbą
16
„Witamy wiosnę”
Przygotowujemy
przedstawienie
48–49
50–51
52–53
54–55
56–57
58–59
60–61
62–63
64–65
66–67
68–69
70–71
72–73
74–77
78–79
80–81
82–83
84–85
86–87
88–89
90–91
92–93
94–95
W teatrze
Gry i zabawy matematyczne
Ż
jak żaba,
rz
jak rzeka
„Prima aprilis”
Spotkanie z liczbą
17
Przy wielkanocnym stole
„Śmigus-dyngus”
Litr
Sz
jak szpak
„Kiedy wiosną…”
Spotkanie z liczbą
18
Cz
jak czosnek
Kilogram
H
jak hulajnoga,
ch
jak chmura
Spotkanie z liczbą
19
Dz
jak dzwonek
Liczymy w zakresie
19
jak dźwig,
dzi
jak dzień
Eksperymentujemy
Spotkanie z liczbą
20
jak dżem
„Alfabet”
Co już potrafimy
Edukacja
polonistyczna
Edukacja
matematyczna
Teksty zbudowane
z kolejno wprowadzanych
liter, napisane czarną
czcionką.
Piktogramy
określające rodzaj
edukacji.
Edukacja
przyrodnicza
Edukacja
artystyczna
Edukacja
społeczna
Tematyczna ilustracja
wprowadzająca
kolejne liczby.
Pytania, polecenia,
inspiracje
do aktywnego działania.
JAK KORZYSTAĆ Z PODRĘCZNIKA
śŚ
maślak
śŚ
ślimak
ślimak
siedem
siedem
7
&:i] S+i]
si Si
osiem
Ja
Sta
SPIS TREŚCI
8
sio
sio
sio
sia
sia
sia
Jaś
Śmigiełko
Kaś
Baś
Zoś
ka
ka
ka
Rak Makary wita gości
i kanapę gościom mości.
To pasikoników trójka:
tatuś, Jaś i Kaśka – córka.
Ślimak, pani ślimakowa –
Marcelina Skorupkowa.
– Dla miłej pani tort z wisienkami.
Sam go upiekłem. Smakuje pani?
– Spróbuj maślaków – prosi sąsiada.
– Są wyśmienite, siódmego zjadam.
Rak Makary śmieje się do gości.
Tak w imieniny gości ugościł.
Ry
Zo
Ba
Ka
Zróbcie podobnego ślimaka z dowolnych materiałów, na przykład
z kolorowego papieru i krepiny.
1.
Jak powinniśmy się zachowywać, kiedy jesteśmy u kogoś z wizytą?
2.
Ułóżcie życzenia imieninowe dla koleżanki, kolegi i dla osoby dorosłej.
Odegrajcie scenki składania sobie życzeń.
3.
Poszukajcie wyrazów, w których piszemy
ś,
oraz takich, w których piszemy
si.
4.
Kasia i Jaś to zdrobnienia imion Katarzyna i Jan.
Jak brzmią zdrobniale wasze imiona?
4
Ś JAK ŚLIMAK, SI JAK SIEDEM
5
SPIS TREŚCI
Dbamy
o rośliny
Łucja i Bartek obserwują, jak z cebulki
wyrastają listki.
– Ojej, ale one urosły – mówi Łucja.
– W środę była sama cebulka, a teraz są dwa listki.
Wkrótce pojawi się łodyga i kwiat tulipana –
dodaje Bartek.
Gabrysia opiekuje się rybkami w akwarium.
Karol pokazuje Darkowi roślinę, która zwraca się
w stronę światła.
– Olu, zasiej nasiona lnu – prosi pani.
– Jakiego koloru będą kwiaty lnu? – pyta Ola.
– Dowiemy się, kiedy zakwitną – odpowiada pani.
Zaraz Ola z Natalką i Patrykiem posieją nasiona.
Wojtek, klasowy opiekun roślin, mówi:
– Zaplanowałem, kto i kiedy podlewa kwiaty.
Projekt „Hodowla roślin”
1.
Wspólnie ustalcie, jakie rośliny chcecie hodować.
2.
Dowiedzcie się, co jest potrzebne roślinom do życia.
Zaplanujcie hodowlę i podzielcie się obowiązkami.
3.
Przygotujcie niezbędne materiały i rozpocznijcie hodowlę roślin.
Prowadźcie dzienniczek hodowli, róbcie zdjęcia lub rysunki.
Mierzcie linijką wysokość waszych roślin.
Zaobserwujcie, z jakich części składa się roślina. Nazwijcie te części.
4.
Gdy rośliny urosną, zaprezentujcie rodzicom, dziadkom, koleżankom
i kolegom waszą hodowlę.
Opowiedzcie o tym, co wam się udało, a co nie.
Porozmawiajcie o tym, co można by zrobić inaczej.
6
W KĄCIKU PRZYRODNICZYM
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin